Oletteko huomanneet, turvaistuimista.. *sis. pienen gallupin*

Kasvot menosuuntaan istuimet jo alkaen 9kg ovat yleistyneet ihan hirveästi..

Minä katselen kuopukselle istuinta ja todella moni istuin on asennettavissa vain kasvot menosuuntaan.

(meille ei sellaista tule, kunhan vain höpisen)

G: kuinka teidän lapset matkustaa autossa?
Meillä pojat matkanneet 3v asti selkämenosuuntaan, tyttönen taisi olla himpun vajaa 2.5v kun istuin käännettiin.
Nyt kaksi lapsista matkustaa turvavyöistuimissa, kaksi vain auton vöissä ja yksi selkämenosuuntaan.
Haaveilen uudesta autosta, mutta ei oikein löydy juuri sitä sopivaa, jos minä en löydä automallista vikaa niin mies löytää ja päin vastoin :whistle:

Meillä tuo 4vee on turvavyöistuimessa. Haluisin tolle keskimmäiselle istuimen selkä menosuuntaan, mutta epäilen ettei autoon mahdu kunnolla. Jos ei mahdu, niin nuppi menosuuntaan, ja nuorin taakse keskelle selkä menosuuntaan. Kaikki lapset matkustaa takapenkillä, jos vaan mahdollista.

Sanna
No en oo huomannu, en oo niin tarkkaa katellut.

Tyttö 2v 9kk istuu selkä menosuuntaan turvaistuimessa. Tarkoitus ostaa kohta Britaxn evolva ultra ja siirtää naama menosuuntaan, koska turvaistuin (graco cosmic xtp) on jäämässä pieneksi.

Mummon autoon tilauksessa recaron istuin, se tulee vain kolmipistevöillä kiinni, siis turvavyöistuin.

Olen kyllä huomannut, kun tuossa vuodenvaihteessa oli meilläkin ajankohtainen juttu kun tytölle istuinta kateltiin.
Päädyttiin penkkiin, jonka saa ainoastaan selkä menosuuntaan. Britaxin Securaan.

Tyty on vasta vajaa 9kk, mutta istuu tuossa penkissä niin kauan kun mahtuu.
Sit kun toiselle muksulle tarvii istuimen (about vuoden päästä ), on ostettava uusi auto, koska nykyiseen ei taakse mahdu kahta istuinta selkä menosuuntaan ja edessä on airbag..
Mutta sitten ostetaan. En auton pienuuden takia kuitenkaan halua laittaa esikoista niin pienenä naama menosuuntaan.

joo näin on,mutta voihan niitä silti pitää myös selkämenosuuntaan asennettuina.

meillä 4v on siinä korokeistuimessa,sellaisessa misson selkänoja. kuopus on vasta 9kk joten ehdottomasti matkustaa selkämenosuuntaan turvaistuimessa. kaukalosta on jo luovuttu. meillon ahdas auto,kun kolma syntyy entiä miten saada kaikki mahtumaan. eteen ei voi istuinta laittaa turvatyynyn takia. pitäs laittaa 1v istuun kasvot menosuuntaan että mahdutaan autoon. mondeossa on tosi pieni jalkatila takana niin mies ei mahdu pituutensa takia eteen jos penkit on vedetty eteenpäin istuimien takia. saa nähdä miten onnistunee,kasvot eteenpäin ei noin pientä voi vielä laittaa.

kamalin mitä oon nähny oli mun tuttu joka laittoi vauvan turvakaukalossa kasvot menosuuntaan aina autoon. eli turvakaukalo oli lannevyössä vain kiinni.

Takapenkki ongelma meilläkin, kolme istuinta pitäisi saada vierekkäin ja vielä inhimillisesti vyöt kiinni, siis kaksi turvavyöistuinta ja yksi selkämenosuuntaan istuin.
Tällä hetkellä ovat vierekkäin ja sopivat, minulla vain menee hermot joka kerran kun kiinnitän turvavöitä |O

vieras
meillä molemmat muksut on matkannut vuoden ikäiseksi selkä meno suuntaan jonka jälkeen on ostettu sellainen turvavyöistuin naamat menosuuntaan, nyt likalla 4v on sellainen korokeistuin jossa on selkänoja ja niskatuet jotka saa sitten myöhemmin ottaa pois ja muuttaa pelkäksi korokeistuimeksi.. poika 2v edelleen istuu turvavyöistuimessa naama menosuuntaan.. meillä vuoden 2006mallinen auto ja löytyy airbagit edestä ja sivuilta ja lisäksi on ne turvaverhot mitkä laskeutuu ikkunoiden eteen jos kolari tulee..

Esikko menee kasvot menosuuntaan, on 2,5v. Kuopus selkä menosuuntaan etupenkillä Gracon penkissä. Onneks pysty laittaa eteen penkin kun taakse olis ollu tosi tiukilla että olisko mahtunu selkä menosuuntaan. Ahdas auto ja tuo penkki melko jytky.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä molemmat muksut on matkannut vuoden ikäiseksi selkä meno suuntaan jonka jälkeen on ostettu sellainen turvavyöistuin naamat menosuuntaan, nyt likalla 4v on sellainen korokeistuin jossa on selkänoja ja niskatuet jotka saa sitten myöhemmin ottaa pois ja muuttaa pelkäksi korokeistuimeksi.. poika 2v edelleen istuu turvavyöistuimessa naama menosuuntaan.. meillä vuoden 2006mallinen auto ja löytyy airbagit edestä ja sivuilta ja lisäksi on ne turvaverhot mitkä laskeutuu ikkunoiden eteen jos kolari tulee..
Joo on meilläkin. Mut jos tuo oli puolustusta sille miks muksut on istuneet 1-vuotiaasta asti naama menosuuntaan niin täytyy kyllä todeta että ei siinä paljon airbagit ja turvaverhot ole muksun niskaa tukemassa kolarin sattuessa :whistle:
Mutta onneks nuo muksut on edes tuon ikäisiä jo, eikä ilmeisesti ole mitään sattunut. Hyvä niin.

niin niin
keksin, huomenta vaan kaikille. laitetaas turvaistuinten suunnittelijoille sähköpostia, että suunnittelee semmoset istuimet että niitä mahtuu useampi vierekkäin. ei kai ne oikeasti kuvittele, että yksi lapsi kerrallaan kuljetaan autolla? yksi istuin kun mahtuu juuri oikeaoppisesti takapenkille kiinni. mietin vain, että mahtavatko turvatestien tekijät laittaa kolmea istuinta takapenkille ja sitten katsotaan miten käy törmäystilanteessa tai kolarissa???? meillä on myös takapenkillä kolme istuinta, kaksi kasvot eteenpäin ja yksi selkä menosuuntaan. aktan turvavyöistuin, aktan koroke, ja britax two way elite. pelkkä koroke on kyllä huono. Käytännön vinkkejä miten ne turvavyöt saa kiinni ilman hikeä ja hermostumista? ostamalla leveämpi auto? vähemmän matkustajia kyytiin? =)

Alkuperäinen kirjoittaja niin niin:
keksin, huomenta vaan kaikille. laitetaas turvaistuinten suunnittelijoille sähköpostia, että suunnittelee semmoset istuimet että niitä mahtuu useampi vierekkäin. ei kai ne oikeasti kuvittele, että yksi lapsi kerrallaan kuljetaan autolla? yksi istuin kun mahtuu juuri oikeaoppisesti takapenkille kiinni. mietin vain, että mahtavatko turvatestien tekijät laittaa kolmea istuinta takapenkille ja sitten katsotaan miten käy törmäystilanteessa tai kolarissa???? meillä on myös takapenkillä kolme istuinta, kaksi kasvot eteenpäin ja yksi selkä menosuuntaan. aktan turvavyöistuin, aktan koroke, ja britax two way elite. pelkkä koroke on kyllä huono. Käytännön vinkkejä miten ne turvavyöt saa kiinni ilman hikeä ja hermostumista? ostamalla leveämpi auto? vähemmän matkustajia kyytiin? =)
Tuo turvavyöjuttu on meilläkin "se juttu", vaikka istuimet sopivat, ovat oikea oppisesti, niin kahden turvavyöistuimen vöiden kiinnittämäminen on melkoinen projekti "otan vyön lukosta kiinni ja työnnän käteni tähän väliin, vähän voimaa, pieni istuimen siirto sivulle päin (ota nyt ipana ne kätesi pois sieltä välistä), vyön lukko kiinni, oman käden repiminen istunten välissä, ja sitten toinen kiinni, hitto, ensimmäinen turvavyö on nyt kiinni väärässä lukossa, eikun auki ja alusta.."

Niin niin ja villi viisikko:

Siis otatteko te istuimet irti kun ette aja autolla?
Vai mikä mulla nyt meni ohi kun puhutte että hankala aina kiinnittää istuimet? :ashamed: :D

Meillä niin ahdas takapenkki autossa, että ei mahtunut twe oikeaoppisesti lepoasentoon & selkä menosuuntaan taakse.Joten minä muutan taas kiltisti sitten takapenkin matkustajaksi ja pikkuinen menee edessä :D
Pitää sitten siirtää taakse kun istuin siirrettään naama menosuuntaan, niin tehtiin esikoisellekin.

vieras
meillä 3v tyttö matkustaa edelleen nassu takaosaa kohti, ja matkustaa ainakin ensi talveen, jolloin pikkusisko tarvii turvaistuimen. Sitten on tarkoitus hankkia turvavyöistuin ja toiseen autoon ilmeisesti vähän myöhemmin vaihtuu turvaistuin siskolle, kun on kasvot menosuuntaan, joten on kaukalossa mahdollisimman kauan.

meillä 5 vee on pelkällä korokkeella takapenkillä ( paino ja pituusrajat täyttyvät)
3vuotias on sitten oikein päin takapenkillä sellaisella koroke-selkänoja penkillä, jossa ei omia isuimen vöitä.
1vuotias juuri siirtyi kanssa takapenkille sellaiseen istuimeen jossa on omat vyöt ensin sitten auton vyö päälle, ja matkustaa selkä menosuuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Niin niin ja villi viisikko:

Siis otatteko te istuimet irti kun ette aja autolla?
Vai mikä mulla nyt meni ohi kun puhutte että hankala aina kiinnittää istuimet? :ashamed: :D

Meillä niin ahdas takapenkki autossa, että ei mahtunut twe oikeaoppisesti lepoasentoon & selkä menosuuntaan taakse.Joten minä muutan taas kiltisti sitten takapenkin matkustajaksi ja pikkuinen menee edessä :D
Pitää sitten siirtää taakse kun istuin siirrettään naama menosuuntaan, niin tehtiin esikoisellekin.
Molemmat jos takana nyt,niin sinne ei mahdu enää kukaan istumaan
Meillä on siis kaksi turvavyöistuinta, eli sekä lapsi että istuin kiinnitettään auton 3-piste vyöllä, eli ennen turvavyön kiinnittämistä on sekä istuin että ipana "irrallaan".
Minä tahtoisin pitää pikkukolmikon takapenkillä.

niin niin
niin kun takapenkillä on kolme istuinta, kiiinni toisissaan, niin sinne ei meinaa oma käsi mahtua väliin laittamaan auton turvavöitä kiinni. juuri niinkuin villi viisikko kuvaili...=)
en ota istuimia irti, silloin kun auto siivotaan niin sitten joo.lapset on hankala kiinnittää turvavöillä istuimiin tilan ahtauden takia. yksi istuin on helppo, kun siinä istuimen omat vyöt. mutta ne kaksi muuta.. ja jos sattuu vielä känkkäränkkäpäivä, niin "huoh" ...

4,5v matkustaa turvavyöistuimessa, 2v 8kk turvaistuimessa selkä menosuuntaan ja vauva 5kk kaukalossa.

Esikoinen oli 3v kun käännettiin kasvot menosuuntaan, keskimmäinen saa uuden istuimen kasvot menosuuntaan loppukesästä tai syksyllä kun kuopus tarvitsee turvaistuimen.

Niitä pelkästään kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia on kyllä paljon myynnissä, mutta meille ei sellaista tule.

Kunhan ihmettelen
Niin itse olen nähnyt vain suomessa lapsia pidettävän selkä menosuuntaan 3v asti, muualla maailmassa lapset istuvat naama menosuuntaan jo paljon aiemmin.. Ja ihan yhdessä ihmetelty tätä yhden toisen suomalaisen äidin kanssa, että miksi lapset istuu näin... Voihan se törmäys tulla peräänkin, ei se istuin silloin suojaa yhtään enempää..
Ja itselläni on sen verran pieni auto käytössä ettei tuonne lapsia saisi sisälle muutoin kuin naamat eteenpäin.. Kenelläkään tuttavallanikaan täällä enää 3v lapset istu naamat taaksepäin!

Yhteistyössä