Oletteko -aikuiset(?) ihmiset- oikeasti rasistisia? Onko sellaisia tilanteita, että olet sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sateenkaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sateenkaari

Vieras
Olen itse suomalainen, mutta en asu Suomessa.
Täällä "muualla" ollessani olen oppinut sen, kuinka oikeasti olemme kaikki ihan yhtä ihmisiä, yhtä arvokkaita, yhtä paskoja, yhtä ihan kaikessa! Väri ja ulkomuoto voi vaihdella ja vaihteleekin, mutta ihan yhtä ihmisiä olemme kaikki silti! Paskapäitä löytyy joka väristä, mutta se ei johdu siitä, että ei satu olemaan tietyn värinen.

Rakkaat ihmiset, suvaitkaa toinen toisenne ja ajatelkaa rikkautena se, että meitä on monenlaisia, monesta eri kulttuurista!! Se on järjettömän hieno asia!=) Opettakaa lapsennekin siihen, että on hienoa olla erilainen, on hienoa olla jokalainen!! Kotoa lapset oppivat arvomaailman, olkaa hyviä ja fiksuja esimerkkejä!
Ei riitä, että sanot lapsellesi, että tuo tumma mieskin on yhtä arvokas ja tärkeä kuin me kaikki muutkin, vaan ELÄ ITSEKIN sen mukaan! Lapsi ei tee niin kuin sinä sanot, vaan hän tekee niinkuin sinäkin teet!
On olemassa järjettömän paljon erilaisia, hienoja kulttuureja, joihin kannattaa tutustua ja tutustua nimenomaan niihin ihaniin ihmisiin joka kulttuurissa!!

Elämiseniloa Sinullekin!=)

hienosti kirjoitettu!! Noin yritän minä lapseni kasvattaa... suvaitsevaiseksi! Valitettavasti olen rasisti kyllä joskus etenkin romanien suhteen... mutta yritän olla näytämätää sitä lapselleni. :ashamed:

Hieno kirjoitus.
Painottaisin vielä tuota lapsille opettamista myös. Olkaa itse vaikka kuinka rasisteja jos ette suuntaanne halua muuttaa, mutta opettakaa lapsillenne edes suvaitsevaisuus ja oikeus erilaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Hieno kirjoitus.
Painottaisin vielä tuota lapsille opettamista myös. Olkaa itse vaikka kuinka rasisteja jos ette suuntaanne halua muuttaa, mutta opettakaa lapsillenne edes suvaitsevaisuus ja oikeus erilaisuuteen.

Mutta yleensä se menee juuri niin, että lapsi oppii ja tekee sen, mitä vanhemmatkin tekevät...vaikka he sitten puhuisivat ja opettaisivat siten toisin!

Alkuperäinen kirjoittaja sateenkaari:
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Hieno kirjoitus.

Mutta yleensä se menee juuri niin, että lapsi oppii ja tekee sen, mitä vanhemmatkin tekevät...vaikka he sitten puhuisivat ja opettaisivat siten toisin!

Niinhän se meneekin, ikävä kyllä.
Onneksi sentään kerhoissa, eskareissa ja kouluissa sitten puhutaan tuosta erilaisuuden rikkaudesta..

Häpeäkseni tunnustan, että ihan vähän rasisti olen minäkin, lähinnä romanikulttuurin lieveilmiöihin ja joidenkin kulttuurien piirteisiin liittyen. Silti ajattelen, että kaikilla ihmisillä pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet tulla arvostetuiksi ja osaksi yhteiskuntaa - ja sitähän Suomessa esimerkiksi romaneilla tai mustaihoisilla ei oikein valitettavasti taida olla. Pointtini on siis se, että eihän romanilapsiin esimerkiksi suhtauduta yhtä kannustavasti ja lämpimästi kuin meihin muihin valtaväestön edustajiin ja se on kyllä todella inhottavaa. Vaikuttaa varmasti itseääntoteuttavan ennusteen lailla. Lapsilleni opetan suvaitsevaisuutta ja itsekin yritän suvaitsevainen olla.

Voin myöntää olevani hieman rasisti :ashamed: En suinkaan vihaa kaikkia mustia tai ulkomaalaisia. Rasistisuus kohdistuu pääasiassa muslimeihin. Ajatukset johtuu TÄYSIN omista kokemuksista useiden eri maan muslimeiden kanssa.
Mä todella oon koittanut saada kerättyä niitä hyviä kokemuksia, jotta pystysin muuttumaan. Vaikeeta se kuitenkin on! Huonoja kokemuksia tulee lisää jatkuvasti, mutta ne hyvät antaa odottaa itseään :/

Lapsille tietenkin opetan suvaitsevaisuutta. Ei mun käytöksestä näe, mitä mun pään sisällä liikkuu. Koskaan en hauku tai puhu pahaa lasten kuullen kenestäkään (oli sitten kyse suomalaisesta tai ulkomaalaisesta). Ei noi lapset tiedä mun rasistisista ajatuksista! Valitettavasti noilla lapsillakin on paljon huonoja kokemuksia, etenkin somaleista :(
Viimesin tilanne oli, kun 3 somalipoikaa kaato maahan pienemmän tytön ja potkivat sitten maassa makaavaa tyttöä. Kyse siis alle 10 vuotiaista, jotka terrorisoi pihaa ja lapset pelkää niitä. Mitä siinä sitten pitäis sanoa? "Noo mee nyt leikkimään poikien kanssa. Ne on kivoja poikia, vaikka ne päivittäin lyö, potkii tai kivittää suomalaisia tyttöjä." Joo kyllä ne suomalaisetkin lapset osaa kiusata, en sitä kielläkään. Mutta meijän lasten kokemukset vaan rajottuu muslimien kiusaamiseen.

Taisinpa jo eksyä aiheesta pikkusen, mutta yritän muuttaa omaa ajatusmaailmaani parhaani mukaan! Valitettava tosiasia kuitenkin on, että hyviä kokemuksia tarvitaan paljon, ennen kuin huonot jää taka- alalle.