Oletko uskossa tai haluaisitko olla uskossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jesus is King!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27863788]En ole uskossa, mutta uskon Jumalaan. En siis kuulu mihinkään herästysliikkeeseen, joihin tuo olla uskossa- termi liittyy, mutta kuulun luterilaiseen kirkkoon. Toivoisin kovin monen muunkin ymmärtävän tämän eron.[/QUOTE]
Komppaan!

Eiiii... Tuossahan pitaa olla ennakko-odotuksena kristinuskon mukainen skenaario. Ja senkaan mukaan Jeesus ei ole Jumala, vaan profeetta, Jumalan poika. Kuka Jeesuksen on korottanut Jumalaksi? Miksei voi ohittaa jeesusta ja ottaa yhteytta suoraan Jumalaan, jos on kristitty?

300-luvulta asti Jeesus on kyllä kristinuskossa ollut Jumalan poika ja olemukseltaan samaa Isän kanssa.

Entapa jos kuukausien rukoilun jalkeen Shiva ilmestyy? Tuon logiikan mukaanhan Shiva on oikea jumala. Vai pitaako jatkaa rukoilu, kunnes sinun hyvaksymasi jumaluus ilmestyy?

Rukouksen voimasta olen melkein samaa mielta, tosin rukouksen ei tarvitse olla uskonnollista vaan pelkka tiukka fokus saa asioita aikaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta rukouksenkin voima on rajallinen...

Jeesuksen jälkeen ei pysty enää jatkamaan etsimistä. Se tyssäs sitte siihen. :rolleyes:
Mutta se pitää sanoa, että vaikka uskoontullut on Jumalan vakuuttama hyvin voimakkaasti siitä, että tämä on oikea tie, niin maallistumista ja uskosta luopumista tapahtuu mutta se taas on eri juttu.
Tähän käy avioliittovertaus: Jos olen löytänyt oikean puolison niin sen kanssa voi silti rakkaus kylmentyä, jos en hoida sitä. Eli oikean löytäminen on vasta alku, hyvä lähtökohta tosin. Mutta jos en hoida sitä yhteyttä vaan tyrmään puolison lähestymiset, niin jossain vaiheessa se syö sitä yhdessäoloa, kylmentää mun rakkautta ja sitten voi käydä niinkin että rupeaa muut äijät kiinnostamaan.

Kyllä se Jeesus vähän itsekäs oli. Käski tekemään kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen, ja koko Raamatussa Jumala/Jeesus ei pitänyt muita jumalia minään, vaan piti niitä jopa olemattomina. Tylyä meininkiä siis.

Niin... Mutta voisiko henkisesti ekumeeninen ihminen ottaa hieman etäisyyttä kaikkeen tuohon. Negatiivinen teologia tekee niin.

Sinänsä kyllä hyvä pointti, miten kristinuskoon ja juutalaisuuteen liittyy valtaaminen ja alistaminen, omaheimolaisuus. Tämä ei ole kuitenkaan kaiken henkisyyden esioletus.

Eiiii... Tuossahan pitaa olla ennakko-odotuksena kristinuskon mukainen skenaario. Ja senkaan mukaan Jeesus ei ole Jumala, vaan profeetta, Jumalan poika. Kuka Jeesuksen on korottanut Jumalaksi? Miksei voi ohittaa jeesusta ja ottaa yhteytta suoraan Jumalaan, jos on kristitty?

olihan siinä samassa sopassa se kolmas. pyhä henki.. kolminaisuudesta puhuvat.

En ole enkä tunne tarvetta sellaiseen. En usko että uskoontulo muuttaisi elämääni lopulta mihinkään. Tunnen huomattavasti tärkeämmäksi pyrkiä huolehtimaan itsestäni ja läheisistäni parhaani mukaan, olla tekemättä pahaa kenellekään ja aiheuttamatta suuria suruja ja murheita.

Uskon asiat ovat kiinnostavia, tykkään keskustella myös niistä silloin kun keskustelukumppani/-t kykenevät jonkinlaiseen rationaaliseen keskusteluun. Kun juttu kiertää kehää, ainoa kommentti toiselta on 'sun tarttee vain uskoa!', ei siinä oikein ole mieltä.. Vastapainoksi voi toki sanoa etten hakeudu väittelemään totaaliateistin kanssa, sillä heillä perustelut ovat usein täysin samaa järkevyysluokkaa kun se oma liian sokea "usko" johonkin sumentaa järjellisen ajattelun. Näin hieman kärjistetysti sanottuna.. ;)

Tiedätkö Echo, nyt varmaan loukkaan sinua ja olen siitä pahoillani. Mutta julistat ihan samalla tavalla kuin ihminen joka veti hyvän ystäväni tähän "satuun" mukaan ja jonka sain haudata muutamaa vuotta myöhemmin. Ihan vain sen takia koska koki että hänen uskonsa on riittämätön.

En oo uskos enkä haluaasi olla. Ei kiinnosta eikä oo mun juttu yhtää.

Hyväksyn kuitenki sen, että jotkut uskoo ja toivon, että mun annetaan rauhas olla uskomatta. Jotkut antaa, mutta jotkut ei tajua sitä, että ei kiinnosta pätkääkää jutut tyylillä "sun elämä voisi olla parempaa uskon takia, etkö pelkää ettet pääse taivaaseen" jne. Ku mä en kerran usko niin noilla jutuulla ei oo merkitystä mulle.

En kyllä ymmärrä sitäkää, että ei anneta ihmisten uskoa rauhas vaan pidetään kaikkia uskovia ihmisiä sekopäinä.

Jeesuksen jälkeen ei pysty enää jatkamaan etsimistä. Se tyssäs sitte siihen. :rolleyes:
Mutta se pitää sanoa, että vaikka uskoontullut on Jumalan vakuuttama hyvin voimakkaasti siitä, että tämä on oikea tie, niin maallistumista ja uskosta luopumista tapahtuu mutta se taas on eri juttu.
Tähän käy avioliittovertaus: Jos olen löytänyt oikean puolison niin sen kanssa voi silti rakkaus kylmentyä, jos en hoida sitä. Eli oikean löytäminen on vasta alku, hyvä lähtökohta tosin. Mutta jos en hoida sitä yhteyttä vaan tyrmään puolison lähestymiset, niin jossain vaiheessa se syö sitä yhdessäoloa, kylmentää mun rakkautta ja sitten voi käydä niinkin että rupeaa muut äijät kiinnostamaan.

Tuokin logiikka vahan mattaa... eli on etsittava, kunnes loytaa nimenomaan Jeesuksen. Mutta jos ei tunne tarvetta tai kykya jatkaa etsimista Shivan jalkeen?
Ja mista sita voi tietaa loytaneensa oikean puolison? Joku toinen voisi olla kuitenkin parempi...

[QUOTE="vieras";27863788]En ole uskossa, mutta uskon Jumalaan. En siis kuulu mihinkään herästysliikkeeseen, joihin tuo olla uskossa- termi liittyy, mutta kuulun luterilaiseen kirkkoon. Toivoisin kovin monen muunkin ymmärtävän tämän eron.[/QUOTE]

eli sen perusteella ihminen on tai ei oo uskossa mihin hän kuuluu? Tollaseen ajattelutapaan vielä törmännytkään. Eikö se oo sama Jessus ja Jumala niin luterilaisessa kirkossa kun vaikka vapaasuunnissa? Enkö mä ole uskossa kun kuulun luterlaiseen kirkkoon?

Ei. Tämmöistä on käynyt esim. muslimeille, jotka ovat ilman mitään ennakko-oletuksia lähteneet rukoilemaan ja joilla ei ole ollut mitään erityisempää kristinuskon kasvatusta pohjalla. Näitä löytyy lähetyskentiltä.

Ei. Tämmöistä on käynyt esim. muslimeille, jotka ovat ilman mitään ennakko-oletuksia lähteneet rukoilemaan ja joilla ei ole ollut mitään erityisempää kristinuskon kasvatusta pohjalla. Näitä löytyy lähetyskentiltä.

No miksei sitten kaikki ihmiset ole tata autuutta kokeneet? Itseasiassa muslimeillahan on sama pohja opetuksissaan, kuin kristityilla, taitaa olla markkinamiesten juttuja...

Jotenkin sävysi on oppimestarimainen. Syvästi uskossa oleva ihminen, joka ei kuitenkaan ole fanaattinen oman asiansa oikeudesta ja totuudesta, ei ajattele noin nähdäkseni.

Tiedätkö Echo, nyt varmaan loukkaan sinua ja olen siitä pahoillani. Mutta julistat ihan samalla tavalla kuin ihminen joka veti hyvän ystäväni tähän "satuun" mukaan ja jonka sain haudata muutamaa vuotta myöhemmin. Ihan vain sen takia koska koki että hänen uskonsa on riittämätön.

Et loukannut minua. Tosi kurjaa mitä ystävällesi kävi, oliko hän jossain ankarassa uskonyhteisössä?
Oma hellariserkku kävi mielisairaalassa asti nuoruudessaan. Sitten hän hoksasi kuinka nämä uskonasiat kannattaa ottaa ja on nykyään ihan tasapainoinen keski-ikäinen hellariäiti. En syyllistä tällä ketään uskon takia mielenterveyttään menettänyttä, itselläni on ollut kovia kamppailuja, mutta minkä tahansa asian kanssa voi menettää mielenterveyden jos sen ymmärtää väärin, ja se ei ole aina sen asian tai kohteen vika.
Jumala on mielenterveyden luoja. Hän tietää parhaiten mikä meitä eheyttää.

No miksei sitten kaikki ihmiset ole tata autuutta kokeneet? Itseasiassa muslimeillahan on sama pohja opetuksissaan, kuin kristityilla, taitaa olla markkinamiesten juttuja...

Eivät he uskalla uskostaan luopua. Tavallaan ymmärrän heitä, ei olisi helppoa olla jossain Iranin syrjäseuduilla ja alkaa kyseenalaistaa ainoana suvun ihmisenä islamia, siinä on mielenterveys koetuksella. Ympäristöstä ei varmasti tukea kritiikille löydy.

Mites ne lukuisat uskovat kristyt jotka päätyvätkin täysin toisen jumaluuden polulle?

Kirjoitin tuossa vähän aiemmin:

Ja Jeesus ei ketään uskovaa pidä luonaan väkisin.

Eivät he uskalla uskostaan luopua. Tavallaan ymmärrän heitä, ei olisi helppoa olla jossain Iranin syrjäseuduilla ja alkaa kyseenalaistaa ainoana suvun ihmisenä islamia, siinä on mielenterveys koetuksella. Ympäristöstä ei varmasti tukea kritiikille löydy.

Tai Pohjanmaan lakeuksilla kristinuskoa, kun suku ja ystävät hylkäävät jos jätät yhteisön uskon.

Kirjoitin tuossa vähän aiemmin:

Ja Jeesus ei ketään uskovaa pidä luonaan väkisin.

Pidätkö maallistumisena tai uskosta luopumisena sitä että herääkin huomaamaan että esim. Buddha on se suuri jumala joka onkin kaiken yläpuolella ja aika kristittynä on ollut harhaa? Eikö se ole hänelle täysin sama asia kuin sinulle oma uskosi?

*lisäys* Ja kuka todella voi määrittää kumpi teistä on oikeassa?

Yhteistyössä