Mikä uskonnoissa on niin kamalaa ettei niille voi lapset altistua edes hitusen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ois kiva tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="fairy";28821069]Tuohan täyttää aivopesun kriteerit täysin. Lapsesta asti kerrotaan, että Jumala auttaa jos rukoilee, ja kas, lapsi ahdistuu kun iltarukous unohtuu.[/QUOTE]

Mistä kohti sä mun em. viestistä löydät minkään ahdistumisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28821080:
Hohhoijaa, typerää väittelyä sivukaupalla. Uskonnot eivät katoa koskaan, se pitää hyväksyä. Samoin pitää hyväksyä se, että ei-uskoviakin on ja heillä on oikeus olla uskomatta.

Oikeassa olet. Uskonnottomia voisi yhteiskunnassa vain huomioida hieman nykyistä enemmän, jotta oikeasti toteutuisi tuo oikeus olla uskomatta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28821045:
Olisin aika yllättynyt, jos lapsenne osoittaisivat niin suurta henkistä vahvuutta, että he näin totaalisesta indoktrinaatiosta huolimatta olisivat aikanaan kykeviä valitsemaan itse vapaasti uskon ja uskonnottomuuden välillä. Lapsiparat.

Höpönpöpön! Elämämme on heille varmasti suuri etu, koska saavat kuulla Jeesuksesta jo pienestä pitäen, mutta vain Jeesus voi heidät pelastaa, se on Jumalan säätämys.

Hohhoijaa, typerää väittelyä sivukaupalla. Uskonnot eivät katoa koskaan, se pitää hyväksyä. Samoin pitää hyväksyä se, että ei-uskoviakin on ja heillä on oikeus olla uskomatta.

Kirkko ja valtio ei kuulu yhteen. Siksi se on tärkeä asia.

Aivopeseminen asiaan minkä kuuluu olla ihmisen oma valinta, on häpeällistä. Sitä ei voi puolustella millään.

En pitäisi asiasta keskustelua typeränä, joskin samalla tiedostan kyllä, että sinä uskovana(?) olet joutunut törmäämään näihin täsmälleen samoihin teemoihin ja käsityksiin vähintäänkin riittävän monta kertaa. Mutta eikös uskovilla kuitenkin ole jonkinlainen itsensä jeesuksen antama velvoite keskustella selkeässä sielunhädässä olevien kanssaihmisten kanssa? :)

Uskontojen katoamattomuudesta en ole välttämättä ihan samaa mieltä. Toki kyse on myös uskonnon määrittelystä (mikä siis erottaa uskon vaikkapa moraalikoodistosta jne.), mutta kyllähän joku taisi hiljakkoin laskea sen vuodenkin, johon mennessä uskonnot ovat hävinneet kokonaan, mikäli niiden hiipuminen etenee nykyvauhtia. Joko alan googlettaa linkkiä? :)

[QUOTE="vieras";28821102]Painajaiset?[/QUOTE]

Jotka johtuu siitä mistä nyt yleensäkin lapsilla, mun pojalla esim. tv-ohjelmien örkkimönkiäisistä?
Mun poika ei ahdistu mistään kristinuskoon liittyvästä, kuten rukoilemisesta tai rukoilemattomuudesta.

Jumalanusko on vain yksi vaihe ihmisaivojen evoluutiossa. Vaihe ei ole ikuinen vaan rationaalinen ajattelu lisääntyy tiedon vapautumisen myötä.

Teknologisen kehityksen kärkimaissa uskovien määrä on ollut laskussa viimeiset 100 vuotta. Puhdas agnostisismi periytyy jo sukupolvesta toiseen - ensimmäistä kertaa 300,000 vuoteen. Tämä kehitys antaa toivoa paremmasta huomisesta.

[QUOTE="vieras";28821120]Jumalanusko on vain yksi vaihe ihmisaivojen evoluutiossa. Vaihe ei ole ikuinen vaan rationaalinen ajattelu lisääntyy tiedon vapautumisen myötä.

Teknologisen kehityksen kärkimaissa uskovien määrä on ollut laskussa viimeiset 100 vuotta. Puhdas agnostisismi periytyy jo sukupolvesta toiseen - ensimmäistä kertaa 300,000 vuoteen. Tämä kehitys antaa toivoa paremmasta huomisesta.[/QUOTE]

Hih. :D Ihana.
Uskonto ei häviä mihinkään.

Jotka johtuu siitä mistä nyt yleensäkin lapsilla, mun pojalla esim. tv-ohjelmien örkkimönkiäisistä?
Mun poika ei ahdistu mistään kristinuskoon liittyvästä, kuten rukoilemisesta tai rukoilemattomuudesta.

Ei ole mitenkään ilmiselvää, että painajaiset johtuisivat lastenohjelmista. En muista mistä luin, että unet ovat kuitenkin "yllättävän" negatiivisia sen takia, että sitä kautta käsitellään pelkoja ja uhkia. Lapsilla ne on luonnostaan enemmän eläimiin liittyviä (perua ihmislajin savannimenneisyydestä), aikuisilla sitten oppiminen / yhteiskunta vaikuttaa jo teemoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28821106:
En pitäisi asiasta keskustelua typeränä, joskin samalla tiedostan kyllä, että sinä uskovana(?) olet joutunut törmäämään näihin täsmälleen samoihin teemoihin ja käsityksiin vähintäänkin riittävän monta kertaa. Mutta eikös uskovilla kuitenkin ole jonkinlainen itsensä jeesuksen antama velvoite keskustella selkeässä sielunhädässä olevien kanssaihmisten kanssa? :)

Uskontojen katoamattomuudesta en ole välttämättä ihan samaa mieltä. Toki kyse on myös uskonnon määrittelystä (mikä siis erottaa uskon vaikkapa moraalikoodistosta jne.), mutta kyllähän joku taisi hiljakkoin laskea sen vuodenkin, johon mennessä uskonnot ovat hävinneet kokonaan, mikäli niiden hiipuminen etenee nykyvauhtia. Joko alan googlettaa linkkiä? :)

Minua kyllästyttää nämä keskustelut.

60-luvulla sosiologit ennustivat uskontojen katoavan, mutta tänä päivänä sosiologit ovat päinvastaista mieltä. Uskonnot eivät katoa nykytietämyksen mukaan vaan muuttavat muotoaan: uskonnoista tulee yhä vähemmän yhteisöllisiä ja yhä enemmän ihmisten omalle elämänalueelle kuuluvia. Tämä tarkoittaa sitä käytännössä, että kirkot ja uskonnolliset yhteisöt menettävät "valtaa" sanella uskonnon dogmeja, ihmiset muodostavat yhä vapaammin omanlaisen uskonnollisen maailman siitä sillisalaatista minkä maailma tarjoaa. "Uskon Jumalaan, mutta en kuten kirkko opettaa", tuohan on se peruslause minkä moni on varmasti kuullut.

[QUOTE="vieras";28821131]Mutta voi ehdollistua siihen, että ei rukousta = painajaisia.

Miksi annat lapsen edes katsoa painajaisia aiheuttavia ohjelmia?[/QUOTE]

Annan pojan katsoa semmoisia koska annan hänelle myös vapautta, ja annan katsoa ohjelmia joissa ei ikäsuositus ylity.
Mutta ehkä juu, nuo poikien hirviötaistelija-manala-laavavirta-ohjelmat ei tosiaan mitään järkevää katsottavaa olekaan, Tohtori Sykerö ja Peukaloisen retket olisi sata kertaa parempaa katsottavaa.

[QUOTE="vieras";28821138]Jumalaan uskovien määrä pienenee Suomessakin kovaa vauhtia. Viimeisen neljän vuoden aikana nopeammin kuin koskaan. Kristittyjen jumalaan uskoo enää alle kolmannes. Hih.[/QUOTE]

En mä puhunut nyt pelkästään kristinuskosta, vaan yleensä uskonnosta. Ihmiskunnasta nyt ei tule millään ilveellä täysin uskonnotonta.

[QUOTE="vieras";28821153]Ei meidän elinaikana. Mutta saamme jo seurata kuinka uskontojen merkitys vähenee ja uusi aamu koittaa.[/QUOTE]

Itseasiassa tutkijoiden mielestä käy päinvastoin ja uskonnollinen fanatismi nostaa päätänsä vastustamaan nykyistä yhteiskuntaa. Mitä enemmän köyhyys, syrjäytyminen, huono-osaisuus ja tuloerot kasvavat, sitä enemmän tämä ilmiö kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28821154:
Tämä oli kyllä niin tyhjentävästi ja vakuuttavasti ilmaistu, että katson ainakin omalta osaltani keskustelun jatkamisen täysin turhaksi. Hih.

Jos joskus on liikaa aikaa tapettavana, niin suosittelen keskustelun aiheeksi "Uskovaiset olisivat voineet estää esim Talvisodan, mutta kun oli arjessakin kaikkea kiireitä, niin ei ehtineet". Enjoy!

(Anteeksi Echo, en mä pahalla. Tykkään susta kyllä! Pus <3 )

Hih. :D Ihana.
Uskonto ei häviä mihinkään.

Homo habiliksen aikana moni oli varmasti vakuuttunut siitä ettei ihminen koskaan tule jättämään puiden latvustoa mutta kuinkas kävikään :)

Evoluutiota on vaikeata ennustaa mutta nykykehityksen valossa uskonnot ovat tehneet tehtävänsä. Ainoastaan globaali katastrofi joka tuhoaisi koko nykyisen infrastruktuurin voi enää lisätä uskontojen merkitystä länsimaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28821154:
Tämä oli kyllä niin tyhjentävästi ja vakuuttavasti ilmaistu, että katson ainakin omalta osaltani keskustelun jatkamisen täysin turhaksi. Hih.

Oho, olipa nyt tuo mun kommentti ihan liikaa sit. :O Mutta kiitos sulle kuitenkin keskustelusta. Mäkin suunnittelen keskustelusta liukenemista, jahka saan aikaiseksi.

Mielestäni on surullinen ja huolestutava trendi, että uskonto muutuu Suomessa yhä näkymättömämmäksi yhteiskunnassa ja kasvatuksessa. Olen asunut nyt 15v "jälkiateistisessa" yhteiskunnassa ja teen työtä täällä työtä, jossa kohtaan kriisissä olevia ihmisiä. Vakavan paikan tullen suurimmalla osalla ihmisiä heräävät ns hengelliset kysymykset ja yritetään etsiä eri paikoista lohtua ja apua. Ja tää onkin luvattu maa kaikenlaisille "noidille", ennustajalle ja ihmeparantajille. Elämän ja kuoleman kysymysten edessä vaikuttaa parhaiten selviävän ihmiset, joilla on vahva hengellinen identiteeti jo lapsuudesta asti. Toki maailmankatsomus voi elämän mittaan muuttua ja muokkautua, mutta kyseiset ihmiset ei oo niin "tuuli ajolla", kuin ihmiset joilla ei ole ollut mitään kontaktia omaan hengellisyyteensä...Ja sikisi olen surullinen siitä suunnasta johon Suomessa pikku hiljaa liikutaan.

[QUOTE="vieras";28821168]Jos joskus on liikaa aikaa tapettavana, niin suosittelen keskustelun aiheeksi "Uskovaiset olisivat voineet estää esim Talvisodan, mutta kun oli arjessakin kaikkea kiireitä, niin ei ehtineet". Enjoy!

(Anteeksi Echo, en mä pahalla. Tykkään susta kyllä! Pus <3 )[/QUOTE]

Pusi vaan sullekin. :) :kiss:
Oi, talvisota-keskustelu olisi ihana, mutta noita lapsiakin pitäisi ruokkia. Mutta on niin mahtava lukea sotilaiden tarinoita kuinka enkelirivistö laskeutui metsäaukean ylle venäläisten ja suomalaisten välille täsmälleen samalla kellonlyömällä kun rauha alkoi, ym. ym...ehkä joku kerta väännetään sota-aiheesta.

[QUOTE="vieras";28821187]"Ehdokas Echo. Sanoitte aiemmassa keskustelussa, että xxx xxxx xxxx xxxx. Voisitteko avata hieman kantaanne ja perustella väitteenne."

"No höpsö, en! Hih :D"

"..."[/QUOTE]

Se hih tuli kyllä niiin spontaanisti, onneksi olin saanut iltapäiväkahvini juotua, koska muuten olisi kahvit ties missä kun mä repesin siitä uskonnon häviämis-väitteestä. Niin hauskaa en ole pitkään aikaan lukenut, ei millään pahalla. Mä luulen että Jumalakin vähintään hymähti väitteelle.

Uusimmat

Yhteistyössä