[QUOTE="vieras";23329354]Mikä on etunimesi, jos haluat kertoa?
Onko nimesi yleinen?
Onko kouluaikana tullut vastaan paljon samanikäisiä lapsia?
Voisitko kuvitella vaihtavasi etunimesi vapaaehtoisesti toiseen?
Onko nimestäsi keksitty väännöksiä ja muita haukkumasanoja? Mitä?
Miellyyttääkö sinua samalla alkukirjaimella tai samoja kirjaimia sisältävät nimet kuin oma etunimesi?[/QUOTE]
Etunimeni on Satu.
Se oli 1960-luvull,a jolloin synnyin, kovin yleinen nimi.
"Joka paikassa" oli Satuja enkä todellakaan ollut nimeen tyytyväinen.
Kun täytin 18 sain vanhemmiltani lahjaksi kirjeen, jonka olivat kirjoittaneet minulle synnytyslaitoksella sinä yönä kun synnyin. Siinä kerrottiin myös se, minkä nimen aikoivat minulle antaa ja miksi. Satu-nimestä kirjoittivat että kokivat sinä yönä alkaneen heitä suuremman tarinan, jonka loppua eivät itse koskaan näkisi, mutta jonka jo nyt näkivät kauniina, kuulaana ja monella lailla merkittävänä.
Siirappinen kirje (annetaan anteeksi , olivathan juuri eiskoisensa saaneet ja toinen vielä varmasti hormoneistakin sekaisin), mutta sen myötä tein lopullisesti sovun nimeni kanssa.
Lempinimi hyytyi vain signeerauskäyttöön.
Satu siis olen ja Satuna pysyn.
Ja - niin kuin vaarini aina tapasi sanoa - loppujen lopuksihan vain ainoastaan sadut ovat tässä maailmassa varmasti totta.
44 vuotta myöhemmin yksi lapsenlapsistani sai tuon tarinan ja isoisoisänsä kirjoitusten mukaan yhdeksi nimistään mumminsa nimen. Satu siis jatkuu minunkin jälkeeni.
Nimestä on tietenkin tehty väännöksiä ja loruttu jne. Luullakseni kaikista nimistä on.
Yhtään traumoja ei ole jäänyt, jos kohta myönnän että iskurepliikinä "Lähteekö Satu saunaan?" on noloin ja kulunein mitä keksiä voin.