Oletko tavannut yläluokkaisia ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Upper class
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eivät ainakaan öykkäröi rahasta kuin nousukkaat, heillä on sitä aina ollut - joten tarvetta ei ole puhua. Usein vanhoista yläsäädyn suvuista (aatelisto/papisto). :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä voin kertoa jotain;23880144:
Eivät ainakaan öykkäröi rahasta kuin nousukkaat, heillä on sitä aina ollut - joten tarvetta ei ole puhua. Usein vanhoista yläsäädyn suvuista (aatelisto/papisto). :)

Näin on!

Alkuperäinen kirjoittaja Yläluokkaista;23880198:
Akateeminen loppututkinto!

Ei kerro mitään yläluokkaisuudesta, suurin osa akateemisista on kaiken lisäksi duunaritaustaisia. Tunnen yhden vapaaherran, kuka ei ole käynyt kuin kansakoulun. Mies on hyvin sivistynyt, tuntee historian ja kulttuurin paremmin kuin moni akateeminen tuttavani. Kertoi, että heillä sai kotona jo tarpeellisen yleissivistyksen joten ei viitsinyt lukioon mennä tuhlaamaan aikaansa kertaukseen. Joten se siitä akateemisen loppututkinnon ja yläluokkaisuuden korrelaatiosta.

[QUOTE="Miisa";23880270]En ole tavannut yläluokkaisia ihmisiä, mutta kylläkin semmosia jotka luulee niitä olevansa...[/QUOTE]

Kerrohan lisää, miten oikein toimivat? :D

Ei kerro mitään yläluokkaisuudesta, suurin osa akateemisista on kaiken lisäksi duunaritaustaisia. Tunnen yhden vapaaherran, kuka ei ole käynyt kuin kansakoulun. Mies on hyvin sivistynyt, tuntee historian ja kulttuurin paremmin kuin moni akateeminen tuttavani. Kertoi, että heillä sai kotona jo tarpeellisen yleissivistyksen joten ei viitsinyt lukioon mennä tuhlaamaan aikaansa kertaukseen. Joten se siitä akateemisen loppututkinnon ja yläluokkaisuuden korrelaatiosta.

Tunnen yhden raksamiehen, joka on homo. Joten se siitä!

Eikös silti yksi englantilaisen kertomakirjallisuuden perustyyppi ole köyhä aatelinen? Tai sitten nämä, joilla rahaa saattaa ollakin vielä, mutta eksentrisyys on sillä tasolla, että huhhei. Eli aateluus vapauttaa olemaan niinkuin huvittaa, kun kehtaamista riittää. Tulee mieleen tuo Wodehousen kuvaus siitä äijästä, joka rakasti palkintosikaansa niin, että taisi nukkuakin sen kainalossa.

Eli löytyykö tämmöisestä kokemusta kotimaasta?
Entä se, kun mulla on käsitys, että mitä ylemmäs keskiluokassa kiivetään, niin sitä monimutkaisempia perhehelvettejä tulee vastaan. Eli usein ollaan sitten ihmisinä myös pihalla vaikkakin ehkä tyylikkäästi. Näkemystä puolesta tai vastaan?

Ja mikä yleensä on yläluokan raja tässä maassa? Akateeminen loppututkintoko? Vaikea uskoa, kun palkka on pieni, pätkätyö, ikää paljon ja velkaa rutkasti. Arvostus maisterilla pienempi kuin ylioppilaalla aiemmin. Tuntuu enemmänkin syrjäytymiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs kun;23880304:
Ja mikä yleensä on yläluokan raja tässä maassa? Akateeminen loppututkintoko? Vaikea uskoa, kun palkka on pieni, pätkätyö, ikää paljon ja velkaa rutkasti. Arvostus maisterilla pienempi kuin ylioppilaalla aiemmin. Tuntuu enemmänkin syrjäytymiseltä.

eipäs liioitella.

[QUOTE="vieras";23880312]eipäs liioitella.[/QUOTE]

No ei liioitella ei. Paitsi että tuo kuvaa tuota parempaa puoliskoa, joka on tohtorismiehiä. Ite oon vaan maisteri, ja työtön. Tai siis kotirouva tässä kohtaa, mutta sopiviin hommiin lähtisin vaikka viikon päästä. On opittu elämään kituuttaen. Vielä ei ole tullu semmoista hätää, että tarttis lähteä ns. varsinaisiin töihin.

Onko tiedemies yläluokkaa?

Yläluokkaisella ei tarvitse olla aatelinen tausta, kunhan sukujuuret johtavat aatelis- tai pappissukuihin eli yläsäädyn sukuihin.

No WAU! Mun sukujuuret yltää Klaus Kurkeen, mä siis olen tän määritelmän perusteella yläluokkainen :). Oikeesti, Suomi on niin pieni maa, että jokaisella täällä on taustalla joku vanha suku, kun sukututkimusta tehdään tarpeeksi pitkälle.

Mutta siis jos puhutaan ihmisistä, joilla on ns. vanha rahaa, niin ne harvemmin erottuu tavallisesta ihmisestä mitenkään. Nousukkaat on asia erikseen, pitää näyttää, että rahaa on!

[QUOTE="vieras";23880416]mä en kyllä yhdy tähän yläluokan määritelmään, nimittäin milläs määrittelet muista maista, eri kulttuureista ja uskonnoista tulevien ihmisten yläluokan?[/QUOTE]

tai yksinkertaisesti "vanhan rahan" yläluokkaan. aika moni mieltää ne yläluokkaiseksi, ja rahathan voivat olla ties mistä, tavallisia yrittäjiä alunperin.

[QUOTE="vieras";23880334]Minä kuulun ns 'vanhan rahan' omistajasukuun ja ihan tavallista elämää elän.[/QUOTE]

Minun sukujuureni puolestaan johtavat juuri näihin ketjussa mainittuihin aatelis- ja pappissukuihin. Perheeni/sukuni on kummallista sakkia - kai me olemme sitten niitä eksentrisiä aatelissukuja... Koulutustaso vaihtelee peruskoulutasosta filosofian tohtoriin. Kenelläkään juuri ei ole ns. tavallista ammattia tai elämäntapaa. Itse olen filosofian maisteri, pienituloinen (taitelija wanna-be), boheemi ja ihan täyspunikkivasemmistolainen. :D Rahaa suvussa ei ole kenelläkään, paitsi minulla kai mieheni kautta, koska hän on ns. ökysuvusta.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23880432:
Ilmeisesti minä kuulun sitten yläluokkaiseen sukuun(tosin sukumme ei ole suomesta)... Olen kyllä ihan tavallinen ihminen.

On hyvä muistaa, että sinun täytyy olla isälinjaisesti alenevaa polvea kyseisestä suvusta. Jos olet kautta rantain sukua jollekin aateliselle, esimerkiksi isoisoäitisi, niin et kanna kyseistä geenistä kuin murusia. :)

Yhteistyössä