Oletko sinut avoliitossa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnelinen puoliso: siis varmaankin avopuoliso. Miksi kutsut itseäsi puolisoksi kun et sitä ole? Miksi et ole rohkeasti ja omana itsenäsi nimimerkiltäsi avopuoliso, kun kerran kuitenkin olen avoliiton ehdoton kannattaja ja elät itsekinsiinä avoisessa liitossa?

Valehtelet ja annat ymmärtää kanssaihmisten että olisit naimisissa vaikka et ole. Miksi? Kateudesta?

Minua aina huvittaa nämä "en tee mitään vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä" -tyypit. Ei sinänsä mitään väliä minulle, onko joku naimisissa vai ei, mutta tämä perustelu on vain niin hassu. Heti tulee mieleen kysyä, että onko muita esimerkkejä? Siis millä muulla tavalla tämä kannanotto asioihin elämässä näkyy? Ei juututa nyt siis pelkästään tähän naimisissaolemiseen.

Miten "eri tavalla" tätä elämää siis muuten voi elää, että osoittaisi kyllin selvästi yhteiskunnalle, miten naurettavia tällaiset itsestäänselvyydet ovat? Tietysti aina voi heittäytyä kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle, niin kuin monet ovat tehneetkin. Mutta jos näin ei ole tarkoitus tehdä, niin muita esimerkkejä tästä yhteiskunnan itsestäänselvyyksinä pitämien eri instituutioiden vastaisesta elämäntyylistä, pliis?

Älä vain esitä, ettet kuulu kirkoon etkä käy äänestämässä, ne ei oikein kelpaa tähän, koska ne ei koskaan ole olleet itsestäänselvyyksiä, vaan aina on ollut ihmisiä, jotka lukemattomista eri syistä eivät kuulu kirkkoon tai eivät käy äänestämässä.

Kerros nyt jotain muitakin syitä, millä tavalla sinä ja sinun porukkasi tätä yhteiskuntaa vastaan oikein pullikoitte?

Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei ole selitys sille ettei mene naimisiin. Häitähän ei ole pakko pitää/juhlia, naimisiin voi mennä maistraatissakin. Naimisiin voi mennä niinkin ettei sitä julista koko maailmalle, vaan jopa niin etei kukaan sitä tiedä ja vain pappi ja suntio ovat todistajia ja kait maistraatisakin pari henkilöä löytyy todistamaan...

Kyse voi siis olla täysin kahden ihmisen päätös virallistaa suhteensa ilman prinsessahäitä, joten naimisiin menolle este ei ole sekän ettei viitsi järjestää isoja juhlia....

Silloin kuitenkin suhde ei ole enää pelkkä suhde tai avosuhde.. Silloin ollaan oikeasti puolisoita, kun ollaan naimisissa, eikä enää avopuolisoita.

Näitä viestejä lukiessa tulee mieleen että ovatko todellakin aviossa olevat noin katkeroituneita kuin miltä vaikuttaa..... Jos joku puolustaa avoliittoa niin heti tulee kommenttia tyyliin uneksit vain olevasi puoliso.... Hoh- hoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö on:
Näitä viestejä lukiessa tulee mieleen että ovatko todellakin aviossa olevat noin katkeroituneita kuin miltä vaikuttaa..... Jos joku puolustaa avoliittoa niin heti tulee kommenttia tyyliin uneksit vain olevasi puoliso.... Hoh- hoijaa.

Tästä uneksimisesta on mainittu avopuolisolle, joka käyttää nimimerkkiä onnellinen puoliso... Miksiköhän?

Jokainen saa elää niin kuin haluaa ja hyväksi tuntee. Mutta jos halutaan avioliiton edut avoliiton yhteydessä, ei tilanne ehkä kuitenkaan näillä avopuolisoilla niin onnellinen ole.

Ja todellakin, puoliso on puoliso, avopuoliso on lainsäädännöllisesti kämppäkaveri. Puoliso on lähiomainen, avopuoliso ei.

Ap:ta piti siis tsempata, ettei hän pystyisi unohtamaan toiveensa avioliitosta, kun mies ei naimisiin halua !
En minä ainakaan pysty häntä tässä asiassa tukemaan, kun ei sellaista mahdollisuutta ole. Tottakai hän saa toivoa avioliittoa lastensa isän kanssa. Mikä oikeus sillä miehellä on päättää siviilisääty ja sen mukaan sitten pitäisi olla tyytyväinen.
Ei mikään testamentti kata samanlaista turvaa kuin avioliitto.
Avioliitolla on myös monelle syvällisempi merkitys sitoutumisesta, kuten ilmeisesti ap:llekin. On surullista, että tuollaisessa tilanteessa joutuu elämään.

Ai naisellako on suurempi oikeus sitten päättää siviilisääty? siis jos nainen haluaa naimisiin, mies ei, niin naisen toiveiden mukaan eletään? Näin voisi kärjistäen kommenttiasi tulkita..

Muttamutta. Aivan älytöntä jauhamista. Minulle on aivan sama mitä mieltä muut ovat siitä, olemmeko avomieheni kanssa vain kämppäkavereita vai oikeasti "kunnollisessa" suhteessa. On melko vanhanaikainen kanta, että vain avioliitto on ainoa oikea suhde. Samalla kaavalla voisi alkaa sitten pohtimaan sitä, ovatko perinteisesti vihityt ihmiset sitten paremmin sitoutuneet toisiinsa kuin "vain" maistraatissa käyneet.

Avioliittoja on hyviä ja huonoja, kuten kaikkia suhteita. Ei ne "viralliset" lupaukset yhdessä elämisestä tee ihmisistä yhtään sen uskollisempia tai suhteesta sen parempaa kuin avoparin tekemät. Avopuolisoiden lupaukset toisilleen, siis.

Voi voi Pöh,
kun minä tarkoitin, ettei sen paremmin miehelläkään ole oikeus yksin päättää sitä siviilisäätyä. Sinähän lähdet tuossa siitä, että se pitäisi minun mielestäni siirtää kokonaan naiselle. Ei, vaan yhteiseksi päätökseksi, johon kummatkin ovat tyytyväisiä. Ap ei ole tyytyväinen.

Te voitte avomiehenne kanssa olla "kunnollisessa" suhteessa ja jos itse olette tyytyväisiä, niin mikäs sen parempi :) Mutta juridisesti ette ole puolisoita ja toistenne lähiomaisia. Vihkipaikalla taas ei ole samaa eroa tämän suhteen kuin sillä, että ylipäätään vihitään.

Eivätkä ne totta tosiaan ne vihkivalan lupaukset mitään takaa. En minä mitään sellaista väittänytkään.
Ei kannata puhua asian vierestä kommentoidessaan edellistä kirjoittajaa. Siitä vain huokuu joko väärinymmärrys ja/tai kettumainen katkeruus pihlajanmarjoista.

Kirjoitin tänne ennen nimimerkillä "Onnellinen puoliso". Nyt sitten aika moni otti siitä herneen nenään, "puoliso"-sanaa ei saakaan käyttää. No, ihan sama minulle. En ajatellut nimimerkin olevan niin tärkeä, kunhan heitin jonkun. Selvyyden vuoksi toteankin nyt, etten itse ajattele sen enempää olevani vaimo, avopuoliso, puoliso, avokki, naisystävä, tyttöystävä tai kämppiskään. Minulle on myös aivan samantekevää, mitä joku naapurin hilma ajattelee suhteestani, tai joku abstrakti yhteiskunta. Minulle mieheni ei oli "avomies" eikä "kumppani", vaan rakas ihminen. En minäkään koe olevani hänelle mikään vaimo tai avovaimo, vaan rakas ihminen.

Minusta on aika ikävää, jos teille joillekin on kovin tärkeää se, millä nimikkeellä puolisoita kutsutaan - ja jos se tai joku virallinen määritelmä teille määrittelee suhteen laadun, niin täytyy sanoa, että harmi vain kun ette ole päässeet tuota pitemmälle. Kahden kämppiksen suhde ja rakkaus voi olla aidompi kuin avioparin, toistan tämän taas.

Kommenttini oli suunnattu nimimerkille vaimo vain ensimmäisen kappaleen osalta, muuten kommentoin keskustelua yleensä. Tämä ihan vain tarkeenuksena. "onnellinen rakastajatar" puhuu asiaa.

Annaliisa ja muutkin, onko teillä siis jotain sitä VASTAAN, että esim. kahdenkeskisen testamentin tehneellä avoparilla olisi sama perintöprosentti kuin avioparilla? Avioparin perintöprosenttihan tulee siitä, että aviopari katsotaan pariskunta niin läheisiksi. Koska avopari katsotaan lain mukaan yhtä läheiseksi elämän aikana, olisi minusta kohtuullista että näin tehtäisiin myös kuoleman kohdatessa.

Tietenkään avoliitoksi ei voida laskea mitä tahansa kimppa-asumista. Mutta lainsäädäntöä on ennenkin muokattu, ja se muokkaaminen onneksi tehdään ihan muualla kuin netin keskustelupalstoilla. Eli varmasti järkevä systeemi olisi kehitettävä tämänkin asian yksinkertaistamiseksi ja helpottamiseksi. Kyllä ainakin minun mielestäni on kohtuutonta, että pariskuntaa lakataan pitämästä pariskuntana sillä hetkellä, on toinen kuolee.

Ja jos teistä kerran avoparit ovat vain vakipanoja, niin oletteko sitten sitä mieltä, että avoliitossa puolison tulojen ei pitäisi vaikuttaa toisen saamaan työttömyyskorvaukseen ym. yhteiskunnan tukiin? (Ainiin, muuten KELAn ja muiden teksteissä avopareistakin käytetään sanaa puoliso. Puoliso ei nimittäin ole synonyymi AVIOpuolisolle.)

Ja koska aviopari perii toisensa (ellei ole avioehdossa tätä estänyt) pitäisi avoparillakin olla siihen mahdollisuus. Toki sitäkin voidaan miettiä, onko yleensä järkevää edes se, että avioparikin perii toisensa automaattisesti - mutta toisaalta viesteistänne päätellen sitä vartenhan aika moni naimisiin tuntuu menevän.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Miksi et ole rohkeasti ja omana itsenäsi nimimerkiltäsi avopuoliso, kun kerran kuitenkin olen avoliiton ehdoton kannattaja ja elät itsekinsiinä avoisessa liitossa?

Valehtelet ja annat ymmärtää kanssaihmisten että olisit naimisissa vaikka et ole. Miksi? Kateudesta?

Tähän lisäisin vielä, että minä en ole AVOliiton ehdoton kannattaja sen enempää kuin avioliitonkaan. Olen hyvän suhteen vankkumaton kannattaja, oli suhde sitten juridisesti mitä hyvänsä.

Mutta hei, vastatkaapas te kaikki vain avioliiton autuaaksi tekevään vaikutukseen uskovat, että miksi ihmeessä teillä pitää avioliitossanne olla mahdollisuus erota. Vapaasti nimimerkin "täh?" tekstipohjaa muokaten: "Miksi ette ole rohkeasti ja omana itsenänne aviopuolisoita kunnes kuolema erottaa (niinhän te vannoitte tahtovanne), vaan haluatte pitää liittonne liiaksi avoliiton, siis kämppisten ja vakipanojen kaltaisina - takaportti koko ajan raollaan mahdollista kyllästymistä ja eroa varten.

Valehtelette ja annatte kumppaninne ymmärtää, että olette tosissanne, vaikka ette selvästi olekaan. Miksi? Pelkuruuttako vai epävarmuutta? Ettekö rakastakaan aidosti?"

Alkuperäinen kirjoittaja Xinxu:
Minua aina huvittaa nämä "en tee mitään vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä" -tyypit. Ei sinänsä mitään väliä minulle, onko joku naimisissa vai ei, mutta tämä perustelu on vain niin hassu. Heti tulee mieleen kysyä, että onko muita esimerkkejä? Siis millä muulla tavalla tämä kannanotto asioihin elämässä näkyy?

Mikä ettei, voihan ihminen mennä naimisiinkin, tuskinpa jokainen niin tekee vain siksi, että niin "on tapana". Aika usein kyllä ihmiset pysähtyvät miettimään, ovatko kaikki käytännöt niitä ainoita oikeita ja voisiko joku toinen olla jopa parempi. Ja kyllä tässäkin keskustelussa on ilmennyt melko jäykkää ajattelutapaa tyyliin "vain avioliitto on oikea suhde". Mitään kunnon perusteluja ei ole tullut. Kunnon perusteluksi en hyväksy sitä, että "koska se on virallista" tai "niin se vaan on". Ihmissuhteessa pitäisi kyllä ihan muiden seikkojen vaikuttaa. Mutta kuten ehkä huomasit, annoin muitakin syitä, miksi avioliitto ei kiinnosta.

En sinänsä vastusta avioliittoja yleisesti (jokainen tehköön elämällään mitä haluaa), vaikka vierastankin yhteiskunnan sotkeutumista ihmisten henkilökohtaisiin asioihin. Aikaisemmin historian havinassa ihmiset katsottiin pariskunnaksi hyvin eri lailla kuin nykyisin. Aiemmin riitti, että asuttiin yhdessä tai oli seksielämää. Tapa, joka miellyttää minua eniten, oli se, kun ihmiset katsottiin pariskunnaksi, mikäli kumpikin oli sitä mieltä. - Ei siis silloin, kun yhteiskunta eli MUUT IHMISET olivat sitä mieltä, kuten tässä ketjussa jotkut näyttävät kiivaasti argumentoivan. Juuri tässä on yksi tärkeä pointti: suhteessa tärkeintä ei pitäisi olla muiden suhtautuminen tai muiden mielipide vaan juuri niiden kahden ihmisen väliset asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen (avio)puoliso:
Ja todellakin, puoliso on puoliso, avopuoliso on lainsäädännöllisesti kämppäkaveri. Puoliso on lähiomainen, avopuoliso ei.

Jahas, lainsäädännöllisesti avopuoliso on puoliso kuitenkin joissain asioissa. Vähän epäloogista, ettei kaikessa. Ja lähiomainen on ainakin sairaaloissa ja terveyskeskuksessa se, joka on merkitty lähiomaiseksi. Kyllä ainakin minulta aikoinaan kysyttiin, kuka merkitään, ja olisin kai voinut sanoa vaikka parhaan kaverini nimen, jos olisin halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Ei mikään testamentti kata samanlaista turvaa kuin avioliitto.
Avioliitolla on myös monelle syvällisempi merkitys sitoutumisesta, kuten ilmeisesti ap:llekin. On surullista, että tuollaisessa tilanteessa joutuu elämään.

Mitä lisäturvaa avioliitto tuo? Kaikille avioliitolla ei ole samaa symbolista merkitystä. Joillekin sillä ei ole mitään merkitystä.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että on ikävä, kun puolisoiden toiveet ja tarpeet suhteen osalta eivät kohtaa. Ikävä juttu, mutta toivottavasti löytävät yhdessä ratkaisun.

Vastaan siihen, mitä kysyit. Ei, minulla ei ole mitään sitä vastaan, että avopareilla olisi "periessään" sama veroprosentti kuin aviopareillakin. Ei todellakaan.

Mutta kysyn edelleen sitä rajanvetoa, kun siihen ei näytä vastausta tulevan, ei millään. Huomannet siis, ettei vastausta voikaan antaa. Kirjoitit taas vain kerran, että avoliitoksi ei voida laskea mitä tahansa kimppa-asumista.

Mutta tässähän se vaikeus juuri piileekin. Miten erotat toisistaan "minkä tahansa kimppa-asumisen ja sen oikean avoliiton? Kerro nyt viimeinkin, MITEN sinä sen erotat?

Kyse voi nimittäin olla aika isoistakin asioista. Ja kuitenkaan, kun mitään virallista merkintää avoliitosta ei tarvitse tehdä, silloin voidaan tarpeen tullen väittää mitä tahansa, eikä ole mitään, mihin tukeutua. Onko uskottava pelkästään ihmisen omaan väitteeseen?

Olisitko tyytyväinen, jos olisit perimässä lapsuudenkotiasi edesmenneen isäsi jälkeen, ja paikalle ilmestyisikin joku huijarinainen, joka väittäisi kivenkovaan olleensa isäsi avopuoliso? Koska mitään merkintää tällaisesta liitosta ei tarvitse olla olemassa, kukaan ei voisi väittää vastaan. Ei avopuolisoa tarvitse esitellä kenellekään, voi olla avoliitossa vaikka kukaan ei koskaan näkisi eikä huomaisi mitään, miksi EI voisi? Laki ei voi vaatia ihmisiä ilmoittamaan avosuhteistaan minnekään. Ja olisihan tämä nainen voinut siellä silloin tällöin piipahtaakin, niin että joku olisi nähnyt.

Tämä nyt on vaan tällainen karkea esimerkki, mutta oletko varma, ettei tällaisia alkaisi ilmestyä, jos laki takaisi avopuolisoille samat "edut" kuin aviopareilla on toisiinsa nähden? Minusta sinun on siinä turha piestä suutasi (= näppäimiäsi), kun et pysty kuitenkaan antamaan selvää ohjeistusta siitä, miten lainlaatija näissä tapauksissa erottaisi oikeat ja väärät avoliitot. Verottaja katsoo avopariksi sellaisen parin, joilla on sillä tietyllä hetkellä yhteinen osoite, ja joilla on tai on ollut yhteinen lapsi. Tämän parempaan ei pystytä. Lapsettomat avoparit jäävät kaiken määrittelyn ulkopuolelle, koska ei voida TODISTAA heillä olevan tai olleen suhde. Viranomainen ei seiso kenenkään sängyn vieressä vahtimassa, tehdäänkö sitä vai ei. Näin ollen yhdessä asuva lapseton pariskunta saa aivan itse määritellä, ovatko "avossa" vai eivät. Yhteiskunnan ei tarvitse sitä ilman muuta olettaa. Kun toinen puolisoista kuolee, asiasta ei ole kuin jäljelle jääneen sana, josta kiistatapauksissa kukaan ei voi sanoa mitään.

Jos avoleskillekin maksettaisiin leskeneläke, olisipa mielenkiintoista tietää, kuinka nopeasti nämä vanhoilta miehiltä rahaa huijaavat mustalaisnaiset huomaisivat tilaisuutensa tulleen. Ei muuta kuin alkaisivat liepeillä siellä vanhojen yksin elävien miesten asunnoilla, niin kuin nytkin on tapahtunut. Kun vanhus kuolee, niin väittäisivät ollensa tämän kanssa avoliitossa. Ja niin alkaisi leskeneläke juosta, puhumattakaan tietysti omaisuuden siirtymisestä joustavasti "lesken" haltuun.

Näe sinäkin tässä jo ne realiteetit, äläkä pölise turhia. Lainsäätäjät on kyllä ihan varmasti asian tasalla, ehkäpä ne siellä ovat jopa himpun verran viisaampiakin kuin sinä ja minä.

Annaliisa kirjoittaa asiaa. Sillä, että avoliitto ei perimistilanteessa vastaa avioliittoa turvataan nimenomaan myös yksineläviä. Enpä ollut aiemmin edes tullut ajatelleeksi.

Tottakai avopuolisot maksavat enemmän veroja perinnöstään. Niinhän kaikki muutkin tekevät, jotka eivät ole lähisukulaisia. Jopa salarakkaat maksavat veroja enemmän, vaikka rakastaisivat kuinka paljon. Johonkinhan se raja on vedettävä. Ja liiton reisteröiminen viralliseksi on tuo selkeä raja.

Jos kerran haluaa elää valtakulttuurin vastaisesti, niin eläkööt rauhassa, mutta älkää avot sitten mankuko avioliiton etuja, jos ette ole valmis avioliittoa solmimaan.

Olen lukenut tätä ketjua ja henkilökohtaisena kokemuksena seuraavaa:

Olen kerran eronnut (lähes 15 vuotta sitten) ja sen jälkeen kerran vakavasti seurustellut mutta kun mies olisi halunnut naimisiin, en halunnut mutta avoliittoon olisin ehkä mennyt ja katsonut, toimiiko se. No, se suhde loppui jo ennen sitä.

Kun tapasin nykyisen miesystäväni, oli parin kuukauden päästä selvää että tämän miehen kanssa haluan naimisiin ja nimenomaan naimisiin. En tiedä mistä se tunne tulee mutta jotenkin olo on vaan niin rauhallinen ja varma, että tässä se on. Onneksi mies tuntee samoin.

Annaliisa: Tilanne, jossa yksinelävän miehen kuoltua ilmestyy joku "joo me kyl asuttiin yhdessä vaikkei se missään näy" -tyyppi on täysin eri kuin tilanne, jossa pariskunta asuu yhdessä, heillä on yhteistä omaisuutta ja keskinäinen testamentti. Eikö tässä olisi aika hyvä rajanveto näin aluksi?

Nykytilanne on itseasiassa todella kiero, kun esim. opiskelevat kaverukset katsotaan pariskunnaksi, eikä välttämättä uskota, vaikka he toimittaisivat Kelaan yksityisyyttään loukkaavia selvityksiä intiimielämästään ja valokuvia kodistaan, esim. erillisistä makuuhuoneista, joskus jopa ulkopuolisten ihmisten vakuutuksia, etteivät ole pari tai että toinen on homoseksuaali tms. Tällöin toisen tulot vaikuttavat toisen saamiin tukiin, eli kämppis velvoitetaan elättämään toinen. Samoin oikeakin pariskunta, siis avopari, katsotaan näköjään elatusvelvolliseksi, mutta kuitenkaan mitään perimisoikeutta ei ole - edes yhteiseen kotiin, joka on hankittu yhteisellä asuntolainalla.

Yhteistyössä