Oletko mennyt ruokaostoksille viittä vaille kaupan sulkemisaikaa?

  • Viestiketjun aloittaja kaupantäti
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä
[quote="Venkura]Minua ette ulos saa ilman poliisia, minulla on oikeus suorittaa ostokseni rauhassa[/quote]
Laitapa linkkiä yhteenkään aviisiin joka sulle ton oikeuden antaa? Vai luuletko että saat vaikka puoleen yöhön valkkailla sitä maitopurkkias ja kauppiaan on odoteltava?

Kaupoilla on laissa säädetyt aukioloajat. Kauppa sulkee kun aukioloaika päättyy. Suljettu liike on yksityinen tila, josta saa häätää asiattomat ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venkura:
Jos kaupantädit eivät anna minun suorittaa ostoksiani rauhassa ja poistattavat minut kaupasta, niin käräjäoikeus varmasti ottaa kantaa asiaan aikanaan, jolloin mitataan se kumpi oli oikeassa.
Sun tekstistä huokuu asenne, että kyse ei ole enää edes mistään asiakkaan oikeuksista, vaan siitä että kunnioitus kanssaihmisiä kohtaan on miinuksen puolella.

Jos istuisin vielä kassalla ja eksyisit mun työpaikalle tekemään rauhassa niitä puolen tunnin ostoksiasi 5 minuuttia vaille sulkemisajan, niin en minä sinua sieltä poistattaisi.

Mutta lähtisin kyllä tasan sulkemisajan jälkeen laskemaan kassani pois, tekemään tilitykset ja kotiin.

Sen kun tekisit ostoksesi rauhassa, mutta ei paljon mun päätä pakottaisi, kenelle meinaisit ne maksaa. Ja jos viet ne maksamatta, niin sitten se käräjille haastaminen meneekin jo toisin päin...
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja Venkura:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Venkura:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Asiakas:
Eli asiakkaana kysyn aina tästä lähtien kassalta mihin asti saat palkan? Sen perusteella sitten päättelen kuinka pitkään voin kaupassa asioida?!

Joissain palveluissa on rajoitettu sisäänpääsyä esim. "sisään pääsee puoli tuntia ennen sulkemisaikaa". Niin kauan kuin tällaista rajoitetta ei ole kaupassa, on kauppaan mahdollista mennä sen aukioloaikoina.
Harvassa varmasti ovat ne henkilöt, jotka vitkuttelevat kiusallaan päivästä toiseen... Ja ehkäpä ennemmin kannattaisi alkaa ajaa palkka-asiaa liiton kautta tai jossain muualla kuin alkaa palstalla syyllistämään asiakkaita.
Kyllä sitä vähän ammatissa kuin ammatissa joutuu venymään noiden työaikojen kanssa. Parinkymmenen vuoden työkokemuksella ei ole yhtään työpaikkaa ollut, joissa ei joutuisi venyttämään työaikaansa syystä tai toisesta - ja yleensä ihan palkatta.

***** mitä saivartelua....... :headwall: :headwall: :headwall:

oon ite vaatekaupassa ja tasan tarkkaan kun kello on tasan niin asiakkaat pihalle ja toivotetaan tervetuleeksi huomenna uudestaan. Ei silloin mennä enää sovittelemaan ( uskokaa tai älkää mut näitäkin tulee vastaan)

Minua ette ulos saa ilman poliisia, minulla on oikeus suorittaa ostokseni rauhassa
eiköhän sun tuu noudattaa kaupan aukioloaikoja.... sä noudatat niitä eikä ne sua.. sori nyt vaan
Jos olen kaupan aukioloaikana ehtinyt kauppaan, niin suoritan ostokseni rauhassa.
Eikö oikeesti järki sano että jos kauppa suljetaan klo 21, siellä ei voi olla sen jälkeen?
 
Jes
Alkuperäinen kirjoittaja Venkura:
Kaupan aukioloaikana sisään ehtineet asiakkaat saavat tehdä rauhassa ostoksensa.

Väittelen lisää kaupassa, mutta tässä ketjussa se on turhaa
Toi eka lause on ihan oikein jos ottaa pois ton "sisään ehtineet". Kaupan aukioloaikoina asiakkaat saavat tehdä ostoksensa rauhassa. Kaupan ollessa suljettuna kauppa on suljettu. Suljetussa kaupassa ei tehdä ostoksia. Laki kieltää kauppoja tekemästä kauppaa aukioloaikojen ulkopuolella.

Mutta jää ihmeessä shoppaileen sulkemisajan jälkeen, sit kun vartijat heittää pihallen niin pliiis pliis pliis vastusta ja vaadi poliisit paikalle. Sit kun oot käräjillä niin jooko jooko jooko ilmota täällä missä ja monelta istunto on niin tullaan tosiaan kattoon kuinka käy. :D :D :D
 
Hienoa
Alkuperäinen kirjoittaja Venkura:
Kaupan aukioloaikana sisään ehtineet asiakkaat saavat tehdä rauhassa ostoksensa.

Väittelen lisää kaupassa, mutta tässä ketjussa se on turhaa
Sun mielestä kauppiaalla ei oo oikeutta sulkee kauppaansa koskaan, jos asiakas kieltäytyy lähtemästä?

Jee! Venkura keksi ratkaisun Suomen asunnottomuusongelmaan! Asunnottomat, menkää shoppaileen viis vaille yhdeksän, saatte olla yön lämpimässä!
 
Kävin rautakaupassa
Kerran menin mökin lähellä olevaan rautakauppaan kun ovi oli auki ja sisällä oli vielä porukkaa. Palvelu oli hyvää ja kiireetöntä. Eikä tullut pieneen mieleenkään että olis mennyt jo kiinni. Aikani asioituani lähdin pois ja silloin ovi sulkeutui ja katsoin ovesta että sulkemisaika oli mennyt 20 min sitten. Siitä huolimatta palvelu oli tosi hyvää eikä kukaan ajanut pois tai kiirehtinyt lähtemistä.

Itse saan maksun ylitöistä ja periaate on että kaikki asiakkaat jotka ovat sisälle päässeet palvellaan, oli heillä asia mikä hyvänsä. Monta kertaa siinä on mennyt 30min tai enemmän.
 
ahaa
Minä olen ollut myyjä ja todellakaan en saanut mitään korvausta ylityöstä!! Jos laskee, että viikossa tulee 10 minuuttia päivässä ylitöitä, se tekee viikossa jo 50min. Kuukaudessa vielä enemmän.. Kuka suostuu tekemään tunteja ylitöitä ilman palkkaa??
 
Lakipykälä
Laissa sanotaan:

Ammattimaista vähittäiskauppaa sekä parturi- ja kampaamoliikettä saa harjoittaa, jollei tässä laissa toisin säädetä, arkipäivänä kello 7:n ja 21:n välisenä aikana, paitsi lauantaina kello 7:n ja 18:n välisenä aikana.

Rangaistussäännös
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tässä laissa annettuja aukioloa koskevia säännöksiä, on tuomittava aukioloaikarikkomuksesta sakkoon, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20001297?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=aukiolo%2A

Eli se niistä asiakkaan oikeuksista....
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja Kävin rautakaupassa:
Itse saan maksun ylitöistä ja periaate on että kaikki asiakkaat jotka ovat sisälle päässeet palvellaan, oli heillä asia mikä hyvänsä. Monta kertaa siinä on mennyt 30min tai enemmän.
Tokihan se on kiva jos sulla ei oo koskaan töiden jälkeen mitään tekemistä, menoa tai lastenhakemista ja joudat jäämään yli puoleksi tunniksi hengailemaan. Ei sun tarvis, mut kiva jos sul on aikaa.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja Lakipykälä:
Laissa sanotaan:

Ammattimaista vähittäiskauppaa sekä parturi- ja kampaamoliikettä saa harjoittaa, jollei tässä laissa toisin säädetä, arkipäivänä kello 7:n ja 21:n välisenä aikana, paitsi lauantaina kello 7:n ja 18:n välisenä aikana.

Rangaistussäännös
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tässä laissa annettuja aukioloa koskevia säännöksiä, on tuomittava aukioloaikarikkomuksesta sakkoon, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20001297?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=aukiolo%2A

Eli se niistä asiakkaan oikeuksista....
Jep. Mä olen siinä määrin ärsyyntynyt tästä aiheesta että mietin voiko lakia rikkovista kaupoista ilmoittaa jonnekin?
 
kelle ei 7-21 riitä?
oon töissä isolla työnantajalla ja jos ylitöix menee, niin ei varmasti saa palkkaa!!!!! onneks sentään on vartijat, jotka käännyttää ovelta pois jos yritetään tulla sulkemisaikaan kauppaan. Ja se on ihan v*'tun varma et verhot lasketaan hyllyjen eteen tasan klo 21! Eli minuuttia vaille saat tulla, mut katokin et oot tasalta valmis!!!

Kauppojen aukioloja pidennetään jatkuvasti, nykyään 7-21 ja vielä sunnuntaitkin! Ja sit joillan on tarve tulla 21.00 kauppaan. suomex sanottuna: halolla päähän tollasia!!!
 
No tekee miten tykkää... mutta meidän kaupassa ne asiakkaat jotka tulevat ovesta sisään palvellaan loppuun asti hymy naamalla ja sen jälkeen hoidetaan iltahommat, merkataan ylimääräset minuutit tuntilistaan ja lähdetään kotiin. Ei ongelmaa asiakkaan eikä myyjän suhteen. Minuutit voit sitten ottaa joko rahana tai vapaana, sovit vaan pomon kanssa ja sillä hyvä.

Sama homma jos esim. koneet tilttaa illalla etkä saa heti homia onnistumaan, niin kerran buuttaat vekottimet ja kokeilet uudellen, ellei onnaa niin minuutit ylös, lappu kaverille aamuksi ettei hommat oo tehty ja kotiin. Ei se niin kovin vaikeeta ole.

Jättäkääs pari kertaa hommat kesken kun työaika loppuu ja menkää kotiin, ilmottakaa pomolle että aika loppu nyt että viittiskö mennä ite hoitaan loppuun asti


Ei esim. teollisuudenkaan puolella kukaan tee hommia omalla ajallaan... miksi sitten palvelupuolella...
 
vieras
Mä kyllä useinkin ryntään kauppaan noin klo 20.55, mutta aina oon kassalla ennen 21.
Meidän yksi tuttavaperhe vieraili meillä muutama vuosi sitten ja menivät kauppaan jotain 20.50 ja tulivat pokkana ulos vasta 21.20. Tekivät siis isot ostokset ihan kaikessa rauhassa.
Meitä nolotti kyllä, vaikkei me kaupassa oltukaan, vaan odotettiin pihalla, että tulisivat jo ulos..
 
no eihän vanha kaupan täti semmoista tee...muistan miten itseä hatutti kun usein yksi laulaja tuli joka riivatun lauantai 2 minsaa ennen sulkemisaikaa, ja ei niin mithän kiirettä
ollu, kaikessa rauhassa katseli tavaroita ja eikä lotkauttanut korvaansakaan kuulutuksiin : hyvä asiakkaamme, kauppa on suljettu jo 35 minuuttia sitten"
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja kaupantäti:
Niin, siinäpä se otsikossa tulikin kaikessa lyhykäisyydessään. Luuletko että kaupantätit ja setät saa palkan sulkemisajan yli menevältä ajalta?
meneehän siinä väkisin yli yhdeksään jos kauppa silloin sulkeutuu. itse ollut kaupassa töissä ja iltavuoro on päättynyt 15yli 9.. täytyyhän kassa laskea ja sulkeakkin. että ihan hyvin voi mennä just ennen sulkemisaikaa hakemaan puuttuvat ainekset.
 
asiakas mennessään sinne kauppaan, hyväksyy sisäänastuessaan sen "ehdon", mikä on ilmoitettu usein kissankokoisilla kirjaimilla : PALVELEMME MA-PE 7-21 .

jos kokee tarvetta haahuilla yötä myöden kaupassa, on olemassa näitä puoteja, jotka ilmoittavat palvelevansa 24h. sinne vaan siis shoppailemaan!
 
Monta kertaa. Olen myös ulkona ennen tasaa, en usko olleeni viimeinen asiakas koskaan.

Itseänikin tosin otti päähän viime hetkellä tulijat, kun olin kassalla töissä. Tosin meillä oli kellokortti, ja palkkaa tuli joka minuutista.
 
Roosa
Hmm, en jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta tässä omia ajatuksiani kassan takaa;
Miksi kaupan alalla työskentelevä ei ole "kunnioitettava" ihminen, kuten ei siivoojakaan? Mä ymmärrän ne pienet ostokset kyllä ihan viittä vaille, ei siinä mitään. Mutta miksi tulla viikon ruokaostoksille viittä vaille, kauppa kun on auki kuitenkin 14 tuntia/vrk. Eikö siinä ajassa sitten ennätä muulloin rauhassa käydä? Minä itse toivoisin kunnioitettavan sitä, että jos kauppa suljetaan klo 21, niin kassalle lähdettäisiin tulemaan siinä vaiheessa kun kuulutukset tulevat. Me kyllä rahastamme asiakkaat loppun, mutta kuten on jo ilmi tullut esim. meillä työaika on 15 yli ja siinä on vielä hommia joita täytyy ennättää tehdä ovien sulkemisen jälkeen. Meillä tämä on jokailtaista, että viimeiset lähtevät 5-10 yli, tuskin kukaan muukaan joka päivä ylitöissä joutuu olemaan? Mä toivon, että miettisitte asiaa myös meidän kannalta. :)
 

Yhteistyössä