Oletko kieltänyt lapsiltanne kirjoja?

  • Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Piika-äiti"
Tuli tuosta Peppi-ketjusta mieleen...

Mulle olisi kova paikka, jos pitäisi alkaa lukea Miinaa ja Manua, niiden kieli on vaan niin köyhää ja vivahteetonta. Lisäksi olen julistanut kotimme Teemu-kirjattomaksi ja Sanna-kirjattomaksi vyöhykkeeksi, on ne sen verran ankeita teoksia.
Titinalle aiheuttaa minulle muuten allergiareaktioita.

Muuten luemme kaikenlaisia kirjoja.
 
"mä"
[QUOTE="Piika-äiti";24999102]
Mulle olisi kova paikka, jos pitäisi alkaa lukea Miinaa ja Manua, niiden kieli on vaan niin köyhää ja vivahteetonta. [/QUOTE]

Tuskin se lasta rikkoo jos joskus lukee ei-niin-korkealentoista kirjaa..jos lapsi vaikka sattuisi tykkäämään?
 
Hobittia yritin tyttärelle lukea, mutta peikkokohtaus oli liian jännittävä. Taru sormusten herrasta -kirjaa luin vähän alusta, joskin siistittynä versiona, jossa Déagol antoi Sormuksen ilomielin Sméagolille syntymäpäivälahjaksi.
 
Mun mielestä on pääasia että lapsi lukee. Meillä siis luetaan hyvinkin monipuolisesti kaikenlaista -myös sellaista mistä en itse niin välitä. Siihen vedän rajan että pitää olla ikätasoista, ei liian pelottavaa tms. Muumeja esimerkiksi meillä ei lueta koska poika pelkää niitä.
 
"Piika-äiti"
[QUOTE="mä";24999121]Tuskin se lasta rikkoo jos joskus lukee ei-niin-korkealentoista kirjaa..jos lapsi vaikka sattuisi tykkäämään?[/QUOTE]

Meillä lapset nyt kyllä sattuvat jäämään vaille tätä miinajamanu-kulttuurinautintoa kun tiedän muutaman paremmankin kirjan.

Juuri nyt elämme meillä Janoschin kulta-aikaa. Pikkukarhu ja pikkutiikeri, Huli Hunskeli ja muut ovat iltaisin ilonamme. Ja odotan itse kovasti, että tytär kasvaa hiukan ja saan lukea hänelle Vesta-Linneat...
 
"Hanna"
Mikä niissä Miina ja Manu-kirjoissa on niin kauheaa? Meillä luetaan paljon, niitä kirjoja joita lapsi haluaa. Ainoastaan yhden kirjan olen vuosien saatossa poistanut kirjahyllystä koska lapsi pelkäsi sen kuvitusta. Pääasia on mun mielestä se että lapselle luetaan ja että lapsi lukee, ei se että materiaali on aina niin korkealentoista. Muistan muuten kuinka alakouluaikoina opettajat paheksuivat Aku Ankka-lehtien lukemista.
 
"mä"
[QUOTE="Piika-äiti";24999156]Meillä lapset nyt kyllä sattuvat jäämään vaille tätä miinajamanu-kulttuurinautintoa kun tiedän muutaman paremmankin kirjan.

Juuri nyt elämme meillä Janoschin kulta-aikaa. Pikkukarhu ja pikkutiikeri, Huli Hunskeli ja muut ovat iltaisin ilonamme. Ja odotan itse kovasti, että tytär kasvaa hiukan ja saan lukea hänelle Vesta-Linneat...[/QUOTE]

Jaa..meillä luetaan noita kaikkia, ihan siksi että lapsi niistä tykkää. En ala omia mieltymyksiäni tuputtamaan vaan saa ihan itse päättää mitä kirjaa luetaan.

"Pakko-sivistäminen" ei oo hyvä juttu, ei ihminen mene pilalle jos sattuu telkkarista joskus vaikka kauniita ja rohkeita katsomaan asiaohjelman sijaan. Tai lukee "perus-satukirjaa" klassikon sijaan, pääasia että viihtyy.
 
Ti-Ti-Nallesta mä en oo edes kertonut lapsille että sellaista on... Onkohan sellaisia kirjoja? Jos on niin ne kieltäisin.
Mutta ei meillä muuten oo ollut tarvetta kieltää mitään, meillä on jopa luettu sitä pahamaineista Mäkkärin Vitello-kirjaa. Tosin ei varmaan enää lueta kun ei lapset pidä siitä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24999117:
Näin. En suostu koskemaan mm. Miina ja Manu -kirjoihin. Pupu Tupunoita en edes päästä meille kotiin.
Oho :eek: meillä on kaikki lapset oppineet lukemaan Pupu Tupuna kirjoista, ja musta niissä on ihanat kuvat, oli mun lemppareita pienenä! Samoin Teemu ja Sanna -kirjat on niitä kivoja, niissä on paljon keskusteltavaa =) Miinaa ja Manua lapset kuuntelee cd:ltä.

Meidän lapset ei tykkää Ella ja Risto Räppääjä kirjoista, niiden mielestä ne on tylsää lukemista. Viidesluokkalaiselta olen kieltänyt joitain scifi fantasia kirjoja, vaikka oliskin nuortenosastolla.
 
Miinaa ja Manua on meillä saanut kuunella satukasetteina aikoinaan. Pupu Tupunoita on ollut yksi, jota luin, vaikka pitkin hampain.

Tammen kultaisten kirjojen äitelöidyimmät kirjat olen meinannut kieltää, mutta en ole sitä tehnyt.

Esikoinen toi kerran 9v. kotiin lainaamansa kirjan, jota en antanut hänen lukea. Takavarikoin sen ja kävin palauttamassa itse.


( Ti-tinalle allergia on minullakin)
 
[QUOTE="vieras";24999233]. Viidesluokkalaiselta olen kieltänyt joitain scifi fantasia kirjoja, vaikka oliskin nuortenosastolla.[/QUOTE]

Miksi?

Itse jäin miettimään de Saden teoksia ja Emmanuelleja.
Ne kyllä hyllyköissä jossain (luullakseni) mutta jos oikein muistan niin ylhäällä ja perällä.

En usko, että teinien maailmankuva niistä olennaisesti paranisi...
:)
 
No en ole varsinaisesti kieltänyt. Miinaa ja Manua en jaksaisi lukea, kun on todella huonoa kieltä usein, mutta yritän sitten lukiessani "parannella". Pupu Tupunat on ihan jees minusta. Disneyn kirjojakin yritän vältellä, mutta eihän se aina onnistu. (Niissäkin on yleensä kauhean paljon ja huonosti suomennettua tekstiä.) Barbie-kirjoissa sama vika kuin Disneyssä: kaikki sanotaan pitkästi ja pitkäpiimäisesti. Suomennoksen syy?
 
vieas
En ole vielä mitään kieltänyt... Miinaa ja Manuakin meillä on yksi kirja, kun se on saatu lahjaksi. Olen senkin lukenut lapselle, mutta hän ei itse tainnut siitä niin tykätä, kun sitä ei ole tarvinnut toista kertaa lukea. Kerran muksu olisi halunnut, että luetaan sisätautiopin kirjaa, mutta minusta se ei ollut hyvä idea :D
 
Mä yritin kieltää 9-10-vuotiaalta potterien lukemisen, siis että olis vähän odottanut ennen kuin siirtyy seuraavaan. Ne kuitenkin on aika hurjia paikoitellen, enkä olis halunnut että ihan vielä lukee tappamisjutuista yms. Mutta epäonnistuin surkeasti, eihän sitä lukemisen intoa voinut estää. Luki sitten alle vuodessa kaikki 7 kirjaa :ashamed:
 
"Vilukissa"
En. Eikä vielä ole edes tullut aihetta lähteä puuttumaan...Meillä luetaan paljon ja hyvinkin erilaisia kirjoja, jopa täällä parjattuja Miinaa ja Manua sekä Pupu Tupunoita - mistä ihmeestä nuokin nyt eksyivät "mustalle listalle" :O?! - ja jopa Pekka Töpöhäntiä - mitäs siitä tuumaatte ;)?

Erilaisuus on rikkautta kirjoissakin :).
 
  • Tykkää
Reactions: Sagapaga
Ainiin, jouduinpa muuten yks päivä kieltämään kun 9-vuotias olis halunnut alkaa lukea Gerald Greenin Polttouhreja.
Oltiin juteltu natseista, juutalaisvainoista yms ja mainitsin ko. kirjasta 7-luokkalaiselle että vois lukea sen jos kiinnostaa, hän ei innostunut mutta pikkusiskoa kiinnosti. Sanoin että saa lukea kun menee yläkouluun. Itse olen lukenut sen ekaa kertaa 13-14-vuotiaana.
 
En. Jotkin kirjat vaativat kyllä keskustelua lasten kanssa kuten Hanan matkalaukku. Molemmat ovat halunneet keskustella siitä ja kirjan sisällöstä.
Lukevat sen mikä kiinnostaa. Poika on nyt hyvin kiinnostunut Bert kirjoista. Lukee muuten parhaillaan Silmarillion kirjaa. Siitä tosin pitää keskustella enemmänkin kun fantasiamaailma on välillä aika hankalaa...
 
Ainiin, jouduinpa muuten yks päivä kieltämään kun 9-vuotias olis halunnut alkaa lukea Gerald Greenin Polttouhreja.
Oltiin juteltu natseista, juutalaisvainoista yms ja mainitsin ko. kirjasta 7-luokkalaiselle että vois lukea sen jos kiinnostaa, hän ei innostunut mutta pikkusiskoa kiinnosti. Sanoin että saa lukea kun menee yläkouluun. Itse olen lukenut sen ekaa kertaa 13-14-vuotiaana.
Luin itse salaa 12 vuotiaana kirjan Kaasukammion varjossa...en suosittele mutta jos aihe kiinnostaa niin tuo Hanan matkalaukku on lasten/nuortenkirja...suosittelen sen lukemista ihan ensin.
 

Yhteistyössä