Olet kutsunut ystäväperheen syömään ja saat heiltä s.postissa liitteen mitä eivät voi syödä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tämä alkaa nytkin jo hipua niillä rajoilla, että "tuleeko meille joku este". Rakastan ruoanlaittoa ja emännöimistä, mutta en kestä vieraita jotka kranttuilee.

Mä kyllä ymmärrän nyt todella hyvin tunteesi tästä. Mä en kehtaisi laittaa tuollaista pitkää listaa kokille... Sen toki ymmärrän, ettei sipulia/valkosipulia voi syödä, jos esim närästää kovasti. Muuten en jaksa ymmärtää tuollaista kranttuilua! Meillä mies ei tykkää yhtään raa'asta sipulista, purjosta, herneistä ja puolukoista. Ei se silti kättänsä lautasen päälle pane, jos meille ruoka on tarjottu. Se ottaa sitten pienemmän annoksen tällaista, mistä ei oikein pidä.

punajuuret ja aurajuusto ostettuna samoin pääruokaan sopiva viini (Moussaka kreikkalaisittain).
en ole kokin työtä koskaan tehnyt, mutta toki olen 15vuotta vanhan koulutuksenikin ansiosta hyvin kiinnostunut ruoanlaitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja MN:
EIKÖ SE TORTILLA IDEA KÄY SULLE VAAN SEN TAKIA KUN OOT KOKKI?????
SÄHÄN VOIT KEKSIÄ SINNE SISÄLLE VAIKKA MITÄ UUTTA KUN KOKKI KERRAN OOT??

???

ei vastaa 3 ruokalajin illallista, snäkinä ihan kiva, mutta suunnitelmissa siis ihan illallinen viineineen jne. Mutta kiitos vinkistä.

Oliko listassa vain nuo? No mun mielestä sitä nyt ei oo vaikeaa keksiä ruokaa missä ei noita olisi mutta erittäin epäkohtaliastahan tuo on. Ja vielä jos kyse ei tosiaan ole allergiasta vaan siitä ettei nyt satu nappaamaan ko. ruoka-aineet. Tokikin, jos sulla oli valmiiksi mietittynä jo mitä teet (en taaskaan lukenut koko ketjua) niin teet sen mitä päätit, kävi vain mielessä että jos tulossa on lapsia niin ehkä vanhempi ajatteli että olisi äärettömän noloa myös se jos lapsi alkaa pöytään tullessaan kyökkiä että hyi en syö. Ite en ainakaan kamalan mielissäni olisi jos oma lapsi sanois noin vaikka olis miten pieni.

Tuo on toki harmillista ja aika pitkä lista aineita joista ei tykätä. Mutta mun täytyy häpeäkseni kertoa että mun täytyy käyttäytyä suunnilleen yhtä huonosti. Mä olen todella nirso ruokien suhteen. Ja jos syön jotain mistä en tykkää, niin kyökkä tulee. Esim. ravintolassa mun on vaan pakko jättää syömättä ne mistä en tykkää. Yritän kyllä maistaa, mutta helposti tulee siitäkin kyökkä.

On myös paljon ruokia, joita en vaan pysty edes maistamaan. Mä en vaan saa kättä toimimaan niin että ottaisin ruokaa ja laittaisin suuhuni. Esim. kaikki graavatut ja kylmäsavustetut kalat kuuluu näihin. Kuten lähes kaikki meren elävät.

En todellakaan ylpeile nirsoudellani, mutta en sille mitään voi liioin. Olen ihan pikkutytöstä asti ollut samanlainen. Ja kärsin asiasta valtavasti. Mutta jos kahdesta pitää valita: kertoa ennakkoon etten tykkää tai kyökkiä ruokapöydässä...valitsen ensimmäisen.

Jos taas tulee vastaan tilanne, jossa ruoka on valittu multa kysymättä, niin jätän kyökkimisen sijaan syömättä. Näin kävi just yksissä joulujuhlissa viime kuussa. Maksoin kalliin ruoan, mutta jostain syystä menu oltiin viime hetkellä vaihdettu. Pystyin syömään leivän ja närppimään jotain pientä ruoka-annoksesta. Ja hävetti aivan valtavasti ruoan jättäminen, sekä harmitti rahojen hukkaan heittäminen.

EIKÖ SE TORTILLA IDEA KÄY SULLE VAAN SEN TAKIA KUN OOT KOKKI?????
SÄHÄN VOIT KEKSIÄ SINNE SISÄLLE VAIKKA MITÄ UUTTA KUN KOKKI KERRAN OOT??

???

ei vastaa 3 ruokalajin illallista, snäkinä ihan kiva, mutta suunnitelmissa siis ihan illallinen viineineen jne. Mutta kiitos vinkistä.

no nyt selvis, en kai sit tajunnu et ihan siis tollasen ihan kunnollisen illallisen meinasit. ei taida joo sit oikeen kelvata =)

onko sulla ees jälkkäri mietittinä?? vai eiks siinkään kelpaa ihan mikä tahansa?

Pyydän anteeksi omaa kranttuilua, mutta aurajuusto-punajuurikeitto ja sitä seuraava moussaka ei kuulosta kyllä kovin linjakkaalta tai jotenkin yhteensopivalta ("kreikkalainen ilta", jne...).

Mä kyllä syön borssikeittoa, mutta siinä on jo kovin erityinen maku (okei jotain muutakin kuin punajuurta, mutta sehän siinä pääasiassa maistuu). Siihen vielä aurajuusto kuulostaa aika eksoottiselta. Taitaa aika monella mennä tuo makuyhdistelmä metsään.

sisältää alotusviestin ruoka-aineiden lisäksi siis: lampaan, maksan, tuoreet yrtit, omenat, herneet, herukat, tonnikalan ja silakat.

No kerrankin joku on vieläkin nirsompi kuin itse. Mä en söis lammasta, maksaa, tonnikalaa enkä silakkaa. Ja homejuuston kanssa täytyis tehdä todella paljon töitä että saisin alas. Siis jos se olis ruoassa. Paljaaltaan en pystyis syömään.

mulla vaan meni intressi täysin, ei mahda mitään. Ja en tiedä kuinka moni on syönyt soseutettua punajuurikeittoa aurajuustolla tai esim. aurajuusto/punajuuri laatikkoa, minusta ainakin todella herkullista ja mielestäni sopii hyvin moussakan alkupalaksi. Jälkiruokana on tiramisu.

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
sisältää alotusviestin ruoka-aineiden lisäksi siis: lampaan, maksan, tuoreet yrtit, omenat, herneet, herukat, tonnikalan ja silakat.

No jäähän siihen sitten vielä aika monta sataa ruoka-ainetta jotka sopii..

Joo mutta vaikka jää ni mulla ainaki menis vieraanvaraisuus ja ruuanlaittohalut pakkasen puolelle tollasen listan jälkeen :/ laita niille Saarioisen valmis jauhelihapizzaa mikrossa :(

Aika paljon noista ruoka-aineista on kielltyjen listalla sappivaivaiselta..ettei olis siinä vika

(sipulit, paprika, maksa, omena, herneet, silakkakin muistaakseni..)

Mä kutsuessani kysyn aina allergiat ja erikoisruokavaliot. Lisäksi kysyn mahdolliset inhokit, koska ei ole kiva laittaa sellaista ruokaa, mistä vieraat eivät tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja hem:
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:

No jäähän siihen sitten vielä aika monta sataa ruoka-ainetta jotka sopii..

Joo mutta vaikka jää ni mulla ainaki menis vieraanvaraisuus ja ruuanlaittohalut pakkasen puolelle tollasen listan jälkeen :/ laita niille Saarioisen valmis jauhelihapizzaa mikrossa :(

mitä väliä sillä on onko niiden rajoitusten syy allergia (tai sappivaivat tai refluksitauti) vai se ettei vaan tykätä?

mulla vaan meni intressi täysin, ei mahda mitään. Ja en tiedä kuinka moni on syönyt soseutettua punajuurikeittoa aurajuustolla tai esim. aurajuusto/punajuuri laatikkoa, minusta ainakin todella herkullista ja mielestäni sopii hyvin moussakan alkupalaksi. Jälkiruokana on tiramisu.

Mut ehkä sunkin nyt pitää relata ja joustaa. Oot ystäväsi kutsunut, kokkaa siis jotin heille sopivaa. Jos et itse pysty keksimään mitä, kysy heiltä neuvoa. Jos se on susta kurjaa, älä kutsu toiste ainakaan noin mahtipontiselle illalliselle.

ymmärrän sikäli nirsoilunkin, en minäkään syö esim. silakoita enkä sisäelimiä (paitsi maksaa), mutta kun menen vieraisiin ja minulta kysytää allergioita ilmoitan ne, en listaa mitä en mielelläni syö. Sitten kylässä otan sitä minkä katson "otettavan näköiseksi" ja syön vaikka kotimatkalla huoltsikalla lisää.

mie sitten kiukustun kun tulee ilmoitus mitä ei sitte voi syödä...
kaverini kerran luetteli että mitä ei sitte saa olla ruuassa...
sipuli,valkosipuli,tomaatti,paprika,pinaatti,maissi,herneet,punajuuri,possun suikaleet,nakit(kaikki muut paitsi yksi merkki)
kerman piti olla kevyt kermaa, oliivit,hillosipulit,ananas,kokonaiset mustapippurit,purjo,chili,yrtit
porkkana,bataatti,nauris,lanttu,kukkakaali,parsakaali,inkivääri,maksa, kapris,pavut,lammas,possun jauheliha,kanasuikaleista meni vain fileesuikaleet marinoimattomina... koita siinä nyt sitte keksiä sellaista ruokaa mikä maistuu myös muille... siis jos ainoat mausteet mitä sai käyttää niin oli suola ja rouhittu mustapippuri ja niitäkin vain vähän...