Olet kutsunut ystäväperheen syömään ja saat heiltä s.postissa liitteen mitä eivät voi syödä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä, jos on kamalan kranttu ruokien suhteen, ei pidä mennä kylään syömään ollenkaan. Voihan sitä muuten kyläillä, syö ensin kotona kun lähtee. Se on paljon kohteliaampaa, kun laittaa pitkä lista ruuista, jotka ei maistu. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi yksi tai kaksi ruoka-ainetta, niistä voisi vielä jotenkin kohteliaasti ilmoittaa ja vaikka pahoitella vielä, että toivottavasti tämä ei hankaloita kuvioita.

Minä myös ihmettelen tuota että miksi ei samantien ottanut yhteyttä näihin ystäviin että mikä tällainen lista oikein on eikä monta päivää netissä pähkäile asiaa ja lopulta keksi jonkun valheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi ap ei vaan ihmettele äänee ystävilleen tuota listaa. Miksi ei voi sanoa mielipidettään suoraan? Pihkura, rehellisyys kunniaan ja keskustelet asiasta niihen kanssa, joita asia koskee. Me emme tuo hirveästi lisäarvoa tähän..

Joo, lista on varmasti uskomaton. Tosin sinäkin kyllä tiedustelit heiltä asiaa. Onko allergia ainoa syy kieltäytyä ruuasta. Entä uskonto: jos sulta olisi pyydetty kosheria? Onko viherpipertäjät (vaikka maidosta, munista, eläinperäisistä kieltäytyvät) yhtään sen parempia?

Tuo on muuten sellainen asia että minä en sellaisia pyytäisi ollenkaan syömään.. käykääs kurkkaamassa mitä kaikkea oikeaa Kosheriin kuuluu:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%A1er

Mun mielestä tuo ruoalle nyrpistely on naurettavan lapsellista, typerää ja epäkohteliasta!! Jokainen aikuinen pystyy syömään normaalisti kypsennettyä ruokaa, eli se sitten lähes mitä tahansa!! Jos ei ruoat kelpaa niin saa olla syömättä, mutta sen verran pitää olla kasvatettu että osaa pitää turpansa kiinni!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Mun mielestä tuo ruoalle nyrpistely on naurettavan lapsellista, typerää ja epäkohteliasta!! Jokainen aikuinen pystyy syömään normaalisti kypsennettyä ruokaa, eli se sitten lähes mitä tahansa!! Jos ei ruoat kelpaa niin saa olla syömättä, mutta sen verran pitää olla kasvatettu että osaa pitää turpansa kiinni!!

No kun ei pysty, niin ei pysty. Enkä siltikään pidä "turpaani kiinni".

Itsekin olen tosi nirso. En yhtään tykkää punajuuresta, muista kaloista kuin lohesta/savukalasta, puolukasta, makaronilaatikosta ym. makaroniruoista, greipistä, maksasta, veriruuista, makkaroista, kaalista, oliiveista, mistään etikkaan säilötyistä jne. Silti jos niitä kylässä tarjotaan, otan ainakin vähän! Ja syön myös, ihan kohteliaisuudesta. Enkä todellakaan kehtaisi tuollaista listaa laittaa, allergiat on ainoa syy (+uskonto), jolloin tuollaisen hyväksyisin. Ja silloinkin riittäisi, että voisi edes jotain syödä. Jos on näin nirso, silloin voi tehdä ruuan itse, tai mennä ravintolaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Mä jätän - ja olen opettanut lapsenikin siirtämään - lautasen reunalle sellaiset jutut, joita ei halua syödä. Ilman mitään suuren luokan sirkusta asiasta. Eli ei tulisi mieleenikään jossain kyläpaikassa ruveta aukomaan päätäni asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Itsekin olen tosi nirso. En yhtään tykkää punajuuresta, muista kaloista kuin lohesta/savukalasta, puolukasta, makaronilaatikosta ym. makaroniruoista, greipistä, maksasta, veriruuista, makkaroista, kaalista, oliiveista jne. Silti jos niitä kylässä tarjotaan, otan ainakin vähän! Ja syön myös, ihan kohteliaisuudesta. Enkä todellakaan kehtaisi tuollaista listaa laittaa, allergiat on ainoa syy (+uskonto), jolloin tuollaisen hyväksyisin. Ja silloinkin riittäisi, että voisi edes jotain syödä. Jos on näin nirso, silloin voi tehdä ruuan itse, tai mennä ravintolaan!

Tai jos emäntänä haluaa järjestää kivan illan niin että vieratkin viihtyvät, tekee sellaista ruokaa josta kaikki pitävät? Näin ainakin meillä toimitaan ja hauskaa ion ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
siis ei allergiaa vaan ei maistu. Esim. sipuli, valkosipuli, paprika, kaali, punajuuret, homejuusto, sianlihaa, nakkeja, perunamuussia jne.

Mitä tekisit?

peruisin kutsun ja ilmoittaisin, että tervetuloa sitten kun olette kasvaneet täysi-ikäisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsekin olen tosi nirso. En yhtään tykkää punajuuresta, muista kaloista kuin lohesta/savukalasta, puolukasta, makaronilaatikosta ym. makaroniruoista, greipistä, maksasta, veriruuista, makkaroista, kaalista, oliiveista jne. Silti jos niitä kylässä tarjotaan, otan ainakin vähän! Ja syön myös, ihan kohteliaisuudesta. Enkä todellakaan kehtaisi tuollaista listaa laittaa, allergiat on ainoa syy (+uskonto), jolloin tuollaisen hyväksyisin. Ja silloinkin riittäisi, että voisi edes jotain syödä. Jos on näin nirso, silloin voi tehdä ruuan itse, tai mennä ravintolaan!

Tai jos emäntänä haluaa järjestää kivan illan niin että vieratkin viihtyvät, tekee sellaista ruokaa josta kaikki pitävät? Näin ainakin meillä toimitaan ja hauskaa ion ollut.

Mä en vain pystyisi pyytämään emännältä, että ottaisi huomioon kaikki nirsoiluni, se olisi minusta todella itsekästä! Pystyn kuitenkin syömään kaikkea, ja jos ruokaa saa itse annostella, voin ottaa enemmän esim. perunoita ja vähemmän sitä kastiketta tai suolakurkkua tai puolukkasosetta. Saan mahani täyteen vähemmällä vinkunalla, ja hauskaa voi olla silti!

Tottakai, jos ruokaa tekevä on todella tuttu (tarkoitan esim. siskoni, tai muu tuttu jo aikojen takaa), hän todennäköisesti tietäisi nirsoiluni ja voisi kysyä, että käyhän tämä ruoka. Silloin voisin kommentoida, mutta en ikinä tällaisessa ap:n kuvaamassa tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en vain pystyisi pyytämään emännältä, että ottaisi huomioon kaikki nirsoiluni. Pystyn kuitenkin syömään kaikkea, ja jos ruokaa saa itse annostella, voin ottaa enemmän esim. perunoita ja vähemmän sitä kastiketta tai suolakurkkua tai puolukkasosetta. Saan mahani täyteen vähemmällä vinkunalla, ja hauskaa voi olla silti!

Toki vieraana noin toimitaan, mutta jos kutsun vieraita (=ystäviäni), tarjoan vain sellaista joka kaikille maistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Niin, mutta niitä ruokalajejahan oli paljon, jotka ei kelvannut.
No, onneksi me kaikki voidaan ystävämme valita. En minäkään ala ystäväni miehelle erikseen mitään tekemään, jos ei kerran mikään muu kelpaa kuin kala.
Ja ystäväni syö lihaa. Eli pitäisi siis tehdä kaksi ruokaa vieraille, jotta olisivat tyytyväisiä. huh.
Mä teen kahdet ruuat jo omallekin perheelle, joten ei tuottaisi mulle mitään ongelmia. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei vieraita kotiinsa syömään kutsuessaan ole kiinnostunut siitä, mistä nämä vieraat pitävät ja mistä eivät, niin sitten tekee just sitä, mitä itse haluaa. Mutta ei pidä myöskään ihmetellä, jos vieraat syövät vain leipää ja salaattia.

Jokaisella meistä on omat tapamme toimia, mutta mulle ainakin on tärkeää, että vieraat pitävät tekemästäni ruuasta. Kuitenkin nään niitä päivälliskutsuja varten aina monen tunnin työn ja olisi ikävää, jos vieraille ei sitten juuri mikään uppoaisi. Meidän koira kyllä syö kaiken mitä jää, mutta ei tota vanhaa punkeroakaan voi ihan mahdottomaksi turvottaa =) Mutta jos ruokaa vieraille laittaessaan emännälle on aivan sama, tykkäävätkö vieraat tarjottavista vai ei, niin silloin on myös ihan sama, mitä ruokaa laittaa. Kukin syö mitä tarjotaan tai on syömättä.

No, mun mielestä hyvään käytökseen EI KUULU lähetellä listoja, mitkä ruoat ei kelpaa. Ne vieraat olis voinu just laittaa, vaikka lautasen reunalle niitä mitä ei syö. Herranen aika minä en kehtais lähetellä ystävilleni listoja. Mua ei varmaan sen jälkeen kutsuttais ikinä mihinkään.

allergiat on ok mut ihan naurettavaa lähettää pitkä lista jotka eivät maistu. mä ihan suuttuisin varmaan että mikä ihmeen juttu! pitäs pystyy syömään sitte vaikka tosi vähän tai söis kotona jos ei voi syödä ja varsinki jos ravintolassa voi syödä helposti

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
siis ei allergiaa vaan ei maistu. Esim. sipuli, valkosipuli, paprika, kaali, punajuuret, homejuusto, sianlihaa, nakkeja, perunamuussia jne.

Mitä tekisit?

ymmärtäsin jos uskonto kieltää tai on allergioita ja kasvissyönninkin vielä mutta muuten saa kelvata sama pöperö kuin muillekkin. toivottavasti ovat pöydässä kohteliaita eivätkä mölötä kuin huonoa ruoka on kun ite on nirsoa porukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Niin, mutta niitä ruokalajejahan oli paljon, jotka ei kelvannut.
No, onneksi me kaikki voidaan ystävämme valita. En minäkään ala ystäväni miehelle erikseen mitään tekemään, jos ei kerran mikään muu kelpaa kuin kala.
Ja ystäväni syö lihaa. Eli pitäisi siis tehdä kaksi ruokaa vieraille, jotta olisivat tyytyväisiä. huh.
Mä teen kahdet ruuat jo omallekin perheelle, joten ei tuottaisi mulle mitään ongelmia. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei vieraita kotiinsa syömään kutsuessaan ole kiinnostunut siitä, mistä nämä vieraat pitävät ja mistä eivät, niin sitten tekee just sitä, mitä itse haluaa. Mutta ei pidä myöskään ihmetellä, jos vieraat syövät vain leipää ja salaattia.

Jokaisella meistä on omat tapamme toimia, mutta mulle ainakin on tärkeää, että vieraat pitävät tekemästäni ruuasta. Kuitenkin nään niitä päivälliskutsuja varten aina monen tunnin työn ja olisi ikävää, jos vieraille ei sitten juuri mikään uppoaisi. Meidän koira kyllä syö kaiken mitä jää, mutta ei tota vanhaa punkeroakaan voi ihan mahdottomaksi turvottaa =) Mutta jos ruokaa vieraille laittaessaan emännälle on aivan sama, tykkäävätkö vieraat tarjottavista vai ei, niin silloin on myös ihan sama, mitä ruokaa laittaa. Kukin syö mitä tarjotaan tai on syömättä.

Niinpä

lukematta pidemälle kuin avauksen tuli mieleen että voisi olla happovaivoja ja närästystä, kaikille ei esim sipuli ja kaali sovi juuri vatsavaivojen vuoksi. ja ehkä kivempi laittaa sipulitonta ja kaalitonta kuin haistella vieraan päästöjä...
Mutta en tykkää kamalasti en tykkää asenteesta aikuisilla ihmisillä.
Toisaalta en nakkeja ja muusia aikuisille vieraille laita enkä lapsillekaan ja omilleni nakin on vain hätävara jos ei muuta ehdi laittaa

koko ketjua en jaksanut lukea, mutta minä ainakin joudun jättämään aikalailla saman listan pois kuin ap:n ystävä. Ja ei, minulla ei ole allergiaa vaan suolistosairaus ja kaikki nuo mainitut ruoat saa vatsan kääntymään nurin niin että joutuu juoksemaan jopa kesken syömisen ripulille. Varsinkin jos on akuuttivaihe sairaudessa päällä.