Olet kutsunut ystäväperheen syömään ja saat heiltä s.postissa liitteen mitä eivät voi syödä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos posti tulisi niin ajoissa, että en olisi vielä käynyt kaupassa, kohottaisin kulmakarvojani kerran ja laittaisin jotain sellaista, joka kelpaisi. Jos kaupassa olisin jo ehtinyt käydä, sitten harmittaisi, mutta yrittäisin laittaa ainakin jotain sellaista, mitä voivat syödä.

Sähän tietysti voit tehdä mitä haluat ja vieraat syö jos syö, mutta ei sitten kannata jälkikäteen valittaa, jos ne ei syö, sillä mulla on ainakin joitain ruoka-aineita joita en suuhuni pistä, ihan sen takia että en niistä pidä ja minä en pahaa ruokaa syö en edes väkisin hampaat irvessä.

Musta on siinä mielessä hyvä, että ilmoittivat, että voisin ottaa sen huomioon tehdessäni ruokaa. Kurjempaa se olisi, että tekisin mielestäni tosi hyvää ruokaa ja kukaan vieraista ei söisi sitä, kun eivät tykkää ainesosista.

Mutta mulla onkin tässä oma lehmä ojassa... mä olen itse aika nirso kaiken suhteen, joten musta olis tosi kivaa, kun kylässäkin kaikkien piirakoiden kyljessä olis tuoteselosteet :laugh: .

Saattaisin ilmoittaa että tätä on tarjolla ja jollei arvon herrasväelle maistu voivat syödä kotonaan. Lahjahevosta ei ole ollut tapana suuhun katsoa eli tarjottuun ruokaan ei ole soveliasta suhtautua noin. Ainakin niin on mulle kotona opetettu!

että en ihan heti keksi yhtäkään ruokaa mihin en laittaisi sipulia ja valkosipulia ja kun tuo paprikakin on suosikki... Olin siis ajatellut tehdä Punajuuri/aurakeittoa, moussakaa kreikkalaisittain :)

Eli ideoita otetaan vastaan...

No mutta olet kysynyt mitä eivät voi syödä ja he ovat listan laittaneet. Teet sellasen ruuan jossa ei ole kyseisiä aineita. Ei tuo nyt niin kauheeta liene yhden kerran tehdä se ruoka ilman sipulia (se voi aiheuttaa just närästystä monelle vaikkei muuten allergisoi). Tai menkää sitte jonnekin ravintolaan porukalle, joutuu siellä henkilökunta etsimään listalta sopivat ruuat.

Mulla tökkäis heti sekä punajuuri että aurajuusto... Tee vaikka jotain ihan tavallista: perunoita ja lihapullia (ilman sipulia ja naudan jauhelihasta), makaroonilaatikkoa, kanapastaa tms.

MINÄ olen näitä krantturuokaisia.
Ilmoitan aina kavereille, ettei minua varten kannata ruokia laitella, koska on aika mahdotonta ruveta arvailemaan mitä syön.

Ja olen semmonen kummallinen, että en pidä "tuoreesta" sipulista ja vaikka aina joku kiva kaveri yrittää sitä piilotella ruokaan, maistan sen, ja se maistuu pahalle.
En myöskään syö ns. punaista lihaa. Koska kyseessä on vain makuasia, syön esim. kinkkupitsaa aivan nautinnolla... :)

On harmillista mennä jonnekin kutsuttuna syömään, nälkäisenä, ja sitten pöydässä ei ole mitään, mitä voisi syödä.
Jos kutsuu, asioikseen kutuu jonkun syömään, on otettava semmonen vara, että kaikki ei maistu.

Voit ihan vapaasti kysyä, mikä olisi "varma nakki" mikä maittaa kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
koska olen yhdeltä ammatiltani kokki ja en pääse nyt tekemään ruokaa vapaasti..
en tiedä, teen sitten jotain hajutonta ja mautonta :)

Palvattua lampaanpalvia kermaperunoilla ja rosmariinikastikkeella. Tuota, toi lista ei nyt ollut ihan hirveän rajoittava, vai jatkuiko se vielä kaksi A4:sta ;)

kokin pitäisi kyllä tietää että kaikkia ruokia ei kannata aina tehdä samoista raaka-aineista, ei kukaan ammattitaitoinen halua että jokainen ruoka maistuu sille samalle..jos jokaiseen ruokaan tulee sipulia, paprikaa ja valkosipulia, niin aika köyhää on..

tämä alkaa nytkin jo hipua niillä rajoilla, että "tuleeko meille joku este". Rakastan ruoanlaittoa ja emännöimistä, mutta en kestä vieraita jotka kranttuilee.

Ota se itselllesi haasteena! Kun kerran olet kokki niin osaat varmasti tehdä jotain myös ilman sipulia, paprikaa jne. Vai oliko sulla jo ruoka valmiiksi mietittynä?

Ei kun tässä on nyt kokille se näytönpaikka! Itse olen keittiöpuolenkoulutuksen saanut eikä minulle tee vaikeaa tehdä ruokaa ilman sitä tai tätä. Meillä mies ei voi syödä sipuli ja hyvin tuo on ruoka onnistunut viimeset 10v ilman sitä. Mausteita kehiin :)

Mut mukavampi tuokin on, ku meillä kävi.. ystäväperhe tuli käymään syömässä, mut rouva ei voinutkaan syödä oikeastaan mitään laihdutuksen vuoksi, ruokana oli siis ihan normaalia kotiruokaa, ei mitään erityisen rasvaista tai muuten epäterveellistä, kanaa, perunaa, salaattia ym ym... oli aika outo tilanne.. :D