Olenko nyt julma äiti?

Miten KILTTI lapsi on tuollainen, että ei suostu juomaan sitä eikä tätä, eikä syömään tuota, eikä suostu potalle, ei pöntölle....?

(jos siis kiltiksi todettu oikein ammattilaistenkin taholta)

Mun korviin kuulostaa hankalalta, sellaiselta vastarannan kiiskeltä joka ei tee mitään ellei itse halua, määräilee vanhempiaan, jne. Voin tosin olla ihan väärässä, kunhan vaan saan tuollaisen mielikuvan kaiken lukemani perusteella.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Mä olin aikoinani niin julma äiti, että pakotin poikani pöntölle. Hän pelkäsi myös jostain syystä kakata pönttöön, pottaan tai ihan mihin vain muualle kuin vaippaan.
Kakka oli sen verran löysällä luumu- ja päärynäsoseen ansiosta ettei pystynyt kauan pidättämään, vaan kakka tuli pönttöön. Ensimmäisellä kerralla poika rimpuili kovasti vastaan, toisella kerralla vähemmän ja kolmannella kerralla olin lähinnä henkisenä tukena ja sen jälkeen vessa käynnit sujuivatkin jo ihan kuin olisi aina siellä asioinut.
Tuota Movicolia ajattelinkin, että pakko kakata kun ei liian löysää pysty pidättämään. Mitkä hedelmät on hyviä löysentämään? luumua ei syö.
persikka,päärynä..

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Niin ja mustikat saavat mahan toimimaan vauhdilla. :)
Kiitos, ne on herkkua. Kuten muutoinkin kaikki marjat ja hedelmät. Lihaa ei ole syönyt 2,5 vuoteen (ilmoitti vain ettei pidä siitä) - eipä tietenkään (kuten kohtaa saan harmaalta kuulla!). Tuona aikana syönyt ehkä kaksi makkaraa yhteensä, muutoin kasvisruokavaliolla.
Päättäväinen kaveri siis kyseessä. :D
Tai ei pidä lihasta missään muodossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Miten KILTTI lapsi on tuollainen, että ei suostu juomaan sitä eikä tätä, eikä syömään tuota, eikä suostu potalle, ei pöntölle....?

Mun korviin kuulostaa hankalalta, sellaiselta vastarannan kiiskeltä joka ei tee mitään ellei itse halua, määräilee vanhempiaan, jne. Voin tosin olla ihan väärässä, kunhan vaan saan tuollaisen mielikuvan kaiken lukemani perusteella.
Eli liian kiltti syö vaikka p*askaa kauhalla jos annat? :LOL:

En mä liian kiltistä tiedä - lapsi, joka pistää vastaan vanhemmilleen useammassakin asiassa tuskin on liian kiltti?

Normaalisti lapset uhmaa ja kyseenalaistaa, mutta vanhemmat määrää ja saa ne tottelemaan. Näin mun mielestä.

Niin tai näin, mä "pakottaisin" vessaan, vaippaa ei enää tulisi, ja veisin lapsen ikäistensä seuraan esim. kerhoon, harrastuksiin tai päiväkotiin - ilman vanhempia.

Lisäänpä vielä, että onneksi omaa tahtoa alkoi ilmaantumaan jossain vaiheessa ja ilmaisi mistä pitää ja mistä ei. Muutoin ei olisi terve lapsi! Itsekin olen tosi ronkeli, niin ymmärrän tämän! Mehuja emme vaan haluaisi antaa! Meille hiihapollinen lähdevesi on sitä herkkujuomaa!

Ei ole missään nimessä hankala tai vastarannan kiiski, jaksaa istua kirkossa paikoillaan (parit rippijuhlat, häät ja hautajaiset koettu!) Eikä missään nimessä meillä kukaan lapsi määrää, heh! Niin sitä voi luoda mielekuvia :D

Kiltteys ja arkuus ilmenee ihan erilaisina juttuina.

En jaksa lukea koko ketjua mutta meillä oli sama tilanne toisen lapsen kanssa, hän yksinkertaisesti pelkäs kakata pyttyyn tai pottaan. Kokeiltiin sitä, että ei vaan laiteta vaippaa mut siitä seuras panttaaminen ja armoton ummetus. Ei se pakottamalla miksikään muuttunu. Vanhin lapsi keksi, että voitas tehdä "kakkakruunun" jonka poika sai aina päähän kun suostu istumaan pytyllä tai potalla. Joka tuloksesta luvattiin kiiltävä "timantti" (tarra) kruunuun. Se autto tosi paljon, pikkuhiljaa poika suostu istumaan potalla ja lopulta myös tekemään sinne jotain.

Meillä pelko pottaa ja pyttyä kohtaan johtu siitä, että lapsi kerran hampaita pestessään oli tippunut pönttöön :ashamed: Silloisessa talossa oli pieni vessa ja pytty ihan lavuaarin vieressä ja lapsilla oli tapana seistä pytyn päällä kun pesivät hampaita.

Mä siis EN missään nimessä pakottaisi pytylle jos lapsi kerta alkaa pidättelemään kakkaa. En todellakaan.

Vieras
Älä laita vaippaa.

Jos ei suostu pytylle, kun hätä tulee, vie väkisin. Jos ei muu auta, anna samalla peräruiske. Siis microlax tai vastaava. Sitten se tulee väkisinkin sinne ja aika lailla heti. Josko sen ekan kerran jälkeen sitten menisi mieluummin itse, ettei tarvitsisi viedä kuin vauvaa. <--- tuon voi sanoa lapsellekin

En mä liian kiltistä tiedä - lapsi, joka pistää vastaan vanhemmilleen useammassakin asiassa tuskin on liian kiltti?

Normaalisti lapset uhmaa ja kyseenalaistaa, mutta vanhemmat määrää ja saa ne tottelemaan. Näin mun mielestä.

Niin tai näin, mä "pakottaisin" vessaan, vaippaa ei enää tulisi, ja veisin lapsen ikäistensä seuraan esim. kerhoon, harrastuksiin tai päiväkotiin - ilman vanhempia.
En aio viedä, koska ei ole tarvetta. Ikäistään leikkiseuraa on kyllä muutoinkin ihan naapurissa esim.

Lisäänpä vielä, että onneksi omaa tahtoa alkoi ilmaantumaan jossain vaiheessa ja ilmaisi mistä pitää ja mistä ei. Muutoin ei olisi terve lapsi! Itsekin olen tosi ronkeli, niin ymmärrän tämän! Mehuja emme vaan haluaisi antaa! Meille hiihapollinen lähdevesi on sitä herkkujuomaa!

Ei ole missään nimessä hankala tai vastarannan kiiski, jaksaa istua kirkossa paikoillaan (parit rippijuhlat, häät ja hautajaiset koettu!) Eikä missään nimessä meillä kukaan lapsi määrää, heh! Niin sitä voi luoda mielekuvia :D

Kuten kirjoitin, se onkin vain mielikuva mikä näistä teksteistä välittyy, ja voi olla ihan väärä :)

Jos hiilihapollinen vesi maistuu, niin maistuisiko se luumuveden kanssa lantrattuna?
Syökö puuroa? Jos syö, niin kokeile keittää tuohon luumuveteen puuro.

En aio viedä, koska ei ole tarvetta. Ikäistään leikkiseuraa on kyllä muutoinkin ihan naapurissa esim.
Mä aattelin sitä, että ehkä ilman äitiä ja/tai isää oleminen edesauttaisi myös tässä kakkaamisasiassa. Ei oo äitiä keneltä pyytää vaippaa, ja muutkin käy pöntöllä...sitä rataa :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Älä laita vaippaa.

Jos ei suostu pytylle, kun hätä tulee, vie väkisin. Jos ei muu auta, anna samalla peräruiske. Siis microlax tai vastaava. Sitten se tulee väkisinkin sinne ja aika lailla heti. Josko sen ekan kerran jälkeen sitten menisi mieluummin itse, ettei tarvitsisi viedä kuin vauvaa. <--- tuon voi sanoa lapsellekin
Niin, ja sano että vaipat on loppu, heitä oikeastikin roskiin ne kaikki!

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
En jaksa lukea koko ketjua mutta meillä oli sama tilanne toisen lapsen kanssa, hän yksinkertaisesti pelkäs kakata pyttyyn tai pottaan. Kokeiltiin sitä, että ei vaan laiteta vaippaa mut siitä seuras panttaaminen ja armoton ummetus. Ei se pakottamalla miksikään muuttunu. Vanhin lapsi keksi, että voitas tehdä "kakkakruunun" jonka poika sai aina päähän kun suostu istumaan pytyllä tai potalla. Joka tuloksesta luvattiin kiiltävä "timantti" (tarra) kruunuun. Se autto tosi paljon, pikkuhiljaa poika suostu istumaan potalla ja lopulta myös tekemään sinne jotain.

Meillä pelko pottaa ja pyttyä kohtaan johtu siitä, että lapsi kerran hampaita pestessään oli tippunut pönttöön :ashamed: Silloisessa talossa oli pieni vessa ja pytty ihan lavuaarin vieressä ja lapsilla oli tapana seistä pytyn päällä kun pesivät hampaita.

Mä siis EN missään nimessä pakottaisi pytylle jos lapsi kerta alkaa pidättelemään kakkaa. En todellakaan.
Kiitos ideasta, toteutan tuon pian! Meillä ei pelolle ole tietääkseni syytä!

Hmmm, onko se kakka siis kovaa kun se tulee ulos? Sehän voi todella sattua että siksi huutaa. Ensin maha kuntoon ettei kakka ole kovaa, sitähän lapsi pelkää että se tulee kipeää. Sitten tämä vessa-asia kuntoon vasta. "Löysentäjät" kehiin vaan että lapsen on helpompi olla.

Kuten kirjoitin, se onkin vain mielikuva mikä näistä teksteistä välittyy, ja voi olla ihan väärä :)

Jos hiilihapollinen vesi maistuu, niin maistuisiko se luumuveden kanssa lantrattuna?
Syökö puuroa? Jos syö, niin kokeile keittää tuohon luumuveteen puuro.
Puuroja syö liikaakin, kiitos ideasta! Tuossa vetää nyt Movicolia. Ekan kerran laitoin MEHUA joukkoon ja nyt menee ilman taistelua alas :D

Puuroja syö liikaakin, kiitos ideasta! Tuossa vetää nyt Movicolia. Ekan kerran laitoin MEHUA joukkoon ja nyt menee ilman taistelua alas :D
Hyvä! :D

Eikö öljykin auta kovaan vatsaan...sotke sitäkin puuron sekaan hieman B)

Eiköhän tuo iloksi muutu vielä tämän kesän aikana :)

Itse en lähtisi tekemään mitään radikaalia ennen kuin olisin jutellut jonkun asioista tietävän kanssa. Ulostamispelko on yksi sosiaalisten tilanteiden pelon (F40.1) oire.

Haluaisin itse siis varmistua, että toimin oikein enkä vedä tilannetta vielä pahemaksi. Odottaisin ehkä sinne syksyn perheneuvolaan tai kävisin ihan lääkärin juttusilla.

Ihan sivusta, onhan tutkittu ettei lapsella ole rakenteellista vikaa joka aiheuttaa kakkaongelmat?
Meillä tuolla junnulla todettiin kereä peräaukko kun herra oli 3kk kun yhenäkin alkoi mahiton ummetus johon ei auttanut levolac, ei luumut.
Lasten kirralla oltiin muuten niin kysyin samalla neuvoa vatsantoimintaan, silloin löytyi moinen vaiva, pojulla nyt ikää liki 7kk ja pjaska tulee useimmiten ilman kamalaa huutoa, mieluiten pottaan tai vaippaan seisaaltaan.
Eli ilmeisesti pienellä kävi pjaskominen kipeetä ja piti olla oikee asento että autto.
Lääkityksenä meillä on laxoberonitipat 3kertaa viikossa. Näitä ei saa antaa alle 12v ilman lääkärin lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, onko se kakka siis kovaa kun se tulee ulos? Sehän voi todella sattua että siksi huutaa. Ensin maha kuntoon ettei kakka ole kovaa, sitähän lapsi pelkää että se tulee kipeää. Sitten tämä vessa-asia kuntoon vasta. "Löysentäjät" kehiin vaan että lapsen on helpompi olla.
Välillä on kovaa (pieniä papanoita) ja välillä normaalia, juuri oli ripuli ja silti jaksoi pantata (pari vaujtirajaa oli kyllä housuissa). Mutta nyt loppuu akku. Pitää viedä tämä sisälle latautumaan. Menen kyllä kohta itsekin, mies kotiutui

m
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta oman lapsen pakotin pelosta huolimatta istumaan pöntölle. Istuin itse vieressä ja pidin kiinni, koska ajattelin että voi pelätä putoavansa pönttöön. Ei tosin vieläkään kakkaa normaaliin tahtiin ja aina pöntölle päin itkun kanssa. Lopettaa kyllä itkun kun laitan istumaan.

EJK
Onko hänellä aistiyliherkkyyttä?

tuisku77 ja Kowalskille haluaisin muistuttaa, että pieni lapsi ei ole luonnostaan tuhma tai ajattelematon tai ilkeä tai muutakaan vastaavaa negatiivista synonyymiä. Jostakinhan se johtuu, että lapsi kammoksuu pyttyä / pottaa. Ensimmäisenä tulee mieleeni aistiyliherkkyys.

Yhteistyössä