Olenko nyt julma äiti?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja hippu:
Tuli mieleeni että yksi tuttu kertoi hiljattain opettaneensa lapsensa kakkaamaan pottaan niin että hän oli laittanut pottaan vaipan. Lapsi ei siis ollut suostunut kakkaamaan pottaan, pissannut oli sinne kyllä. Mutta tuo vaippa potassa oli sitten auttanut. Ja kyseessä oli 5v. lapsi.
Kiitos vinkistä, vaippa on nyt auki potassa. Sitä ihmettelee nyt...
Siis miks ihmeessä alkaa pelleileen tälleen?
no varmaan tuossa vaiheessa on jo valmis kokeilemaan kaikki keinot.

Tuota peesailen minäkin, että koko aiheesta ei puhuttaisi lainkaan. Kun lapsi pyytää vaippaa, tähän vaan sanottaisiin, että vaippoja ei ole.
juu sori, ideana kuulosti hyvälle. Ja onhan tuo potta nyt pehmeämpi :D :ashamed:

...lapsi kyllä nimittäin (ilman ulostelääkkeiden vauhdittamaa kakkaamista) jaksaa pantata kakkaa hamaan hautaan asti
Meillä oli mökillä ulkohuussi ja siellä hämähäkkejä ja mulla kauhea hämähäkkikammo. Hämähäkkipelko muuttui huussipeloksi ja jotenkin vielä onnistuin yhdistämään asian niin, että mökillä ei voinut käydä edes potalla. Puskapissa onnistui, mutta kakkaamaan en suostunut riippumatta mökkiloman pituudesta. Kotiin tullessa oli kyllä melkoinen kiire ja pari viimeistä mökkipäivää olivat aika kauheita, kun piti oikein keskittyä panttaamiseen...

En tajua, en. Luuletko oikeasti, että sille lapselle sattuu jotain kamalaa, jos vaan lopetat hyysäämisen ja ryhdyt määrätietoisesti opettaan kakalle potalle?
Pystyisitkö sä tekemään jotain sellaista, kuinka helposti, jota OIKEESTI pelkäät. Kolme lasta ja keskimmäisestä kyse. En hyysää!

Mä olin aikoinani niin julma äiti, että pakotin poikani pöntölle. Hän pelkäsi myös jostain syystä kakata pönttöön, pottaan tai ihan mihin vain muualle kuin vaippaan.
Kakka oli sen verran löysällä luumu- ja päärynäsoseen ansiosta ettei pystynyt kauan pidättämään, vaan kakka tuli pönttöön. Ensimmäisellä kerralla poika rimpuili kovasti vastaan, toisella kerralla vähemmän ja kolmannella kerralla olin lähinnä henkisenä tukena ja sen jälkeen vessa käynnit sujuivatkin jo ihan kuin olisi aina siellä asioinut.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
...lapsi kyllä nimittäin (ilman ulostelääkkeiden vauhdittamaa kakkaamista) jaksaa pantata kakkaa hamaan hautaan asti
Meillä oli mökillä ulkohuussi ja siellä hämähäkkejä ja mulla kauhea hämähäkkikammo. Hämähäkkipelko muuttui huussipeloksi ja jotenkin vielä onnistuin yhdistämään asian niin, että mökillä ei voinut käydä edes potalla. Puskapissa onnistui, mutta kakkaamaan en suostunut riippumatta mökkiloman pituudesta. Kotiin tullessa oli kyllä melkoinen kiire ja pari viimeistä mökkipäivää olivat aika kauheita, kun piti oikein keskittyä panttaamiseen...
On se kyllä eräiden elämä äärimmäisen vaikeaa. Käsittämätöntä pelleilyä.

vieras
En tajua, en. Luuletko oikeasti, että sille lapselle sattuu jotain kamalaa, jos vaan lopetat hyysäämisen ja ryhdyt määrätietoisesti opettaan kakalle potalle?
Pystyisitkö sä tekemään jotain sellaista, kuinka helposti, jota OIKEESTI pelkäät. Kolme lasta ja keskimmäisestä kyse. En hyysää!
No mutta vanhemman kuuluu rohkaista ja kannustaa niitä lapsia eteenpäin eikä jäädä hyysäämään että "voi voi sentään kun sä nyt pelkäät tota pottaa ja voi voi sentään nyt varmaan kuollaan kaikki"...

hippu
Auttaisko jos pitäisit pottaa niin että poika voisi kakata edes puoliseisovassa asennossa? En kyllä tiedä onnistuuko sitä niin pitää.
Musta tuntuu tosi pahalta pojan puolesta. Mulla itselläni on tyttö joka alkoi pantata kakkaa kolmen vuoden ikäisenä, syy oli kyllä eri kuin teillä. Lääkäriskin ravattiin monta kertaa mutta tilannetta ei koskaan saatu kunnolla laukeamaan. Tyttö on nyt 12 ja kakkaaminen on edelleen ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
On se kyllä eräiden elämä äärimmäisen vaikeaa. Käsittämätöntä pelleilyä.
Sano tuo vaikka pelkäävälle neljävuotiaalle? Kyllähän aikuinen asian ymmärtää, mutta muksuilla on ihan omat kuviot...

No mutta vanhemman kuuluu rohkaista ja kannustaa niitä lapsia eteenpäin eikä jäädä hyysäämään että "voi voi sentään kun sä nyt pelkäät tota pottaa ja voi voi sentään nyt varmaan kuollaan kaikki"...
Mitä luulet, onkohan tuo ihan hiukkasen kärjistettyä? :D :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Mä olin aikoinani niin julma äiti, että pakotin poikani pöntölle. Hän pelkäsi myös jostain syystä kakata pönttöön, pottaan tai ihan mihin vain muualle kuin vaippaan.
Kakka oli sen verran löysällä luumu- ja päärynäsoseen ansiosta ettei pystynyt kauan pidättämään, vaan kakka tuli pönttöön. Ensimmäisellä kerralla poika rimpuili kovasti vastaan, toisella kerralla vähemmän ja kolmannella kerralla olin lähinnä henkisenä tukena ja sen jälkeen vessa käynnit sujuivatkin jo ihan kuin olisi aina siellä asioinut.
Tuo kuulostaakin järkevältä.

Sanomalehdelle tms kakkaaminen taas kuulostaa vähemmän järkevältä. Miksi opettaa lapsi mihinkään sellaiseen?!

Meillä oli esikoisella sama vika, kakkaaminen pelotti. On muuten kuulemma kohtuullisen yleinen vaiva. MEillä pojalla oli vielä kova vatsa mikä teki kakkaamisesta vaikeaa ja välillä jopa kivuliasta. Meillä auttoi aika ja suolen sisältöä pehmentävä lääke, Movicol jr. muistaakseni. Kannattaa käydä varmuuden vuoksi lääkärissä ja jos lapsella kova maha niin lääkkeet ehdottomasti.

joo, sä varmaan tietkin mitä teen? Aika monta lasta on ansiostani oppinut kuivaksi... (töissäni)

Tuota Movicolia ajattelinkin, että pakko kakata kun ei liian löysää pysty pidättämään. Mitkä hedelmät on hyviä löysentämään? luumua ei syö.

vieras
Tuota Movicolia ajattelinkin, että pakko kakata kun ei liian löysää pysty pidättämään. Mitkä hedelmät on hyviä löysentämään? luumua ei syö.
Juu ei varmaan syö luumua. Ja muutenkin taitaa pyörittää tahtonsa mukaan kaikkea teillä.

Lissu
Entä jos "kuivaharjoittelisitte" ensin pelkkää pöntöllä istumista (ilman housuja), siis pojan ei tarvisi vielä tehdä sinne mitään mutta saisi vaikka tarrapalkinnon aina kun istuisi siinä vaikka puoli minuuttia. Muutaman kerran päivässä, ja kun pelko (toivottavasti) hiukan helpottaisi niin sitten joku palkinto luvassa kun tekee kakankin sinne. En tiedä auttaisiko mutta näin mä varmaan itse koittaisin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Entä jos "kuivaharjoittelisitte" ensin pelkkää pöntöllä istumista (ilman housuja), siis pojan ei tarvisi vielä tehdä sinne mitään mutta saisi vaikka tarrapalkinnon aina kun istuisi siinä vaikka puoli minuuttia. Muutaman kerran päivässä, ja kun pelko (toivottavasti) hiukan helpottaisi niin sitten joku palkinto luvassa kun tekee kakankin sinne. En tiedä auttaisiko mutta näin mä varmaan itse koittaisin tehdä.
on kuivaharjoiteltu. Tarrojakin ostin juuri ison kasan, ei auta. Annan tarran myös hammaspesuista kaikille kolmelle (jotta opisi, että sen oikeesti saa kun tekee jotain...)

Meillä poika pelkäsi pissata/kakta wc pytyllä istuen. Joskus kuitenkin tuli sellaisia tilanteita, että muuta ei ollut tarjolla. Ratkaisimme tilanteen niin, että minä istuin jalat harallaan wc pytyn takaosassa ja poika istui sitten mun edessä, eli koki istuvansa mun sylissä, vaikka pytyllä istui. (Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit...). Itkun kanssa siinä hetki istuttiin, mutta sitten uskalsi tarpeensa tehdä, kun minä pidin silitin päätä ja lohduttelin. Nykyään ei pyttyä enää pelkää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Meillä poika pelkäsi pissata/kakta wc pytyllä istuen. Joskus kuitenkin tuli sellaisia tilanteita, että muuta ei ollut tarjolla. Ratkaisimme tilanteen niin, että minä istuin jalat harallaan wc pytyn takaosassa ja poika istui sitten mun edessä, eli koki istuvansa mun sylissä, vaikka pytyllä istui. (Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit...). Itkun kanssa siinä hetki istuttiin, mutta sitten uskalsi tarpeensa tehdä, kun minä pidin silitin päätä ja lohduttelin. Nykyään ei pyttyä enää pelkää. :)
kiitos ideasta!

Niin ja mustikat saavat mahan toimimaan vauhdilla. :)
Kiitos, ne on herkkua. Kuten muutoinkin kaikki marjat ja hedelmät. Lihaa ei ole syönyt 2,5 vuoteen (ilmoitti vain ettei pidä siitä) - eipä tietenkään (kuten kohtaa saan harmaalta kuulla!). Tuona aikana syönyt ehkä kaksi makkaraa yhteensä, muutoin kasvisruokavaliolla.

Niin ja mustikat saavat mahan toimimaan vauhdilla. :)
Kiitos, ne on herkkua. Kuten muutoinkin kaikki marjat ja hedelmät. Lihaa ei ole syönyt 2,5 vuoteen (ilmoitti vain ettei pidä siitä) - eipä tietenkään (kuten kohtaa saan harmaalta kuulla!). Tuona aikana syönyt ehkä kaksi makkaraa yhteensä, muutoin kasvisruokavaliolla.
Päättäväinen kaveri siis kyseessä. :D

Yhteistyössä