Olenko nyt julma äiti?

oi ja voi
Sorry, en jaksanut kaikkia vastauksia lukea.

Meillä poika oli vähän päälle kolme vuotta, pissat teki pottaan, mutta kakkaa varten piti olla vaippa. Silloin oli tarhassa ja kokeiltiin, josko tekisi pottaan, kun pidettiin ilman vaippaa. Ei suostunut, tarhan hoitajan kanssa sitten tuumittiin, että kipeäähän se sitten tekee, kun ensin päiväkausia panttaa. Ja vaippa takaisin.

Lahjomistakin kokeiltiin. Parhaillaan onnistuneesta pottareissusta poika sai tarran, lelun, jätskiä, lelun ja videon - mies tuumi, että arvokkaita pökäleitä :)

Kerran sitten ihmettelin, että mikä siinä on, sattuuko. Poika sanoi, että sattuu. Sanoin, meidän pitää mennä lääkäriin. Lääkäri katsoo pyllyyn ja voi olla, jos siellä on jotain oikeaa vikaa, vika pitää leikkaamalla korjata. Poika sanoi silmät pyöreinä "ei leikata" ja juoksi potalle.

Itse siis jatkaisin lapsella vaipan kanssa, jos vatsa on kovalla, niin tasan tarkkaan sattuu ja sitten menee vielä pitempään. Lääkärireissua minä kans kannatan. Tsemppiä! Kyllä se ajan kanssa helpottaa.

vieras
Tuntuu siltä, että ootte tehneet kakkaamisesta aivan liian ison numeron.
Mitä jos olisitte ihan normaalisti, ette kyselisi tai puhuisi koko kakasta mitään? Paitsi silloin kun lapsi vaatii vaippaa, sanot että ne on loppu. Mutta muuten, ei kyselyä, tuputtamista, pakottamista, tai mitään mikä viittaa koko asiaan.

XXX
En lukenut kuin etusivun joten voi olla että tästä asiasta on jo mainittu mutta onko pojalla ummetusta? Säännöllinen movicol juniorin käyttö vois auttaa asiaa. Samoin sellainen ruokavalio joka ei koveta vatsaa. Asiasta ei kannata tehdä mitään suunnattoman suurta numeroa, jos kakka tulee pottaa/pyttyyn voi palkinnoksi saada vaikka tarran ja sitten kun tarroja on esim 10 saa valita jonkun pienen palkinnon.

se joku
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Onko lasta muuten tutkittu? Kun minusta nuo kertomasi asiat antavat mielikuvan lapsesta, jolla voisi olla jotain kehitysviivästymää tms :/

Vuosi sitten samasta asiasta siellä käyty pari kertaa.. Ei kuulemma tarvinnut enempää.. On vaan kuulemma harvinaisen kiltti ja arka lapsi.
No ihan oikeasti asioille kannattaa tehdä nyt hotain eikä vasta eskarissa, jossa useimmat narahtavat kiinni kun eivät ole taidoiltaan muitten tasolla.

Mulla on yksi tuttu jonka tyttö ei eskarissa ollessa osannut kaataa maitoa lasiin, eikä vetää vetoketjua ja sosiaalisissa suhteissakin oli häikkää, tyttö jännitti tosi paljon ja oli arka. Joutui toimintaterapiaan ja pienennettyyn kouluryhmään, nyt vasta kun on menossa 3 luokalle, tyttö rupeaa olemaan "normaali".

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oi ja voi:

Meillä poika oli vähän päälle kolme vuotta, pissat teki pottaan, mutta kakkaa varten piti olla vaippa. Silloin oli tarhassa ja kokeiltiin, josko tekisi pottaan, kun pidettiin ilman vaippaa. Ei suostunut, tarhan hoitajan kanssa sitten tuumittiin, että kipeäähän se sitten tekee, kun ensin päiväkausia panttaa. Ja vaippa takaisin.

Lahjomistakin kokeiltiin. Parhaillaan onnistuneesta pottareissusta poika sai tarran, lelun, jätskiä, lelun ja videon - mies tuumi, että arvokkaita pökäleitä :)

Kerran sitten ihmettelin, että mikä siinä on, sattuuko. Poika sanoi, että sattuu. Sanoin, meidän pitää mennä lääkäriin. Lääkäri katsoo pyllyyn ja voi olla, jos siellä on jotain oikeaa vikaa, vika pitää leikkaamalla korjata. Poika sanoi silmät pyöreinä "ei leikata" ja juoksi potalle.

Itse siis jatkaisin lapsella vaipan kanssa, jos vatsa on kovalla, niin tasan tarkkaan sattuu ja sitten menee vielä pitempään. Lääkärireissua minä kans kannatan. Tsemppiä! Kyllä se ajan kanssa helpottaa.
IKINÄ ei lasta saa pelotella millään leikkauksella, ei edes silloin jos on oikeasti menossa leikkaukseen, silloinkin asioista puhutaan muilla nimityksillä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja oi ja voi:

IKINÄ ei lasta saa pelotella millään leikkauksella, ei edes silloin jos on oikeasti menossa leikkaukseen, silloinkin asioista puhutaan muilla nimityksillä.
Juu, ei. Sehän voi saada TRRRRAUMOJA. Pakottamisestakin niitä tulee, voi voi.

Silti ap:na laittaisin lapsen vaikka väkisin pytylle ja tarvittaessa Microlax menemään. Kerran kun se sinne tulee, tulee jatkossakin helpommin. Niin, ja vaipat roskiin.

vaipat nyt heivaisin minne hyvänsä mut pois koko asunnosta. sano että ne lähti sellaiselle joka niitä oikeasti tarttee. enkä tekis siitä paskalla käymisestä noin isoa numeroa ..kyllä hätä keinot keksii kun hätä tulee eikä vaippoja varana ole!

moi
Meillä sama ongelma. Lapsi on yli vuosi sitten käyny potalla/pöntöllä kakalla jonkun aikaa, ja sen jälkeen kieltäytyi. On kakkaamatta jos ei saa vaippaa. Pojalla aina ollu kakka kovalla, en tiedä sit sattuuko tms? Neuvolassa olen aina asiasta sanonu mut viimeks (3v) se oli vielä kuulema normaalia. Tällä viikolla on neuvola taas ja aion asiasta mainita, samoin kuin siitä ettei ole yökuiva (tosin itse käytin vielä 6v yövaippaa ja avun kanssa vasta opin yökuivaksi. kakkaamisongelmia itselläni ollu myös lapsena, mut ei käsittääkseni enää neljävuotiaana, eli ehkä jotain perinnöllistä? Ainaki yökastelu). Lahjomalla olen saanu pöntölle vuoden aikana pari kertaa ja tosi iloinen ja ylpeä on ollu kakattuaan, mutta se kokemus on ilmeisesti ollu liikaa, aina olen kysyny haluaako mut viereen ja aina olen siinä lueskellu kirjoja lapselle. Ilme kakan tullessa on kyll aina kovin järkyttynyt :( En tiedä sitten mikä on, mutta jospa ne nyt neuvolassa antais vinkkejä tai käskis vaikka sinne lääkäriin sitten.

Niin ja meidän lapsi ei kertakaikkiaan kakkaa kuin kotona tai jos ollaan pitkällä reissulla niin ainoastaan meidän vanhempien seurassa. Hän ei siis IKINÄ ole kakannu ku kotona tai mummolassa!

liinatukka
Toivottavasti pojan kakkaaminen alkaa sujumaan ja lääkärissä ei mitään suurempia vikoja löytyisi.

Minusta pakottaminen ei ole paras keino, koska asia on noin traumaattinen lapselle. Aika omituista, että joku ehdotti lapsen kehityksestä jäljestä, vaikka hänellä on vain suuri pelko pottaan kakkaamista kohtaan. Tai, että lapsi on "tuhma". Vain sen tähden, että pelkää kakkaamista. Tuli ihan huono mieli lapsen puolesta.
Tuli jotenkin sellainen olo, että harva luki ap:n kirjoituksia ajatuksella tai edes ylipäätään koko ketjua. Itse sain sen kuvan, että olette lähes kaikki keinot jo kokeilleet.

Asiat voisivat olla pahemminkin, lapsi voisi pelätä kakkaamista niin paljon, ettei haluaisi tehdä sitä lainkaan vaan panttaisi jatkuvasti. Nyt hän onneksi tekee edes siihen vaippaan.

Mitä jos olisitte ihan normaalisti, ette kyselisi tai puhuisi koko kakasta mitään? Paitsi silloin kun lapsi vaatii vaippaa, sanot että ne on loppu. Mutta muuten, ei kyselyä, tuputtamista, pakottamista, tai mitään mikä viittaa koko asiaan.
Sori meillä ei tuputeta tätä eikä muutoinkaan asiasta puhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Toivottavasti pojan kakkaaminen alkaa sujumaan ja lääkärissä ei mitään suurempia vikoja löytyisi.

Minusta pakottaminen ei ole paras keino, koska asia on noin traumaattinen lapselle. Aika omituista, että joku ehdotti lapsen kehityksestä jäljestä, vaikka hänellä on vain suuri pelko pottaan kakkaamista kohtaan. Tai, että lapsi on "tuhma". Vain sen tähden, että pelkää kakkaamista. Tuli ihan huono mieli lapsen puolesta.
Tuli jotenkin sellainen olo, että harva luki ap:n kirjoituksia ajatuksella tai edes ylipäätään koko ketjua. Itse sain sen kuvan, että olette lähes kaikki keinot jo kokeilleet.

Asiat voisivat olla pahemminkin, lapsi voisi pelätä kakkaamista niin paljon, ettei haluaisi tehdä sitä lainkaan vaan panttaisi jatkuvasti. Nyt hän onneksi tekee edes siihen vaippaan.
Kiitos :hug: Mä oon nyt koko loppupäivä ja illan seurannut "ammattilaisena" (olen lähihoitaja ja sosionomi/sosiaalipedag.) pojan touhuja, juttelua.. Tuli sopivasti mun tätikin serkkuni kanssa kylään. Kyllä tuo ihan normaalilta vaikuttaa.. No huomenna on se lääkäri. :hug:

vieras
Mutta oletko sä edes harkinnut sitä, että vaipat roskiin ja tarvittaessa se miniperäruiske, jos ei movicolit ja muut auta? Musta tuntuu että tässä mennään nyt vaikeimman kautta. Lapselle voi toki myös kertoa, että jatkotutkimukset/-toimenpiteet ei välttämättä ole mukavia, jos ei ala sujumaan.

Mutta oletko sä edes harkinnut sitä, että vaipat roskiin ja tarvittaessa se miniperäruiske, jos ei movicolit ja muut auta? Musta tuntuu että tässä mennään nyt vaikeimman kautta. Lapselle voi toki myös kertoa, että jatkotutkimukset/-toimenpiteet ei välttämättä ole mukavia, jos ei ala sujumaan.
Sekoaa jo täysin supoista (joita ei anneta siksi, vaan suun kautta kipulääkitys), joten en ole harkinnut. Toki jos lääkäri niin määrää... Vaippoja en voi heittää kokonaan meiltä pois, koska pikkusisko käyttää vielä öisin

vieras
Sekoaa jo täysin supoista (joita ei anneta siksi, vaan suun kautta kipulääkitys), joten en ole harkinnut. Toki jos lääkäri niin määrää... Vaippoja en voi heittää kokonaan meiltä pois, koska pikkusisko käyttää vielä öisin
No jos noin on suppojenkin kanssa, niin veikkaisin että voisi jopa olla jotain ongelmaa siellä mikä pitäisi korjata. Tuo oli itse asiassa aika olennainen tieto, pelkkä ulostaminen ei ole ongelma vaan ylipäätään arkailee koko aluetta. Muistakaa mainita lääkärille tuo! Toivottavasti saatte apua, tulehan sitten kertomaan. :) Toivottavasti tutkiminen vain onnistuu ok, on varmasti vaikea paikka lapsellekin.

Kaikki vastauksia lukematta ehdotan,että entä jos laitat alkuun vaippa jalassa potalle/ pytylle kakkaamaan. Eli kakkaisi vaippaan potalla istuen? Laittaisit vaipan saannin ehdoksi että kakka tehdään potalla istuen, jos se sujuisi niin voisi olla helpompi jättää vaippa pois :/
Meillä vajaa 3v ei suostunut edes pissaamaan muualle ku vaippaan ja nyt sit vähän väkisin pidin potalla kunnes pissa tuli (näin että oli hätä kun potalle mentiin) ja yhdestä kerrasta rupei sujumaan. Muutama päivä mennyt ja osaa jo itsekin mennä potalle pissalle ilman muistuttamista =)

Yhteistyössä