Olenko liian tiukkis vai toiminko ihan oikein tässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mieti kumpi sitä harrastaa teini vai teinin äiti??
Lähteekö halu teinistä itsestään vai äidin tahdosta?
Lopettakaa jos ei kiinnosta. Jos sitä jatketaan niin paikalla oltava joka kerta, vastuuta tekemisestä.
Ja nyt kun rahat törsätty,POLKUPYÖRÄ heti käyttöön.
Saa oppia rahan käytön kantapään kautta.

Mihin teini oli matkojen lataamisen sijaan käyttänyt sen rahan? Luultavasti itse tekisin näin että jos tanssiharrastus on oikeasti (onko jos on aiemminkin jättänyt väliin?) teinille mieleinen ja tärkeä niin antaisin rahan ja rokottaisin sen viikkorahoista takaisin.

[QUOTE="vieras";25865600]mieti kumpi sitä harrastaa teini vai teinin äiti??
Lähteekö halu teinistä itsestään vai äidin tahdosta?
Lopettakaa jos ei kiinnosta. Jos sitä jatketaan niin paikalla oltava joka kerta, vastuuta tekemisestä.
Ja nyt kun rahat törsätty,POLKUPYÖRÄ heti käyttöön.
Saa oppia rahan käytön kantapään kautta.[/QUOTE]

Sitä harrastusta kinumalla kinuttiin, äiti ei mihinkään pakottanut. Harkitaan kyllä hyyyvin tarkkaan maksetaanko tätä enää ens syksynä.

Joo polkupyörä käyttöön, uusi sellainen kun hänelle viime kesänä hankittiin..

En maksaisi enempää vaan lykkäisin polkupyörän käteen. En maksaisi enää jatkossa harrastusta, jos sieltä ollaan noin helposti pois. Mieluummin käyttäisin sen 260e sitten johonkin muuhun, jos lasta ei kerran kiinnosta. Sille rahalle löytyisi takuulla käyttöä

Ja tarpeen mukaan jatkossa lataisin itse lapsen bussikortin, aikalailla vastuuton käyttäytyminen saisi vastauksen siinä. Ei senttiäkään ylimääräistä. Plus varmasti rokottaisin viikkorahoista.

No voi hitto, jos 15-vuotias ei osaa käyttää rahaa niin kärsiköön!!!! Oikeesti, kyl pitää olla järki jo päässä! 10 km pyörällä ei oo paha, menkööt sillä!!

[QUOTE="vieras";25865724]Mihin teini oli matkojen lataamisen sijaan käyttänyt sen rahan? Luultavasti itse tekisin näin että jos tanssiharrastus on oikeasti (onko jos on aiemminkin jättänyt väliin?) teinille mieleinen ja tärkeä niin antaisin rahan ja rokottaisin sen viikkorahoista takaisin.[/QUOTE]

Kun kysyin mihin rahat on menny niin vastaus oli hyvin vihanen "no en tiiä!". Mä luulen et ne rahat on menny tyyliin limsaan, purkkaan, meikkeihin jne., ku ostaa pikkuostoksia paljon ni ei ehkä heti tajuakaan kuinka paljon sitä rahaa onkaan menny.

Kiroilisin tyhmyyttäni, mutta tanssitreenejä en antaisi jättää väliin. Liikunta on tärkeä harrastus ja pitää nuoren poissa monesta pahanteosta. (Sitäpaitsi jos tanssitunnit on jo maksettu niin hukkaanhan sekin raha on sitten mennyt.)

Lupaisin maksaa jatkossa lataus kerrallaan. Vastikkeeksi edellyttäisin nuorelta jotain panosta hänen tuhlaamistaan rahoista; joku pienehkö urakka voisi olla sopiva. Ullakkokamarin siivous, jääkaapin tai pakastimen sulatus ja pesu (ohjattuna, huom. vahinkojen välttämiseksi) tai mitä nyt kenelläkin on.

[QUOTE="123";25865772]Kiroilisin tyhmyyttäni, mutta tanssitreenejä en antaisi jättää väliin. Liikunta on tärkeä harrastus ja pitää nuoren poissa monesta pahanteosta. (Sitäpaitsi jos tanssitunnit on jo maksettu niin hukkaanhan sekin raha on sitten mennyt.)

Lupaisin maksaa jatkossa lataus kerrallaan. Vastikkeeksi edellyttäisin nuorelta jotain panosta hänen tuhlaamistaan rahoista; joku pienehkö urakka voisi olla sopiva. Ullakkokamarin siivous, jääkaapin tai pakastimen sulatus ja pesu (ohjattuna, huom. vahinkojen välttämiseksi) tai mitä nyt kenelläkin on.[/QUOTE]

Miten pakottaisit 15-vuotiaan menemään jos sitä ei huvita? Mä suoraan sanoen vähän odotan sitä et se täyttää 18 ja muuttaa omilleen. On sen verran rasittava tapaus kaiken kaikkiaan. Kaikella rakkaudella..mut aina ei vaan jaksais.

[QUOTE="vieras";25865059]En ikinä laittaisi kuin sen verran rahaa kerralla kuin tarvii, tuon ikänen ei kykene vielä nuon pitkiin ajatuksiin. No meillä jäisi muutama kerta väliin ja tekisi rutkasti kotitöitä uusien rahojen eteen.[/QUOTE]

Millasia lapsia teidän 15 v on? Siinä iässähän muutetaan jo koht pois kotoo, esim. loppuvuodesta syntynyt veljeni muutti 300 km päähän kouluun tuossa iässä. Kyllä ihan on jo oikeesti opittava vastuuta rahankäyttöön. En antaisi rahaa, fillarin käyttö sallittu.

No, mulla on ollut 15-vuotiaita jo muutama, ovat kaikki jo onneksi aikuisia ;D joten tietämäni mukaan jonkinasteista taivuttelua ja painostusta voi harjoittaa ja on harjoitettukin. Meillä oli periaatteena se, että jos harrastus on aloitettu, niin se lukukausi ainakin käydään loppuun; haluttiin opettaa lapsille/nuorille myös vastuun ja sitoutumisen merkitystä. Pääsääntöisesti tämä onnistui; yksi neljästä lapsestani oli tosin sellainen, että ei halunnut harrastaa mitään mihin pitää mennä johonkin tiettyyn aikaan, mutta kunnon ihminen vain kasvoi hänestäkin (hänessä oli kyllä eniten tietämistä siinä 17-vuotiaana, ehkä juurikin kun ei ollut mitään harrastustakaan). Käsittääkseni sinun 15-vuotias kuitenkin siis periaatteessa haluaisi mennä tunneilleen?

Ole huoleti, kaikki ne kasvavat, mutta murkkuvuodet ei todella ole helppoja. Jonkun kohdalla ovat jopa rasittavampia kuin vauva-aika (esim. se mun hankalin murkku oli kaikista helpoin vauva). Sitten kun ne äidin jo pitkään odotettua yhtäkkiä lähtevätkin, niin on tyhjä olo sydämessä ja helpotus yhtäaikaa - toisaalta huoli vähän, miten se siellä pärjää; ja kun tulee käymään, on ihanaa kun se levittää meikkipussinsa taas piirongin päälle (viimeiset kymmenen vuotta kun huudettu että siihen ei levitetä mitään...)

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;25865085:
Se on kuukausikortti, ei sitä pysty lataamaan etukäteen ku yheks kuukaudeks kerrallaan..
Treeneihin on noin 10km per suunta, tuskinpa lähtee kävellen tai pyörällä, on kyllä niin laiska ja mukavuudenhalunen että.

Jos tytöllä on todella kova halu harrastamaan, niin kyllä hän varmasti tuollaisen matkan pyöräilee. Ärsyttää nykyajan nuoret, kun ei mihinkään mentäisi kävellen/pyörällä, aina vaan auto/bussi persiin alle.
Siinähän pyöräillessä tulis mukava lämmittely tanssituntia varten...

Meillä saisi jättää nyt vaikka ne tämän viikon treenit väliin, ja seuraavasta viikosta alkaen saisi viikkorahoistaan maksaa matkat kunnes törsäily on kuitattu. Ja muihin huveihin ei sitä viikkorahaa käytettäisi, eli ei voisi valita maksaako bussimatkat vai tuhlaako muuhun.
Rahankäytön opettaminen on niin tärkeä asia, erityisesti nykyään kun houkutuksia pursuaa kaikkialla, että siinä on mielestäni lähes mahdotonta olla liian tiukka. On parempi, että nuori saa ne opetukset nyt kun kuitenkin elämän perusasiat on turvattuna, eikä sitten kun on reppana ihan omillaan.

Harrastusten suhteen minä olen ollut aika tiukka myös, eli jos on maksettu niin silloin myös käydään. Toki minulla ei teinejä vielä, joten pakottaminen on helpompaa :)

[QUOTE="höh";25866278]Sit kun joku täällä ilmoittaa törsänneensä rahat ja vuora on maksamatta niin soskuun opastetaan.
Armoo nyt teinille vähän, täydelliset mammat.[/QUOTE]

No ei se sossukaan anna senttiäkään jos on rahansa turhuuksiin hassannut. Harhaluuloa semmonen jos sellasta joku luulee.

Yhteistyössä