\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2005 klo 08:05 äippäliini 25 kirjoitti:
Kyllä mä pidin myös itseäni lihavan kun olin 165 cm ja 63 kiloa... Nyt painan noin 55 ja olen hoikka =) Nyt vasta tiedän sen itsekin, ja kyllä housuista huomaa että olin vähän pyöreä... kaikki housut jouduinkin uusimaan koosta 38 ------>>> 34 - 36. Mutta raskaana painoinkin PALJON... elikkäs sillon EI saa lahduttaa. Kun olet saanut pienokaisen sitten vaan hommiin,, vaikkakaan ET OLE edes ylipainoinen. Mutta kyllä viihtyy itsekin paremmin kun näyttää siltä miltä haluaa B) Tsemppiä raskauaikaan. Itsekin tein kovan duunin tytön syntymän jälkeen että näihin mittoihin pääsin.
Kumpikin noista painoista sinulla 165cm ihmisellä (63 ja 55kg) osuvat normaalin painoindeksin alueelle. Se, että nyt olet hoikempi ja tyytyväisempi itseesi on hyvä mutta hoikka olit kyllä varmasti 63kg ja koko 38 ollessasi - nyt olet vain hoikempi mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista puhua "pyöreydestä" niin kauan kuin ollaan normaalipainon alueella...
Itse olen pitkään painanut 60kg ja olen 163cm pitkä - normaalipainoinen siis ja siihen jo varsin tyytyväinen. Normaalin painoindeksin alueelle päästyä kannattaisi itsekunkin mielestäni lopettaa kilojen ajatteleminen ja siirtyä syynäämään rasvaprosenttiaan. Itse aion tämän toisen raskauteni jälkeen pyrkiä muokkaamaan kehoni niin, että rasvaprosentti olisi 20 kieppeillä. Minulle on aivan sama painanko silloin 56 vai 60 kiloa - kyse on kiinteytymisestä. 163cm/60kg näyttää aika erilaiselta ja erikokoiselta, jos painosta suhteessa enemmän on lihasta.
Painoindeksinsä alarajalla oleva, jolla ei ole lihaksia ei todellakaan näytä yhtä kiinteältä kuin se joka on indeksi alueensa puolivälissä tai yläpäässä ja lihaksikas.
Jos esim. itse painaisin 66,3kg (mikä on indeksialueeni yläraja) ja olisin tiukkaa lihasta silloin olisin kiinteämpi kuin nyt 60 kiloisena (tai siis olisin tuon painoinen, jos en olisi raskaana) mutta jo varmasti liian lihaksikas omiin estettisiin mieltymyksiini suhteutettuna mutta, jos laihduttaisin itseni 53,1kg (eli alarajalle) niin tiedän, että olisi sula mahdottomuus silloin omata niin paljon lihaksia, että vastaisin omaa ihannettani. Siksipä tavoittelenkin jotain väliltä 56 - 60kg, jossa näytän uskoakseni parhaalta.
Toivottavasti kaikki normaalipainoiset ja sinne pyrkivät löytävät sen oman ihanteensa ja ymmärtävät, että ei siinä vaiheessa tulla autuaaksi enää vain laihduttamalla vaan muokkaamalla.
Kaunista kevättalvipäivää :flower: