Olenko ihan oikeasti jonkun mielestä huono äiti,kun nautin töissä olostani ja lapsi 10 kk on päiväkodissa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteitä, en ota itseeni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kertokaa minulle nyt, että miksi nimenomaan äiti on tässä tapauksessa huono. Eikö tällä logiikalla, mitä on esitetty myös isä ole huono isä? Onko muka Suomen maassa suurimmalla osalla lapsista ainakin yksi huono vanhempi ja monella vielä molemmat?

ja olisivat voineet miettiä hieman kauemmin lapsenhankintaa. Ap:n tekstejä kun ketjussa luin huomasin, ettei hän edes voi olla kovin kaksisessa ammatissa koska on niin naivin oloista argumentointia.
Ei lapsia lapsille.

Mielenkiintoisia ajatuksia tullut tässä päivän mittaan tähän . Kiitos niistäkin kaikille. On se vaan hurjaa, miten yksi yksittäinen asia voi leimata näin hurjasti ihmistä äitiydessä joidenkin mielestä.
Mutta toivottavasti kaikki te minua "rankemmin" arvostelleet olette omiin ratkaisuihinne tyytyväisiä, kuten minäkin omaani .

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kertokaa minulle nyt, että miksi nimenomaan äiti on tässä tapauksessa huono. Eikö tällä logiikalla, mitä on esitetty myös isä ole huono isä? Onko muka Suomen maassa suurimmalla osalla lapsista ainakin yksi huono vanhempi ja monella vielä molemmat?

ja olisivat voineet miettiä hieman kauemmin lapsenhankintaa. Ap:n tekstejä kun ketjussa luin huomasin, ettei hän edes voi olla kovin kaksisessa ammatissa koska on niin naivin oloista argumentointia.
Ei lapsia lapsille.

"kovin kaksisessa ammatissa". Heh. Vaikka minä olisin siistijänä lähimarketissa, mitä se tähän liittyy ?
Sinä ilmeisesti luulet, että aikuisuuden merkki tällä palstalla on käyttää noinkin hurjia ja hienoja sanoja kuin "naiivi" ja "argumentointi" . :)

Juuri eilen puhuin ystävälleni tästä asiasta kun joidenkin on ihan pakko tehdä lapsia ja sitten kun raukka lapsonen ei ole edes vuotta täyttänyt niin lykätään hoitoon. Pahimman tapauksen tiedän missä eräs äiti vei 3kk vauvansa päiväkotiin!!!
Vaikka kuinka ihanaa/kivaa olisi töissä niin ei se oikeuta tota tekemään. Säälin tuollaisten äitien ja isien lapsia niin kovasti! Tulee itku kohta silmään.
Olkaa nyt edes se 3 vuotta kotona, mieluiten vaikka 4 vuotta! Jos taloudellinen tilanne on huono ja pakko mennä töihin niin ajatelkaa taas sitä että miksi piti tehdä lapsi jos taloudellinen tilanne on huono tai huononee kun lapsi syntyy ja jäät kotiin !!!

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Juuri eilen puhuin ystävälleni tästä asiasta kun joidenkin on ihan pakko tehdä lapsia ja sitten kun raukka lapsonen ei ole edes vuotta täyttänyt niin lykätään hoitoon. Pahimman tapauksen tiedän missä eräs äiti vei 3kk vauvansa päiväkotiin!!!
Vaikka kuinka ihanaa/kivaa olisi töissä niin ei se oikeuta tota tekemään. Säälin tuollaisten äitien ja isien lapsia niin kovasti! Tulee itku kohta silmään.
Olkaa nyt edes se 3 vuotta kotona, mieluiten vaikka 4 vuotta! Jos taloudellinen tilanne on huono ja pakko mennä töihin niin ajatelkaa taas sitä että miksi piti tehdä lapsi jos taloudellinen tilanne on huono tai huononee kun lapsi syntyy ja jäät kotiin !!!

^^ Ja unohdin vielä mainita että ap:llä ei edes tainnut olla tarvetta töihin menolle?? VOI LUOJA!!!

En pidä sinua huonona äitinä. Siis sen takia, että veit lapsesi pienenä hoitoon, muustahan en voi tietää.

Perustelu: Vein itsekin lapseni pienenä hoitoon, enkä ole huono äiti. Itseasiassa olen tosi hyvä äiti: jaksan leikkiä lapseni kanssa, luen ja loruttelen paljon, leikin pikkuautoilla. Olen loppupeleissä todella paljon läsnä lapseni arjessa, vaikka töissä käynkin.

Itse menin nopeasti takaisin töihin, koska pidän hurjasti työstäni. Kaipasin myös aikuiskontakteja ja ammatillisia haasteita. Taloudellista pakkoa minulla ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos lapseni olisi jotenkin onneton tai ei "pärjäisi" hoidossa, en veisi häntä hoitoon - en minä mikään julma idiootti ole. Mutta lapsi on aina aurinkoinen sinne jäädessään ja kotonakin heräiltyään iloisella tuulella. Meillä on ollut onnea saadakin ihana aurinkoinen lapsi.

Tällä hetkellä ehkä, mutta entä kun tulee eroahdistus / takertumisvaihe.. silloin saattaa olla että tuntee itsensä hyljätyksi.
Eikä vaikutus näy välttämättä heti vaan vuosien päästä.

Ja ne ongelmat käsitellään sitten jos niitä tulee, eikös ? se että on aloittanut hoidon himpun alle vuosikkaana, ei tarkoita, että lapsi traumatisoituisi, eihän.

Saattaa oireilla uhmaiässä, teini-iässä, parikymppisenä.. onhan tästä alle 3-vuotiaana aloitetusta hoidosta tutkimuksia ja tuloksia. Varsinkin päiväkodista jossa pienet jää isompien jalkoihin..

Me emme elä tuollaisella asenteella,että jotain "saattaa" tulla ja siksi ei toteuteta elämää sellaiseksi kuin haluamme ja parhaaksi koemme.

No jossain vaiheessa oireilee varmasti, missä iässä, selviää myöhemmin. Kaikista ei ole vain vastuun kantajiksi.. kunpa tuohon me sanaan sisältyisi myös vauva.

Millaisia nämä oireet ovat ja missä iässä ne viimeistään ilmenevät?

Minut on 70-luvulla viety 3 kuukauden iässä hoitoon. Samoin sisareni. Olisi kiinnostavaa tietää, mitkä asiat elämässämme voisivat johtua tästä asiasta.

Uskomatonta, miten jyrkkiä ihmisiä maa päällään kantaa. Tähän ei ole oikeaa, siis OIKEASTI OIKEAA vastausta. Sinä teet niinkuin sinusta hyvältä tuntuu ja se on silloin oikein.
Nämä paasaajat täällä, keiden mielestä asia on väärin ja syyttävät tällaisia äitejä tekevät muiden elämästä vaikeaa, itse ovat niin täydellisiä että....
Sama pätee seuraaviin asioihin: imetätkö vai et, käytätkö rintakumia vai et, käytätkö kestovaippoja vai et, tungetko lapsen harrastuksiin mukaan vai et, syödäänkö perheessä JOKA PÄIVÄ aina samaan aikaan yhdessä vai ei, oletko netissä 5 sekuntia kun vauva on hereillä vai et, synnytitkö alakautta vai keisarinleikkauksella..listaa voisi jatkaa loputtomiin. Hyvänen aika, antakaa jokaisen perheen tehdä omat ratkaisunsa ja tukekaa tai olkaa hiljaa.. toisten syyllistämisen taustalla on usein oma huono olo ja itsensä "muka paremmaksi" tekeminen... superäitiys on säälittävää

Minä aion palata töihin heti kun tän tulevan toisen lapsen osalta mun äitiysloma päättyy. Ekasta palasin työelämään kun lapsi oli reilun vuoden. Tiedän, ettei minusta ole kotiäidiksi kolmeksi vuodeksi. Ja taloustilannekin toki vaikuttaa, en tykkää enkä osaa pihistellä. Ja pidempi kotonaolo väistämättä heikentäisi työnäkymiä tulevaisuudessa -haluan pitää työni ja kehittyä jatkossakin.

Miehen vuorotyö mahdollistaa sen, ettei hoitopäiviä kerry kuukaudessa kuin reilut kymmenen.

No hoh hoh, et todellakaan ole huono äiti! Miksi suomessa vanhenpainvapaa loppuu kun lapsi täyttää 9kk jos silloin ei ole hyvä vielä viedä hoitoon? ja varmasti lapsi nauttii toisten lapsien seurasta yms ja oppii jakamaan lelut ja ottamaan muita huomioon.Mulla lähipiirissä kaksi ihmistä jotka ovat olleet pitkään kotihoidossa ja nyt aikuisiällä heitä harmittaa ettei ole muistoja mukavista tarha ajoista.Luulen että on jopa lapselle parempi saada olla muussakin seurassa kuin äidin kanssa, oppii sosiaalisuutta ja kehityskin yleensä nopeampaa kuin kotilapsilla.

Siis ymmärsinkö oikein, että 10kk ikäinen lapsi retuutetaan aamulla klo 7:ksi hoitoon sen vuoksi, että lapsen äiti rakastaa työtään eikä halua olla tekemättä tätä työtä...? Ja kysyy keskustelupalstalla (suht´ koht´ tosissaan kait), että onko jonkun mielestä huono äiti...? No, huh. Ei varmaan ole huono äiti niinä (vähäisinä) hetkinä, jotka viettää lapsensa kanssa, mutta tosi itsekäs ja omaan napaansa tuijottava kylläkin. Eikä auta selitellä, että `jos lapsi ei viihtyisi hoidossa, tietenkin hoitaisin häntä kotona; lapseni on tietenkin minulle tärkeämpi kuin työ`... Lapsi ei ole mikään tavara, jonka voi lykätä pois silmistä, kun tulee jotain tärkeämpää tekemistä. Ja sekin, että `jäähän meille 2 tai 3 päivää, jolloin lapsi ei ole hoidossa`... Hoidossa oleminen ei koskaan ole sama kuin jos olisi kotona hoidettavana; hoitopaikassa on vieraat ihmiset (tottuuhan lapsi heihin ajastaan, mutta silti), paljon lapsia, hälinää ja meteliä, aivan siis erilaista kuin kotioloissa. Lapselle siis täyttä työtä. En kyllä rasittaisi lasta noin pienenä viemällä hoitoon ja sitäpaitsi en kyllä raaskisikaan olla tuon ikäisestä lapsestani erossa noin paljoa. Kommentti tämäkin kun niitä kyselit.

Yhteistyössä