Olenko ihan oikeasti jonkun mielestä huono äiti,kun nautin töissä olostani ja lapsi 10 kk on päiväkodissa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteitä, en ota itseeni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistan äitini sanoneen että silloin kun minä synnyin äitiysloma oli vissiin 3kk.Eikä mistään hoitovapaista tietoakaan.Näillä mentiin.Eipä nuo lapset jääneet sillonkan tekemättä.Johan tässä olisi yksi sukupolvi pudonnut välistä pois ja pitänyt jättää tekemättä.Mikäli näin ajattelee kun tuo nyky äitien toitotus näyttää olevan.

Olihan munkin lapsuudessa toisten äidit kotona, mutta kyllä olen tyytyväisempi näin että minun äiti oli kunnon työtä tekevä virka-äiti.Eikä mikään marttakerholainen piirakanpaistaja.

En lukenut koko ketjua, mutta sanon mielipiteeni:

Minun mielestäni OLET HUONO ÄITI!

Pidän myös itseäni HUNONA ÄITINÄ, kun joudun viemään 1.5 vuotiaani päiväkotiin. Ja ihan siksi, kun pankista ei enää lyhennysvapaata saatu!

Kertokaa minulle nyt, että miksi nimenomaan äiti on tässä tapauksessa huono. Eikö tällä logiikalla, mitä on esitetty myös isä ole huono isä? Onko muka Suomen maassa suurimmalla osalla lapsista ainakin yksi huono vanhempi ja monella vielä molemmat?

No en nyt sanoisi sinua huonoksi äidiksi... mutta varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla sitä ei tajua kuinka nopeasti vuodet menevät ja lapsi kasvaa. Ja niitä hetkiä ei myöhemmin saa takaisin. Sitä kannattaa miettiä, vaikka teidän tilanne on siitä kiva ettei sun tarvi tehdä tuon pitempää työpäivää. Kelpais mullekin :)

Mulla 3 menny 10kk hoitoon, nyt 15v 8v 5v ja ihan ovat oikein normaaleja sosiaalisia lapsia. taloudellisesti ei ois kauheen hyvin pärjättä ja meillä mies on niin raha keskeinen ettei puhettakaan että kotiin olis jäänny.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
mun mielestä olet, jos en nyt sano huono mutta erittäin, erittäin itsekäs. Mullakin ois vaikka miljoona asiaa mitä tykkäisin tehdä, mutta kyllä mä vielä pienelle muksulleni kuulun kokonaan. Kaikkee muuta ehdin myöhemmin.

Eikö sua yhtään harmita jos et esim. näe lapses ensiaskeleita? Tai jos hän oppii sanomaan vaikkapa hoitajansa nimen ennen äitiä?

Ikävä kertoa, mutta mulla ei oo lapsia ja 1970-luvun isossa päiväkotiyksikössä Itä-Suomessa sain erinomaista kasvatusta ammattilaisilta, mitä en oisi saanu holistiduunarivanhemmiltani. Terv. sukunsa ensimmäinen akateeminen 32-v.

... ööh.... niin mitä sitten?

Sitä sitten, että varhaiskasvatuksen opetus yliopistoissa on ollut kohdillaan jo kolme vuosikymmentä sitten. Ja varsinkin toisen asteen koulutuksen suorittaineiden vanhempien lapsille erittäin varteenotettava vaihtoehto. Lisää kysyttävää?

joo että miten tämä liittyy siihen mitä mä kirjoitin?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos lapseni olisi jotenkin onneton tai ei "pärjäisi" hoidossa, en veisi häntä hoitoon - en minä mikään julma idiootti ole. Mutta lapsi on aina aurinkoinen sinne jäädessään ja kotonakin heräiltyään iloisella tuulella. Meillä on ollut onnea saadakin ihana aurinkoinen lapsi.

Tällä hetkellä ehkä, mutta entä kun tulee eroahdistus / takertumisvaihe.. silloin saattaa olla että tuntee itsensä hyljätyksi.
Eikä vaikutus näy välttämättä heti vaan vuosien päästä.

näkisin että apn lapsi on mahdollisimman kiltti ja iloinen jottei joutuisi hylätyksi,jottei vietäisi pois kotoa,koittaa miellyttää. on liian pieni isoon ryhmään mun mielestäni-

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
Se nyt vaan ei vielä todista mitään että "lapsi on sopeutunut hyvin hoitoon" - sopeutuu ne narkkarin ja juopon lapsetkin kun ei muusta tiedä! Kyllähän se päiväkoti ne pienetkin hoitaa mitkä sinne tulee,mutta kyllä se henkilökuntakin lopulta sitä mieltä on että kotona niiden paikka vielä olisi jos on varaa valita!

Sun mielestä on ihan ok rinnastaa juoppojen ja narkkareiden lapset ja "normiperheen" alta vuosikkaan lapsen keskimäärästä lyhyemmät hoitopäivät ?
Todellista palstameininkiä.

Peesi. Palstalla ollaan joko persaukisia kotihoidon ja kuntalisän varalla eläviä viidelle eri miehelle lapsia tehneitä tai varoissaan olevien miehien siipeilijöitä. Ja yksinhuoltajat ei kauheesti huutele keskusteluun?

Eli se on mielestäsi siipeilyä, jos hoitaa miehen lapsia kotona??

Musta lapsen parhaaksi on ennen muuta se, että äiti on tasapainoinen ja tyytyväinen elämäänsä. Kotonaolo ei ole mikään itseisarvo tai hyvän äitiyden mitta.

Jos lapsella on hyvä ja turvallinen hoitopaikka ja lapsi viihtyy siellä, hoitopäivät ovat kohtuullisen mittaisia ja yhteistä aikaa perheelle jää riittävästi, en näe asiassa mitään ongelmaa.

en todellakaa, mä nautin sen päälle vielä harrastuksista, ystävien seurasta ja viikonloppuna joskus viihteellä, silti rakastan tyttöäni maailmassa eniten ja haluan toisen lapsen pian :heart:

mä tykkään olla sosiaalistekin syiden takia töissä, ei niitä lapsia tehdä että saa olla kotona ! NIIN :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja eee:
Alkuperäinen kirjoittaja aaaa:
No et ole!mä meinaan lapseni laittaa hoitoon kuhan täyttää 6kk Meillä vaan tilanne se että ehdottomasti tarvitaan lisää rahaa!

ei noin pieniä oteta hoitoon..

Mun äidillä on ollut 6 kk:n ikäinen pph:ssa.

ai jaa,en olis uskonut.
tosi pienenä sitte näköjään.. surullista

Alkuperäinen kirjoittaja saija:
En lukenut koko ketjua, mutta sanon mielipiteeni:

Minun mielestäni OLET HUONO ÄITI!

Pidän myös itseäni HUNONA ÄITINÄ, kun joudun viemään 1.5 vuotiaani päiväkotiin. Ja ihan siksi, kun pankista ei enää lyhennysvapaata saatu!

Hui kauhia. Aika voimakkaasti sanottu toiselle, "huono äiti". Pitäisin huonompana äitinä lapsiaan lyövää tai alkoholistiäitiä tms.

Huom. luulen etta tallaista keskustelua kaydaan ainoastaan Suomessa. Taalla Hollannissa aitiysloma on aina 3 kk ja sen ikaisina suurin osa vauvoista viedaan hoitoon. Kukaan ei ajattele etta toihin palaava aiti olisi "huono", vaan tama on maan normaali tapa. Ja hollantilaislapset ovat tutkitusti Euroopan terveimpia ja lisaksi sosiaalisia ja hyvin kayttaytyvia, toisin kuin suomalaiset lapset monesti.

Ei mitaan traumoja minullakaan vaikka 6 kk minut vietiin paivakotiin. Uskomatonta etta jotkut aidit jaksavat olla kolmekin vuotta kotona, kyllahan siina jo aivotkin surkastuvat saati sitten ammattitaito.

Kylla varmasti lapsikin osaa arvostaa menestyvaa aitia ihan eri tavalla kuin pullantuoksuista kotiaitia, mina ainakin olin ylpea lapsena kauniista uraaidistani.

Olet ihan oikeasti huono äiti ap, enkä kyllä ihan ymmärrä mikä motiivi sulla on ollu lasten tekemiseen alunperin jos et vauvaa jaksa hoitaa ja olet ONNELLISEMPI töissä kuin oman pienen vauvan kanssa :o

et ole huono äiti, teit ratkasun joka on teän perheelle paras :)

vein esikoisen hoitoon heti ku äitiysloma loppu, hoijossa oli 3pvä viikossa, viikonlopput oli myös töitä ja lapsen isä hoiti net. nyt ois kupuksen hoitoon lähtö ku koulu alkaa ikää on vähän reilut 10kk ja olhaan tutusteltu tulevaan hoitopaikkaan nyt pitkin kesää. raha on se mikä ratkaisee, kotihoijontuki on naurettavan pieni, eikä täällä saa mitään kuntalisää. jos sais ees 800e/kk käteen jäisin lasten kans kotia siihen että nuorempi ois kans sen 3v.

alle 3vuotiaan paikka on kotona TAI pienessä ryhmässä YHDEN hoitajan hoivaamana.iso päiväkotiryhmä ja vaihtuvat hoitajat ovat erittäin HUONO ASIA pienelle.TÄmä on ihan tutkitusti todettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Ei mitaan traumoja minullakaan vaikka 6 kk minut vietiin paivakotiin. Uskomatonta etta jotkut aidit jaksavat olla kolmekin vuotta kotona, kyllahan siina jo aivotkin surkastuvat saati sitten ammattitaito.

Kylla varmasti lapsikin osaa arvostaa menestyvaa aitia ihan eri tavalla kuin pullantuoksuista kotiaitia, mina ainakin olin ylpea lapsena kauniista uraaidistani.

mä oon ollu kotona jo 5 vuotta ja aion olla edelleen.Aivot on vieläki tallella ja jopa toimivat :D ammattitaidon häviäminen riippuu ammatista joka äidillä on,minä en usko ammattitaitoni hävinneen mihinkään,joskin päivittää täytyy joitaki asioita sitte JOS menen töihin takas.Mietin vaan tuota aivojen surkastumista että mites se sitte on menneillä sukupolvilla ku "ennenvanhaan" äidit kuitenki oli enimmäkseen "vain" kotiäitejä.

ja hoitoon menosta:ite en oo ollu päivääkää hoidossa pienenä vaan minut hoidettiin kotona kouluun asti.Mistään en koe jääneeni paitsi ja elämä on aina sujunut hyvin,on ollut paljon kavereita eikä koulumenestyksessäkää oo moitteen sijaa (ka 9,4päästötodistukses).Että kyllä niistä kotona kasvaneistaki tulee ihan hyviä ihmisiä.

Ennen vanhaan aideilta ei vaadittukaan samanlaista laajaa osaamista mita nykypaivan tyoelamassa, joten kotona olosta ei ollut mitaan haittaa. Kaikki tutkimukset osoittavat etta aivoja tulee kayttaa tehokkaasti jotta ne eivat "tylsisty". Toki jos kotiaiti pitaa aivojen kunnostaan huolen ja huolehtii etta joka paiva aivoilla on myos tyota, en nae ongelmaa, muuten kuin ammattitaidon paivittamisessa.

Yhteistyössä