Olenko huono äiti, jos laitan 1-vuotiaan päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Armaan Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Armaan Äiti

Vieras
Opiskelujen pariin pitäisi palata syksyllä, jolloin tyttömme täyttää 1 vuotta. Nyt jo kauhistuttaa ajatus jättää hänet päivähoitoon. Tunnen jotenkin itseni huonoksi äidiksi, jos en itse hoida häntä kotona ainakin pari-kolmivuotiaaksi.

Opiskeluista saisin pitää vielä toisenkin välivuoden, mutta luulen, että kouluun palaaminen kahden välivuoden jälkeen on vaikeampaa -asiat ovat unohtuneet jne. Mutta tytön kannalta olisi tietysti parempi (?) jos hoitaisin häntä kauemmin kotona.

Lisäksi mietityttää, olisiko päiväkoti vai perhepäivähoito parempi ratkaisu, jos päätän viedä tytön hoitoon. Jotenkin arveluttaa perhepäivähoito, koska hoitajahan on yksin lasten kanssa, eikä kukaan valvo päivisin hänen toimintaansa... Olen kuullut huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta :( Toisaalta päiväkotikaan ei houkuttele...

Hankala tilanne. Opiskelemani ala kiinnostaa minua, ja tiedän, että myöhemmin harmittaisi, jos en kävisikään kouluani (mikä saattaa olla mahdollista, jos jään kotiin vielä toiseksikin vuodeksi)... Mutta kai lapsi on silti tärkeämpi?!

Mitähän tässä tekisi...

Ei se sinusta huonoa tee! Mutta paljonko vaa'assa painaa se, että koulu ei häviä mihinkään ja kyllä ne opitkin mieleen palautuu, mutta lapsesi on pieni vain kerran. Ellei ole pakko/mielekästä mennä (=> emmit menemistä), olisitko kotona...

Miksi olisit? =) Maailmalla kuule hyvin harva äiti voi olla vuottakaan lapsensa kanssa, Suomessa on poikkeuksellisen pitkät äitiyslomat ja hoitovapaat. Jos lapsela on luotettava ja hyvä hoitopaikka, ja sinun pitää käydä koulusi loppuun, niin siitä vaan jos siltä tuntuu. =)

Tee reippaasti oma päätös. Ja pidä siitä kiinni, teet niin tai näin, niin aina joku tulee kommentoimaan, vihjailemaan. tms.
Minun mielestäni 1-vuotiaan on parempi mennä hoitoon, kuin olla kotona äidin kanssa, joka jatkuvasti haikailee olevansa muualla.
Itse läksin töihin esikoisen olessa n. puoli vuotias ja tarhaan kaveri päätyi yksi vuotiaana. Ja ihan ihmiseltä se ainakin vielä vaikuttaa.
Se mikä on yhdessä perheessä paras ratkaisu ei välttämättä ole toisessa sitä.
Eli ole rehellinen itsellesi ja toimi sen mukaan, mikä on teille parasta.

Lisään vielä, että syksyyn on pitkä aika. Lapsesi on nyt vasta ihan vauva, mutta syksyyn mennessä hän on jo isompi, ja voi olla että silloin hän ei enää sinusta tunnu ollenkaan liian pieneltä menemään päivähoitoon :). Kun mietin omia lapsiani, niin nehän muuttui vauvoista ihmisiksi :D tuossa 6-12 kk aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Miksi isä ei ole lapsen kanssa kotona jos et halua viedä päivähoitoon?

..sen verran, että jos toinen päätoimisesti opiskelee, niin varmaan ihan hyvä, että edes toinen on töissä. Meinaan rahaakin tartte elämiseen, enkä ite ainakaan haluais vaan tukien varassa olla.

Mene takas kouluun. Sun on varmasti mahdollista tehdä välillä lyhyempiä päiviä/viikkoja, eli ei tule hoitopäivät niin pitkiksi pienelle.

Ite harkitsisin kyllä pph:ta. Etsi ajoissa, niin voit käydä tapaamassa jne ennakkoon.

Teet niin tai näin, niin riittämättömyyden tunne on aina läsnä...

Yksivuotias ei päivähoidossa mene rikki, joten ole huoleti siitä. Jos koet opiskelun tärkeäksi, niin ilman muuta. Varaudu kuitenkin ainakin siihen, että lapsi tn. sairastaa jonkin verran hoidon aloitettuaan, siinä mielessä pph on parempi (vähemmän tartunnanlähteitä). Mieti, miten saat sairaan lapsen hoidon järjestettyä, voiko isä olla silloin kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Miksi isä ei ole lapsen kanssa kotona jos et halua viedä päivähoitoon?

Isä käy töissä. Enkä tiedä olisiko hänen mahdollista jäädä kotiin ainakin joksikin aikaa... Ainakin taloudellisesti tulisi olemaan tiukkaa :(

Meillä pähkäillään saman asian kanssa.. Toisaalta tekisi mieli olla kotona vielä ensi syksykin, mutta hiukan pelottaa, kuinka vaikeata kouluun paluu sitten onkaan. Onneksi on vielä kevät aikaa miettiä asiaa..

Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
Ei se sinusta huonoa tee! Mutta paljonko vaa'assa painaa se, että koulu ei häviä mihinkään ja kyllä ne opitkin mieleen palautuu, mutta lapsesi on pieni vain kerran. Ellei ole pakko/mielekästä mennä (=> emmit menemistä), olisitko kotona...

Aivan, kouluun voin palata vaikka vasta vuoden päästä syksyllä (ja kai olisi mahdollista anoa pitempääkin poissaoloaikaa). Mutta arvelen, että jos venytän ja venytän kouluun palaamista, ei sinne tule palattua ollenkaan. Kynnys vaan nousee korkeammalle koko ajan...

Saatan katua, jos koulu jää kesken. Saatan myös katua, jos en ole lapseni kanssa hänen ollessaan pieni :(

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Lisään vielä, että syksyyn on pitkä aika. Lapsesi on nyt vasta ihan vauva, mutta syksyyn mennessä hän on jo isompi, ja voi olla että silloin hän ei enää sinusta tunnu ollenkaan liian pieneltä menemään päivähoitoon :). Kun mietin omia lapsiani, niin nehän muuttui vauvoista ihmisiksi :D tuossa 6-12 kk aikana.

No niin, ajattelin jo silloin raskausaikana, että lapsihan on sitten "jo" 1-vuotias, kun menee hoitoon, ei mikään vauva enää. Mutta nyt kun olen nähnyt tuttujen yksivuotiaita, niin he tuntuvat vielä aika pieniltä hoitoon vietäviksi... :(

Eräs tuttuni sanoi, ettei vie lastaan hoitoon ennen kuin tämä osaa puhua... Että osaa sitten hoidossakin sanoa, mikä hätänä jne ja kertoa vanhemmille millaisat hoidossa on jne...

Kun minä olin pieni, niin äidit palasi töihin parin kuukauden kuluttua synnytyksestä, eikä kukaan haukkunut huonoksi aidiksi.Eikä ole minullekkaan jäänyt tuosta mitään traumoja.

Yhteistyössä