Olenko hoitanut tämän nyt ihan väärin..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin mude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teinin mude

Vieras
Pakko nyt kirjoittaa vähän kun ahdistus päällä...
Kaipaan siis kommentteja siitä olenko jotenkin hoitanut lapseni kasvatuksen päin honkia kun:

- Olen kääntänyt kanavaa uutisten aikaan jos lapsi oli läsnä(ehkä ylä-asteelle siirtymiseen asti).
- En antanut katsoa esim.pokemoneja alle 7 vuotiaana (nyttemmin niihin tullut ikärajakin)
- En antanut katsoa salkkareita ala-aste iässä
- Meillä katsottiin muutenkin aika vähän telkkaria ja tietokonetta tyttö ei oikeastaan edes ala-aste iässä käyttänyt
- Jos tyttö järkyttyi iltapäivälehtien otsikoista kaupassa selitin, että otsikot on monesti liioiteltuja ja ihan höpöhöpöä (suututti kun otsikot siinä kassalla tyrkyllä)
- En päästänyt vielä ala-asteella kaupungille ulos hillumaan (keskustaan). Kauppakeskuksiin kyllä kyyditsin tyttöjen kanssa shoppaamaan jne.
- Meillä on ollut aina tiukat kotiin tuloajat, karkkipäivät jne. Kotona ei saa kiroilla jne.
- Olen ollut aina aika tarkka syömisist ja ehkä jopa terveysintoilija. Esim. teetä, kahvia en ole antanut tytön juoda ennen 16v. ja energia juomista räjähdän tänä päivänäkin.
-Tyttö on mutenkin viettänyt lapsuuden ylä-asteelle siirtymiseen asti pitkälti vaan leikkien. Muut jo meikkaili ja heilasti, mutta meidän tyttö juoksenteli keppihevosten kanssa. Minusta se oli aika ihana homma..

Tässä siis joitain mitä nyt tulee mieleen..

Tänä aamuna sain kuulla 17v tytöltäni kuinka olen suunnilleen pilannut hänen nuoruutensa kun olen pitänyt häntä lapsuuden liian silkkihansikkain. Hänelle tuli kuulemma hirveä järkytys yläasteella kuinka hirveä paikka tämä maailma oikeasti onkaan. Koitin onkia tarkempia perusteluja, mutta tyttö vain sanoi, että oli kuvitellut Suomen olevan lintukoto ja järkyttyi esim.että täälläkin nähdään nälkää jne..

Ongelma on nyt siinä, että minusta tuntuu, että tyttö yrittää välillä "karaista" pikkuveljeään (varmaan hyvää tarkoittaen) ja tästä syntyy meillä riitoja. Lisäksi tietenkin tyhmänä nyt pyörittelen tätä kaikkea päässäni. Olenko suojellut lastani liikaa...

Jos sä epäilet itseäs niin ehkä ooot tehnyt asioita vain asioiden vuoksi, etkä niinkään sydämellä?
Ensinnäkin, sen lisäksi että vanhempien tehtävä on suojella lastaan on vanhempien tehtävä myös antaa lapsille keinot käsitellä sitä ympäröivää maailmaa , koska sinne se joutuu kuitenkin jossain vaiheessa ihan iman sua ja ei siille järki päähän posahda yhtäkkiä kertaiskusta.

Toiseks , tehty mikä tehty mutta keskustele nyt sen kanssa ja kysele siltä mielipiteitä ja vaihda "paikkaa" sen kanssa että se antais ohjeita ja sä sit niitä kapinoit jne.

Tuskinpa sä lasta noilla pilannut oot, mutta muista että lapsi on sulla vain lainassa ja käytä se aika sen kanssa niin että jää plussaa käteen kummallekin. Lapsi ei ole sua varten :)

itse olen ollut lapsilleni rehellinen, kuulevat järkyttäviä uutisia jo ihan päiväkotikavereiltaa ja ala-asteella sitten luokkakavereiltaan, jos lapsi on kysynyt jostakin asiasta, se on kerrottu rehellisesti, mun mielestä ylisuojelu on haitaksi, käy juuri näin kun sun tytöklle on käynyt. asioita ei pidä piilotella ja lakaista maton alle, vaan niistä tulee keskustella lapsen kanssa ikätason mukaisesti. lapset ei ole tyhmiä!

[QUOTE="siis";29243103]Jos sä epäilet itseäs niin ehkä ooot tehnyt asioita vain asioiden vuoksi, etkä niinkään sydämellä?
Ensinnäkin, sen lisäksi että vanhempien tehtävä on suojella lastaan on vanhempien tehtävä myös antaa lapsille keinot käsitellä sitä ympäröivää maailmaa , koska sinne se joutuu kuitenkin jossain vaiheessa ihan iman sua ja ei siille järki päähän posahda yhtäkkiä kertaiskusta.

Toiseks , tehty mikä tehty mutta keskustele nyt sen kanssa ja kysele siltä mielipiteitä ja vaihda "paikkaa" sen kanssa että se antais ohjeita ja sä sit niitä kapinoit jne.

Tuskinpa sä lasta noilla pilannut oot, mutta muista että lapsi on sulla vain lainassa ja käytä se aika sen kanssa niin että jää plussaa käteen kummallekin. Lapsi ei ole sua varten :)[/QUOTE]

Mulla on kyllä ollu vahva tunne tähän asti, että oon toiminut oikein. Meillä on aina keskusteltu asioista todella paljon. Tyttöä kiusattiin ala-asteella (osittain varmaan lapsekkuuden vuoksi) ja siitäkin juttelimme paljon. Vaikka hän on halunnut leikkiä pidempään kuin muut on hän ollut todella fiksu ja kypsä sydämmeltään aina. Luulen sen johtuvan ainakin osittain siitä, että on aina puhuttu paljon asioista ja ihmisistä.

Hämmennyin oikeastaan lisää viestistäsi. Olen aina ajatellut kasvattavani lastani niin, että hänestä tulisi joskus pärjäävä aikuinen, enkä niin että haluaisin hänen jäävän lapseksi. Kuitenkin uskon, että asioiden kuuluu mennä "painollaan" eikä hoputtaen..

No tuo uutisten kääntäminen toiselle kanavalle ja lööppien selittäminen höpöhöpöksi on kyllä vähän liiallista. Lööpeistä voi sanoa, että niissä liioitellaan, mutta parempi on selittää, mitä oikeasti on tapahtunut, vaikka pahaakin.

itse olen ollut lapsilleni rehellinen, kuulevat järkyttäviä uutisia jo ihan päiväkotikavereiltaa ja ala-asteella sitten luokkakavereiltaan, jos lapsi on kysynyt jostakin asiasta, se on kerrottu rehellisesti, mun mielestä ylisuojelu on haitaksi, käy juuri näin kun sun tytöklle on käynyt. asioita ei pidä piilotella ja lakaista maton alle, vaan niistä tulee keskustella lapsen kanssa ikätason mukaisesti. lapset ei ole tyhmiä!

Jos lapsi on kuullut jotain järkyttävää kavereilta tai muualta toki niistä on juteltu ja käsitelty. Jos on ollut joku järkky juttu uutisissa olen ottanut itse asian esille jotta lapsen informaatio ei jää kavereiden varaan.
Uutisia en kuitenkaan ole antanut katsoa koska en halua että esim. katsoo kuvia verilöylyistä tms.

[QUOTE="siis";29243113]Ja kamalan myöhään lapses kapinoi, taitaa olla vähän kehitys hidastunut siis.[/QUOTE]

Kuinka niin myöhään? 17-vuotiashan on murrosikäinen teini ja ihan syystäkin muiden huollettava.

Mielestäni ap:n listaamista asioista muut eivät ole "väärin hoitamista", mutta tuota uutisten pehmittelyä ihmettelen ja pidän huonona juttuna.
Enkä mä nyt ihan ymmärrä tuotakaan, ettei ole saanut tietokonetta ala-asteella ollenkaan käyttää, mutta kokonaisuudessa nyt ei vaikuta ihan järkyttävältä tynnyrissä pitämiseltä, paitsi toi uutiskohta.

Kakara huomasi heikon kohtasi ja tulittaa nyt täysillä sillä aseella. Älä huomioi, älä reagoi. Anna olla. Se loppuu se angsti iän myötä ja rauha palaa.

Olet tehnyt parhaasi ja sen pitää riittää.

En itse missään nimessä toimisi noin rankasti rajoittaen. Uutisia en piilottele edes pikkulapselta. Niissä nyt ei kuitenkaan mitään kaikkein järkyttävintä kuvamateriaalia näytetä enkä halua lasta maailmalta suojata.

Sinun tyttärenäsi olisin itsekin katkera ja vihainen. Tiedän kuitenkin, että monet ovat rajoittavaan ja suojaavaan kasvatukseensa myöhemmin tyytyväisiä, joten eihän tähän mitään yhtä totuutta ole.

Jos lapsi on kuullut jotain järkyttävää kavereilta tai muualta toki niistä on juteltu ja käsitelty. Jos on ollut joku järkky juttu uutisissa olen ottanut itse asian esille jotta lapsen informaatio ei jää kavereiden varaan.
Uutisia en kuitenkaan ole antanut katsoa koska en halua että esim. katsoo kuvia verilöylyistä tms.

harvemmin lapsia edes uutiset kiinnostaa, itseäni ei ainakaan kiinnostanut nuorena, eikä omatkaan yleensä ole teeveen ääressä uutisten aikoihin, jos jostain syystä ovat olleet uutisten aikaan ja jääneet miettimään jotakin juttua, niin se on selitetty rehellisesti.
Itse en koe, että lapsilleni olisi tullut mitään haittaa esim. piirretyistä joissa ikäraja 7v. ja ovat katsoneet sitä vaikka 5vuotiaana, ei niissä lastenohjelmissa kuitenkaan mitään niin hirvittävän kamalaa ole, etteikö lapsi niitä voisi käsitellä.
lapselle on myös hyvin tärkeää oppia itsenästyminen ja tehdä välillä niitä virheitäkin, tietäen sen, että tapahtui mitä tahansa, niin kotiin voi aina mennä ja vanhemmille voi aina kaiken kertoa.
rajoja pitää olla, mutta myös kuunnella sitä lasta itseään.
meillä ei ole esim. koskaan ollut mitään tiettyä tietokone tai pelikone aikaa päivässä, silti nuo lapset pelaavat todella vähän, eivät edes jokapäivä, tietokoneen käyttöä harjoiteltiin ensin yhdessä, nyttemmin se onnistuu jo itsenäisesti, yhteisessä koneeessamme on myös estot, jolloin haitallisille sivuille ei pääse ilman vanhemman salasanaa.
kotiintuloajat on aina ollut ja niitä on noudatettu, onneksi kavereilla on samoihin aikoihin. missään kaupungilla omani eivät vielä onneksi hengaile, enkä uskokkaan että ihan lähiaikoinakaan tulevat menemään.

Kuinka niin myöhään? 17-vuotiashan on murrosikäinen teini ja ihan syystäkin muiden huollettava.

Mielestäni ap:n listaamista asioista muut eivät ole "väärin hoitamista", mutta tuota uutisten pehmittelyä ihmettelen ja pidän huonona juttuna.
Enkä mä nyt ihan ymmärrä tuotakaan, ettei ole saanut tietokonetta ala-asteella ollenkaan käyttää, mutta kokonaisuudessa nyt ei vaikuta ihan järkyttävältä tynnyrissä pitämiseltä, paitsi toi uutiskohta.

Tietokonetta olisi saanut siis ala-asteella käyttää, mutta ei ollut kiinnostunut. Meillä oli kone, mutta ei sitä oikeastaan käyttänyt kuin isäntä silloin tällöin.
Tiedän monia jotka kääntää kanavaa kun uutiset alkaa ja nuorimman kanssa teen niin edelleen. Silti jos on jotain isoa maailmalla tai tapahtuu esim.kouluampumisia niin otan asiat heti puheeksi koska tiedän, että puhuvat koulussakin. En vaan halua, että lapset näkee verta valuvia ja kauhuissaan pakenevia ihmisiä telkkarissa. Niistä kun ei voi edes sanoa, että tuo on vaan ketsuppia.
Iltiksen otsikot on välillä todella rajuja. Oikeastaan tuntuu, että olivat vielä rajumpia silloin joskus. Niistä oli paljon puhetta myös julkisuudessa, että pitäisi enemmän ajatella lapsia. Tyttö kävi myös yksin kaupassa joten en aina tiennyt mitä siellä otsikoissa lukee joten päädyin tällaiseen ratkaisuun. Sanoin ettei kannata otsikoita uskoa koska ovat niin usein liioiteltuja ja ihan höpöhöpöäkin eikä aina voi tietää milloin on totta ja millon ei. Tämä tuntui helpottavan tyttöä joka helposti huolestuvaa sorttia.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
[QUOTE="veiras";29243165]Kakara huomasi heikon kohtasi ja tulittaa nyt täysillä sillä aseella. Älä huomioi, älä reagoi. Anna olla. Se loppuu se angsti iän myötä ja rauha palaa.

Olet tehnyt parhaasi ja sen pitää riittää.[/QUOTE]

Tätäpä se luultavimmin on.

No ei tuo nyt pahalta kuulosta. Kyllä hän varmaan jonain päivänä ymmärtää, että halusit että hän saa elää mahdollisimman pitkän lapsuuden. Sain sen käsityksen, että olet siihen pyrkinyt?

Se on varmasti rankkaa kun lapsi syyttää vanhempiaan, oli aihe sitten mikä tahansa. Itsekin olen ollut varmaan tosi ikävä teini / nuori aikuinen tuossa suhteessa.. : /

Sanoisin, että se menee kyllä ohi. Normaalia kapinoimista, koita olla ahdistumatta liikaa.

Tietokonetta olisi saanut siis ala-asteella käyttää, mutta ei ollut kiinnostunut. Meillä oli kone, mutta ei sitä oikeastaan käyttänyt kuin isäntä silloin tällöin.
Tiedän monia jotka kääntää kanavaa kun uutiset alkaa ja nuorimman kanssa teen niin edelleen. Silti jos on jotain isoa maailmalla tai tapahtuu esim.kouluampumisia niin otan asiat heti puheeksi koska tiedän, että puhuvat koulussakin. En vaan halua, että lapset näkee verta valuvia ja kauhuissaan pakenevia ihmisiä telkkarissa. Niistä kun ei voi edes sanoa, että tuo on vaan ketsuppia.
Iltiksen otsikot on välillä todella rajuja. Oikeastaan tuntuu, että olivat vielä rajumpia silloin joskus. Niistä oli paljon puhetta myös julkisuudessa, että pitäisi enemmän ajatella lapsia. Tyttö kävi myös yksin kaupassa joten en aina tiennyt mitä siellä otsikoissa lukee joten päädyin tällaiseen ratkaisuun. Sanoin ettei kannata otsikoita uskoa koska ovat niin usein liioiteltuja ja ihan höpöhöpöäkin eikä aina voi tietää milloin on totta ja millon ei. Tämä tuntui helpottavan tyttöä joka helposti huolestuvaa sorttia.

Njoo, ei noi mun mielestä sellaisia asioita ole, että pitäisi nyt jälkeenpäin itseään sättiä.
Ja tottahan se on, että lööpit ovat usein vähintäänkin liioiteltuja ja on lapsellekin hyvä opettaa hieman kriittisyyttä mediaa kohtaan, mutta ehkä niistä voisi tosiaan keskustella jos lasta huolestuttaa, eikä vain kuitata höpöhöpönä.

Lapsellasi voi olla sellainen vaihe menossa, että kokee saaneensa vääränlaisen kasvatuksen. Ei kannata huolestua, tuo on vain osa itsenäistymistä.

Tietokoneen ja teen kieltämistä en kyllä ymmärrä, mutta eivät ne myöskään ole maatakaatavia asioita. Mutta tuo uutisten piilottelu on kyllä jotain ihan uskomatonta tynnyrissä kasvattamista. Voin kuvitella kuinka hirveä järkytys se on lapselle ollut, kun on selvinnyt minkälainen tämä maailma oikeasti onkaan. En yhtään ymmärrä miten olet voinut ajatella, että on hyvä idea pitää lapsi uutispimennossa. Ilmeisesti sinua ei myöskään yhtään kiinnosta se onko lapsesi aikuisena kiinnostunut ympäröivästä maailmasta ja politiikasta, lapsi kannattaa altistaa niille jo nuorena, jotta kiinnostus syntyy.

Onko sun lapsi nyt yhtäkkiä 17-vuotiaana saanut ensimmäistä kertaa elämässään kuulla, että maailmassa on sotia, Suomessa oli kouluampumisia, joka päivä tapahtuu murhia?

Uutisissa on itse asiassa aika harvoin veripäissä juoksevia ihmisiä. Ja jos uutisissa on jotain kovin järkyttävää, siitä varoitetaan etukäteen. Siinä vaiheessa minunkin vanhempani kääntivät kanavaa. Saiko lapsesi lukea sanomalehtiä kun oli jo sen ikäinen, että osasi lukea ja ne olisivat ehkä jopa kiinnostaneet?

Tietokoneen ja teen kieltämistä en kyllä ymmärrä, mutta eivät ne myöskään ole maatakaatavia asioita. Mutta tuo uutisten piilottelu on kyllä jotain ihan uskomatonta tynnyrissä kasvattamista. Voin kuvitella kuinka hirveä järkytys se on lapselle ollut, kun on selvinnyt minkälainen tämä maailma oikeasti onkaan. En yhtään ymmärrä miten olet voinut ajatella, että on hyvä idea pitää lapsi uutispimennossa. Ilmeisesti sinua ei myöskään yhtään kiinnosta se onko lapsesi aikuisena kiinnostunut ympäröivästä maailmasta ja politiikasta, lapsi kannattaa altistaa niille jo nuorena, jotta kiinnostus syntyy.

Onko sun lapsi nyt yhtäkkiä 17-vuotiaana saanut ensimmäistä kertaa elämässään kuulla, että maailmassa on sotia, Suomessa oli kouluampumisia, joka päivä tapahtuu murhia?

Siis tietokonetta olisi saanut käyttää jos olisi halunnut.
Uutisia kuuli kyllä muualta, mutta käänsin kanavaa kun niitä tuli televisiosta jotta voin kertoa asiat lapselle sopivalla ja ymmärrettävämmällä tavalla. esim. kouluampumisista puhuttiin paljonkin. Itse olen hyvinkin kiinnostunut maailman asioista ja on aina juteltu, esim.miksi kierrätetään (maailman luonnon tilanteesta), miksi pitää olla kiitollinen ruoasta ja rauhasta (nälkä, sodat). On puhuttu paljon historiastakin jne. Uutisia tyttö on kuullut myös radiosta, mutta kieltämättä jos tosi kaameita tapahtumia ollut kuten stunamit jne olen kääntänyt kanavaa ja kertonut asiat itse. Näin mielestäni tsunamien aikaan kehotettiinkin tekemään lasten kanssa.
Ja kun oli kertonut asiat ensin itse ei ollut niin paha jos lapsi kuuli uutisia radiostakin tai näki lööpeissä.
Jostain syystä näin olen aina asioista jatellut ja muutkin lapset kasvattanut.

Siis tietokonetta olisi saanut käyttää jos olisi halunnut.
Uutisia kuuli kyllä muualta, mutta käänsin kanavaa kun niitä tuli televisiosta jotta voin kertoa asiat lapselle sopivalla ja ymmärrettävämmällä tavalla. esim. kouluampumisista puhuttiin paljonkin. Itse olen hyvinkin kiinnostunut maailman asioista ja on aina juteltu, esim.miksi kierrätetään (maailman luonnon tilanteesta), miksi pitää olla kiitollinen ruoasta ja rauhasta (nälkä, sodat). On puhuttu paljon historiastakin jne. Uutisia tyttö on kuullut myös radiosta, mutta kieltämättä jos tosi kaameita tapahtumia ollut kuten stunamit jne olen kääntänyt kanavaa ja kertonut asiat itse. Näin mielestäni tsunamien aikaan kehotettiinkin tekemään lasten kanssa.
Ja kun oli kertonut asiat ensin itse ei ollut niin paha jos lapsi kuuli uutisia radiostakin tai näki lööpeissä.
Jostain syystä näin olen aina asioista jatellut ja muutkin lapset kasvattanut.

Hyvä, että et sentään täydellisessä uutispimennossa ole lapsia pitänyt, mutta en mä silti kyllä ymmärrä. Varsinkaan, jos olet tehnyt sitä ylä-asteikäiseksi asti.

Mulla on kyllä ollu vahva tunne tähän asti, että oon toiminut oikein. Meillä on aina keskusteltu asioista todella paljon. Tyttöä kiusattiin ala-asteella (osittain varmaan lapsekkuuden vuoksi) ja siitäkin juttelimme paljon. Vaikka hän on halunnut leikkiä pidempään kuin muut on hän ollut todella fiksu ja kypsä sydämmeltään aina. Luulen sen johtuvan ainakin osittain siitä, että on aina puhuttu paljon asioista ja ihmisistä.

Hämmennyin oikeastaan lisää viestistäsi. Olen aina ajatellut kasvattavani lastani niin, että hänestä tulisi joskus pärjäävä aikuinen, enkä niin että haluaisin hänen jäävän lapseksi. Kuitenkin uskon, että asioiden kuuluu mennä "painollaan" eikä hoputtaen..

Ristiriita tässä kaiken keskellä: lapsellesi selvisi vasta teini-iässä asioita SUOMESTA (ja hän kertoo ne sinulle 17-vuotiaana) , silti lapsesi on SINUSTA ollut aina FIKSU ja KYPSÄ. No eikä ole :) Usko nyt ettei tässä koiteta sun lasta mollata, mutta punainen ei ole keltainen jos on punainen!

Pakko tähän jakaa, vähän ohi aiheen, että meillä ei katsota mitenkään suunnattomasti tv:tä, ja mainosten kohdalla käännetään yleensä toiselle kanaville kun ei kumpikaan niitä jakseta katsoa.

Mutta. Arvatkaapas mitä meidän 1v,1kk on nyt kaksi kertaa tehnyt? Kun se Zalandon mainos alkaa, niin tämä vauva kiljaisee mainoksen ihan alussa että: Aaaaaaaaa! :D (Silleen kun ne siinä lopussa kiljaisee).

Ollaan oltu miehen kanssa ihan että :O

Sen verran on näköjään sekin mainos kuitenkin päässyt meillä näkymään vaikka lähes aina käännetään mainokset muualle, eikä muutenkaan katsota paljoa mainoskanavia. Mutta pointtina, että hassua että mitä kaikkea ne pienet ehtiikään rekisteröimään.

Ap:lle, että vähän suojeleva tosiaan olet ollut, mutta vaikka lapsen kasvattaa miten, niin usein lapsi kapinoi teini-iässä vanhempiaan vastaan. Eikä kukaan pysty kasvattamaan lastaan täydellisesti, ilman "virheitä".

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Uutisissa on itse asiassa aika harvoin veripäissä juoksevia ihmisiä. Ja jos uutisissa on jotain kovin järkyttävää, siitä varoitetaan etukäteen. Siinä vaiheessa minunkin vanhempani kääntivät kanavaa. Saiko lapsesi lukea sanomalehtiä kun oli jo sen ikäinen, että osasi lukea ja ne olisivat ehkä jopa kiinnostaneet?

Ok. Itse olen kyllä nähnyt niitä veripäisiä ihmisiä uutisissa. Olen itse kyllä lähinnä uutiset kuunnellut radiosta joten tarvettakaan niiden katseluun telkkarista ei ole ollut. Tilanteet on monesti menneet niin, että koska en ole ollut vieressä telkkaria katsomassa olen käynyt kääntämässä kanavaa jos olen kuullut uutisten alkavan.

Minulla on ollut lapsuudessani paljon kavereita joilla ei olut kotona telkkaria ollenkaan. Siitäkin on voi kummuta nämä ajatukseni. Ajattelen ettei telkkari ylipäätään ole mikään pakollinen juttu ja lapset voi sieltä katsoa vaan lasten juttuja ja muuten oikeastaan vaan leikkiä ja juosta pihalla. Kuulostaa naiivilta, mutta meillä toimi tytön lapsuudessa tosi hyvin. Touhusi ja juoksi pihalla, leikki barbeilla ja keppareillaan tyytyväisenä. En uskonut tekeväni mitään vahinkoa.

Tyttö on lukenut halutessaan paikallisjakelu lehtiä heti kun halusi. On ollut aina kova lukemaan kirjoja, mutta ei niinkään lehtiä. Hesaria meille ei ole tullut, köyhiä kun vähän ollaan.

Lasten on nähtävä tosielämää. Meillä katsotaan uutiset ihan koko porukan kesken. Lehtien lööpit ovat tosielämää liioiteltuna. Meillä katsotaan esim. Poliiseja koko perheen kesken ihan senkin takia että lapset oppivat mitä seuraa mistäkin asiasta (esim. mitä poliisit tekevät alaikäisille kännääjille). Salkkarit nyt ovat ihan täyttä höttöä, sitä ei meillä seurata.

Ja mun lalset ovat eskari-alalouluikäisiä.

Vähän ristiriidassa kyllä keskenään se, että te olisitte itse kertoneet lapselle asioista ja se, että lapsi on saanut vasta ylä-asteella tietää ihan Suomessakin tapahtuvista asioista.

Yhteistyössä