olenko ehkä ainoa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emmaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Tässä ei nyt puhuta ollenkaan sanasta käyttää.
Vaan tavasta käyttää sanaa käydä.

Se oli siis mun pointti alunperinkin.
Jonka ainakin minä ymmärsin ihan hyvin.Mä olen muuten käyttänyt äitinikin kampaajalla. Käyttänyt siksi, että äitini (80+) ei ole sinne yksin voinut mennä. Äitini siis käy kampaajalla, mutta koska tarvitsee siihen mun apuani, mä silloin käytän äitini kampaajalla. Jos vain veisin äitini kampaajalle, kuka toisi äitini sieltä pois? Mutta mä en käy äitini kanssa kampaajalla, koska jos kävisin, mun tukkani olisi varmaan paljon paremman näköinen kuin mitä se nyt on? Eli kampaajan pitäisi tehdä jotain yös mun tukalleni.

Miksi et vie äitiäsi parturiin? Käyttääkö ihmiset täälä lapsiansa päivähoidossa ? Ei ne sinne osaa mennä yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Inspector:
nimenomaan sanasta käyttää. Käytän lasta lääkärissä. Sana käydä ei taivu muotoon käyttää

:laugh: Aika monen suussa näyttää taipuvan.
Kuten syödä, taipuu muotoon syöttää, juoda-juottaa, kylpeä-kylvettää, nukkua-nukuttaa, uida-uittaa.

Mulle on henk.koht. aivan sama, mitä sun joku syväluotaava kielioppikirja sanoo.

Joudun ehkä mielenrauhani takia huomenna tarkistamaan asian luotettavasta lähteestä (luotettavammasta kuin harmaileva palstalainen), mutta oli virallinen vastaus mikä hyvänsä, mun mielestä se on ihan käypä tapa ilmaista asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kookos:
Minun on kyllä kohta käytävä/käytettävä/mentävä itseni kanssa lääkäriin jos jatkan tän pilkunviilaus-ketjun lukemista :xmas: B)

Ehkä on tosiaan kannattavampaa jo käyttää itsensä sänkyyn nukkumaan..

Ei pysty kun oon töissä klo 7 saakka :/ Hyvä ajatus muuten :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gadget:
Miksi et vie äitiäsi parturiin? Käyttääkö ihmiset täälä lapsiansa päivähoidossa ? Ei ne sinne osaa mennä yksin.

Mä ainakin käyttäisin äitini kampaajalla, mutta se osaa kyllä vielä käydä itsekin.
Sen sijaan lapset vien (tai vein) päivähoitoon, menin itse tekemään töitä ja sitten hain ne päivähoidosta.

Kun käytän jonkun jossain (lapsen lääkärissä, mummon kaupassa, äidin kampaajalla), on kyse lyhyestä käynnistä ja olen mukana, mutta se käynti sinänsä ei koske minua.

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Minun on kyllä kohta käytävä/käytettävä/mentävä itseni kanssa lääkäriin jos jatkan tän pilkunviilaus-ketjun lukemista :xmas: B)

Ehkä on tosiaan kannattavampaa jo käyttää itsensä sänkyyn nukkumaan..

Ei pysty kun oon töissä klo 7 saakka :/ Hyvä ajatus muuten :)

No sitten ei auta ku käyttää itseään töissä seitsemään asti. :D Näillä sanoilla tuot itses myös kotiin sieltä töistä..

nimenomaan sanasta käyttää. Käytän lasta lääkärissä. Sana käydä ei taivu muotoon käyttää

Kuten syödä, taipuu muotoon syöttää, juoda-juottaa, kylpeä-kylvettää, nukkua-nukuttaa, uida-uittaa.

Mulle on henk.koht. aivan sama, mitä sun joku syväluotaava kielioppikirja sanoo.

Joudun ehkä mielenrauhani takia huomenna tarkistamaan asian luotettavasta lähteestä (luotettavammasta kuin harmaileva palstalainen), mutta oli virallinen vastaus mikä hyvänsä, mun mielestä se on ihan käypä tapa ilmaista asia.

niin se kieli todellakin taipuu. nauraa-naurattaa, käydä-----hmm se ei enää taivukkaan sanaan käyttää. mut ehkä käydättää.

Olen mä kerran vienyt äitini parturiin. Siis vienyt sinne ja lähtenyt itse pois. Systeri kävi muorin sieltä hakemassa. Mä olen käyttänyt lapsiani pari kertaa päivähoidossa. Siis silloin, kun tutustuttiin uuteen hoitopaikkaan. Mentiin sinne lapsen kanssa yhdessä, oltiin tunti ja tultin pois. Käyttää jotakuta jossakin on sanonta, joka kuvaa sitä, että siellä jossain ei olla kovin kauaa. Käytän koirani ulkona, käytän äitini kampaajalla, käytän lapseni lääkärillä... ne kaikki kuvaa sitä, että vien jonkun, joka ei siihen yksinkään kykene, johonkin paikkaan, jossa viivähdmme vain hetken ja tuon sen jonkun sieltä takaisinkin.

Mä ainakin käyttäisin äitini kampaajalla, mutta se osaa kyllä vielä käydä itsekin.
Sen sijaan lapset vien (tai vein) päivähoitoon, menin itse tekemään töitä ja sitten hain ne päivähoidosta.

Kun käytän jonkun jossain (lapsen lääkärissä, mummon kaupassa, äidin kampaajalla), on kyse lyhyestä käynnistä ja olen mukana, mutta se käynti sinänsä ei koske minua.

Noniin, pitää siis sanakirjaan määritellä uusi aikamääre eri sanoihin

niin se kieli todellakin taipuu. nauraa-naurattaa, käydä-----hmm se ei enää taivukkaan sanaan käyttää. mut ehkä käydättää.

Miksi sitten esim. se syödä-syöttää taipuu ihan ok, mutta käydä-käyttää ei??

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olen mä kerran vienyt äitini parturiin. Siis vienyt sinne ja lähtenyt itse pois. Systeri kävi muorin sieltä hakemassa. Mä olen käyttänyt lapsiani pari kertaa päivähoidossa. Siis silloin, kun tutustuttiin uuteen hoitopaikkaan. Mentiin sinne lapsen kanssa yhdessä, oltiin tunti ja tultin pois. Käyttää jotakuta jossakin on sanonta, joka kuvaa sitä, että siellä jossain ei olla kovin kauaa. Käytän koirani ulkona, käytän äitini kampaajalla, käytän lapseni lääkärillä... ne kaikki kuvaa sitä, että vien jonkun, joka ei siihen yksinkään kykene, johonkin paikkaan, jossa viivähdmme vain hetken ja tuon sen jonkun sieltä takaisinkin.

Juu ehkä tässäkin asiassa piilee pieni itä-länsi tai pohjoinen-etelä tai joku muu sellainen kielellinen koukero että kuulostaa todellakin toisten korvaan erilaiselta kuin toisten :)

Juu ehkä tässäkin asiassa piilee pieni itä-länsi tai pohjoinen-etelä tai joku muu sellainen kielellinen koukero että kuulostaa todellakin toisten korvaan erilaiselta kuin toisten :)
On muuten paljon mahdollista =) Jos mä sanoisin jollekin tutulle, että vein tässä äitini Peijaksen päivystykseen, niin tuttuni kysyisivät, joutuuko olemaan sairaalssa pitkäänkin. Jos taas sanoisin, että käytin tässä äitiäni Peijaksen päivystyksessä, jokainen tuttuni tietäisi, että mutsi on jo kotona.

Miksi sitten esim. se syödä-syöttää taipuu ihan ok, mutta käydä-käyttää ei??

sen yksinkertaisen asian takia että se sana ei taivu tuolla tavalla. ja koko homman merkitys muuttuu. et voi esimerkkisi tavalla muuntaa vaikkapa sanoja ryypätä, lahjoa, juosta, KÄYDÄ

Mä yritän nyt nukkumista välillä, vaikka voi olla, että tää vei nyt mun yöunetkin :D

Tulen aamusella kaivamaan tän ketjun, kun olen saanut kiinni sen tahon, joka ihan varmasti tietää vastauksen. =)

Hyvää yötä kaikille!

Juu hyvää yötä! Oli hauska aiheuttaa keskustelua näinkin yksinkertaisesta asiasta :D

Yhteistyössä