olenko ehkä ainoa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emmaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Ja mä käyn lapsen kanssa siellä lääkärissä enkä käytä sitä siellä...
Tuokin on yksi tapa ilmaista sama asia =) Tosin mä en käy lapsen kanssa lääkärissä, ellen itsekin ola sairas. "Käydä lääkärissä" on mun käsityksen mukaan tapahtuma, jossa sairas ihminen tarvitsee lääkräin hoitoa. Jos en itse ole sairas, en mä silloin käy lääkärissä. Mä olen kymmeniä kertoja käynyt lapsen kanssa lääkärissä, mutta silloin mä olen ollut se sairas, lapsi vaan on ollut pakko ottaa mukaan, kun lapsenvahtiakaan ei ole ollut. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, meidän äidinkielemme on mitä on. Monimutkainen, monipuolinen ja rikas. Vasta muuten ostettiin vasta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kyllä mä käytän lasta lääkärissä. En nimittäin ole vielä lastani sinne lääkäriin jättänytkään. Eli ihan vaan ollaan käyty.

näin juuri..jos lapsi viedään lääkäriin niin sillonhan se lapsi jää sinne :D

Alkuperäinen kirjoittaja Inspector:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä

Ja noissa tilanteissahan lapsi on objekti. Syötän, kylvetän ja käytän lääkärissä lapsen. Eli lapsi on mun tekemisen kohde, kun se ei vielä tee itse.

entä jos lapsi on rintaruokinnalla ja syö itse. Tai no tottakai tarjoat hänelle (objektille) siinä ruoan. Entä jos teet perheelles ruoan? Käytätkö miehesi/naisesi ja lapsesi ruokapöydän ääressä syömässä?

En. Koska mä en sanoisi itsekään, että "kävin ruokapöydän ääressä syömässä."

Hain nyt sitä, että käydä jossain ja käyttää jotakin on alunperinkin kaksi eri asiaa.
Nyt puhutaan siitä käydä jossain.

Ja jos lapsi kylvetetään, syötetään, nukutetaan jne, niin kyllähän sen voi myös sanoa niin, että lapsi käytetään jossain, missä se ei vielä itsenäisesti osaa käydä.

Vaan mepä vasta tehtiin vasta. :D

Enkä missään vaiheessa ookaan mitään sanonu,etteikö noin sais sanoa. Mun mielestä se vaan on "väärin" käyttää lasta - tai muitakaan ihmisiä- missään. Täs ny ihan nähään se,miten eri tavalla tätä armasta äidinkieltä käytetään. Kunhan ilmasin,että henk koht ärsyttää toi "käyttäminen" ties missä kaikkialla ku mun mielestä on eri asia käyttää ja käydä ja kun mä käyn enkä käytä.

Menikö riittävän epäselvästi? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
Näinpä =) Jos mä vien roskat ulos, niin se on ihan eri asia kuin jos käyttäisin roskia ulkona. Se, että käyttää jotakuta jossain, tarkoittaa sitä, että sen tuo myös takaisin.

Minä ainakin käyn lääkärillä tai lääkärin luona, en koskaan ole viettänyt aikaani lääkäriSSÄ. Lääkäri kylläkin minussa tehdessään sisätutkimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
Näinpä =) Jos mä vien roskat ulos, niin se on ihan eri asia kuin jos käyttäisin roskia ulkona. Se, että käyttää jotakuta jossain, tarkoittaa sitä, että sen tuo myös takaisin.

Ja kun mun mielestä taas käyttäminen tarkottaa sen jonkun käyttämisen kohteen kuluttamista jollain tavalla. Ei viemistä mihinkään millään tavalla. Vaikka mä meen koiran kanssa ulos ni en mä tarkota, että jättäisin sen hurtan sinne pihalle vaan ihan takas kotiin sen tuon.

Enkä missään vaiheessa ookaan mitään sanonu,etteikö noin sais sanoa. Mun mielestä se vaan on "väärin" käyttää lasta - tai muitakaan ihmisiä- missään. Täs ny ihan nähään se,miten eri tavalla tätä armasta äidinkieltä käytetään. Kunhan ilmasin,että henk koht ärsyttää toi "käyttäminen" ties missä kaikkialla ku mun mielestä on eri asia käyttää ja käydä ja kun mä käyn enkä käytä.

Noh, mä käytän lastani lääkärissä tasan niin kauan, kun pinnani palaa ja päätän jättää lapsen sinne lääkärille :D

Mä ymmärrän sun pointin. Silti mä vastedeskin käytän lapsen lääkärissä silloin, kun sen tarvitsee käydä siellä. Jos en myös itse ole silloin menossa käymään lääkärillä.
Ja käytän isomummun kaupassa, koska se ei pääse kulkemaan sinne omatoimisesti, mutta mä en myöskään itse ole menossa sinne kauppaan, vaan vien isomummun käymään kaupassa =)

Ja kun mun mielestä taas käyttäminen tarkottaa sen jonkun käyttämisen kohteen kuluttamista jollain tavalla. Ei viemistä mihinkään millään tavalla. Vaikka mä meen koiran kanssa ulos ni en mä tarkota, että jättäisin sen hurtan sinne pihalle vaan ihan takas kotiin sen tuon.
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat =) Mäkin välillä vien koiran ulos ja suurin osa suomalaisista tietää, että todennäköisesti tuon sen sieltä myös takaisin. Suurin osa suomalaisista myös tietää sen, että kun vien roskat ulos, en aiokaan tuoda niitä takaisin. Jos vien lapseni järveen, se kuullostaa aika pahalta, eikö vain? Mutta jos käytän lastani järvessä, se kuullostaa jo hitusen paremmalta. Voin viedä koirani metsään tai käyttää koiraani metsässä. Se, että käytän lastani, koiraani jossakin, tarkoittaa, että tuon sen myös mukanani takaisin. Jos taas vien jotain jonnekin, ei ole itsestäänselvää, että toisin sen sieltä takaisin (vrt roskapussi)

Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin:
Meah koittaa varmaankin sanoa, että on eri asia käyttää jotakin johonkin, kuin käyttää jotakin/jotakuta jossakin.

No sitä mä olen tässä yrittänyt tehdä selväksi niin monella tapaa, kuin olen ikinä keksinyt. Jopa jotakuinkin noilla sanoin.

Mutta jos tuo nyt valaisee jotakuta yhtään paremmin, niin kiitos siitä :D :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin:
Minä ainakin käyn lääkärillä tai lääkärin luona, en koskaan ole viettänyt aikaani lääkäriSSÄ. Lääkäri kylläkin minussa tehdessään sisätutkimusta.

:laugh:

:laugh: :laugh: Piti aiemmin kirjoittaa "käytän lääkärillä". Tosin enhän mä sitä lasta sinne lääkärin kotiin vie eli en ihan tarkkaan ottaen käytä lääkärilläkään. Pitää yrittää pysyä terveenä, ettei tule moisia ongelmia :D

Mutta aatelkaa, miten vaikeeta jonkun ulkomaalaisen on oppia suomea? Kun ei täällä suomalaiset itsekään ajattele sanoista, käsitteistä ja niiden käyttötavoista samalla tavalla. Yritäpä jonkun sanakirjan avulla puhua suomea :D :D

Mä oon sitä useinki miettiny miten kukaan ulkomaalainen voi oppia suomea kun täällä on jo ihan idän ja lännenki välillä murteissa niin paljon eroja ties missä kaikessa. Jo iha ilma kaikkia sijamuotoja! Eipä se taida paljon ihmisiä helpottaa että sanat lausutaan kuten ne kirjotetaan.. =)

okei, käytän taskulaskinta kun en osaa laskea itse, käytän silmälaseja kun en näe itse, käytän pikkuhousun suojia koska en osaa pidättää itse... objekteja käytetään! ei ihmisiä

Ja noissa tilanteissahan lapsi on objekti. Syötän, kylvetän ja käytän lääkärissä lapsen. Eli lapsi on mun tekemisen kohde, kun se ei vielä tee itse.

entä jos lapsi on rintaruokinnalla ja syö itse. Tai no tottakai tarjoat hänelle (objektille) siinä ruoan. Entä jos teet perheelles ruoan? Käytätkö miehesi/naisesi ja lapsesi ruokapöydän ääressä syömässä?

En. Koska mä en sanoisi itsekään, että "kävin ruokapöydän ääressä syömässä."

Hain nyt sitä, että käydä jossain ja käyttää jotakin on alunperinkin kaksi eri asiaa.
Nyt puhutaan siitä käydä jossain.

Ja jos lapsi kylvetetään, syötetään, nukutetaan jne, niin kyllähän sen voi myös sanoa niin, että lapsi käytetään jossain, missä se ei vielä itsenäisesti osaa käydä.

Käyttää:
"Tehdä tai toteuttaa jokin asia jollakin nimenomaisella esineellä, tietokoneohjelmalla tms. Pitää jossakin käytössä."
nimenomaan esineellä. Minä en itsenäisesti osaa laulaa. Parempi siis käyttää itseni laulutunneilla

Mä oon sitä useinki miettiny miten kukaan ulkomaalainen voi oppia suomea kun täällä on jo ihan idän ja lännenki välillä murteissa niin paljon eroja ties missä kaikessa. Jo iha ilma kaikkia sijamuotoja! Eipä se taida paljon ihmisiä helpottaa että sanat lausutaan kuten ne kirjotetaan.. =)
Ei liene ihme, ettei suomen kielelle löydy juurikaan puheentnnistuksen sanastoa - tai no, nykyisin löytyy jo lääketieteestä - tai kunnollisia kielenkäännössovelluksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Gadget:
Käyttää:
"Tehdä tai toteuttaa jokin asia jollakin nimenomaisella esineellä, tietokoneohjelmalla tms. Pitää jossakin käytössä."
nimenomaan esineellä. Minä en itsenäisesti osaa laulaa. Parempi siis käyttää itseni laulutunneilla

Tässä ei nyt puhuta ollenkaan sanasta käyttää.
Vaan tavasta käyttää sanaa käydä.

Se oli siis mun pointti alunperinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gadget:
Käyttää:

nimenomaan sanasta käyttää. Käytän lasta lääkärissä. Sana käydä ei taivu muotoon käyttää

Jonka ainakin minä ymmärsin ihan hyvin.Mä olen muuten käyttänyt äitinikin kampaajalla. Käyttänyt siksi, että äitini (80+) ei ole sinne yksin voinut mennä. Äitini siis käy kampaajalla, mutta koska tarvitsee siihen mun apuani, mä silloin käytän äitini kampaajalla. Jos vain veisin äitini kampaajalle, kuka toisi äitini sieltä pois? Mutta mä en käy äitini kanssa kampaajalla, koska jos kävisin, mun tukkani olisi varmaan paljon paremman näköinen kuin mitä se nyt on? Eli kampaajan pitäisi tehdä jotain yös mun tukalleni.

Mä kyllä veisin äitini kampaajalle ja oisin samaan lauseeseen myös niin ystävällinen että toisin kotiinki. Tosin mun äiti ei tartte apua tuossa hommassa kun voi ite käydä siellä kampaajalla..

Yhteistyössä