Olen sosiaalityöntekijä, kysy mitä haluat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossun täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ennakkoluuloja alalla kohtaat varmasti. Olo on aina kuin altavastaajalla.

Miten voi olla olo kuin altavastaajalla, kun on annettu koko maailman valta?

Tarkoitin altavastaajana ammattini edustajana ennakkoluuloja vastaan. Maailman valtaa mulle ei ole annettu, enkä sitä haluaisikaan.

Onko mitään tehtävissä etäisälle, joka soutaa ja huopaa yhteydenpidossaan lapsiin? Erosta kuusi vuotta, ekan kahden vuoden aikana tapasi kolme kertaa, ekana vuonna kaksi ja vuoden päästä kolmannen kerran. Sitten tuli kolmen vuoden tauko ettei tavannut kertaakaan ja nyt tänä keväänä valvotuissa tapaamisissa kahdesti. Oli sovittu, että tulee hakemaan lapsensa kesällä, mutta katosi kuin maan nielemänä kuukautta ennen. Soitot on yhtä epäsäännöllisiä, saattaa mennä monta kuukautta puheluiden välillä. Jokainen puhelu menee samaa rataa, lupaa tulla hakemaan ja ilmoittaa jopa päivän. Ja lapset on joutuneet pettymään kymmeniä kertoja. Pahin oli tänä kesänä. Tästä kaikesta johtuen vanhin lapsi oireilee psyykkisesti, tunne-elämän häiriöitä ja käytösongelmia. Olen kuljettanut lasta perheneuvolassa ja lasten psyk. polilla ja näistä paikoista on mustaa valkoisella siitä, että isäsuhde on aiheuttanut lapselle mielenterveyden järkkymistä. Traumaterapia alkaa syksyllä.

Ja tästä kaikesta huolimatta lastensuojelun kanta on, että isälle pitää antaa mahdollisuus. Taas kerran. Heillä on varmasti näyttöä siitä, että lasten isä tekee pelkkää kiusaa minulle lasten kautta, on haastanut oikeuteen tapaamisasioista ja aina välillä aktivoiduttuaan soittelee läpi kaikki viranomaiset poliiseista lähtien ja uhkailee minua (että olen tehnyt lapsille jotain jos en vastaa jokaiseen hänen sähköpostiinsa tai jos en suostu jokaiseen oikkuunsa niin sanoo että hakee lapset väkisin ja haastaa mut taas oikeuteen jne).

Onko oikeasti asia niin, että tätä täytyy vain jaksaa ja kestää, vaikka lasten mielenterveys ei enää kestäkään? Eikö tälle todellakaan voi tehdä mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
hilma, yksittäisellä sossulla ei todellakaan paljoa valtaa ole, rajat ovat aika tiukat joissa pitää toimia.

Yksittäisellä sossulla on absoluuttinen valta.

Hän on se, joka laatii raportit. Joissa olevia valheita ei voi millään korjata eikä oikaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Miksi sosiaalityöntekijä ehdottaa huostaanottoa, kun äiti valittaa että ei saa lastaan hoitoon?

Sitä sun pitää kysyä siltä sossulta. Minä, tai kukaan muukaan toinen sossu, ei voi tietää mitä juuri se sossu on sanonut ja miksi ja mitä hän on sillä tarkoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja laura:
Täällä on toinenkin sossutäti, ja voin vastata minäkin...
Työllistyminen onnistuu heti koska pätevistä sossuista on huutava pula ja avoimia paikkoja on aina paljon, itse menin töihin jo kesken opintojen. Työn rankkuus riippuu siitä mitä hommaa tekee, itse olen lastensuojelussa ja ylitöitä tulee paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon... käytännössä mikä tahansa! Kunnan töissä voi olla lastensuojelussa, aikuissosiaalityössä, vanhus- tai vammaissosiaalityössä tai koulukuraattorina. Ainakin nämä tuli heti mieleen. Lisäksi laitoksissa on sosiaalityöntekijöitä, ja ne voivat olla sairaaloita, lastensuojelulaitoksia, kuntoutuslaitoksia...

Täällä myöskin yksi sosiaalityöntekijä, joka peesailee pitkälti tätä kirjotusta. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon, ja työ voi olla todella moninaista. Usein ihmisillä on se käsitys, että kaikki sossut ovat "luukulla" jakamassa rahaa, mutta näin ei todellakaan ole. Itse työskentelen mielenterveystoimistossa, ja työni on pitkälti terapialuonteista (minulla on myös terapiakoulutus käytynä). Teen siis varsinaisia sossun hommia todella vähän, mitä nyt joskus auttelen asiakkaita täyttämään eläkehakemuksia tms.
Olen myös ollut mm. sairaalassa sosiaalityöntekijänä, ja siellä taas työ oli enemmän paperin pyörittelyä (lomakkeiden täyttelyä jne.). Itse en ole koskaan ollut sosiaalitoimistossa töissä, eikä sen puolen hommat minua kiinnostakaan. En halua olla rahan kanssa tekemisissä, koska koen sen erittäin epäkiitolliseksi työksi.

Itse työllistyin heti saatuani gradun valmiiksi ja vakipaikan sain puolen vuoden kuluttua valmistumisesta. Tein jo opiskeluaikana erilaisia sossun sijaisuuksia monissa eri paikoissa.

Kiitos tästäkin! Ehkä minua nimenomaan kiehtoisi varsinaista sosiaalitoimistossa työskentelyä enemmän ne muut suuntautumisvaihtoehdot, ja niistä luen mielelläni enemmänkin.

Ja tosiaan, mikä teistä on parasta työssänne? Koetteko voivanne oikeasti vaikuttaa asioihin positiivisesti?

Väsynyt, valitettavasti vanhemman oikeus lapseen on erittäin vahva. Jos haluat rajoitettuja tapaamisia, ne pitää anoa käräjäoikeudelta. Lastensuojelun pitää toimia voimassa olevan tapaamissopimuksen mukaisesti, eikä sossulla ole oikeutta sitä muuttaa. Ainoastaan huostassa olevien lasten kohdalla voidaan tehdä lastensuojelussa tapaamisrajoituksia ja niihin kriteerit ovat todella älyttömän kovat, käytännössä melko mahdottomat. Sinun kannattaa olla lastenvalvojaan yhteydessä, ja sitten viedä asia käräjille jos haluat muutosta tapaamisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja oot tymä:
Ennakkoluuloja alalla kohtaat varmasti. Olo on aina kuin altavastaajalla. Kuulee kyselyä siitä olenko se, joka jakaa juopoille rahaa luukulta? Kerran vastasin, että joo. Kandina saa mitata alkometrillä ja maisteri saa jo ojentaa rahat luukulta. Kysyjä jäi miettimään sisältyikö tähän joku piikki...
Pääsääntöisestihän toimeentulotuen käsittelyjä ei tee sossu, paitsi erityistilanteissa (harkinnan varainen jne) ja ekalla kerralla haettaessa. Näin ainakin meillä.
Arvostus on välillä aika matala. Mutta joka työssähän on omat miinuksensa.

Niin. Ne miinukset tiedetäänkin huonohko palkka, aliarvostus, työtä on liikaa, veemäiset asiakkaat, ei voi puolustaa itseään julkisesti jne. jne. Entäs ne hyvät puolet?

On tässä tullut esiin niitäkin. Hyvät työkaverit ja yhteistyökumppanit, monipuolinen työ, onnistumiset (kyllä, niitäkin saa kokea asiakkaiden kanssa) ja se, että suurin osa asiakkaista on ok porukkaa. Vähemmistö on vähemmän ok-ta, mutta siihenkin heillä on syynsä.

Parasta työssä on se kun näkee oikeasti miten on voinut olla auttamassa jotain perhettä, ja että asia toimii kun on saatu oikeaan aikaan oikeanlaista tukea, ja pystytte estämään pahempia ongelmia. Sijoituksia ja huostaanottoja puretaan ja perutaan ja asiakkuuksia lopetetaan, se on aina hieno juttu! Positiivinen palaute perheiltä on satunnaista, mutta sitäkin tulee, ja sen voimalla jaksaa. Valitettavasti yleensä tulee sitä toista palautetta, kuten nyt Suomessa yleensäkin on tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinni:
Ja tosiaan, mikä teistä on parasta työssänne? Koetteko voivanne oikeasti vaikuttaa asioihin positiivisesti?

Kilometrikorvaukset on aika hyvä juttu. Jos asiakas on kaukana, niin automaattisesti tehdään kymmenen tarkistusreissua. Sillä saa mukavasti lisätiliä.

Samoin ihmiset ovat valmiita tekemään mitä vain, jos niitä vähän vedättää. Aina on asiakkaalla pullaa leivottu ja ruoat saa syödä siellä asiakkaan laskuun. Jos jotain tarvitsee itselleen, niin asiakkaat ovat valmiita auttamaan ja tekemään puolestasi.

Tämä siis ls-puolella. Sinne kannattaa suuntautua.

Väsynyt, valitettavasti vanhemman oikeus lapseen on erittäin vahva. Jos haluat rajoitettuja tapaamisia, ne pitää anoa käräjäoikeudelta. Lastensuojelun pitää toimia voimassa olevan tapaamissopimuksen mukaisesti, eikä sossulla ole oikeutta sitä muuttaa. Ainoastaan huostassa olevien lasten kohdalla voidaan tehdä lastensuojelussa tapaamisrajoituksia ja niihin kriteerit ovat todella älyttömän kovat, käytännössä melko mahdottomat. Sinun kannattaa olla lastenvalvojaan yhteydessä, ja sitten viedä asia käräjille jos haluat muutosta tapaamisiin.

Sielläpä just oltiin, exän aloitteesta. Ei vaan noudata sitäkään sopimusta. Eli siis vaikka isä on selkeästi vahingollinen lapsilleen, niin sosiaalitoimi ei voi tehdä yhtään mitään? Näin mä vähän pelkäsinkin :(

Alkuperäinen kirjoittaja työoloista:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinni:

Kilometrikorvaukset on aika hyvä juttu. Jos asiakas on kaukana, niin automaattisesti tehdään kymmenen tarkistusreissua. Sillä saa mukavasti lisätiliä.

Samoin ihmiset ovat valmiita tekemään mitä vain, jos niitä vähän vedättää. Aina on asiakkaalla pullaa leivottu ja ruoat saa syödä siellä asiakkaan laskuun. Jos jotain tarvitsee itselleen, niin asiakkaat ovat valmiita auttamaan ja tekemään puolestasi.

Tämä siis ls-puolella. Sinne kannattaa suuntautua.

Eiköhän ne ole muut alat, joissa ilmaisia lounaita on nautittavissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt:

Sielläpä just oltiin, exän aloitteesta. Ei vaan noudata sitäkään sopimusta. Eli siis vaikka isä on selkeästi vahingollinen lapsilleen, niin sosiaalitoimi ei voi tehdä yhtään mitään? Näin mä vähän pelkäsinkin :(

Sossu ei todella voi muuttaa tapaamissopimusta, olkoon se sitten oikeuden määräämä tai vanhempien välinen sopimus. Monesti vanhemmat kyllä odottavat sitä sossuilta, mutta tapaamissopimus on juridisesti pätevä asiakirja, ja sen mukaan sossujen on toimittava. Vanhemman oikeus on todellakin niin vahva, vaikka lain mukaan tapaamiset ovat lapsen oikeus. Etävanhemmalla vain ei ole mitään velvollisuutta noudattaa sitä, lähin ja lapsen pitää. Näin se vain on... Ei kun uudestaan käräjille jos homma ei toimi.

Miten on mahdollista, että ketjun sossut kuulostaa ihmisiltä? Ei merkkiäkään sadismista tai muusta mielen vammasta

Me taidetaan siis olla ihmisiä! :)
Olen monesti sanonut itsensä huonommaksi tuntevalle asiakkaallekkin, että en ole sen kummempi kuin hänkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sosiaalityöntekijä ehdottaa huostaanottoa, kun äiti valittaa että ei saa lastaan hoitoon?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/1168396

Sitä todellisuutta.

Siis ihan järkyttävää!!!

Tilanne on järkyttävä. Annetaan jumalan valta ihmisille, jotka ovat hakeutuneet alalle toteuttaakseen omaa sadismiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/1168396

Sitä todellisuutta.

Siis ihan järkyttävää!!!

Tilanne on järkyttävä. Annetaan jumalan valta ihmisille, jotka ovat hakeutuneet alalle toteuttaakseen omaa sadismiaan.

Surullista ja valitettavaa. Joka ammatissa taitaa olla omat mustat lampaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt:
Voiko tällaisessa tilanteessa tehdä ls-ilmoituksen isästä? Jos voi, niin mitä siitä seuraa?

Tuo on sinällään hankala tilanne, koska lapsi asuu sun luona, ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä vain alaikäisestä lapsesta. Sitä ei siis voi tehdä vanhemmasta, eli sun pitäisi tehdä ilmoitus omasta lapsestasi.
Sossu voi antaa lausunnon tapaamisiin liittyen vain käräjäoikeuden pyynnöstä, ei kummankaan vanhemman pyynnöstä. Sossu voi tehdä lastensuojelutarpeen selvityksen, ja se ainakin meillä tehdään aina jos vanhempi itse tekee ilmoituksen (jota kutsutaan lastensuojeluhakemukseksi), ja siinä selvitetään lapsen elämäntilanne. Sen pohjalta arvioidaan onko tarvetta lastensuojelun asiakkuudelle, ja jos on niin mitä tukitoimia lapsi tarvitsee. Teidän tapaukseen en voi ottaa kantaa koska en tiedä mitä on tehty, mutta tapaamisriidoissa monesti ls-sossu on lastenvalvojan työparina kun asiaa yritetään ratkaista.

Surullista ja valitettavaa. Joka ammatissa taitaa olla omat mustat lampaansa.

Ei pidä paikkaansa.

Tälle alalle valikoituu tietyn tyyppiset ihmiset. Aivan samoin kun esim. velanperintään ja huumekauppaan valikoituu tietyn tyyppiset ihmiset.

Ei siellä niitä kilttejä naapurintyttöjä ole.

Yhteistyössä