Olen sosiaalityöntekijä, kysy mitä haluat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossun täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sossun täti

Vieras
Olen miettinyt tätä aloitusta moneen kertaan. En ehdi välttämättä vastata heti lastenhoidon ym lomassa, mutta yritän parhaani. Palstalla olen välillä vastaillut alaa koskeviin aloituksiin, mutta kerätäänpä nyt tänne kysymyksiä ja vastauksia. Vastaan minkä ehdin ja osaan.

Minäpä käytän sitten tilaisuutta hyväkseni ja kysynkin sosiaalityön opiskelusta ja itse työstä, koska harkitsen alan opiskelua.

Työllistyitkö heti/pian valmistumisesi jälkeen? Onko työ rankkaa? Joudutko tekemään ylitöitä? Miten paljon erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ala tarjoaa?

Kiitos vastauksista, jos niitä ehdit antaa.

Täällä on toinenkin sossutäti, ja voin vastata minäkin...
Työllistyminen onnistuu heti koska pätevistä sossuista on huutava pula ja avoimia paikkoja on aina paljon, itse menin töihin jo kesken opintojen. Työn rankkuus riippuu siitä mitä hommaa tekee, itse olen lastensuojelussa ja ylitöitä tulee paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon... käytännössä mikä tahansa! Kunnan töissä voi olla lastensuojelussa, aikuissosiaalityössä, vanhus- tai vammaissosiaalityössä tai koulukuraattorina. Ainakin nämä tuli heti mieleen. Lisäksi laitoksissa on sosiaalityöntekijöitä, ja ne voivat olla sairaaloita, lastensuojelulaitoksia, kuntoutuslaitoksia...

Alkuperäinen kirjoittaja Pinni:
Minäpä käytän sitten tilaisuutta hyväkseni ja kysynkin sosiaalityön opiskelusta ja itse työstä, koska harkitsen alan opiskelua.

Työllistyitkö heti/pian valmistumisesi jälkeen? Onko työ rankkaa? Joudutko tekemään ylitöitä? Miten paljon erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ala tarjoaa?

Kiitos vastauksista, jos niitä ehdit antaa.

Hei!
Mulla oli onnea ja olen työllistynyt hyvin. Tein jo opiskeluaikana määräaikaisia pätkiä ja tuurailin kesälomia. Yhtä hyvä tilanne ei ole koko maassa. Tiedän esim. että joissakin yliopistokaupunkien lähistöillä ei saa helposti töitä tai tarjontaa on liikaa.

Työ on rankkaa. Ja tässäkin voin jatkaa, että sama ei koske kaikkia vaihtoehtoa. On eri asia olla lastensuojelutyössä kuin vaikka vanhusten palvelutalossa. Paikkoja on paljon. Ylitöitä en ole joutunut tekemään ainakaan vasten tahtoani. Joskus asiakkaan kanssa menee vähän ylitöiksi, kun juttua riittää ja asiaa. Kellokortit ja ylityölisät on silloin hyviä. ;)

Suuntautumis- ja ammattivaihtoehtoja on aivan älyttömästi. Sosiaalityöntekijähän on esim yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maisteri. Se antaa työmahdollisuuksia ja sivuainevalinnoilla voi painottaa eri vaihtoehtoja. Terapiaosaamista, sosiologiaa, sosiaalipolitiikkoo, gerontologiaa ym vaihtoehtoja voi miettiä. Itse jälkikäteen ajattelisin, että olisin lukenut terapiaosaamista. Se on tarpeen melkein kaikessa sosiaalityössä. Mielenkiintoinen ja monipuolinen ala, vaikka rikastumaan ei helposti pääs ! :)

Jahah. Kiitos vastauksista. Täytyy vielä pohdiskella asiaa viikonlopun aikana. Tuo vastaus kuitenkin teki alasta heti mielenkiintoisemman, jotenkin olin mieltänyt tehtäväkentän aika kapeaksi, ja sen vuoksi torjunut ajatuksen alasta aikaisemmin kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
jos tehdään lastensuojeluilmoitus ja yhteydenottoa tehtäessä ilmoitetaan, että ei tulla olemaan missään tekemisissä sossun kanssa, niin miten toimitte?

Siis perhe josta ilmoitus on tehty, ilmoittaa näin? Selvitys voidaan tehdä joka tapauksessa, sossulla on myös oikeus tavata lasta vaikka vanhempi vastustaisikin. Selvitys voidaan tehdä myös kyselemällä yhteistyökumppaneilta tilanteesta.

jos tehdään lastensuojeluilmoitus ja yhteydenottoa tehtäessä ilmoitetaan, että ei tulla olemaan missään tekemisissä sossun kanssa, niin miten toimitte?

Tämän taidan jättää ls-puolella työskentelevälle mukaan ketjuun tulleelle sossulle. :)

Asia joka minua mietityttää kovasti on et miksi on ok hoidattaa lapsensa muualla esim isovanhemilla,siis siten että vie lapsen joka pvä hoitoon ja hakee kun jaksaa jos jaksaa.. myös on ok kiikuttaa lapsi sairaana hoitoon kun itseä ei kiinnosta.??
Nyt puhutaan siis jatkuvasta,vuosia kestäneestä raijaamisesta hoitoon,kun ei vanhempia kiinnosta oma lapsi..Lapsikin jo häiriintynyt.Miksi suomessa on sis ok hoidattaa lapsensa muilla,vuosi tolkulla ja vieläpä lapsen kustannuksella??

Ja kiitos vielä ketjun aloittajallekin vastauksesta, se oli myös erittäin valaiseva. :) Oli kiva kuulla alalla oikeasti työskentelevien mielipiteitä yliopistojen oman mainonnanomaisen tiedon rinnalle.

Jaksamista työssänne teille molemmille!

Jos on aiheettoman ls-ilmoituksen jälkeen pyytänyt sossun paperit itselleen ja havainnut niiden olevan täyttä paskaa, niin miksi niitä ei saa korjatuksi?

Niitä tekstejä ei muuteta, mutta sinne pitäisi silloin kirjata vanhemman kanta asiaan. Esim. ilmoituksessa lukee että vanhempi jätti lapsen yksin, ja vanhempi sanoo että näin ei tapahtunut ja lapsella oli hoitajana kummitäti. Näin siis asiakaskertomukseen pitäisi aina kirjata; kuka on sanonut ja mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja syntymästä asti hoidossa.:
Asia joka minua mietityttää kovasti on et miksi on ok hoidattaa lapsensa muualla esim isovanhemilla,siis siten että vie lapsen joka pvä hoitoon ja hakee kun jaksaa jos jaksaa.. myös on ok kiikuttaa lapsi sairaana hoitoon kun itseä ei kiinnosta.??
Nyt puhutaan siis jatkuvasta,vuosia kestäneestä raijaamisesta hoitoon,kun ei vanhempia kiinnosta oma lapsi..Lapsikin jo häiriintynyt.Miksi suomessa on sis ok hoidattaa lapsensa muilla,vuosi tolkulla ja vieläpä lapsen kustannuksella??

No suurin osa lapsista nyt on päivähoidossa, eli muut hoitavat kun vanhemmat ovat töissä... Vai tarkoitatko päivähoidon ulkopuolista hoitoa, iltaisin ja viikonloppuisin? Onko sossu tietoinen asiasta? Sossulla kun ei ole kristallipalloa, jos kukaan ei sossulle asiasta ilmoita, ei sossu voi asiaan puuttua jos puututtavaa on. Joskus jos isovanhempi on käytännössä jo lapsen pääasiallinen hoitaja, lapsi on sijoitettu pysyvästi isovanhemmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
Jos on aiheettoman ls-ilmoituksen jälkeen pyytänyt sossun paperit itselleen ja havainnut niiden olevan täyttä paskaa, niin miksi niitä ei saa korjatuksi?

Niitä tekstejä ei muuteta, mutta sinne pitäisi silloin kirjata vanhemman kanta asiaan. Esim. ilmoituksessa lukee että vanhempi jätti lapsen yksin, ja vanhempi sanoo että näin ei tapahtunut ja lapsella oli hoitajana kummitäti. Näin siis asiakaskertomukseen pitäisi aina kirjata; kuka on sanonut ja mitä.

Tässä tapauksessa lukee, että vanhemmalla on mielenterveysongelma. Diagnoosi ja lääkityskin kuulemma löytyy.

Valitettavasti kenelläkään asianosaisella ei ollut tästä mitään tietoa. Ei väitetyllä potilaalla, hänen puolisollaan eikä lääkäreillä. Sossu kuitenkin toimii siltä pohjalta.

Yhteistyössä