Olen sosiaalityöntekijä, kysy mitä haluat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossun täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hilma, tahdonvastaiset huostaanotot päättää hallinto-oikeus, ei sossu. Ainakin meidän alueen hallinto-oikeus on todella tarkka, ja jos perusteluja ei ole, hakemus ei mene läpi. Tuossa uutisessa olevat esimerkit ovat tahdonvastaisia huostaanottoja, eli hallinto-oikeudenkin mielestä ne ovat aiheellisia. Noissa uutisissa ongelmana on se että sossu ei voi kertoa omaa kantaansa asiaan. Toki sossuihin mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, mutta tuskin asiat ihan noin mustavalkoisia ovat kuin vanhemmat esittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt:
Voiko tällaisessa tilanteessa tehdä ls-ilmoituksen isästä? Jos voi, niin mitä siitä seuraa?

Tuo on sinällään hankala tilanne, koska lapsi asuu sun luona, ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä vain alaikäisestä lapsesta. Sitä ei siis voi tehdä vanhemmasta, eli sun pitäisi tehdä ilmoitus omasta lapsestasi.
Sossu voi antaa lausunnon tapaamisiin liittyen vain käräjäoikeuden pyynnöstä, ei kummankaan vanhemman pyynnöstä. Sossu voi tehdä lastensuojelutarpeen selvityksen, ja se ainakin meillä tehdään aina jos vanhempi itse tekee ilmoituksen (jota kutsutaan lastensuojeluhakemukseksi), ja siinä selvitetään lapsen elämäntilanne. Sen pohjalta arvioidaan onko tarvetta lastensuojelun asiakkuudelle, ja jos on niin mitä tukitoimia lapsi tarvitsee. Teidän tapaukseen en voi ottaa kantaa koska en tiedä mitä on tehty, mutta tapaamisriidoissa monesti ls-sossu on lastenvalvojan työparina kun asiaa yritetään ratkaista.

Ok. Kiitos näistä vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Surullista ja valitettavaa. Joka ammatissa taitaa olla omat mustat lampaansa.

Ei pidä paikkaansa.

Tälle alalle valikoituu tietyn tyyppiset ihmiset. Aivan samoin kun esim. velanperintään ja huumekauppaan valikoituu tietyn tyyppiset ihmiset.

Ei siellä niitä kilttejä naapurintyttöjä ole.

Se on sinun mielipiteesi, johon sinulla on oikeus. Itse ajattelen olevani aika kiltti naapurin tyttö. :) En valinnut alaa ilkeyttäni vaan ihan vilpittömin perustein. Ei kukaan viitsi viittä vuotta opiskella toteuttaakseen sadismia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi te suositte ulkomaalaisia, varsinkin tummaihoisia?

Millä tavalla? Ilmeisesti tarkoitat että heille syydetään rahaa jne? Ihan sama toimeentulotukilaskelma tehdään kaikille, perusosat ja muut tulevat koneelle automaattisesti... Sitkeässä on tuo käsitys, en tiedä mistä se on tullut.

Miksi te suositte ulkomaalaisia, varsinkin tummaihoisia?

Laissa, ohjeissa ja säännöissä ei ole ihonväriperusteista suosimista. Eli jos niitä noúdattaa, ei suosi ketään. Ikävää, jos sinusta tuntuu siltä. Ehkä kotouttamistoimenpiteet antavat sellaisen vaikutelman.

Sitkeässä on tuo käsitys, en tiedä mistä se on tullut.

Harkinnanvaraisista lennoista, lomamatkoista, vaaterahoista, kaluste-avustuksista, maksusitoomuksista jne.

Suomalaisella jos ei ole ruokapöytää niin se syö lattialla. Romaani saa samasta syystä maksusitoumuksen iskuun ja myy suomalaiselle pöydän puoleen hintaan ja jatkaa lattialla syömistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ewpiv:
Sitkeässä on tuo käsitys, en tiedä mistä se on tullut.

Harkinnanvaraisista lennoista, lomamatkoista, vaaterahoista, kaluste-avustuksista, maksusitoomuksista jne.

Suomalaisella jos ei ole ruokapöytää niin se syö lattialla. Romaani saa samasta syystä maksusitoumuksen iskuun ja myy suomalaiselle pöydän puoleen hintaan ja jatkaa lattialla syömistä.

Meillä kunnassa mamut ja kaikenväriset saavat aivan samoin perustein etuuksia.

Meidän kunnassa ei ole yhtä ainuttakaan lentolippua tai lomamatkaa avustettu kenellekään (joillekin on kyllä avustettu omavastuu tuettuun lomaan, ihan suomalaisille valkonaamoille lähes kaikki). Huonekaluihin avustetaan kaikille samalla periaatteella kaikille. Vaaterahoihin on romaneille ohjeistus, se on aika tiukka joten ei todellakaan suosi eikä sorsi ketään. Ruokapöytään avustamme kaikille jos se puuttuu, ja se on maksusitoumus. Lähes kaikki annetaan maksusitoumuksena, tai sitten hyväksytään menoksi laskelmaan kuittia vastaan, meidän kunnan ohjeistuksen mukaan. Niihin eri kalusteisiin ja muihin on siis enimmäismäärät paljonko avustetaan, sossulla ei ole päätäntävaltaa ylittää kunnan ohjeistusta.

Hei, tämä kysymys ei kuulu ammattisi alueisiin kylläkään, mutta olen tässä miettinyt seuraavaa: Olen vaihtamassa toista nimeäni viralliseksi kutsumanimekseni. Mietin lähinnä, että virallisempia papereita täyttäessäni pitääkö minun laittaa virallinen kutsumanimi vai etunimijärjestyksestä ensimmäinen etunimekseni, jos ei kysytä kaikkia? Postit tulisi kuitenkin virallisella kutsumanimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Esmeralda:
Hei, tämä kysymys ei kuulu ammattisi alueisiin kylläkään, mutta olen tässä miettinyt seuraavaa: Olen vaihtamassa toista nimeäni viralliseksi kutsumanimekseni. Mietin lähinnä, että virallisempia papereita täyttäessäni pitääkö minun laittaa virallinen kutsumanimi vai etunimijärjestyksestä ensimmäinen etunimekseni, jos ei kysytä kaikkia? Postit tulisi kuitenkin virallisella kutsumanimellä.

Meillä käytetään väestörekisterissä olevaa nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
mitä voi seurata siitä, jos kirjoitat raporttiin valheita?

Riippuu siitä tarkoitatko valhetta jonka tietää kirjoittaessaan valheeksi, vai asiaa joka myöhemmin osoittautuu valheeksi? Jos kirjoittaa kuten sillä hetkellä on tiedossa, siitä ei seuraa mitään koska toimii sen hetkisen tiedon varassa. Ensin mainitusta en tiedä... varmaan esimiehen puhuttelu? Ei ole koskaan tullut eteen meillä tuollaista asiaa.

Eli laittaisin siis virallisiin papereihin (virallisen) kutsumanimen?

En tiedä, enkä halua kokeilla. Ainakin muistutus on mahdollinen ja varmaan samat sanktiot kuin muillakin virkamiehillä jne.

Minä taas tiedän. Ei siitä mitään voi seurata. Valitettavasti.

Näin minä tekisin. Hetuhan myös toimii henkilön oikeaksi varmistamisessa.

En tiedä, enkä halua kokeilla. Ainakin muistutus on mahdollinen ja varmaan samat sanktiot kuin muillakin virkamiehillä jne.

Minä taas tiedän. Ei siitä mitään voi seurata. Valitettavasti.

Jos moista on kohdannut, on mahdollista muistutukseen ja lautakuntaan sekä esimiehelle on mahdollista esittää valitus.

Näin minä tekisin. Hetuhan myös toimii henkilön oikeaksi varmistamisessa.

Kiitoksia paljon :)

Julkisuudessa ovat esillä usein huostaanotot, mutta miten usein niitä oikeasti työssä tulee? Onko se todella huostaanottojen tekemistä kun väitetään ettei avohuolto toimi?

Julkisuudessa ovat esillä usein huostaanotot, mutta miten usein niitä oikeasti työssä tulee? Onko se todella huostaanottojen tekemistä kun väitetään ettei avohuolto toimi?

Aika usein lastensuojelutyö on perheen ja vanhemmuuden tukemista muilla keinoin.

Harvemmin varsinaisia huostaanottoja tehdään, niitä meidän kunnassa (keskikokoinen kaupunki) tulee yhdelle työntekijälle muutama vuoteen. Kiireellisiä sijoituksia ja avohuollon sijoituksia on enemmän, mutta ei sekään yleistä ole. Avohuolto on se jota on eniten, yleensä tapaamisia ja tukikeskusteluja perheen kanssa, ohjaamista muihin palveluihin jne. Avohuoltoa tehdään ylivoimaisesti eniten, mutta eihän se ylitä uutiskynnystä kun ei siinä ole mitään mediaseksikästä...

Helposti ajatellaan lastensuojelun olevan juuri huostaanottojen tekemistä. Joskus olemme asiakkaan kanssa miettineet lastensuojeluilmoituksen aiheellisuutta (olen siis ottanut puheeksi sen) ja asiakas melkolailla aina kysyy heti että eikai tätä mun lasta oteta pois. Selitän sitten miksi koen aiheelliseksi ilmoituksen ja sen että ls-puoli otetaan mukaan kuvioihin ainakin arvioimaan tukitoimenpiteisden tarve.

meidän lapsemme on lastenduojelun asiakas,siitä syystä,että me vanhemmmat käytimme vielä,kun tulin raskaaksi. Olin korvaushoidossa (loppunut) ja meillä ls-asiakkuus olisi toukouussa loppunut,mutta tukiperheen pitäminen edellyttää sitä.
Meillä siä lähti takaisin huume-maailmaan. meillä kanssa tyttö useamman kerran joutunut pettymään,kun isi ei sit tullutkaan. Meillä tehtiin tapaamissopimus,jota ei ees ehditty ottaa käyttöön,kun isä oli sammunut tytön ollessa siä. Sossu kielsi taaamist silleen,et öitä,tai päikkyjä ei saa olla. kaksi tuntia saa olla kahden lapsen kanssa,mutta mun on oltava lähietäisyydellä esi. he puistossa,minä kotona. kaupungille tai asiolle en voi lähteä. Vanhemillaan,siis mummulassa saa käydä kahden tytön kanssa ja siellä olla yötää,kunhan olen satavarma,että siellä ovat. Yleensä pyydän illalla soittamaan ex anopin puhelimesta. 2 kertaa on siä ollut.
Meillä aivan ihana ls sossu...ikinä en ole joutunut hänen kanssaan riitelemään,asiat kerron aoimesti itse.
Tyttö on mös päikyssä,vaikka minä kotona. Tämä on minun jaksamisen tukemiseksi. Samoin tyttö 2yötä/kk tukiperheessä. Siinä mun yökylä jutut on.

meni vähän asian vierestä mutta,minusta ls sossut tekevät arvokasta työtä.

Yhteistyössä