Olen sosiaalityöntekijä, kysy mitä haluat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossun täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Miksi sosiaalilautakunnan paperit ovat jokaisen kansalaisen luettavissa?

Yleiset asiat ovat julkisia, yksityiasiat eivät! Ne ovat suljetulla listalla joka ei mene mihinkään julkisuuteen. Kunnan hallinnon tulee olla läpinäkyvää, siksi kaikkien lautakuntien yleiset asiat ovat kaikkien luettavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ls-asikaan äiti:
meni vähän asian vierestä mutta,minusta ls sossut tekevät arvokasta työtä.

En viitsinyt koko kirjoitusta lainata kun olisi mennyt niin pitkäksi. Mutta kiitos! Juuri tuollaisten asioiden vuoksi tämä työ on palkitsevaa, kun oikeasti voi olla jonkun perheen tukena, ja olla yksi osa auttamassa heitä selviytymään arjessa. Itselläni on erittäin harva asiakas kenen kanssa pitää "vääntää" asioista, käytännössä lähes kaikkien kanssa kaikki asiat on sovittu yhteisesti keskustelemalla. Toki jokainen asiakas tietää että lastensuojelun pakkokeinot ovat käytettävissä, mutta harvoin niitä onneksi tarvitsee. Kun aloitin tämän työn, mulla oli ennakkokäsitys että asiakkaat eivät monesti kerro totuutta (johtuu varmaan siitä että olin aikaisemmin päihdetyössä). Mut yllätti miten avoimia asiakkaat ovat, jopa ihan ensimmäisellä tapaamisella, vaikka tietää lastensuojelun maineen (=huostaanotto). Tuohon käsitykseen olen törmännyt todella harvoin! Monet ovatkin ensikeskustelussa sanoneet että eivät tienneet yhtään mitä täällä tapahtuu mutta tämä olikin näin helppoa. Yksi äiti alkoi itkeä keskustelun päätteeksi kun hän luuli että lapsi viedään häneltä kun sossu kutsuttiin yhteistyökumppanin toimesta palaveriin mukaan. Mitenhän saisi suurelle yleisölle tätä lastensuojelun työtä todenmukaisemmaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja oot tymä:
Voiko tässä ketjussa esitettyjä kannanottojanne käyttää, jos ei ole tyytyväinen sossun johonkin päätökseen?

Miten?? Ei näillä kannanotoilla mitään laajempaa merkitystä ole, koska yksittäisiin tapauksiin ei voi ottaa kantaa vaan voi keskustella ainoastaan yleisesti, ja siitä miten itse toimii tai miten meidän kunnassa toimitaan.
Jos on tyytymätön sossun päätökseen: ensin yhteys päätöksen tehneeseen sossuun ja pyytää päätöksen korjaamista --> valitus lautakuntaan --> valitus hallinto-oikeuteen. Se on se reitti.

Alkuperäinen kirjoittaja oot tymä:
Voiko tässä ketjussa esitettyjä kannanottojanne käyttää, jos ei ole tyytyväinen sossun johonkin päätökseen?

Nimettömät keskustelupalstalla käydyt keskustelulainaukset
eivät varmaan edistä asiaasi, mutta kaikin mokomin.

Olen 17 ja opiskelen toista vuotta ammattikoulussa, ja porukoitten tulot ovat niin paljon etten saa tukia.. ja haluan muuttaa yksin koska kotona me riidellään JOKAIKISESTÄ asiasta. ja se että porukoitten tulot on liian paljon, mutta kun en saa niistä MITÄÄN, tuloja ei itelläni ole. ja helpompi olisi asua vaan yksin, jos tilanne vaikka rauhoittuisi edes hieman. mutta jos menen sossuun ja keskustelen asiasta ni pelkään että sitten ne ramppaa meillä jatkuvasti ja se ei asiaa helpottaisi yhtään. Eli miten pitäisi toimia?

me käytiin sossutädin luona koska sairaala oli tehnyt ls-ilmoituksen isän mt-takia. Siellä kyllä sanottiin ettei kuuluta lastensuojelun puolelle mutta lapsi kuitenkin tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Miten sossu siinä voi auttaa? mitä "suositus" neuvolasta tarkoittaa? saammeko nyt päiväkotipaikan vai? annoimme luvan heidän tehdä yhteistyötä eri neuvoloiden kanssa,joten pitääkö meidän nyt ravata kaikissa mitä meille sanotaan sillä uhalla että kieltäytyminen johtaisi ongelmiin?

Esim. lasten tapaamissopimuksista ja huoltajuudesta päättää oikeus ei lv? Jos toinen vanhemmista ei suostu allerkirjoittamaan tapaamis tai huoltajuus sopimusta menee se oikeuteen jomman kumman vanhemman puolesta. Voiko tuomari määrätä yhteishuoltajuuden jos toinen vanhempi ei siihen suostu? Mitä jos lapsi kieltäytyy menemästä isälleen, pitääkö äidin soittaa lv:lle et tulevat pakkottamaan vai miten toimia?

[QUOTE="Karita";30099018]Saako sosiaalityöntekijä päättää nuoren opiskelupaikasta, ilman nuoren mielipidettä ja kuulemista?[/QUOTE]

en oo ap, mutta ls-sossu kumminkin. lähtökohtaisesti ei tietenkään saa. jos lapsi on huostassa, niin sen voi sossu päättää, että esim. laitosta ei vaihdeta toiselta opiskelulpaikan takia.

Yhteistyössä