Olen sosiaalityöntekijä, kysy mitä haluat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossun täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mamma vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma vaan:
Miten viitsitte vapaa-ajalla miettiä työasioita?

Kuka sanoi, että ollaan vapaa-ajalla? ;)

No huh! Tämähän tietysti selittää paljon ja monelle..

Vastaukseni oli vitsiksi tarkoitettu. Ilmeisemmin huono sellainen. Töisäni en ehtisi vastaamaan tai surffaamaan. Toisaalta jos mulla olisi kotona päivystyspuhelin matkassa, niin mikä olisi vastaillessa päivystämisen ohella.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinni:
J Täytyy vielä pohdiskella asiaa viikonlopun aikana.

Käy katsomassa niitä ruttuturpia ja mieti sitten, haluatko sellaiseksi...

Se on totta. Pääsykokeissakin edellytetään, että nuttura on tiukka ja turpa rutussa. ;)

Kiitos vinkistä!

Onneksi on vielä aikaa harjoitella, en ole mikään mestarikampaaja :/

Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja sossutäti:
Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
Jos on aiheettoman ls-ilmoituksen jälkeen pyytänyt sossun paperit itselleen ja havainnut niiden olevan täyttä paskaa, niin miksi niitä ei saa korjatuksi?

Niitä tekstejä ei muuteta, mutta sinne pitäisi silloin kirjata vanhemman kanta asiaan. Esim. ilmoituksessa lukee että vanhempi jätti lapsen yksin, ja vanhempi sanoo että näin ei tapahtunut ja lapsella oli hoitajana kummitäti. Näin siis asiakaskertomukseen pitäisi aina kirjata; kuka on sanonut ja mitä.

Tässä tapauksessa lukee, että vanhemmalla on mielenterveysongelma. Diagnoosi ja lääkityskin kuulemma löytyy.

Valitettavasti kenelläkään asianosaisella ei ollut tästä mitään tietoa. Ei väitetyllä potilaalla, hänen puolisollaan eikä lääkäreillä. Sossu kuitenkin toimii siltä pohjalta.

Kaikesta on mustaa valkoisella ja sossujen nimet alla. Silti niitä ei saa sieltä pois, vaikka yrittäisi.

Miksi sossu saa tehdä diagnoosin?

hilma, silloin sinne pitäisi lisätä että diagnoosia ei ole eikä lääkitystä. Sossu toimii niiden tietojen pohjalta mitä hänellä sillä hetkellä on, joku on siis ilmoittanut että vanhemmalla on mielenterveysongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
J Täytyy vielä pohdiskella asiaa viikonlopun aikana.

Käy katsomassa niitä ruttuturpia ja mieti sitten, haluatko sellaiseksi...

Se on totta. Pääsykokeissakin edellytetään, että nuttura on tiukka ja turpa rutussa. ;)

Kiitos vinkistä!

Onneksi on vielä aikaa harjoitella, en ole mikään mestarikampaaja :/

P.S. Ruttunaamaisuus on jo hallussa, sitä ei tarvitse erikseen opetella.

Alkuperäinen kirjoittaja Sossuapua:
Ottaisinko toyotan, kia vai hondan?

Honda.

Toyotan laatu on mennyt ala-arvoiseksi. Se ratsastaa vain menneellä maineellaan. Kia tietysti voi olla ihan ok hintaansa nähden, mutta honda on varmasti hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos lapsi ei halua tulla soskun juttusille? Pitääkö vanhemman pakottaa? Väkisin viedä, kantaa, entä jos ei jaksa, painava?

Silloin vanhempi voi tulla ensin yksin juttelemaan ja sitten katsotaan tarvitseeko lasta tavata. Pääperiaate on että lasta tavataan, ellei sitten heti todeta ilmoituksen olevan aiheeton.

Alkuperäinen kirjoittaja syntymästä asti hoidossa.:
Asia joka minua mietityttää kovasti on et miksi on ok hoidattaa lapsensa muualla esim isovanhemilla,siis siten että vie lapsen joka pvä hoitoon ja hakee kun jaksaa jos jaksaa.. myös on ok kiikuttaa lapsi sairaana hoitoon kun itseä ei kiinnosta.??
Nyt puhutaan siis jatkuvasta,vuosia kestäneestä raijaamisesta hoitoon,kun ei vanhempia kiinnosta oma lapsi..Lapsikin jo häiriintynyt.Miksi suomessa on sis ok hoidattaa lapsensa muilla,vuosi tolkulla ja vieläpä lapsen kustannuksella??

No suurin osa lapsista nyt on päivähoidossa, eli muut hoitavat kun vanhemmat ovat töissä... Vai tarkoitatko päivähoidon ulkopuolista hoitoa, iltaisin ja viikonloppuisin? Onko sossu tietoinen asiasta? Sossulla kun ei ole kristallipalloa, jos kukaan ei sossulle asiasta ilmoita, ei sossu voi asiaan puuttua jos puututtavaa on. Joskus jos isovanhempi on käytännössä jo lapsen pääasiallinen hoitaja, lapsi on sijoitettu pysyvästi isovanhemmalle.

Vanhemmat eivät ole töissä. Hoitoon on viety syntymästä asti,joka pvä..haettu kun jaksettu,jos jaksetaan.On tietoinen asiasta.
Ei ole sijoitettu isovanhemille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sossuapua:
Ottaisinko toyotan, kia vai hondan?

En tunne autoja, joten tämä sun täytyy päättää itse.

Jatkan kuitenkin, että toimeentulotuessa autosta aiheutuvia kuluja ei huomioida menona.

Sovitaanko, että esitetään kysymyksiä, jotka liittyy aiheeseen?

Hyvää perjantaita läheiset verkostotyötoverini ja jaksamista päivystysviikonlopun jälkeen taas seuraavaan viikkoon! Koulut alkoi ja työtkin eittämättä lisääntyi (?).

Ennakkoluuloja alalla kohtaat varmasti. Olo on aina kuin altavastaajalla. Kuulee kyselyä siitä olenko se, joka jakaa juopoille rahaa luukulta? Kerran vastasin, että joo. Kandina saa mitata alkometrillä ja maisteri saa jo ojentaa rahat luukulta. Kysyjä jäi miettimään sisältyikö tähän joku piikki...
Pääsääntöisestihän toimeentulotuen käsittelyjä ei tee sossu, paitsi erityistilanteissa (harkinnan varainen jne) ja ekalla kerralla haettaessa. Näin ainakin meillä.
Arvostus on välillä aika matala. Mutta joka työssähän on omat miinuksensa.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Miksi ette nouda 7 päivän hakemusten käsittelyaikaa? Täällä joutuu odottamaan 2 viikkoa päätöstä

Se on 7 arkipäivää, jona aikana päätös on tehtävä. Siihen lisää postituspäivät niin ihan sallitussakin ajassa menee se 2 viikkoa ennen kuin päätös on asiakkaalla. Fakta monessa kunnassa on se, että niitä ei ehdi tehdä sallitussa ajassa, meidän kunnassa onneksi pääosin ehtii. Tiedän kuntia joissa menee useampi viikko, siksi kun ei ole resursseja tarpeeksi. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja täyttä päivää tehdään koko ajan. Kannattaa tehdä lautakuntaan valitus, se omalle työntekijälle pelkästään valittaminen kun ei auta asiaa yhtään.

Ennakkoluuloja alalla kohtaat varmasti. Olo on aina kuin altavastaajalla. Kuulee kyselyä siitä olenko se, joka jakaa juopoille rahaa luukulta? Kerran vastasin, että joo. Kandina saa mitata alkometrillä ja maisteri saa jo ojentaa rahat luukulta. Kysyjä jäi miettimään sisältyikö tähän joku piikki...
Pääsääntöisestihän toimeentulotuen käsittelyjä ei tee sossu, paitsi erityistilanteissa (harkinnan varainen jne) ja ekalla kerralla haettaessa. Näin ainakin meillä.
Arvostus on välillä aika matala. Mutta joka työssähän on omat miinuksensa.

Niin. Ne miinukset tiedetäänkin huonohko palkka, aliarvostus, työtä on liikaa, veemäiset asiakkaat, ei voi puolustaa itseään julkisesti jne. jne. Entäs ne hyvät puolet?

Täällä on toinenkin sossutäti, ja voin vastata minäkin...
Työllistyminen onnistuu heti koska pätevistä sossuista on huutava pula ja avoimia paikkoja on aina paljon, itse menin töihin jo kesken opintojen. Työn rankkuus riippuu siitä mitä hommaa tekee, itse olen lastensuojelussa ja ylitöitä tulee paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon... käytännössä mikä tahansa! Kunnan töissä voi olla lastensuojelussa, aikuissosiaalityössä, vanhus- tai vammaissosiaalityössä tai koulukuraattorina. Ainakin nämä tuli heti mieleen. Lisäksi laitoksissa on sosiaalityöntekijöitä, ja ne voivat olla sairaaloita, lastensuojelulaitoksia, kuntoutuslaitoksia...

Täällä myöskin yksi sosiaalityöntekijä, joka peesailee pitkälti tätä kirjotusta. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon, ja työ voi olla todella moninaista. Usein ihmisillä on se käsitys, että kaikki sossut ovat "luukulla" jakamassa rahaa, mutta näin ei todellakaan ole. Itse työskentelen mielenterveystoimistossa, ja työni on pitkälti terapialuonteista (minulla on myös terapiakoulutus käytynä). Teen siis varsinaisia sossun hommia todella vähän, mitä nyt joskus auttelen asiakkaita täyttämään eläkehakemuksia tms.
Olen myös ollut mm. sairaalassa sosiaalityöntekijänä, ja siellä taas työ oli enemmän paperin pyörittelyä (lomakkeiden täyttelyä jne.). Itse en ole koskaan ollut sosiaalitoimistossa töissä, eikä sen puolen hommat minua kiinnostakaan. En halua olla rahan kanssa tekemisissä, koska koen sen erittäin epäkiitolliseksi työksi.

Itse työllistyin heti saatuani gradun valmiiksi ja vakipaikan sain puolen vuoden kuluttua valmistumisesta. Tein jo opiskeluaikana erilaisia sossun sijaisuuksia monissa eri paikoissa.

Yhteistyössä