Olen niin pettynyt, surullinen, raivostunut - viime yö oli oikea äidin painajainen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen tehnyt aivan samantapaisen tempun. Sillä erotuksella, että meillä ei vanhemmat edes olleet sinä viikonloppuna kotona joten jouduin selviytymään itsekseni kotiin. Ensin liftasin pienen matkan ja lopulta soitin mummulleni ja pyysin hakemaan ja olemaan kertomatta isälleni. Ei ollutkaan kertonut, oli vain sanonut että on KUULLUT kylällä, ettäminä olisin jotain juonut. Varmaan joskus 8 vuotta myöhemmin (ollessani jo aikuinen ja yhden lapsen äiti) kerroin isälleni tuosta tapauksesta. :D

Joka tapauksessa siis tuo on tosi yleistä. Omat kolme nuorempaa sisarustani ovat tehneet ihan samat tempaukset myös ja kaikki ollaan oltu aina sellaisia ns. peruskilttejä, luotettavia ja rehellisiä. Äitinikin joutui kerran valvomaan veljeni sängyn vieressä yön, kun pelkäsi että tämä tukehtuu oksennukseensa. Oli niin koomassa ettei herännyt siihen, kun oksensi.

Mutta ihan hyviä aikuisia meistä on tullut kaikista. :)

En nyt tarkoita, että sinä alkaisit möykkään teinilles. Mutta jos tulee sellainen tilanne, niin ennen huutamista juo vettä lasillinen. Aina kun tuntuu, että korottaa ääntä, niin on juotava lasillinen vettä...
En ole itse joutunut vielä kokeilemaan tuota neuvoa, joten en voi tietää paikkansapitävyyttä. Toivottavasti auttaa

Katsokaa peiliin: mistähän tämä "normaali" alkoholinkäyttö periytyy paitsi teiltä. Suomen alkoholikulttuuri on täysin sairasta: juodaan humalahakuisesti ja sitten ihmetellään kun nuorelle käy noin. Meillä nuoret pitävät täysin normaalina sitä että jossain vaiheessa ruvetaan ryyppäämään. Epänormaalia on se jos näin ei käy, raitis nuori kokee helposti syrjintää kaveriporukoissa. Ottaa aivoon tämä alkoholisteja täynnä oleva maa!

kommentti että ei saa lukee puhelin viestejä alaikäseltä ..tai sähköposteja on pöljän puhetta!

VASTUULLINEN AIKUINEN HUOLEHTII MYÖS TEINEISTÄ!!!

:hug: iso hali ap:lle ...

Alkuperäinen kirjoittaja toi:
kommentti että ei saa lukee puhelin viestejä alaikäseltä ..tai sähköposteja on pöljän puhetta!

Jos lukee, niin silloin rikkoo lakia. Tuomiolle pitäisi saada kaikki, jotka loukkaavat kenen tahansa yksityisyyttä

Hmm.
Mitä sellasta nuoren kännykästä voi selvitä, et siitä olis hyötyä? Jos ajatellaan esim. näitä "itsari/huumeet/karkailu"-juttuja, niin eiköhän ne em. ongelmat ole jo tiedossa jos tulee tarve kännykkää penkoa. Tuskin nuori tekstailee esim. itsariaikeistaan kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Hmm.
Mitä sellasta nuoren kännykästä voi selvitä, et siitä olis hyötyä? Jos ajatellaan esim. näitä "itsari/huumeet/karkailu"-juttuja, niin eiköhän ne em. ongelmat ole jo tiedossa jos tulee tarve kännykkää penkoa. Tuskin nuori tekstailee esim. itsariaikeistaan kenellekään.

kännykästä voi hyvinkin selvitä kuka on viinaa antanut; mikä on mielestäni hyvinkin tärkeä tieto, kun kyse alaikäisistä

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Hmm.

kännykästä voi hyvinkin selvitä kuka on viinaa antanut; mikä on mielestäni hyvinkin tärkeä tieto, kun kyse alaikäisistä

No mitä se auttaa se tieto?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:
Alkuperäinen kirjoittaja toi:

Jos lukee, niin silloin rikkoo lakia. Tuomiolle pitäisi saada kaikki, jotka loukkaavat kenen tahansa yksityisyyttä

jahas, joku leikkii "tietäväistä". :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:

Mieluummin tuomarin eteen kuin papin, joka lasta siunaa hautaan... *kärjistää tahallaan*

Peesi
Se on muuten aika helppo huudella kaikenlaïsta niiden, joilla ei ole teiniä..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Murrosiän irtiotto, koska ap ollut liian holhoava.

Murrosiän temppuja, tuskis kuitenkaan johtuu liiasta holhoamisesta, mitäs jos ap ei olis ollenkaan välittänyt, jälki olis todella tuhoisaa. nyt vaan sitä rauhallisuutta ja rakkautta ja rajoja, tulee olemaan todella vaikeaa tiedän kokemuksesta, itse tein sen virheen että olin liian ankara , unohdin siinä pahimmassa vaiheessa sen että kysymys on LAPSESTA jota pitää ohjata ja rakastaa jne. Minulla jäi se minä, minä, minä kärsin päälle. Oma paha olo olis pitäny purkaa johonkin muuhun kun lapseen , ei niin että etteikö lapsi huomaisi aiheuttaneensa harmia aikuiselle, mutta tärkein on lapsi ja hänen paha olonsa .

No mitä se auttaa se tieto? Voihan asiaan edes silloin yrittää puuttua, aikuinen joka välittää alaikäiselle alkoholia tekee kyllä rikoksen ! Ja jos ei kukaan puutu (välitä) meno sen hurjistuu, aikuisilla on vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en silti lukis ilman lupaa toisen kännykkää

Hahhah, siinä järjenjättiläinen! Mä lukisin, ja tuun lukemaaniki!

Ja siinä sellainen, johon oma lapsi ei luota pätkääkään?

Ai miksi se ei suhun luota?

Väännän rautalangasta: Sinun lapsesi ei luota sinuun ikinä, jos saa selville, että luet hänen kännykkäänsä/päiväkirjaans (mitä hyvänsä yksityistä asiaa). Niitä ei kerta kaikkiaan ole lupaa tutkia ilman lupaa. Mutta ilmeisestikään et ole tätä oivaltanut, kun sanot, että tulet lukemaan [matkapuhelinta]. Niin, että ei sitten tarvitse ihmetellä, jos lapsesi ei sinuun luota. Ethän ole sen arvoinen.

Mee vääntää rautalangasta vaikka kilojas; ei sun lässytyksiäs jaksa oikeasti kuunnella

Hän lukee lapsensa yksityisiä juttuja, eikä osaa edes aikuismaisesti keskustella asiasta... Ei tuo edellinen mitää lässyttäny, ihan asiallisesti koittaa saada sut tajuumaan, ettei oo oikein mennä lukemaan lapsen päiväkirjaa, tai kännykästä viestejä. Itse ainakaan en ois luottanu omiin vanhempiini ollenkaan jos olisin saanut tietää et lukevat mun yksityisjuttuja... Yhden kaverin vanhemmat luki viestit kaverin puhelimesta, ja tiedätkö, kellään ei kiinnostanut mennä niille käymään, ja kyllä heistä puhuttiin p*skaa!!! JÄTTÄKÄÄ LAPSENNE RAUHAAN!!!

Etkö muista enää omaa nuoruuttasi? Sitä jännitystä ja uusien asioiden kokeilun halua? Reagoit kuin ihminen, jolla ei ole nuoruudesta mitään kokemusta. Jos olet nuorena itse mitään koskaan tehnyt, niin kyllä hälytyskellot olisi soineet siinä vaiheessa, kun nuoret alkoivat käydä toisella paikkakunnalla "juhlimassa"...

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Hmm.

No mitä se auttaa se tieto?

niin, mitä se auttaa???

Oispa kiva kertoo kaikkien teidän lapsille, että ootte lukenu heidän viestejä ja päiväkirjaa.. Luottamus menee täysin ja kokonaan. sen jälkeen ette tiedä senkään vertaa lastenne elämästä, mitä ennen sitä. Ja voitte olla varmoja, ettei yksityisasioita kirjoiteta sen jälkeen edes päiväkirjaan, ja kaikki liian paljastavat viestitkin poistetaan, kun ei ole sitä luottamusta, ettei niitä mennä sorkkimaan.. Pitäisitte lapsiinne sellaiset välit, että tietäisitte missä mennään, ettei tarvi lähteä luottamusta pettämään. Mikään ei ole sen pahempaa... Jos ette tajua niin kuolkaa pois.

Hmm. Itse tein samanlaisen tempauksen ekaa kertaa 14-vuotiaana, olin myös siihen asti ollut ns. kiltti tyttö. Siinä vaiheessa ku kotiin tunteja kotiintuloajan jälkeen hoipertelin, oli molemmat vanhemmat huolesta kipeinä odottamassa, siinä oli kunnon puhuttelut (ja seuraavana päivänä uudestaan), ja lukivat myös viestini, sen muistan. Se viestien lukeminen kiukutti tietysti, mutta kyllä minä sen jo silloin ymmärsin, miksi niin tekivät. Tietenkään normaalitilanteessa ei ole ok mennä lukemaan teinin viestejä, mutta eiköhän tällainen tilanne sen salli.

Itselläni ei ole teini-ikäisiä lapsia, enkä osaa vielä kuvitellakaan, miltä tuollainen tilanne vanhempien näkökulmasta tuntuu, mutta ehkä olisi hyvä yrittää olla paisuttelematta asiaa ulos mittasuhteistaan. Nämä kokeilut nyt vain valitettavasti kuuluvat tuon ikäisen elämään, toivotaan että kokeilut jää tähän. Kannatan järkevää ja rauhallista keskustelua asiasta ennemmin kuin mitään huutamista ja raivoamista ja hirveän kovia rangaistuksia eka kerrasta.

Noin ne valehteli munkin kaverit kotonansa vanhemmilleen, kun olivat liian tiukkia, eikä kaverit uskaltanut rehellisesti asioita kertoa. Vanhemmat, kun oli tyyliin "ei se meidän Maija.." Tietenkään ei ole hyvä, että valehtelee ja ryyppää.. Mutta niinpä se on että suurin osa alottaa ton ikäsenä:/

Yhteistyössä