"Olen niin laiska"-ihmiset selittäkääs?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
+
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en oo laiska, mua ei vaan kiinnosta yhtään kikkailla niitten kakkavaippojen kanssa.. :D
Mut jouduthan sä kikkailemaan niitte kertis-kakkavaippojenkin kans..?
Mitä kikkailua siinä on kun kääräsee ne roskikseen?
No samalla vaivalla sä kääräsisit sen keston sinne pyykkikoriin. Ja pyykkiä kai muutenkin teillä pestään..?

mä en oo laiska, mua ei vaan kiinnosta yhtään kikkailla niitten kakkavaippojen kanssa.. :D
No samalla vaivalla sä kääräsisit sen keston sinne pyykkikoriin. Ja pyykkiä kai muutenkin teillä pestään..?
Onko se nyt ihan liikaa vaadittu että ymmärrettäisiin myös se että kaikkia ei innosta käsitellä sitä vauvan paskaa, mä en todellakaan ala liottelee tai huuhtelee paskoja niistä vaipoista, saatika sitten pesemään niitä..Eikös jokaisella ole oikeus omaan valintaan?Mä teen nyt vaan näin, ei se musta sen huonompaa äitiä tee...

Ohis
Meillä pyykin peseminen on oma rumbansa, samoin niiden asetteleminen kuivumaan pitkin poikin kämppää. Roskat menee samalla kertaa roskiin kun kävelen autolle ja vaipat tulee autossa kaupasta samalla kun muutkin ostokset. Lisäpyykit eivät hoidu itsestään. Ja mä en kippaile pönttöön kakkoja, vaan sitä varten se vaippa on, että sinne jää jätökset. Pyyhin pepunkin vielä puhdistuspyyhkeillä ja pistän nekin sinne vaipan sisään.

+
Onko se nyt ihan liikaa vaadittu että ymmärrettäisiin myös se että kaikkia ei innosta käsitellä sitä vauvan paskaa, mä en todellakaan ala liottelee tai huuhtelee paskoja niistä vaipoista, saatika sitten pesemään niitä..Eikös jokaisella ole oikeus omaan valintaan?Mä teen nyt vaan näin, ei se musta sen huonompaa äitiä tee...
Peace. :) Tee mitä haluat. Mut jos kokeilisit, voisit yllättyä miten vaivatonta kestoilu on. En mäkään ole mikään täyskestoilija, ekat 9 kk käytin pelkkiä kertiksiä ja nytkin lapsella on kertis aina unilla, koska en halua alkaa riskeerata lapsen yö- tai päiväunia, kun ne nyt niin hyvin ja katkotta menee. Ja viime viikolla sairastimme porukalla noroviruksen, lapsi ripuloi edelleen ja siksi sillä on nytki kertis. Mua itteeni oksettaa käytettyjä, huuhdeltuja mutta pesua odottavia kestoja enemmän sen kakkakertis-ämpärin avaaminen ja sisällön poisroudaaminen. Haju on niin yök.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kakkavaippa:
No, mulla molemmat olleet jatkuvia kakkaajia ja tavara on ollut löysää kuin mikä. Että siinä ei vaipasta mitään kikkareita nätisti pönttöön tiputella. Roskiin on siis nuo satsit vaipan mukana menneet, parhaimmillaan kymmenesti päivässä. Siinä mun syyni kertisten käyttöön.
Juu, meillä on justiinsa sama homma. Tällä hetkellä 2v ja alle 1v lapset vaipoissa, ja molemmilla tosi löysää tavaraa "sata kertaa päivässä"... Joskus mietin tuota kestoilua, otin oikein selvääkin, mutta meillä se olisi sama homma kuin vastasyntyneiden kanssa, että "se on se raskain ja kakka-aiheisin vaihe kestoilussa ja monet meneekin vastasyntyneiden kanssa vielä kertavaipoilla" :D

vieras
Meillä kestoilu kaatui siihen, kun huomasin, että vaipat ei mene koneessa "siinä sivussa", vaan niillä vähäsaippuaisilla hellyysaineilla (ekover delicate ja erisan) ei lähteneet tahrat vaatteista, vaikka kuinka tahranpoistoainetta ensin laitoin. Vieläkin ketuttaa, kun ei ne lähde enää millään... Siinä kokeilussa meni hyvät småfolkit ym pilalle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisikin vielä kysymys kestovaippailijoille! Miten usein käytte lomalla etelässä?
Miten nämä asiat liittyvät toisiinsa? En ole kestoilija, emmekä ole koskaan käyneet etelässä, mutta ihmettelen tätä vastakkainasettelua. Millä perusteella voi olettaa, että kestovaippailijat kävisivät enemään etelänlomilla, kuin kertiksiä käyttävät?

--
On se kestoilu vieny viimesetkin älynrippeet sitten joiltain. Ei kai sillä lentomatkustuksella ja kestoilulla mitään yhteistä olekaan. Taitaa idea olla siinä, paljonko kuluttaa se lentomatkailu. Eli siinä menee vähän niinkun ekologisuudelta uskottavuus kun kestoillaan, ollaan niin ympäristöystävällistä että ja sitten lennellään pitkin poikin kuluttaen valtavasti.

Jokainen perhe varmaan valitsee sen oman keinonsa ympäristön eduksi, eikö ;)

Täällä!
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Niin ja uskomattoman moni kyllä kääri ne paskat sinne kertakäyttöisen sisään metaania tuottamaan.
No en mä ainakaan kertiksiä rupee putsaamaan :eek: Suoraan roskiin ne menee.
Niin ei vain olis hyvä tehdä :/ oikeesti.
Mutta harvassa on ne ihmiset jotka kertiksistä käy pökäleet pönttöön tipauttamassa.
Itseasiassa, en oo minäkää törmänny ikinä ihmiseen joka ne kakat raapis vaipasta pois, enkä kyllä itekkää ajatellu niin tehä.. :whistle:
Meillä kipataan aina kakat kertiksestä pönttöön (tai ripuleita ei, mut muut).

henna
Mä osakestoilin esikoisen kanssa hänen ollessaan 6 kk - 12 kk, mutta sitten lopetettiin kun vaipoista tuli ihottumaa. Kuopuksen kanssa osakestoiltiin esikoiselta jääneillä vaipoilla noin 1 kk ajan, kunnes kyllästyin siihen että jatkuvasti oli body ja housut kostuneet pissasta vaipan reunoilta ja vaatteet menivät vaihtoon, jopa alle tunnin päästä vaipan vaihdosta. Sitten kun laittoi lisää imua, paketti oli niin suuri että vauva makoili peppu korkealla, eikä sekään ollut kiva. Kertsissä vauvan oli kivempi köllötellä, ja jos se vaikka joskus unohtui pidemmäksi aikaa, ei tarttenut alkaa vaihtaa koko vaatekertaa sen takia.

Meillä käytetään siis kertsejä (kyllä, kippaan kakat pönttöön, tai ainakin sen verran mitä vaipasta ravistelemalla irtoaa) siitä syystä että niiden kanssa on vaan helpompaa. Kestoilun aloitus itsessään on tosi hankalaa, koska tarjontaa on niin hirveästi että sinne vaippaviidakkoon yksinkertaisesti hukkuu! Pitää miettiä että onko se ja tämä vaippa hyvä pullukalle vaiko hoikalle, ja millainen kuori ja sisävaippa olisi hyvä. Vai pitäiskö sittenkin kokeilla taskuvaippoja? Ja riittääkö sellainen ja tällainen imu vai pitääkö ostaa vielä lisäimujakin? Vai onko villahousut ja harsot sittenkin meidän lapselle se sopivin vaihtoehto? Mutta pitäisikö niiden kanssa olla jotain kuivaliinoja? Vaihtoehtoja on vaan ihan liikaa ja jos niistä kysyy niin yksi kehuu tätä ja toinen toista eikä niistä loppujen lopuksi ota erkkikään selvää. Se vaivannäkö että loppujen lopuksi löytää hyvin lapselle istuvan, imukykyisen, mutta sopivan ohuen vaipan, on vaan helposti liikaa vaadittu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
On se kestoilu vieny viimesetkin älynrippeet sitten joiltain. Ei kai sillä lentomatkustuksella ja kestoilulla mitään yhteistä olekaan. Taitaa idea olla siinä, paljonko kuluttaa se lentomatkailu. Eli siinä menee vähän niinkun ekologisuudelta uskottavuus kun kestoillaan, ollaan niin ympäristöystävällistä että ja sitten lennellään pitkin poikin kuluttaen valtavasti.

Ja joiltakin kertistely näköjään vienyt lukutaidon. Sanoinkos olevani kestoilija?

Täällä!
Meillä ei kestoilla siksi, koska vauvan iho ei kestänyt sitä jatkuvaa märkänä olemista. En saanut vaippoja millään yhtä pintakuiviksi kuin kertikset ja toisaalta en taas jaksanut alkaa vaihtaa kestoa monta kertaa yössä. Kuivaliinoja ja eri kestovaippavaihtoehtoja kokeilin.

Ja mun ja kaverien kokemusten mukaan kestot ei oikeesti pelitä. Siis ne toimii kyllä kun vaihdetaan vaippaa tarpeeksi usein, mutta käytännössä ne falskaa aina jonkun verran. Siis jos monta tuntia pidetään (esim. koko yö). En jaksa alkaa sellaiseen, että pitää vaihtaa vaippaa yölläkin tunnin välein, ettei se vaan nyt vuoda.

Vauva kakkasi pienenä 8 kertaa päivässä ja ne vaipanvaihdot oli ihan tarpeeksi mulle. vaihdettiin siis n. 10 vaippaa päivässä, kun pari pelkkää pissavaippaa ja mentiin kertiksillä. Montakohan kestoa olisi mennyt, kun ne pitää vaihtaa vielä useemmin (käytännössä yksien pissojen jälkeen ja meillä lapsi pissaa yölläkin useita kertoja).

--
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja --:

Ja joiltakin kertistely näköjään vienyt lukutaidon. Sanoinkos olevani kestoilija?
Tarkoitinkin tämän kommenttini lähinnä tuolle, joka pesee ne kestovaipat siellä hotellihuoneessa....

Pisti silmään joku kommentti että ekoihmiset ei käsitä että pyykinpesu vie energiaa :headwall:

Ei kukaan ole niin väittänyt, eikä myöskään sitä että se olisi luonnonvarojen kannalta 'ilmaista' kestoilla.
Aina näihin samoihin kommentteihin myöskin sama vastaus- se on kuitenkin ekologisempaa kestoilla, kaikin puolin ja miltä kantilta hyvänsä laskettuna.
Mutta mä en pakota siihen ketään, kerron jos kysytään.
Ei mulle tarvitse vakuutella hirmuisesti ellei käytä, mutta toisaalta jos keskustelun aiheesta avaa niin on sitten myös valmis kuulemaan mitä mulla on sanottavana niitten puolesta.

Valinta siinä missä uskonlahkon mittoihin venynyt karppauskin :saint:

shihtzu
Te jotka vertaatte kestoilua ja lentokoneella lentämistä, niin tuo on minusta aivan älytöntä, koska ne on kaksi aivan eri asiaa. Miten suuria roskakasoja niistä lentokoneista tulee, jotka eivät maadu ikinä. Minä siis kestoilen ja kertistelen molempia, koska täyskestoiluun mulla ei inspiraatio täysin riitä, mutta kestoja käytän vaan ihan sen vuoksi, ettei niitä jätevuoria syntyisi niin paljoa, ne on ne asia mikä minua häiritsee ei mitkään päästöt, vaan ne jumalattomat jätevuoret, jotka vie turhaa tilaa maapallolta. Niiden jätevuorien paikalla voisi kasvaa vaikka puita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no just niin... Kikkailla kakkavaippojen kanssa? samanlailla ne suihkutellaan/kippaillaan pönttöön ku ne kertakäyttöset? mikä tekee siis kestoista kakkavaippojen kaa kikkailua?
En minä ainakaan suihkuttele tai kippaile kertakäyttövaippoja. Dumppaan vaan roskikseen ja thats it.

Eli kyllähän se kestoilu on kertiksiin verrattuna paskavaipoilla kikkailua mutta kikkailee ken tahtoo. Minulla on muutakin tekemistä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Te jotka vertaatte kestoilua ja lentokoneella lentämistä, niin tuo on minusta aivan älytöntä, koska ne on kaksi aivan eri asiaa. Miten suuria roskakasoja niistä lentokoneista tulee, jotka eivät maadu ikinä. Minä siis kestoilen ja kertistelen molempia, koska täyskestoiluun mulla ei inspiraatio täysin riitä, mutta kestoja käytän vaan ihan sen vuoksi, ettei niitä jätevuoria syntyisi niin paljoa, ne on ne asia mikä minua häiritsee ei mitkään päästöt, vaan ne jumalattomat jätevuoret, jotka vie turhaa tilaa maapallolta. Niiden jätevuorien paikalla voisi kasvaa vaikka puita.
Mutta kukin suojelee luontoa omalla tavallaan jos niin tahtoo. Toiset eivät käytä kertakäyttövaippoja ja toiset eivät lennä etelään lomille. Ja onhan niitä toki nyt muitakin tapoja, mutta tuo esimerkki tuli ekana mieleen.

Yhteistyössä