Olen niin kyllästynyt siihen että mies on KOKO AJAN väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt puoliso:
Mies tekee kolmivuorotyötä ja minä olen kotiäitinä. Olen niin tympääntynyt tähän että mies on ihan koko ajan aivan poikki. Tämän viikon on yövuorossa ja on kirjaimellisesti nukkunut koko päivän..kerran on käynyt vessassa ja painui takaisin sänkyyn..ei ole edes syönyt mitään.Tiedän että yövuorot väsyttää, mutta että onko tämä enää normaalia? Työ ei ole fyysisesti raskasta.

Itsekin toivoisin vähän apua kotitöissä ja lastenhoidossa. Ja kaipaan hänen seuraansa...en edes muista milloin viimeksi meillä olisi ollut helliä hetkiä. On aina niin väsynyt ja kärttyinen ettei jaksa nähdä "vaivaa" minun eteeni.

Haloo! Jos mies on yövuoroissa, niin silloin on tärkeää nukkua!!! Itse nukun yövuoron jälkeen 7-8 tuntia ja tokkurassa sen jälkeen menee tunti pari tokkurassa.

haloo itelle! lueppas vähän tarkemmin se kohta jossa ap kertoo miehensä nukkuvan kutakuinkin klo 6-19 välisen ajan..

toiset tarvitsee yövuorojen jälkeen enemmän lepoa ja unta kuin toiset. Minä kyllä ymmärrän tämän. Eiköhän ap:nkin perheessä ole bnainen jäänyt siksi kotiin, että hoitaa perheen ja mies käy töissä. Ap voi mennä töihin myös ja laittaa lapset hoitoon. Sitten voivat miettiä muita ratkaisuja.

aina täällä kehutaan sitä äidin kotona olon tärkeyttä, mutta sitten sekään ei ole hyvä, että mies käy töissä ja äiti saa olla kotona.

Mies tekee kolmivuorotyötä ja minä olen kotiäitinä. Olen niin tympääntynyt tähän että mies on ihan koko ajan aivan poikki. Tämän viikon on yövuorossa ja on kirjaimellisesti nukkunut koko päivän..kerran on käynyt vessassa ja painui takaisin sänkyyn..ei ole edes syönyt mitään.Tiedän että yövuorot väsyttää, mutta että onko tämä enää normaalia? Työ ei ole fyysisesti raskasta.

Itsekin toivoisin vähän apua kotitöissä ja lastenhoidossa. Ja kaipaan hänen seuraansa...en edes muista milloin viimeksi meillä olisi ollut helliä hetkiä. On aina niin väsynyt ja kärttyinen ettei jaksa nähdä "vaivaa" minun eteeni.

Haloo, itsekin vuorotyössä ja yövuoron jälkeen saa/pitää nukkua päivä. Itse herään nukkumispäivänä kahden kolmen aikaan. Koita ymmärtää vähän enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Haloo! Jos mies on yövuoroissa, niin silloin on tärkeää nukkua!!! Itse nukun yövuoron jälkeen 7-8 tuntia ja tokkurassa sen jälkeen menee tunti pari tokkurassa.

haloo itelle! lueppas vähän tarkemmin se kohta jossa ap kertoo miehensä nukkuvan kutakuinkin klo 6-19 välisen ajan..

toiset tarvitsee yövuorojen jälkeen enemmän lepoa ja unta kuin toiset. Minä kyllä ymmärrän tämän. Eiköhän ap:nkin perheessä ole bnainen jäänyt siksi kotiin, että hoitaa perheen ja mies käy töissä. Ap voi mennä töihin myös ja laittaa lapset hoitoon. Sitten voivat miettiä muita ratkaisuja.

aina täällä kehutaan sitä äidin kotona olon tärkeyttä, mutta sitten sekään ei ole hyvä, että mies käy töissä ja äiti saa olla kotona.

Onkohan se ihan todella noin mustavalkoista?

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Onkohan se ihan todella noin mustavalkoista?[/quote

miksi ei olisi. Mieheltäkin voi kysyä jos haluaa jäädä kotiin ja nainen menee töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
On koko viikon yövuorossa ja nukkuu kaikki päivät? On normaalia. Koita kestää, älä ainakaan kiukuttele.

Mun mielestä ei ole normaalia. Olin itse aikoinaan 4-vuorotyössä, johon kuului siis yövuorojakin, enkä koskaan nukkunut koko päivää. Heräsin aina viimeistään klo 15.00 (nukkumaan pääsin siis n. klo 7.00) ja tein omat kotihommani (asuin vielä äidin luona silloin), saatoin käydä kaupassa ymsyms. Ihan hyvin jaksoin ilman mtnenergiajuomia. Plus oli tehdastyötä, ei raskasta sellaista, mutta tietty tahti oli kokoajan säilytettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Eden:
Minun miehellä meni toisin päin eli teki vain ensin aamu vuoroa mutta oli koko ajan todella väsynyt eikä jaksanut tehdä yhdessä yhtään mitään. Vaikka olisi yössä nukkunut 12 tuntia ei meinannut aamulla sängystä ylös päästä. Sitten sai siirron kolmivuoro työhön ja nyt on paljon pirteämpi sekä voimia riittää lasten ja minun kanssa touhuamiseen. Yö vuorosta kun tulee nukkuu kahteen asti ja herää pirteänä. Yleensä on ruoka valmiina kun tulen lapsien kanssa kotiin sekä taloa siivottu mitä se ei tehnyt ikinä ennen . Myöskin lemmen hetket ovat lisääntyneet huomattavasti kun sillä riittää virtaa myös siihen .

Ehkä miehesi on enemmän yö ihminen kuin aamu ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
On koko viikon yövuorossa ja nukkuu kaikki päivät? On normaalia. Koita kestää, älä ainakaan kiukuttele.

Mun mielestä ei ole normaalia. Olin itse aikoinaan 4-vuorotyössä, johon kuului siis yövuorojakin, enkä koskaan nukkunut koko päivää. Heräsin aina viimeistään klo 15.00 (nukkumaan pääsin siis n. klo 7.00) ja tein omat kotihommani (asuin vielä äidin luona silloin), saatoin käydä kaupassa ymsyms. Ihan hyvin jaksoin ilman mtnenergiajuomia. Plus oli tehdastyötä, ei raskasta sellaista, mutta tietty tahti oli kokoajan säilytettävä.

ihmiset on erilaisia. toiset tarvitsee enemmän unta ja ainakin minä olen yövuoron jälkeen aina ihan tokkurassa vaikka knukunkin. Koko päivä menee sumussa.

Henkilö, Joka tarvitsee yövuoron jäkeen säännöllisesti 12-13h unta ja on näin ollen kotona arviolta pari tuntia hereillä, joka aika sitten kuluu tietokoneiluun ja syömiseen, ei sovellu yötöihin. yövuoro on 8-10h ja kuvitteellinen hlö saapuu kotiin klo 7 maissa. Syö vähän ja käy unille. Hän herännee klo 15 maissa. Syö, lukaisee lehden. Osallistuu kotihommiin ja seurustelee puolison ja lasten kanssa. Ehkä käväisee lenkillä ja suihkussa. Ottaa pikku tirsat illalla ja lähtee töihin klo 21. Tai ainakin kutakuinkin näin. Sitten on vielä vapaat ja viikonloput. Silloin voi levätä, osallistua, olla puolison ja lasten kanssa. Näin oma kokemukseni on. Eli ei ole tarpeen ap:ta moittia, jos on huolissaan ja tympääntynyt.

Hei taas. Täällä on näköjään keskustelua vielä jatkettu. Aivan kuin olisi minun "rukouksiini" vastattu, koska miehelle tuli tänään postitse kirje terveystarkastukseen ja labrakokeisiin työn kautta. Ja sinne hänen on kyllä pakko mennä.
Joku kyseli onko hänellä ylipainoa, kyllä on, ja hän myös kuorsaa paljon joten hyvin mahdollista tuo uniapneakin. Emme ole aikoihin pystyneet nukkumaan samassa sängyssä hänen kuorsauksensa takia, mutta kun ei hän ole saanut niin paljon aikaiseksi että olisi mennyt lääkärin juttusille minun kehoituksista huolimatta. Miten siis pakottaa aikuista miestä joka ei kuuntele puolisoaan? :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Koita nyt ylipuhua mies sitten puhumaan väsymyksestään työterveydessä. Ettei mene sanomaan jotain tyyliin "kaikki hyvin" ja kävele ovesta ulos. Tsemppiä. :)

Joo ja onneksi ottavat verikokeet, koska niissä ei ainakaan voi valehdelle kaiken olevan okei, mikäli näin ei tosiaan ole. Oikeastaan toivoisinkin että kokeista löytyisi jokin syy tuohon väsymykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:

Haloo, itsekin vuorotyössä ja yövuoron jälkeen saa/pitää nukkua päivä. Itse herään nukkumispäivänä kahden kolmen aikaan. Koita ymmärtää vähän enemmän.

Mut hei, tässä oli kyse kyllä enemmästäkin. Mies on väsynyt myös koko ajan vaikka olis muissa vuoroissa!

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:

Mut hei, tässä oli kyse kyllä enemmästäkin. Mies on väsynyt myös koko ajan vaikka olis muissa vuoroissa!

ja myös viikonloppuisin. Kesälomallaankin nukkui todella paljon

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Henkilö, Joka tarvitsee yövuoron jäkeen säännöllisesti 12-13h unta ja on näin ollen kotona arviolta pari tuntia hereillä, joka aika sitten kuluu tietokoneiluun ja syömiseen, ei sovellu yötöihin. yövuoro on 8-10h ja kuvitteellinen hlö saapuu kotiin klo 7 maissa. Syö vähän ja käy unille. Hän herännee klo 15 maissa. Syö, lukaisee lehden. Osallistuu kotihommiin ja seurustelee puolison ja lasten kanssa. Ehkä käväisee lenkillä ja suihkussa. Ottaa pikku tirsat illalla ja lähtee töihin klo 21. Tai ainakin kutakuinkin näin. Sitten on vielä vapaat ja viikonloput. Silloin voi levätä, osallistua, olla puolison ja lasten kanssa. Näin oma kokemukseni on. Eli ei ole tarpeen ap:ta moittia, jos on huolissaan ja tympääntynyt.

suunnilleen samaa mieltä.

mun mielestä on hiukan epäreilua jos työssäkäyvä saa sen työssäkäynnin perusteella nukkua niin paljon kuin lystää ja viettää kaiken työajan ulkopuolisen ajan juuri kuten itse sattuu huvittamaan täysin riippumatta siitä mikä se yleistilanne siellä kotona on ja kuinka se kotona oleva puoliso jaksaa.
näitä tämän ketjun vastauksia lukiessa tuli kyllä sellainen olo että yleisen mielipiteen mukaan kotona olevan pitäisi jaksaa loputtomiin kun taas työssäkäyvän ei tarvitse vaivautua yhtään mihinkään koska hän käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

mun mielestä on hiukan epäreilua jos työssäkäyvä saa sen työssäkäynnin perusteella nukkua niin paljon kuin lystää ja viettää kaiken työajan ulkopuolisen ajan juuri kuten itse sattuu huvittamaan täysin riippumatta siitä mikä se yleistilanne siellä kotona on ja kuinka se kotona oleva puoliso jaksaa.
näitä tämän ketjun vastauksia lukiessa tuli kyllä sellainen olo että yleisen mielipiteen mukaan kotona olevan pitäisi jaksaa loputtomiin kun taas työssäkäyvän ei tarvitse vaivautua yhtään mihinkään koska hän käy töissä.

ilmeisesti sitä kuitenkin ollaan juututtu sinne kivikaudelle ja ajatellaan että naisen pitää sietää kaikki mitä eteen tulee :( vaikka minä kotona kaiken teenkin ja ihan mielelläni, mutta kyllä siitä silti haluaisi saada myös jonkinlaista arvostusta miehen suunnalta. On alkanut tuntumaan siltä että pitää minua ja lapsia ihan itsestään selvyytenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo ja onneksi ottavat verikokeet, koska niissä ei ainakaan voi valehdelle kaiken olevan okei, mikäli näin ei tosiaan ole. Oikeastaan toivoisinkin että kokeista löytyisi jokin syy tuohon väsymykseen.

Mitä verinäytteitä ottavat? Jos tyypilliset pvk ja kolesteroliarvot, niin eipä niistä paljon väsymyksestä selviä ellei miehelläsi sitten ole anemia.

Mitä verinäytteitä ottavat? Jos tyypilliset pvk ja kolesteroliarvot, niin eipä niistä paljon väsymyksestä selviä ellei miehelläsi sitten ole anemia.

jaa`a sen kun tietäisi. Paperissa lukee vain että "sinulle on varattu aika laboratoriakokeisiin työterveysasemalle".

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

ilmeisesti sitä kuitenkin ollaan juututtu sinne kivikaudelle ja ajatellaan että naisen pitää sietää kaikki mitä eteen tulee :( vaikka minä kotona kaiken teenkin ja ihan mielelläni, mutta kyllä siitä silti haluaisi saada myös jonkinlaista arvostusta miehen suunnalta. On alkanut tuntumaan siltä että pitää minua ja lapsia ihan itsestään selvyytenä.

Ehkä kysymys voi olla päinvastaisestakin - että umpimieli on pelonhallintaa. Säähän sanoit tuolla alkupuolella keskustelua, että olet muutaman kerran meinannu lähteä, ja jotenkin siinä vaiheessa aina mies on onnistunu puhumaan ympäri.

Siitä voinee päätellä, että mies haluaa pitää perheensä, kun on kerran siinä vaiheessa saanu suunsa auki. Mutta sitten tulee tämä käsi sydämelle -kysymys: oletko ollu ihan tosissasi lähtemässä, vai onko se ollut tämmöinen älä anna mun mennä -anomus. Koska jos olit tosissaan lähdössä, niin silloinhan on tavallaan molempien helppo neuvotella jatkamisen mahdollisuudesta puhtaalta pöydältä: tässä on mun ehdot, tossa sun, katotaan pystytäänkö sovittamaan ne yhteen, ja kokeillaan määräaika, ja katotaan sitten uudelleen että kannattaako jatkaa. Kummankaan ei tartte kokea syyllisyyttä ja huonoutta silloin, ja on tilaa toiveikkuudelle.

Mutta jos mies kokee asian niin, että kiristät lähtemisuhalla, niin sellaista pelkoa ei kukaan jaksa kovin pitkään, vaan alkaa ennen pitkää törkkiä sua ite pois umpimielisyydellään (yrittää ehkä hiukka häiriintyneellä tavalla todistaa itelleen, että et lähde kuitenkaan - saa ainakin jossain mielessä aloitteen omiin käsiinsä).

Jos taustalla on vielä joku sairaustila, niin ei ole ihme jos mies on uuvuksissa, koska semmoinen umpimielisyyskin kuluttaa voimia ihan yksinäänkin. En siis yritä selittää niitä nukkumismääriä psyykkisellä stressillä pelkästään. Ja koska mun mielestä jonkunnäköinen sairaus tuossa on enempi kuin todennäköinen perusselitys, niin haluan korostaa, että pitäisit tarkkaan huolta, että kykenet katsomaan tilannetta jotenkin muuten kuin moraalisena kysymyksenä.

Musta jotenkin vaikuttais, että olet itekin aavistuksen verran epävarma omista oikeuksistas, ja yrität katsoa asiaa sen kautta, että kun edes arvostusta saisi. Ja silloinhan alat herkästi paheksua miestä arvostamattomuudesta, jolloin sun omat oikeudet hämärtyy ennestään, eikä sun tartte enää yrittääkään niitä varjella. Eli se paheksuminen on helposti ansa sekä sulle että miehelle.

Eli mun näkökulma on se, että on itestään selvää, että tämmöinen tilanne täytyy saada muuttumaan nopeasti, jo senkin takia, etteivät lapset koe olevansa näkymättömiä. Eli koska siitä ollaan yhtä mieltä, että sun ei tartte elää kivikaudella, niin sitten on varaa katsoa rauhallisesti niitä toimenpidevaihtoehtojakin, eikä tarvi kerjätä toiselta mitään.

Ap:Tuo miehen väsymys on NIIIIN TUTTUA myös meilläkin!Tekee kaksvuoro työtä,mut sen vakilause on"Huh,kun mua väsyttää!" Se on niin tuttua myös meilläkin etten voinu muuta ku nyökytellä noita sun kirjoituksias,niin tutuilta tuntui.Ei auta meilläkään onko viikonloppu tai loma,sillonkin väsyttää nii...Huoh!Itsekin heräilen öisin imettämään ja mies kuorsaa vieressä,joten sit mun uni häiriintyy siitä!Mut se ei tajuu mun väsymistäni tähän normi perhe/kodinhoito elämään...

Ystäväni miehellä todettin juuri diabetes jatkuvan väsymyksen takia.

Minulla myös. Järkyttävä väsymys oli koko ajan. Diabetes ei muuten oireillut. Kun lääkitys ja ruokavalio ovat kunnossa, olen kuin eri ihminen - oikeasti! En tarkoita, että miehelläsi on joku sairaus, vaan enemmänkin sitä, että se kannattaa tarkistaa, koska itsekin jäin ihan sattumalta "kiinni labraseulassa" - onneksi. Olin ajatellut, että olin vain hirmuisen väsynyt... Ja nukuin aina, kun mahdollista.

mulle ainakin normaalia. Mä oon yösvuoroista ihan poikki. nukun yleensä puoli viiteen - katkonaisesti- ja site syön käyn suihkussa ja kömmin seiskan aikaa takas punkkaan. Nukun tunti puolitoista ja ysiksi töihin. Yövuorojen loputtua mulla menee palautumiseenkin pari 3pv mutta en toki nuku mutta olen naatti, hoidan silloin kyllä poikaamme.
kyllä vuorotyö väsyttää. Olen hoitaja fyysistä on työni paljon jalkojen päällä.
Anna ukkos levätä, herranen aika.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:

Näin juuri. Koitan olla ymmärtäväinen ja koitan olla kiukuttelematta, mutta kun väsymys on hänellä kova myös silloin kun on aamu- tai iltavuorossa.

Niin, jos on aina väsynyt, oli mikä vuoro tahansa... Niin kyllä sillon miettisin että johtuisko väsymys jostain muusta. Koska sullaki on varmasti rankkaa kotona, ei voi olettaa et mies saa nukkua aina kun on kotona, koska on väsynyt. Säkin olet varmasti väsynyt, jos hoidat kaiken yksin. Ootko yrittänyt jutella miehes kanssa?

jesus mitä sössötystä.

älä lässytä mee vuorotöihin nin näät mite helvettiä se voi olla. Lopeta kotona makaaminen niin tiedät millasta on kun ihminen väsyy työn teosta. Kotona makaamisella tulee van makuuhaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja jup:

älä lässytä mee vuorotöihin nin näät mite helvettiä se voi olla. Lopeta kotona makaaminen niin tiedät millasta on kun ihminen väsyy työn teosta. Kotona makaamisella tulee van makuuhaavat.

Kuka ***tana kehtaa sanoa noin ihmiselle, joka hoitaa yksikseen taaperoa ja vauvaa?

Yhteistyössä