Olen niin kyllästynyt siihen että mies on KOKO AJAN väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja tosiaan nuo uupumukset/orastavat masennukset on syytä hoitaa, sen verran usein ne nimittäin johtaa alkoholismiin. ja siinä vaiheessa on usein jo liian myöhäistä..

Alkuperäinen kirjoittaja dina:
meillä ei mies oo kolmivuorotyössä, tekee yhtä vuoroa joka sitten normaalipäivänä kestääkin sen 12h. Talveksi onneksi helpottaa vähän. On kyllä kovin uupunut aina, ei jaksa mitään ja yksinhän minä näin ollen kotona kaiken hoidan. Pahinta on juurikin se ettei yhteistä aikaa ole, ja jos oliskin, ei mies uupumukseltaan jaksa innostua mistään.

Olen vain yrittänyt parhaani mukaan ymmärtää ja pyytänyt miestä pitämään välillä lomaa, vaikka sairaslomaa, mitä tahansa että hoitaisin itsensä kuntoon. Pyynnöt on tähän asti olleet turhia, ja tuo 25v näyttääkin jo ennemminkin 35v:lta. Kovin tylsäksikin on mies muuttunut.

Työuupumus pitäisi aina ottaa vakavasti, valitettavasti just miehet ei tahdo sitä tunnistaa ja vaikka tunnistaakin, sen tunnustaminen on taas asia erikseen. Ja vaikea asia onkin.

Kyllä se vaan niin taitaa olla kuin sanoit. Minustakin tuntuu että mies on jotenkin vanhentunut ja mustat rinkulat silmien alla on tulleet jäädäkseen. Sehän se ikävää onkin kun suhde on käynyt todella tylsäksi. Emme ole kertaakaan kahdestaan päässeet mihinkään sen jälkeen kun kuopus syntyi, yhteinen aika voisi kyllä tehdä hyvää. Vauva ei pulloa huoli ollenkaan joten olen aika kiinni pienessä..

Sillon kun tuon miehen tapasin me juteltiin paljon niistä asioista mitkä meidän mielestä meidän avioliitoissa oli mennyt pieleen.
Yks syy mistä mies mainitsi oli just se että hän teki vuorotyötä,rouva oli koko heidän yhdessäoloajan,liki 20 vuotta kotona tekemättä koskaan palkkatyötä.
Mies sanoi että kun hän tuli väsyneenä töistä,heti kun sai oven auki iskettiin muksut syliin että nyt hoidat kun rouvalla oli ollut raskas päivä kotona lasten kanssa.Ei puhettakaan että olis ollu esim. ruoka valmiina,ei ollut kuulemma koko päivänä ollut aikaa tehdä ruokaa kun piti muksuja hoitaa ja jatkuva valitus miten on tappavan tylsät samanlaiset päivät joka päivä.
Mä ymmärrän ettei sellasta narinaa jaksa kukaan kuunnella vuosikausia.
Ei se lastenhoitokaan mitään lomailua ole mutta siinä kuitenkin pystyy päivärytminsä ihan itse järjestään ja hommansa jos vaan haluaa.
Eikä kivaa ole sekään että mies nousee aamuviideltä ylös kun pitää mennä kuudeksi töihin ja pitäis jaksaa vaimoa viihdyttää aamuyöhön kun se nukkui aamupäivän ja on sit virkee.
Mä olen halunnut vapaaehtoisesti järjestää päivärytmini samaksi kun mulle sillä ei ole merkitystä nyt kun kotona olen.
Eri asia oli sillon kun olin töissä.
Mutta ihan tosi kannattaa kokeilla sitä että antaa sen miehen nukkua eikä valita,eikä ensimmäisenä narise miten kamala päivä on taas muksujen kanssa ollut kun toinen tulee töistä kotiin.
En tarkoita tätä ap.lle kun en tiedä miten heillä on vaan noin ihan yleisesti.
On aikoja jolloin väsyttää enemmän,monille se syksyn pimeys ja talventulo on jo sinällään väsyttävää,mä taas itse olen pirteimmilläni silloin ja nuupahdan kun kevätarska paistaa ja kesä tulee.
Jos väsymys ei mene ajallaan ohi,sitten on syytä keskustella siitä mikä sen jatkuvan väsymyksen aiheuttaa,se voi olla paitsi fyysistä,myöskin henkistä.
Lapsiperheissä raha on usein tiukalla ja jos toinen on töissä ja toinen kotona niin se perheen elanto jää sen töissäkävijän kontolle yksin.
Jos siinä painaa taloudelliset huolet,ei sekään niin helppoa ole.
Kotiäidin ainoa päivän kohokohta yleensä on se kun se puoliso tulee töistä kotiin,siinä tulee niin helposti napistua sitten.
Arki on useimmiten sitä samaa ja taatusti on myös tylsää jos sen niin ottaa.

meillä on lapsi nyt pian 2v ja asiat on alkaneet helpottaa sitä mukaa kun saan miehen houkuteltua mukaan yhteisiin puuhiin. Näiden yhteisten vuosien aikana oon itkun ja huudon kanssa pakottamalla pakottanu pitämään vapaapäiviä, kun en kestä kattoa toista niin huonossa jamassa. Ei minunkaan miehen työ varsinaisesti mistään rankimmasta päästä ole, mut rankkaa siitä tekee se että elämä on vaan sitä työtä. Ja kotiin kun pääsee, siellä oottaa lisää työtä ja työtä ja aina vaan työtä. Kiireisessä arjessa sitte irtiotot unohtuu, ja vauvojen kans on aika mahdotontakin. Äkkiäkös tuossa masentuu.

vauvan tulo perheeseen tuo oman osansa. ainakin tolla omalla ukollani tuli jotenkin viiveellä tajuntaan se että kuinka elämä muuttui ja miten hänen tulee muuttua mukana.

nykyään menee onneksi jo paremmin :) pitää vaan osata höllätä tahtia välillä ja unohtaa stressin aiheet.

Vastaan itse näin jatkuvaa yövuoroa tekevänä. Olen muutamia kuukausia sitten palannut aika monen vuoden jälkeen töihin, ja teen siis vain yötä.. Meillä tilanne on se, että mies on nyt ollut pitkän aikaa sairaslomalla (työnsä on fyysisesti erittäin vaativa, arjessa pärjää kyllä) mies ei anna mun nukkua, eikä tahdo millään käsittää miksei mulle riitä 4-5 tunnin unet. Kaikki kotityöt, lastenhoito, jne. on edelleen täysin mun vastuulla. Mies herätttää mut joka hemmetin päivä viimeistään yhdeltä, syyt vaihtelee.. mä olen aivan loppuunväsynyt. Mies nukkuu itse 8-10 tuntia, istuu päivät koneella tai telkkarin edessä. Ero välähtelee mielessä.. helppoa siitäkään tuskin tulisi, mutta olisi yhden jäljet vähemmän siivottavana.

Clivia, tekstissä oli paljon tottakin, mutta minun täytyy sanoa että ei päivät minulla ei ole tylsiä. Minulla on mammakavereita ja käymme lasten kanssa ulkoilemassa ja kahvitellaan parinaki päivänä viikossa. Minä osaan ottaa myös ilon irti siitä että saan olla lasten kanssa kotona. Toki jotkin päivät ovat raskaita ja silloin haluan miehelleni purkaa mieltäni ihan yhtälailla kun haluan kertoa jos meillä on ollut tosi kiva päivä lasten kanssa. Haluaisin vain niin kovasti että mies voisi myös nauttia perheensä kanssa olemisesta ja että ottaisi minutkin joskus huomioon.

pakko vielä lisätä että tekemistä on ollut itelläkin. mulla ehkä vielä enemmän koska mä olen ihan kauhea stressaaja. kerran sitten vaan päätin etten enää välitä vaikka tuo ois yötämyöten pois, en napise ja teen niin tolkuttoman paljon ruokaa ja kotitöitä ja käytän lasta joka helkutin puistossa kolme kertaa päivässä ja en ylpeyttäni napise koskaan että väsyttää :D siinä sitten ajoin itteni niin piippuun että sai riittää, nykyään meillä saa koti sotkeutua vaikka minkälaiseksi sirkukseksi, mulle on aina pääasia se että lapsella on ollu kiva, aktiivinen päivä ja miehelle on ruoka valmiina kun töistä tulee.

Tehdään ne kotityöt sitten joskus, aina välillä, jos jaksaa.

Mun mies tekee aina 5 viikkoa putkeen yövuoroa ja sit välissä on yks päiväviikko. Viionloput vapaat. Eikä tosiaankaan oo samalla tavalla väsynyt kun ap:n mies. Kyllä mä veikkaisin, että jotain masennusta, anemiaa tms. sairautta on taustalla. Tiedän, että vuorotyö ja yötyö ovat rankkoja elimistölle, mutta se että nukkuu ihan koko päivän eikä jaksa/halua osallistua mihinkään, niin kielii jostain. Mars mies lääkäriin. Ja voihan olla, että tuohon ei auta muu kuin yötöiden lopettaminen, toisten elimistö ei vaan sitä kestä. Mun miehen työkaveri joutui lopettamaan yövuorot ja on nyt kuin uusi mies, laihtunutkin liki 20kg.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Mun mies tekee aina 5 viikkoa putkeen yövuoroa ja sit välissä on yks päiväviikko. Viionloput vapaat. Eikä tosiaankaan oo samalla tavalla väsynyt kun ap:n mies. Kyllä mä veikkaisin, että jotain masennusta, anemiaa tms. sairautta on taustalla. Tiedän, että vuorotyö ja yötyö ovat rankkoja elimistölle, mutta se että nukkuu ihan koko päivän eikä jaksa/halua osallistua mihinkään, niin kielii jostain. Mars mies lääkäriin. Ja voihan olla, että tuohon ei auta muu kuin yötöiden lopettaminen, toisten elimistö ei vaan sitä kestä. Mun miehen työkaveri joutui lopettamaan yövuorot ja on nyt kuin uusi mies, laihtunutkin liki 20kg.

minunkin mieheni pitäisi laihtua. Ehkäpä siis suuri syy on myös fysiikassa, koska syö epäsäännöllisesti ja silloin kun syö ahmii valtavat määrät ruokaa. Vaikka tavallista kotiruokaa teenkin, niin eihän mitään ruokaa kannata ahmia. Tänään tosiaan ei kelvannut tekemäni ruoka vaan aikoi käydä grillin kautta :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Clivia, tekstissä oli paljon tottakin, mutta minun täytyy sanoa että ei päivät minulla ei ole tylsiä. Minulla on mammakavereita ja käymme lasten kanssa ulkoilemassa ja kahvitellaan parinaki päivänä viikossa. Minä osaan ottaa myös ilon irti siitä että saan olla lasten kanssa kotona. Toki jotkin päivät ovat raskaita ja silloin haluan miehelleni purkaa mieltäni ihan yhtälailla kun haluan kertoa jos meillä on ollut tosi kiva päivä lasten kanssa. Haluaisin vain niin kovasti että mies voisi myös nauttia perheensä kanssa olemisesta ja että ottaisi minutkin joskus huomioon.
Kyllä mä ymmärrän ja kiva että sulla on ystäviä joiden kanssa saat vaihtaa ajatuksia päivän mittaan.Miehet on kuitenkin ikuisia lapsia,monella tapaa =)
Onneksi kun lapset kasvaa,se oma fyysinen väsymys vähenee.
Paljon myös vaikuttaa se millaisen mallin perhe-elämään on kotonaan saanut,jos siellä on aina äiti ollut se joka hoitaa lapset ja kodin,se helposti siirtyy ikäänkuin itsestäänselvyytenä myös seuraavalla sukupolvelle.
Omia homiaan voi helpottaa sillä että toisina päivinä tekee enemmän ja toisina taas vain pakolliset jutut.
Mies pitäis saada ymmärtämään että se perheen kanssa vietetty aika ei ole mitään pakkopullaa ja teidän tapauksessa kun kerroit että ette pääse yhdessä mihinkään,teille olis kyllä tosi tärkeetä saada viikonloppu tai edes yksi ilta ja yö olla ihan kaksin ilman lapsia.
Olisko teillä mahdollisuutta saada vaikka mummolaan tai kummeille tai jollekkin kaveriperheelle lapset hoitoon?

Kiitos kaikille kun jaksoitte lukea valitukseni :) helpotti jo hieman kun sai jonnekin kirjoitella ja kuulla ns. puolueettomia mielipiteitä. Yritän miehen kanssa puhua viikonloppuna kun on silloin kotona. Voisin tieten kysyä josko äitini tulisi hakemaan taaperon heille hoitoon yhdeksi päiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
niin mitäs Unikeko viikonloppuisin tekee, tai siis vuorotauolla?

mikäli ei tietokoneella istu, lähtee kaverilleen pelaamaan pokeria. Joskus harvoin käy vauvan kanssa vaunuilemassa tai taaperon kanssa uimahallissa. Se olikin yllättävää että viime viikonloppuna itse ehdotti että lähtisi uimahalliin pojan kanssa ja siellä ne sitten oli 1,5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
niin mitäs Unikeko viikonloppuisin tekee, tai siis vuorotauolla?

mikäli ei tietokoneella istu, lähtee kaverilleen pelaamaan pokeria. Joskus harvoin käy vauvan kanssa vaunuilemassa tai taaperon kanssa uimahallissa. Se olikin yllättävää että viime viikonloppuna itse ehdotti että lähtisi uimahalliin pojan kanssa ja siellä ne sitten oli 1,5 tuntia.

Eli ei mies läpeensä "paha" ole.. tulisi vain useammin noita päähänpistoja

Voisi olla yksi tekijä. Mun miehellä uniapnea todettiin syyksi jatkuvaan väsymykseen ja testissä ilmeni että heräilee jatkuvasti "nukkuessaan". Nyt hoidon aikana jäänyt päivänokoset pois ja paljon pirteämpi muutenkin.Itse teen säännöllisesti 12 tunnin yövuoroa aina 4-6 yötä pötköön ja välissä nukun n.4-6t eli sen ajan minkä lapset ovat koulussa. Väsynyt välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Voisi olla yksi tekijä. Mun miehellä uniapnea todettiin syyksi jatkuvaan väsymykseen ja testissä ilmeni että heräilee jatkuvasti "nukkuessaan". Nyt hoidon aikana jäänyt päivänokoset pois ja paljon pirteämpi muutenkin.Itse teen säännöllisesti 12 tunnin yövuoroa aina 4-6 yötä pötköön ja välissä nukun n.4-6t eli sen ajan minkä lapset ovat koulussa. Väsynyt välillä enemmän ja välillä vähemmän.

:headwall: Miksi mä tämän unohdin? Onko miehellä ylipainoa? Mutta voihan sillä olla myös joku muu unihäiriö, niitä tutkitaan unilabroissa. Eli sun tars tosiaan saada äijä lääkäriin, ellei se sitten omasta mielestään nuku niin paljon vain saadakseen olla rauhassa - sitte voi olla erään verran vaikeampi tosiaan saada sitä sinne.

Muoks. Taitaa olla ahmalla väsy - ihmettelin kun mulla oli mielikuva, että se olis ylipainoinen, mutta kyllähän sä niin jo tuolla sanoit tosiaan. Onko painoa paljonkin liikaa? Se tosiaan altistaa sille apnealle.

Alkuperäinen kirjoittaja tympääntynyt puoliso:
Mies tekee kolmivuorotyötä ja minä olen kotiäitinä. Olen niin tympääntynyt tähän että mies on ihan koko ajan aivan poikki. Tämän viikon on yövuorossa ja on kirjaimellisesti nukkunut koko päivän..kerran on käynyt vessassa ja painui takaisin sänkyyn..ei ole edes syönyt mitään.Tiedän että yövuorot väsyttää, mutta että onko tämä enää normaalia? Työ ei ole fyysisesti raskasta.

Itsekin toivoisin vähän apua kotitöissä ja lastenhoidossa. Ja kaipaan hänen seuraansa...en edes muista milloin viimeksi meillä olisi ollut helliä hetkiä. On aina niin väsynyt ja kärttyinen ettei jaksa nähdä "vaivaa" minun eteeni.

ja olen ollut vuorotöissä. Se oli todella raskasta. Olin kokoajan tosi väsynyt.
Nyt saattaa olla vielä "vaativampaa" töissä, kun väkeä on lomautettu yms.
Tuskin miehesi "tahallaan" väsynyt on. Olisi eri asia jos hän juoksisi vaan omisa harrastuksissaan ja menoissa, silloin olisi itsekäs. Kannattaisiko käydä lääkärissä jos sieltä löytyisi jotain apua.

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää hitleri naiset..:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mun mies teki 3-vuorotyötä ja on kyl osallistunut lasten- ja kodinhoitoon. Nukkui sen minkä nukkui ja sitten oli meidän kanssa (olin silloin kotona lasten kanssa). Ei kuulosta normaalilta, enkä itsekään jaksais katsoa tuollaista miestä.

jokaisen jaksamis kyky on erillainen... jos näkee että kumppani ei jaksa niin pitäisi olla tukena.. eikä kasata lisää töitä..

Näitä kommentteja voi tulla vain ihmisiltä, jotka eivät oikeasti tiedä, mistä puhuvat. Hyvähän se on opettaa ihmisille, miten pitää toimia, kun ei oikeasti ole vastaavassa tilanteessa ollut.

No hohhoijaa!! Miten niin en tiedä mistä puhun? Mullahan on kokemusta vuorotyötä tekevästä miehestä ;) Jos ihminen nukkuu aamusta iltaan, eikä halua/jaksa olla perheensä kanssa, niin on se minusta outoa. Kotiäidilläkin on sitäpaitsi oikeus omaan aikaan. Jos vuorotyö ei sovi miehelle niin olis kyllä keskustelun paikka, ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samalla tavalla toimin minä. Hoitsu kolmivuorotyössä. Yötyö ei vain ole sama kuin päivätyö, kun kroppa elää kuitenkin päivärytmissä. Tunnut vain pahentavan tilannetta.

hah, nyt voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että ei ole normaalia!!!!
itse olen tehnyt yöduunia 8v... ex mieheni oli kans yöduunissa, ja oli tollanen "kun niin väsyttää... voi kun on niin väsy... kun tarvii 12 tunnin unet..." paskan marjat.. ite olen nyt ollu yh:na reilu vuoden (ja yksi syy eroon oli juurikin tuo olen niin kovin väsynyt että en minä osallistu mihinkään paska)
ja hyvin on mennyt vaikka pelkkää yötyötä teenkin...
ja mun vuorot on 13-16 tuntisia ja fyysisesti raskaita...
eli ap nyt sanot sille miehelles että lopettaa rutinan ja osallistuu kodin toihin taikak vaihtaa pelkkään päiväduuniin...

Sehän on niin että, joillekkin yötyö ei sovi lainkaan. On kokoajan aivan pöppörössä ja väsynyt. Itse teen pelkkää yötä,viikko töitä ja viikko vapaata, yövuoron jälkeen herään kahdelta,haen lapset päiväkodista,hoidan kaikki kotihommat ja illalla laitan lapset nukkumaan ennen töihin lähtöä. Sopii minulle tosi hyvin,enkä ole sen väsyneempi kuin päivätöissä olin.

Mies tekee kolmivuorotyötä ja minä olen kotiäitinä. Olen niin tympääntynyt tähän että mies on ihan koko ajan aivan poikki. Tämän viikon on yövuorossa ja on kirjaimellisesti nukkunut koko päivän..kerran on käynyt vessassa ja painui takaisin sänkyyn..ei ole edes syönyt mitään.Tiedän että yövuorot väsyttää, mutta että onko tämä enää normaalia? Työ ei ole fyysisesti raskasta.

Itsekin toivoisin vähän apua kotitöissä ja lastenhoidossa. Ja kaipaan hänen seuraansa...en edes muista milloin viimeksi meillä olisi ollut helliä hetkiä. On aina niin väsynyt ja kärttyinen ettei jaksa nähdä "vaivaa" minun eteeni.

Haloo! Jos mies on yövuoroissa, niin silloin on tärkeää nukkua!!! Itse nukun yövuoron jälkeen 7-8 tuntia ja tokkurassa sen jälkeen menee tunti pari tokkurassa.

Minun miehellä meni toisin päin eli teki vain ensin aamu vuoroa mutta oli koko ajan todella väsynyt eikä jaksanut tehdä yhdessä yhtään mitään. Vaikka olisi yössä nukkunut 12 tuntia ei meinannut aamulla sängystä ylös päästä. Sitten sai siirron kolmivuoro työhön ja nyt on paljon pirteämpi sekä voimia riittää lasten ja minun kanssa touhuamiseen. Yö vuorosta kun tulee nukkuu kahteen asti ja herää pirteänä. Yleensä on ruoka valmiina kun tulen lapsien kanssa kotiin sekä taloa siivottu mitä se ei tehnyt ikinä ennen . Myöskin lemmen hetket ovat lisääntyneet huomattavasti kun sillä riittää virtaa myös siihen .

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:

Haloo! Jos mies on yövuoroissa, niin silloin on tärkeää nukkua!!! Itse nukun yövuoron jälkeen 7-8 tuntia ja tokkurassa sen jälkeen menee tunti pari tokkurassa.

haloo itelle! lueppas vähän tarkemmin se kohta jossa ap kertoo miehensä nukkuvan kutakuinkin klo 6-19 välisen ajan..

Yhteistyössä