Olen narsisti, nyt sen vasta tajusin.

  • Viestiketjun aloittaja "elina"
  • Ensimmäinen viesti
"elina"
Tajusin ihan oikeasti, ja silti koitan koko ajan kieltää sen itseltänikin. Hävettää, miten maailma teki musta tällaisen? Mä olen kamala ihminen, kaikki mun toiminta perustuu mun oman tahdon saavuttamiseen, muiden määräilyyn, ja itsetuntoni pönkittämiseen. Monet ihmiset pitää mua avuliaana, mutta oikeasti autan ihmisiä vain jos tiedän joko hyötyväni siitä itse, tai saavani sen kautta ihailua osakseni. Miehelle huudan ja raivoan koko ajan, syytän häntä kaikesta mitä hän tekee ja mitä ei tee, haukun todella rumasti, käsken tappamaan itsensä ja kerron kuinka luuseri hän on, ihan niin pienestäkin syystä kuin jos hän ei vaikka tajua jotain asiaa mitä yritän selittää. Tunnen olevansi 95% väestöstä PALJON fiksumpi, vaikka oikeasti mulla ei ole edes muuta koulutusta kuin peruskoulu. Mulla on aina ollut valtava tarve olla oikeassa, päteä tiedoillani, lytätä muiden mielipiteitä, ja olen myös sairaalloisen onnellinen jos joku mokaa tai tekee itsestään naurettavan. Kaverisuhteita mulla ei juuri oo, ja nekin joita on, on täysin idiootteja ja vitun ärsyttäviä mielestäni kaiken aikaa. Olen hakeutunut ammattiin jossa saan paljon ihailua ulkonäöstäni ja persoonastani, ja saan halutessani kaikki ihmiset pitämään musta. Oon ennen ajatellut että mulla nyt vaan on tavallista kiivaampi temperamentti ja hyvä itsetunto, mutta tän viikon alussa uskalsin vihdoin edes ajatella sitä mahdollisuutta että oon narsisti. Silti vaikka ketä muuta voisin sanoa narsistiksi joshän oisi samanlainen kuin mä, mutta itselleni selittelen koko ajan todisteita etten olisikaan narsisti, haluisin nimittäin mielummin olla se uhri.

Tää kaikki varmaan johtuu siitä millainen lapsuus ja nuoruus mulla oli. Mun vamhemmat oli alkoholisteja, meitä lapsia oli liikaa, ja väkivalta isäpuolen suunnalta oli jokapäiväistä melkein kymmenen vuotta putkeen. Meillä ei saanut kotona koskaan näyttää mitään tunteitaan , ja jos jostain sanoit vastaan sait ihan silmittömän turpakeikan. Meillä ei voi edes puhua että kyseessä ois ollut selkäsauna, faijapuoli löi nyrkillä ja pisti meitä lapsia tekemään nöyryyttäviä juttuja rangaistukseksi. Kun pääsin lopulta pakoon, huomasin että mun käytösmallit alkoi välittömästi muuttumaan täysin vastakohdiksi siitä mihin mua oli lapsuuteni ajan pakotettu. Huusi, raivosin, iloitsin ja nauroin kuin heikkopää vuorotellen, tein kaikkea tyhmää mm. pyörin maahanmuuttajapoikien kanssa ja tulin tosi pahasti hyväksikäytetyksi, ja käytin huumeita ja melkein pääsin hengestäni. Lopulta ajauduin parisuhteeseen vuosiksi samanlaisen miehen kanssa kuin oma isäpuoleni. Väkivaltainen päihderiippuvainen mustasukkainen hullu, joka itse kuitenkin juoksi jatkuvasti vieraissa. Kun lopulta toivuin eron jälkeen tuosta exästä, löysin unelmieni miehen. Kiltin, kunnollisesta perheestä, avuliaan, rakastava, luotettavan, maailman ihanimman miehen. Ja nyt kuuden vuoden kimpassa olon jälkeen mä oon tajunnut että nykyään mä olenkin itse se hirviö jonkalaisia itse oon koko ikäni inhonnut.

Surullisinta tilanteessa on se että meillä on lapsi. En tahdo että pojastani kasvaa äitinsä hulluuden takia joku sekopää tai sisäänpäinkääntynyt pelokas rassukka. Oikeasti tällä hetkellä ajattelen että olisi kaikilel parempi jos kuolisin. Tiedän että itsemurha satuttais mun läheisimpiä tosi paljon, mutta väitän silti että vähemmän kuin mitä mä ehdn elämäni aikana heitä koskaan satuttamaan. Lisäksi en oikeasti kestä itseäni tällaisena, häpeän itseäni, mutten kehtaa hakea apuakaan kun en halua myöntää mitään vikaa itsessäni, ainakaan ulkopuolisille.

Ja kyllä, olen tapellut tänään koko päivän mieheni kanssa, siitä avautuminenkin.
 
Kyllä nyt silti hyvin painokkaasti suosittelisin hakemaan sitä apua vaikka se vaikeaa onkin. Tämä aloitus on jo loistava alku, ja on muitakin paikkoja netissä joissa voi pysytellä anonyyminä.

Et välttämättä ole narsisti, vaan voit oikeasti kärsiä muista vakavista ongelmista jotka johtuvat lapsuudestasi ja joihin voi saada apua.
 
"elina"
Kyllä nyt silti hyvin painokkaasti suosittelisin hakemaan sitä apua vaikka se vaikeaa onkin. Tämä aloitus on jo loistava alku, ja on muitakin paikkoja netissä joissa voi pysytellä anonyyminä.

Et välttämättä ole narsisti, vaan voit oikeasti kärsiä muista vakavista ongelmista jotka johtuvat lapsuudestasi ja joihin voi saada apua.
Mulle on päälääkärissä aikoinaan diagnosoitu tunne-elämän persoonallisuushäiriä. Lääkäri kiisti sen olevan sama asia kuin narsismi, mutta ei siitä varmaan tällaiseksi pitkä matka ole kuin mitä nykyään.
 
"elina"
[QUOTE="vieras";28837899]Hyvä asia on se, että itse tiedostat nyt asian. Voit yrittää tehdä asialle jotain. Narsisti ei kyllä itse yleensä ymmärrä, että hänessä on mitään vikaa.[/QUOTE]

Tätä on vaikeaa selittää niin että te "tavalliset" ymmärtäisitte. Mä tavallaan melkein joka päivä mietin sitä ja kerään itselleni todisteita siitä että käyttäydyn kuin narsisti, mut sitten koko ajatustuokion lopuksi kiistän kaiken, naurahdan just ton saman fraasin "Mut eihän narsisti ymmärrä että hänessä ois mitään vikaa" ja yritän sitten alkaa keksimään miehestäni ja muista ihmisistä syitä siihen miksi käyttäydyn näin.
 
"vieras"
[QUOTE="elina";28837911]Tätä on vaikeaa selittää niin että te "tavalliset" ymmärtäisitte. Mä tavallaan melkein joka päivä mietin sitä ja kerään itselleni todisteita siitä että käyttäydyn kuin narsisti, mut sitten koko ajatustuokion lopuksi kiistän kaiken, naurahdan just ton saman fraasin "Mut eihän narsisti ymmärrä että hänessä ois mitään vikaa" ja yritän sitten alkaa keksimään miehestäni ja muista ihmisistä syitä siihen miksi käyttäydyn näin.[/QUOTE]

Kyllä narsistikin voi ymmärtää, että hänessä on vikaa, joten sillä argumentilla et voi päätyä siihen, että et ole narsisti. Mutta toki voi olla, että kärsitkin jostain muusta persoonallisuushäiriöstä. Sinuna hankkisin diagnoosin ja hoitoa.
 
[QUOTE="elina";28837904]Mulle on päälääkärissä aikoinaan diagnosoitu tunne-elämän persoonallisuushäiriä. Lääkäri kiisti sen olevan sama asia kuin narsismi, mutta ei siitä varmaan tällaiseksi pitkä matka ole kuin mitä nykyään.[/QUOTE]

Noi nuppivaivat on lähes aina hyvin vaikeaa diagnosoida. Eikä sillä diagnoosilla lopultakaan ole juuri nyt edes merkitystä, kun aina voi kuitenkin jotain yrittää. Toimit väärin, ja jos oikeasti tahdot muuttua se vaatii paljon työtä mutta on tehtävissä. Jopa psykopaatti voi olla satuttamatta muita. Se on silloin tietoinen päätös joka perustuu järkeen ja kurinalaiseen käytökseen eikä empatian tuntemiseen, mutta se on silti mahdollista.
 
"akka"
Sä et ole narsisti,narsisti ei ymmärrä olevansa narsisti.Se on myös persoonallisuushäiriö josta ei parane.
Sulla on kyllä työstämistä itsesi kanssa,suosittelen ammattiauttajaa.
*Mä tavallaan melkein joka päivä mietin sitä ja kerään itselleni todisteita siitä että käyttäydyn kuin narsisti, *
Narsisti ei mieti eikä etsi todisteita siihen että on narsisti,narsistissa ei ole omasta mielestään mitään vikaa.Hän on täydellinen ja muut ovat niitä viallisia.
Mä olen elänyt narsistin kanssa 13 vuotta,avioeron jälkeen kärsinyt hänestä 11 vuotta ja tiedän kyllä millainen ihminen on narsisti.
 
"Mä olen kamala ihminen, kaikki mun toiminta perustuu mun oman tahdon saavuttamiseen, muiden määräilyyn, ja itsetuntoni pönkittämiseen. Monet ihmiset pitää mua avuliaana, mutta oikeasti autan ihmisiä vain jos tiedän joko hyötyväni siitä itse, tai saavani sen kautta ihailua osakseni. Miehelle huudan ja raivoan koko ajan, syytän häntä kaikesta mitä hän tekee ja mitä ei tee, haukun todella rumasti, käsken tappamaan itsensä ja kerron kuinka luuseri hän on, ihan niin pienestäkin syystä kuin jos hän ei vaikka tajua jotain asiaa mitä yritän selittää. Tunnen olevansi 95% väestöstä PALJON fiksumpi, vaikka oikeasti mulla ei ole edes muuta koulutusta kuin peruskoulu. Mulla on aina ollut valtava tarve olla oikeassa, päteä tiedoillani, lytätä muiden mielipiteitä, ja olen myös sairaalloisen onnellinen jos joku mokaa tai tekee itsestään naurettavan. Kaverisuhteita mulla ei juuri oo, ja nekin joita on, on täysin idiootteja ja vitun ärsyttäviä mielestäni kaiken aikaa. Olen hakeutunut ammattiin jossa saan paljon ihailua ulkonäöstäni ja persoonastani, ja saan halutessani kaikki ihmiset pitämään musta."


Kuulostat ihan mieheltäni, tosin mieheni on kyllä ihan korkeasti koulutettu, joten siinä eroatte. Toivon, että itsesi ja perheenjäsentesi kannalta haet apua itsellesi. Itse tuollaista kumppania katsellessa en voi muuta sanoa, kuinka raskaaksi se käy ainakin sille toiselle osapuolelle ( eli sun miehellesi ) sekä lapsellesi.
 
Viimeksi muokattu:
"elina"
[QUOTE="akka";28837969]Sä et ole narsisti,narsisti ei ymmärrä olevansa narsisti.Se on myös persoonallisuushäiriö josta ei parane.
Sulla on kyllä työstämistä itsesi kanssa,suosittelen ammattiauttajaa.
*Mä tavallaan melkein joka päivä mietin sitä ja kerään itselleni todisteita siitä että käyttäydyn kuin narsisti, *
Narsisti ei mieti eikä etsi todisteita siihen että on narsisti,narsistissa ei ole omasta mielestään mitään vikaa.Hän on täydellinen ja muut ovat niitä viallisia.
Mä olen elänyt narsistin kanssa 13 vuotta,avioeron jälkeen kärsinyt hänestä 11 vuotta ja tiedän kyllä millainen ihminen on narsisti.[/QUOTE]

Koko narsismihan perustuu henkilön heikolle minäkuvalle jota pönkitetään alistamalla muita. Sä et voi koskaan saada tietää kaikkia ajatuksia mitä ex-miehesi päässä on liikkunut, joten et voi sanoa etteikö hän koskaan olisi ajatellut samoja asioita joita minä parhaillani käyn läpi.
 
"elina"
"Mä olen kamala ihminen, kaikki mun toiminta perustuu mun oman tahdon saavuttamiseen, muiden määräilyyn, ja itsetuntoni pönkittämiseen. Monet ihmiset pitää mua avuliaana, mutta oikeasti autan ihmisiä vain jos tiedän joko hyötyväni siitä itse, tai saavani sen kautta ihailua osakseni. Miehelle huudan ja raivoan koko ajan, syytän häntä kaikesta mitä hän tekee ja mitä ei tee, haukun todella rumasti, käsken tappamaan itsensä ja kerron kuinka luuseri hän on, ihan niin pienestäkin syystä kuin jos hän ei vaikka tajua jotain asiaa mitä yritän selittää. Tunnen olevansi 95% väestöstä PALJON fiksumpi, vaikka oikeasti mulla ei ole edes muuta koulutusta kuin peruskoulu. Mulla on aina ollut valtava tarve olla oikeassa, päteä tiedoillani, lytätä muiden mielipiteitä, ja olen myös sairaalloisen onnellinen jos joku mokaa tai tekee itsestään naurettavan. Kaverisuhteita mulla ei juuri oo, ja nekin joita on, on täysin idiootteja ja vitun ärsyttäviä mielestäni kaiken aikaa. Olen hakeutunut ammattiin jossa saan paljon ihailua ulkonäöstäni ja persoonastani, ja saan halutessani kaikki ihmiset pitämään musta."


Kuulostat ihan mieheltäni, tosin mieheni on kyllä ihan korkeasti koulutettu, joten siinä eroatte. Toivon, että itsesi ja perheenjäsentesi kannalta haet apua itsellesi. Itse tuollaista kumppania katsellessa en voi muuta sanoa, kuinka raskaaksi se käy ainakin sille toiselle osapuolelle ( eli sun miehellesi ) sekä lapsellesi.
En itsekään haluaisi elää tällaisen ihmisen kanssa kuin itse olen, ja olen muutamaan kertaan koittanut miehellenikin selittää että hänen pitäisi kunnioittaa itseään sen verran että lähtisi ja ottaisi pojan mukaan. Mies-parka silti odottaa ja hokee että tietää etten oikeasti ole tällainen, mutta eihän tosielämässä voi lopunikäänsä odottaa että toinen muuttuu. Varsinkin kun minä en edes mahda itselleni mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="akka";28837969]Sä et ole narsisti,narsisti ei ymmärrä olevansa narsisti.Se on myös persoonallisuushäiriö josta ei parane.
Sulla on kyllä työstämistä itsesi kanssa,suosittelen ammattiauttajaa.
*Mä tavallaan melkein joka päivä mietin sitä ja kerään itselleni todisteita siitä että käyttäydyn kuin narsisti, *
Narsisti ei mieti eikä etsi todisteita siihen että on narsisti,narsistissa ei ole omasta mielestään mitään vikaa.Hän on täydellinen ja muut ovat niitä viallisia.
Mä olen elänyt narsistin kanssa 13 vuotta,avioeron jälkeen kärsinyt hänestä 11 vuotta ja tiedän kyllä millainen ihminen on narsisti.[/QUOTE]

Kyllä narsisti itse asiassa useinkin ymmärtää olevansa narsisti. Harvoin narsisti kuitenkin haluaa parantua. On täysin urbaanilegendaa, että narsisti ei voisi ymmärtää olevansa narsisti. Varsinkin nykyään kun narsismista puhutaan paljon, ei narsistin tarvitse kuin kuulla lista narsistin piirteitä ja hän voi hyvinkin helposti ymmärtää olevansa narsisti.
 
"elina"
Unohdin kertoa tunteistani ja suhtautumisestani muiden tunteisiin. Itse käytän esim. itkemistä hyvin pitkälti oman tahtoni läpisaamiseen, kiristämiseen ja syyllistämiseen. En edes muista koska olisin itkenyt oman itseni takia. Oikeastaan kaikki muut tunteeni taas ovat ylikorostuneita. Jos olen iloinen, ose menee ihan yli, ja jos olen vihainen jostain, raivoan kuin heikkopäinen pienimmästäkin asiasta. Jos joku kohtelee mua meilestäni väärin, haukun tosi rumasti, halvennan, ja saatan puhua henkilöstä pahaa muillekin (ja värittää niitä asioita oman etuni mukaisiksi joista olen suuttunut). Toisten tunteisiin taas en osaa suhtautua oikein mitenkään. Muiden itkeminen ärsyttää mua ihan suunnattomasti, koska kuvittelen muidenkin käyttävän itkemistä kuten minä, muiden manipuloimiseen. Mulle ei tuota tuskaa pettää lupauksiani koska en osaa samaistua sillä muille aiheuttamiini negatiivisiin tunteisiin. Kuitenkin jos joku pettää mulle antamansa lupauksen, tunnen itseni liioitellun hylätyksi ja arvottomaksi. Jos joku on surullinen jostain, pyrin lohduttamaan häntä, mutta vain jotta saisin ks. henkilöltä ja hänen läheisiltään kiitosta "ystävän tukemisesta". Usein kuitenkin lyöttäydyn keskusteluseuraksi vain saadakseni tietää yksityiskohtia muiden kärsimyksistä. Jos joku on onnellinen jostain tai tyytyväinen itseensä, olen kateellinen ja ajattelen että miksi mä en koskaan saa mitään/onnistu missään, vaikka oikeasti päällisin puolin mun elämä on tätä nykyä ihan kunnossa.

Tämä kaikki on ihan kamalaa, ja silti koitan koko ajan selitellä itselleni että musta tuli tällainen lapsuuteni takia tai ihan mitä vaan, kunhan vaan saan sysättyä jollekin muulle sen syyn omasta käytöksestäni...
 
"elina"
No entäs jos olet narsisti, mitä sitten?
Entäs jos et ole?

Johtaako kumpikaan noista vaihtoehdoista muutokseen tai sen yrittämiseen kohdallasi?
Kyllä mä haluaisin muuttua, mutta pelottaa oikeasti ihan helvetisti myöntää omat heikkouteni, kaikki päänsisaäiset ajatukseni ja piilotetut tunteeni jollekin. Kellekään. En halua että mut leimataan hulluksi, vaikka todennäköisesti jollain tapaa hullu olenkin.
 
"vieras"
[QUOTE="akka";28838061]Mä olen keskustellut tästä asiasta ihan lääkärin kanssa joka on narsismin todennut.[/QUOTE]

Lääkäreitäkin on niin moneen junaan. Kyllä psykologian nykytiedon mukaan narsisti voi hyvinkin tunnistaa olevansa narsisti. Toki kaikki narsistit eivät sitä tunnista, ehkä sinun miehesi kuului näihin. Käy vaikka lukemassa tuota psychforumsia, sieltä löytyy ihan pesunkestäviä narsisteja, jotka ovat siellä, koska eivät ainoastaan tiedä olevansa narsisteja vaan myös haluavat parantua. Narsisti ei usein itsekään ole kaikesta huolimatta onnellinen elämässään ja tätä kautta voi löytyä myös itsetunnistustuksen ja hyväksynnän ja avun hakemisen tarve. Usein narsisti tajuaa olevansa narsisti kun kokee jonkinlaisen romahduksen. Tai kun saa diagnoosin. Tai kun tapaa toisen narsistin.
 

Yhteistyössä