Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olethan jo huomannut että "ei kiinnosta" on jo aika yleinen sanapari niin luulisi jo että yrittäisit kannustusta. Elokuva, jääkiekko-ottelu, kirpparikierros, tai mikä sitten kiinnostaakin poikaa. Älä yritä tuputtaa omia kiinnostuksen kohteitasi jos ei kerran kiinnosta. ja ota huomioon että jos toiset aineet koulussa kiinnostaa niin toisiin tarvitsee parempia porkkanoita että jaksaisi keskittyä vaikka ei kiinnostaisi lainkaan.

Munkin mielestä olet todellakin kohtuuton.

Ja laajemmin ajateltuna, eivätkö lapsemme kelpaa meille jos olemme aina vaatimassa kympin suoritusta? Ei kaikki ole "luku ihmisiä" Toiset pärjäävät paremmin taideaineissa ja monille ammattikoulu on ollut helpotus, siellä kun saa myös _tehdä joatin_ !! Olisi tärkeää antaa lapselle viesti, että olet tärkeä ja rakas juuri sellaissena kuin olet. Ei tarvitse olla täydellinen tai paras... Ja että sen huononkin numeron tai epäonnistumisen jälkeen kotiin voi aina tulla levollisin mielin. Että edes JOKU rakastaa häntä juuri sellaisena kuin hän on.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:
Munkin mielestä olet todellakin kohtuuton.

Ja laajemmin ajateltuna, eivätkö lapsemme kelpaa meille jos olemme aina vaatimassa kympin suoritusta? Ei kaikki ole "luku ihmisiä" Toiset pärjäävät paremmin taideaineissa ja monille ammattikoulu on ollut helpotus, siellä kun saa myös _tehdä joatin_ !! Olisi tärkeää antaa lapselle viesti, että olet tärkeä ja rakas juuri sellaissena kuin olet. Ei tarvitse olla täydellinen tai paras... Ja että sen huononkin numeron tai epäonnistumisen jälkeen kotiin voi aina tulla levollisin mielin. Että edes JOKU rakastaa häntä juuri sellaisena kuin hän on.

Aamen:)

Alkuperäinen kirjoittaja BR:
Tietty lapsi kelpaa sellaisena kuin on. Mutta se kympin lapsi myös kaipaa kannustusta kympin suoritukseen ja siihen parhaaseen lukioon parhain arvosanoin.

Tietenkin on tärkeää kannustaa lasta ja todella hienoa, että se kympinkin lapsi saa kannustusta ja tukea kotoa ja kelpaa sellaisena kuin on, MUTTA mitenkäs sitten nämä huonompia numeroita saavat lapset? Miksi he eivät kelpaa huonoine numeroineen vaan heti ollaan rankaisemassa jos tulee kasi, joka kuitenkin on vielä hyvä numero!?
Ja kaikkia meitä tarvitaan, niin sitä kutosen, kasin kuin kympinkin lasta.

no meillä ekaluokkalainen haaveilee... heillä ei siis erityisesti kokeita joihin tarvis lukea. poitsi pärjää hyvin kokeissa mutta aina pari virhettä helpoissa osissa. kehotin keskittymään kokeisiin paremmin kuten myös läksyihin eli jos osaa läksyt huolellisesti osaa myös kokeet toi kokeen koulusta virheettä seuraavalla kerralla. olin aidosti iloinen sanoin et saat palkinnoksi kaksi euroa on tää niin mahtavaa! huolellisuus virheet on lähes poistunu kokonaan. on sellaisia joitaa ei osaa mutta tulokset ok palkitsen edelleen täydelliset 2 euroo jamuuten hyvinmenneet jotenkin huomioiden. eli kaveriin jäi itämään se siemen et tarkka pitää olla. meikäläisellä ala ja ylä-aste 5-6 kaikista kokeista, olin ilmeisesti adhd.

kun kokeet oli menneet huonosti ja pelotti näyttää sitä kotona;(( Päätin jo silloin etten koskaan ole omille lapsilleni koenumeroista vihainen.
Tottakai voidaan keskustella jos on mennyt huonosti, mutta luulenpa ettet saa tuolla menetelmällä kuin huonoa aikaan. Pitkässä juoksussa.

Meillä ei tullut rangaistusta, ihmettelyä vaan jos kokeet meni "huonosti" (vain kasi), kympistä todistuksessa tuli pieni rahapalkkio. Jatkuvasti kuulin siitä että kyllä minä osaan ja olen fiksu ja kaikkea. Kehuja tuli hyvästä numerosta tai osaamisesta, ei siitä kuka olen. Tuloksena suorittaja. Aina pitää pystyä parempaan tai olla paras. Toisissakin näkee helpommin epäonnistumisen kuin onnistumisen. Virheet korostuu. Pärjään kyllä taatusti elämässä, mutta olenko onnellinen?

Olethan tietoinen siitä, että kukaan ei välttämättä saa jostain kokeesta parempaa arvosanaa kuin 8? Riippuu niin opettajasta, että kuinka vaikeita kokeita hän tekee ja millainen arvostelu on. On varsin epäreilua sitoa hyväksyntä koearvosanaan, se arvosana kun ei edes välttämättä kerro siitä, kuinka hyvin lapsi on oppinut asian. Ai niin mutta sillä oppimisellahan ei varmaan ole väliä, vain sillä arvosanalla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 8:
Mun mielestä on ok, että valvot lukemista, jos se on vaikeeta. Mutta kasi on kumminkin jo aika hyvä numero, on ihan normaalia saada joskus huonompikin numero. Ei aina tarvii onnistua niiiiiiin täydellisesti. Eli olet tuossa suhteessa mun mielestä kohtuuton :)

Täydellisyyttä en vaadi, tietenkään. Kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan. Kahdeksan kuitenkin jo kertoo, että kokeisiin on luettu "hiukan sinne päin", ei kunnolla, paneutumalla.

Kyllä kasin voi saada vaikka olisi lukenut hyvin kokeisiin, mutta just jotain tiettyä juttua ei ole muistanut/muistaa asian väärin. Kyllä tärkeämpää on että hahmottaa kokonaisuuden, kuin se että opetelee ulkoa koealueen.

Samoin uskon sihen että parempia tuloksia saa aikaan kannustamalla kuin rankaisemalla. Ikävää jos kaikki motivaatio opiskeluun katoaa jo kolmannella sen takia että kotona painostetaan liikaa. Eikö tuo että lapsi pitää sinua kohtuuttomana kerro jo jotain?

Toki kokeisiin täytyy lukea ja jos se ei oma-aloitteisesti onnistu niin sitä pitää vahtia, mutta sekin voisi varmaan tehdä kannustavammin kuin uhkailemalla rangaistuksista.

Mites jos esim. ympärstöoppi tuntuu vaikealta, niin voisitte näin kevään tullen yhdessä liikkua luonnossa, tunnistaa lintuja, puita, kevään kukkasia jne. niin lapsi huomaisi että lukemisesta on muutakin konkreettista hyötyä kuin rangaistuksilta välttyminen. Ja samaahan voi soveltaa muihinkin aineisiin ihan yhtälailla =)

Huh, vai rangaistusta kasin numerosta. Kuulostaa kamalalta.

Meillä 11 v. on välillä samanlainen, ei viitsisi lukea kun on kiinnostavampaakin tekemistä. Sanon sitten hänelle, että no numerossahan se sitten näkyy jos et ole lukenut. Ei ole tullut mieleenkään rankaista. Ennemmin minäkin olen palkkion kuin rankaisun kannalla. Saattaa olla, että tuosta tulee lapselle vielä paineita ja paniikki, jos ei saakkaan hyvää numeroa vaikka lukisikin.

Todellakin kohtuuton! Rangaistus vie pohjan koko opiskelulta. Säälin kyllä lapsiasi! Ei pakko luvulla jää mitään mieleen. Sinuna siirtyisin niinkuin muutkin ehdottivat palkitsemislinjalle ja rahaa voisi antaa jo numerosta 8, hiukan enemmän paremmista.

Tiedätkö ap että silloin kun lasta ei "kiinnosta" lukea,hänelle ei todella jää mitään päähän.Lähtekää tällöin käymään jossakin, tai ottakaa vähän välipalaa.Unohtakaa lukeminen ja jatkakaa myöhemmin. Sellainen pakkolukeminen ei johda mihinkään.

Siitä rangaistuksesta olen sitä mieltä että kohtuutonta on.

Itse en lähtisi liittämään rangaistuksia oppimiseen. Olet jo saanutkin hyviä neuvoja palkintojen käyttäymiseen rangaistuksen sijaan, ja sitä suosittelen itsekin. Mikä tuollainen kohtuullinen rangaistus edes olisi ja mitä sillä opettaisit lapsellesi? Kokeissa voi aina epäonnistua ihan inhimillisistä syistä, vaikka asian olisi opiskellutkin; ei vain muista sillä hetkellä kaikkea, on pää kipeä, jännittää. Ja sitä jännittämistä ei ainakaan helpota tällainen rangaistuksen roikkuminen pään päällä!

Joko vain kontrolloit sitä lukemista ja esimerkiksi itse koealuetta kuulustelemalla varmistat, että asiat on hallussa tai sitten keskityt sopivien palkintojen pohtimiseen kiitettävistä arvosanoista. Muistathan myös, että arvosana 8 on nimensä mukaisesti HYVÄ arvosana. Seiskakaan ei siis vielä ole mitenkään surkea.

Lapsesi on vielä niin nuori kuitenkin, että oppimisen tietä on paaaaaljon jäljellä ja yleensä ne pahimmat vuodet motivaatiopulan suhteen koittavat yläluokilla. Älä siis nyt tapa lapsesi innostusta oppimiseen yhtään enempää kuin se itsestään vähenee. Rangaistus ei tällaisessa asiassa toimi, yhtään.

Meillä ei rangaista koenumeroista, kerran tytöllä oli Yltin koe eikä lukenut siihen, vaikka asiasta huomautinkin, no sai sit 6+ ja oli itsekin pettynyt. Lukipahan seuraavalla kerralla. Ja on lukenut kaikkiin kokeisiin sen jälkeen. Oppi meni tuossa parhaiten perille kun sen itsekin huomasi ettei lukematta onnistunut. Minusta tuommoinen et jos saat alle 8 numeroksi, niin tulee rangaistus, aiheuttaa lapselle helposti suorituspaineita ja koulunumeroista tulee keino miellyttää äitiä. Itseänsä vartenhan sen lapsen tulisi opetella asioita eikä äitiä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jos saa kasin kokeesta, se on huono numero?? Ei minusta.

Et nyt ihan tainnut tajuta. Taisin selittää huonosti.

Ei kasi varsinaisesti huono ole, mutta se kertoo kyllä että kokeisiin ei ole luettu kunnolla. Paremmalla lukemisella olisi saanut paremman numeron.

Kuten jo sanoin, esim matikasta en tämmöistä vaadi, kun siihen ei oikein edes lukea voi. Ja matematiikka on semmoinen aine, että sitä joko hoksaa tai sitten ei. Mutta esimerkiksi nyt joku ympäristöoppi...Se jää päähän, kun sitä lukee tarpeeksi paljon :).

Höpön höpö. Matematiikkaa oppii opiskelemalla ihan samalla lailla kuin muitakin aineita. Jos sinä ole ollut huono matematiikassa se tarkoittaa, ettet ole opiskellut ahkerasti ja sinun olisi pitänyt saada rangaistuksia.

Jos mä olisin saanu rangaistukseksi arestia koenumeroista, mitkä on 8 tai alle, niin olisin ollu koko nuoruuteni arestissa! :ashamed:

Ap:n toiminta on aika tylyä mun mielestä!

Minä olin lapsena haahuilija. Minuun ei tehonnut niskaan hönkiminen. Minulle auttoi se että äiti "luki" kokeisiin kanssani ala-asteen. Hän iloitsi kanssani jopa kutosista, kun tiesi että yhdessä oltiin tehty paljon hommia. Ylä-asteella luin jo itsenäisesti ja nostin ala-asteen seiskan keskiarvoni 9,5:een ja sain päättötodistukseni stipendien kera. Olen enemmän kuin kiitollinen äidistäni joka kannusti. En saanut palkintoja, mutta en todellakaan rangaistuksiakaan.

Äitini muuten suhtautui matikkaan kuten sinä ja opin jo lapsena että minulla on huono matikkapää. Yllättäen kun menin ammattikorkeakouluun ja joudun ekaa kertaa tosissani treenaamaan matikkaa sain pelkkiä vitosia (eli 5 on paras arvosana). Uskon että voi olla matemaattista lahjakkuutta, mutta vielä enemmän uskon nykyään, että nimenomaan matikka on treenaamiskysymys.

AP: näitä negatiivisia kommentteja luettuasi; minkä arvosanan antaisit itsellesi? Ja keskiarvoa kun katselee niin veikkaan että se on alle kasin. Mikä olisi sinulle sopiva rangaistus?

Yhteistyössä