Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Porkkanaa, ei keppiä! Eli paremmin oppii koirakin makupalalla ja palkkiolla kuin rangaistuksella. Meillä myös kymmenvuotias neljäsluokkalainen, jolle koulu välillä tooodella tahmeaa. Koenumerot parantuneet uskomattomasti, kun ryhdyimme palkitsemaan kaikista yli 8 olevista kokeista. En usko rangaistuksen voimaan. Jaksaisitko itse pakertaa töissä, jos pomo sanoisi, että tulee sanktioita, jos epäonnistut? Ehkäpä omakin motivaatiosi on parempi jos on provisioita tai palkankorotusta tiedossa!

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Huh-huh. Mä olin ite useimmiten ysin ja kympin lapsi, mutta olisin kuollut, jos vanhemmat olisivat ajatelleet, että sitä huonompi numero on KATASTROFI. Oppimisesta menee täysin ilo, jos siitä tulee tuommoista kauhua.

Se nyt vaan on niin, että jos on kympin lapsi niin odotetaan kympin suorituksia. Niin minulta odotettiin aina, ja sain motkotusta jo ysimiikasta. Itse en ole koskaan lastani moittinut kokeista, itse se asettaa paineita. Mutta kyllä joku alle ysin olisi katastrofi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
kyllä olet kohtuuton. Todella kohtuuton. Ei kyse ole pelkästä lukemisesta. Mitä opetat lapsellesi tuolla säännöläsi? Säälittävää.

Mitä sinä sanot tällä kommentillasi, kun et edes perustele kantaasi. Olet säälittävä.

Kyse on kuuntelemisesta + keskittymisestä tunnilla sekä siitä lukemisesta kun kokeet lähestyvät.

Kun lapsi lukee paljon, se näkyy myös koenumeroissa :). Meillä on ainakin siis näkynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Palkitse mieluummin:
Mä en usko ikinä rangaistukseen vaan palkintoon. Tarkoitan siis kasvatuksellisia asioita, en tietenkään joslapsi tekee tahallaan väärin. Mutta kuten moni pyskologi sanoo, palkitsemalla saadaa paljon paremmin tuloksia kuin että lapsi pelkää rangaistusta. Rangaistus on sananakin niin negatiivinen.

Koirankasvatus tulee mieleen, vai mitä? Kyllä koira tottelee kun pelkää rangaistusta, mutta saman tuloksen saa kun palkitsee, ja lisäksi iloisen ja elämäänsä tyytyväisen koiran.

PEESI!

Alkuperäinen kirjoittaja BR:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Huh-huh. Mä olin ite useimmiten ysin ja kympin lapsi, mutta olisin kuollut, jos vanhemmat olisivat ajatelleet, että sitä huonompi numero on KATASTROFI. Oppimisesta menee täysin ilo, jos siitä tulee tuommoista kauhua.

Se nyt vaan on niin, että jos on kympin lapsi niin odotetaan kympin suorituksia. Niin minulta odotettiin aina, ja sain motkotusta jo ysimiikasta. Itse en ole koskaan lastani moittinut kokeista, itse se asettaa paineita. Mutta kyllä joku alle ysin olisi katastrofi.

Ei herrajumala. Kympin lapsikin voi epäonnistua joskus, ihan omaa inhimillisyyttään. Jos ite olet saanut motkotusta ysimiikasta, olet ihan varmasti siirtänyt tietämättäsi älyttömiä paineita lapsellesi. Joka ilmeisesti on fiksu, mutta kamalan paineen alla. En tykkää.

olisi kiva kuulla saiko yksikään kommentti ap:ta miettimään uudelleen toimintaansa :) mutta ihana asia ap kun otat lapsesi koulunkäynnin vakavasti! älä kuitenkaan rankaise!

Alkuperäinen kirjoittaja 8:
Musta sä oot tossa väärässä. Joku ei tajua matikkaa heti, mutta tajuaa vähän harjoiteltuaan. Jollekin kielet on helppoja, jollekin historia jne. Lapset on erilaisia (yllättävä tietoko?!) ja et voi pistää rajoja lapselle sen mukaan, mikä sulle on helppoa tai vaikeaa? Jollekin lapselle just se ympäristöoppi voi olla vaikeaa.

Meillä lapsi ainakin on esim enkkua kerrannut kokeisiin PALJON ja näin ollen saanut kokeista ihan kymppiä lähes aina. laitan sen tuon kertaamisen ja lukemisen piikkiin.

Nyt taas oli semmoinen päivä, että lukeminen ei kiinnosta ja lasta ei kuulemma kiinnosta minkä numeron kokeesta saa ja ihan sama ja läpäläpä...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
minusta on aika julmaa vaatia jotain tiettyä numeroa.
tuntuu kuin äitikin arvostelisi lapensa numeraalisesti milloin kelpaa.
Eikö voisi vaan auttaa ja kannustaa lukemisessa, lukea vaikka yhdessä ja kuulustella. tai kun yhdessä käy niitä kirjan juttuja läpi niin ne jää paremmin mieleen kun on joku muistituki mukana.
Olen täysin eri mieltä! Kyllä lapsen koulutyöstä tulee tietysti olla kiinnostunut ja kannustaa,mutta läksyt ja kokeisiinluku on lapsenasia,ei vanhempien! Minä olen jo kouluni käynyt ja lapsen olen opettanut alusta asti itsenäiseen työskentelyyn! Apua saa kun tulee kysymään ja voin kysellä esim.kielten sanoja jos lapsi pyytää,mutta en todella istu vieressä vahtimassa ja lukemassa lapsen kanssa.Normaali lapsi selviää itsekin,erityislapset on eri juttu.Samoilla linjoilla on lapseni opettajakin!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Ja antaisin arestia, jos lapsi ei edes yritä tosissaan opiskella koetta varten.

Tästä juontaen aresti siis tulee; Lapsi ei keskity kunnolla lukemaan, touhottaa KAIKKEA muuta. Häntä ei kuulemma kiinnosta lukea ja hänelle on ihan sama mikä numero kokeesta tulee.

Minä patistin lukemaan ja kuulustin. Sanoin, että jos nyt tuosta kokeesta tulee alle kahdeksan ihan vain nyt sen takia, että lapsi ei jaksa KESKITTYÄ ja lukea ajatuksella kappaleita, seuraa siitä kyllä rangaistus.

Nämä ns. kympin tytöt, eli perfektionistit kärsivät usein syömishäiriöistä ym. Kamalaa, että joku pitää alle ysiä katastrofina :o Järkyttävää täydellisyydentavoittelua.

Mutta entäpäs sitten jos lapsesi todella inhoaa jotakin ainetta? "Vähintään kasi on tultava." Kasi on todella hyvä numero. :o varsinkin pojille!!! Olet aika tiukka, mielestäni lapsesi tulisi ymmärtää nämä asiat itse kantapään kautta-eli saada yhdestä kokeesta vaikka vitonen; ei hänen moraalinsa ja itsesäätelynsä muuten kehity!!!! Jos kerta terve lapsi niin varmasti myös järjellä oppii mitä tulee tehdä ja mitä ei ilman että äiti käskee. Ei sentään ole vielä murrosikä ja tuollainen meininki, saas nähdä mitä tuleman pitää.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jos saa kasin kokeesta, se on huono numero?? Ei minusta.

Et nyt ihan tainnut tajuta. Taisin selittää huonosti.

Ei kasi varsinaisesti huono ole, mutta se kertoo kyllä että kokeisiin ei ole luettu kunnolla. Paremmalla lukemisella olisi saanut paremman numeron.

Kuten jo sanoin, esim matikasta en tämmöistä vaadi, kun siihen ei oikein edes lukea voi. Ja matematiikka on semmoinen aine, että sitä joko hoksaa tai sitten ei. Mutta esimerkiksi nyt joku ympäristöoppi...Se jää päähän, kun sitä lukee tarpeeksi paljon :).

Näin voi olla sinulle, mutta jokainen kokee oppimisprosessin erilailla ja esim. minulla tuo on juuri päinvastoin.

Rankaise lasta mieluummin siitä, jos hän ei ole lukenut kokeisiin / edes yrittänyt. Älä siitä että hänen saamansa arvosana ei tyydytä sinua, siinä käy usein niin että lapsi ei sisäistä lukemaansa (opi), koska hän ei lue itselleen - eikä koe oppimisesta iloa, vaan suorituspaineita. Kiitettävä ei saisi olla jotain mikä kelpaa ja hyvä epäonnistuminen.

Minusta on typerää rangaista tulevaa esimurkkua keskitason numeroista. Sen sijaan sitoisin koulumenestyksen erilaisiin hankintoihin (vaatteet, kännykät, pelikoneet, leirit jne.) ja vaatisin lasta pitämään tietyn tason (eli jos enkusta saisi kymppejä niin kasit eivät olisi ok, sitten taas vaikkapa biologiasta saadut seiskat olisivat hyväksyttäviä jos taso ollut ennenkin samaa luokkaa).

Joo. Mä en ikinä unohda sitä, kun luokkakaverini (poika) lukiossa sanoi, että hänelle on ala-asteelta lähtien sanottu, että jossei kiitettävää tule, niin ei ole kotiin tulemista. Ja koska tunnen hepun vanhemmat, niin tiedän tasan tarkkaan, ettei se ole ollut mikään läppä.

Mun mielestänikin on hyvä katsoa lapsen lukemisten perään, mutta jos sä kerran jo valvot lapsen lukemista lukemalla yhdessä ja kuulustelemalla, niin kyllähän sä tiedät jo etukäteen, miten lapsesi on kokeeseen valmistautunut. Siinä kohtaa on mun mielestä ihan älytöntä ruveta enää vaatimaan vielä jotain tiettyä minimiarvosanaakin.

Mä en tiedä sun lapsesi "tasoa", joten kasin vaatimukseen on vaikea sanoa mitään. Mulla alle ysi oli huono päivä, alle kasi laiskuutta, mutta joillekin se hikinen seiska oli kovan työn tulos.

Mutta mun mielestä olet kohtuuton siinä, että rankaiset lasta huonosta työstä. Parempi motivaatio ja into tulee palkinnoista kuin rangaistuksen pelosta.

Joskus vanhempien tulee olla "kohtuuttomia", mutta joskus pitää miettiä, että voisiko toimia toisella tavalla. Siis niin, että lapsi ei pidä sua "kohtuuttomana". Kaikki ovat silloin onnellisempia :) .

Sun lapsi on jo niin iso, että voisit ehdottaa kokeiluluontoisesti sitä, että hyvästä numerosta saa palkinnon. Jos ei muuta niin rahaa, mutta vielä parempi olisi joku lapselle mieluisa asia, esim. videon vuokraus, lempiruoka-ateria tai mitä lie.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
olisi kiva kuulla saiko yksikään kommentti ap:ta miettimään uudelleen toimintaansa :) mutta ihana asia ap kun otat lapsesi koulunkäynnin vakavasti! älä kuitenkaan rankaise!

Tämä on nyt hiukan hankalaa, kun tässä kävi (kuten TODELLA USEIN näissä plussan keskusteluissa ) niin, että kukaan ei ajatuksella lukenut näitä kirjoittamiani viestejä, vaan kommentoidaan jotain ihan muuta kuin mitä edes kysyin.

Kyse on siitä, että lapsi EI keskity lukemaan, leikkii muuta ja venuu ja vanuu kun pitäisi lukea kokeisiin. Kun kyselen kirjasta asioita, vastaa väärin ja kerron hänelle, että väärin meni, lapsi sanoo, "Ihan sama. ei kiinnosta."

Kaikkien aineiden kohdalla siis näin ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Ette te saa tehtyä lapsistanne lahjakkaita pakottamalla. Saatte korkeintaan aikaan tarpeen vuosien terapialle.

Minä en ole tässä "tekemässä lapsestani lahjakasta", vaan valmistamassa häntä syksyllä alkavaan neljänteen luokkaan ja sitä tietä muutaman vuoden päästä edessä olevaan yläasteeseen.

Aineet eivät ainakaan helpotu vuosien saatossa. Koko ajan opitaan uutta ja ratkotaan visaisempia juttuja. Kokeissa tietää, kun on avannut kirjaa ja sieltä lukenut tietoa ja sen lisäksi ollut hereillä tunnilla.

Minä en voi vaikuttaa siihen, miten lapsi tunnilla keskittyy, mutta kotona voin katsoa, että annetut hommat tulee kunnolla hoidetuksi.

Tukahdutat hänen luovuutensa ja älynsä ja kasvatat epäonnistujan. Miten niin matematiikan kokeisiin ei voi lukea? Jos olet surkea matematiikassa eikä sinusta ole kuulustelemaan se tarkoittaa että sen joko tajuaa tai ei?!?

Itse vedin seiskaa yläasteella ja vielä lukiossakin koulukiusaamisen vuoksi. Pidin pari välivuotta. Menin Teknilliseen yliopistoon lyhyen matematiikan lukeneena. Nyt diplomi-insinööri, esimiestehtävissä ja palkka 5000+.

Kaveri jota vahdittiin noin farmaseutti (ei sekään huono ammatti) tienaa puolet omasta liksasta.

OLET kohtuuton tuon numeron kanssa, on hyvä että huolehdin lapsen koulunkäynnistä.
Mutta, tulee mieleen suorituspaineet lapsellasi, mitä jos epäonnistuukin samaan vaikka sen 7½ silloin ei mielestäni tarviste rangaista mitenkään, vaan esim sanoa; jos oisit hiukan jaksanut vielä rutistaa ja lukea tarkemmin niin olisit voinut saada vaikka kasin, mutta on tämäkin ihan hyvä. palkinto näissä asioissa on mielestäni parempi kuin rangaistus. Esim 3? 10 2? 9 1? 8.
Mitäs jos lapsesi alkaa vaikka 'pilkata' luokkatovereita jotka saavat 'vain' seiskan? sekin pelko on persiissä, vaikka kuinka ajattelisi 'ei meidän lapsi'. Lapsi opiskelee itselleen ei miellyttääkseen vanhempiaan.

:o

Siis rankaiset lasta, jos ei menesty tarpeeksi hyvin kokeessa? Kysyppä vaikka opelta, mitä mieltä hän on tuollaisesta "kannustamisesta"....

JA KYLLÄ, olet kohtuuton, ehkä jopa neuroottinen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:

Tämä on nyt hiukan hankalaa, kun tässä kävi (kuten TODELLA USEIN näissä plussan keskusteluissa ) niin, että kukaan ei ajatuksella lukenut näitä kirjoittamiani viestejä, vaan kommentoidaan jotain ihan muuta kuin mitä edes kysyin.

Kyse on siitä, että lapsi EI keskity lukemaan, leikkii muuta ja venuu ja vanuu kun pitäisi lukea kokeisiin. Kun kyselen kirjasta asioita, vastaa väärin ja kerron hänelle, että väärin meni, lapsi sanoo, "Ihan sama. ei kiinnosta."

Kaikkien aineiden kohdalla siis näin ei ole.

siellä sitä asiantuntemusta oppimiseen on. Kun palstalaiset on niin tyhmiä, ettei me tajuttu sua. Ja ps. sun kysymykseen, oletko kohtuuton? Olet, ja vielä mielestäni aika yksinkertainenkin. Hyvää yötä.

Yhteistyössä