Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
olisi kiva kuulla saiko yksikään kommentti ap:ta miettimään uudelleen toimintaansa :) mutta ihana asia ap kun otat lapsesi koulunkäynnin vakavasti! älä kuitenkaan rankaise!

Tämä on nyt hiukan hankalaa, kun tässä kävi (kuten TODELLA USEIN näissä plussan keskusteluissa ) niin, että kukaan ei ajatuksella lukenut näitä kirjoittamiani viestejä, vaan kommentoidaan jotain ihan muuta kuin mitä edes kysyin.

Kyse on siitä, että lapsi EI keskity lukemaan, leikkii muuta ja venuu ja vanuu kun pitäisi lukea kokeisiin. Kun kyselen kirjasta asioita, vastaa väärin ja kerron hänelle, että väärin meni, lapsi sanoo, "Ihan sama. ei kiinnosta."

Kaikkien aineiden kohdalla siis näin ei ole.

Mutta hiffaatko, että kaikki sanoo sulle sitä, että tuo sun menetelmä tilanteen korjaamiseksi on väärä.

Älä uhkaa rangaistuksella, vaan houkuta porkkanaa ja jätä se vastuu siitä lukemisesta ja tuloksesta lapselle itselleen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Ette te saa tehtyä lapsistanne lahjakkaita pakottamalla. Saatte korkeintaan aikaan tarpeen vuosien terapialle.

Minä en ole tässä "tekemässä lapsestani lahjakasta", vaan valmistamassa häntä syksyllä alkavaan neljänteen luokkaan ja sitä tietä muutaman vuoden päästä edessä olevaan yläasteeseen.

Aineet eivät ainakaan helpotu vuosien saatossa. Koko ajan opitaan uutta ja ratkotaan visaisempia juttuja. Kokeissa tietää, kun on avannut kirjaa ja sieltä lukenut tietoa ja sen lisäksi ollut hereillä tunnilla.

Minä en voi vaikuttaa siihen, miten lapsi tunnilla keskittyy, mutta kotona voin katsoa, että annetut hommat tulee kunnolla hoidetuksi.

lapsi voi hoitaa hommansa, mutta ihminen on erehtyväinen ja esimerkiksi kokeessa unohtaa jonkun lukemansa kappaleen, et voi vaatia tuon ikäiseltä vähintään kasia. Näet että hän lukee ja harjoittelee, eikö se riitä kuitenkin?
kolmosluokkalainen on kuitenkin aika lapsi vielä.

olisi kiva kuulla saiko yksikään kommentti ap:ta miettimään uudelleen toimintaansa :) mutta ihana asia ap kun otat lapsesi koulunkäynnin vakavasti! älä kuitenkaan rankaise!

Tämä on nyt hiukan hankalaa, kun tässä kävi (kuten TODELLA USEIN näissä plussan keskusteluissa ) niin, että kukaan ei ajatuksella lukenut näitä kirjoittamiani viestejä, vaan kommentoidaan jotain ihan muuta kuin mitä edes kysyin.

Kyse on siitä, että lapsi EI keskity lukemaan, leikkii muuta ja venuu ja vanuu kun pitäisi lukea kokeisiin. Kun kyselen kirjasta asioita, vastaa väärin ja kerron hänelle, että väärin meni, lapsi sanoo, "Ihan sama. ei kiinnosta."

Ihan oikein sut on käsitetty. Usko jo, että lasta ei voi pakottaa tietyntasoiseen suoritukseen! Ehkä se lapsi ei keskity siksi, että nämä kyseiset aineet ovat hänelle vaikeampia kuin toiset. Kaikki lapset eivät ole yleistiedonjanoisia/ hikipinkoja ja motivaation puutteessa tankkaaminen voi olla aivan kamalaa.

Opiskelen itse yliopistossa teoroapitoista ainetta. Olen heittänyt kirjan välillä seinään, kun olen joutunut pakolliseen aineopintotenttiin tankkaamaan sellaista, joka ei oikein kiinnosta. Kun ei oikein kiinnosta, oppiminenkaan ei tapahdu automaattisesti eikä asia jää päähän.

Ja minä olen aikuinen (lukion päättäri kiitettävä), jolle opiskeluun käytetty aika maksaa paljon rahaa poisolona työelämästä.

Vielä pakko sanoa, että kaikki lapset eivät opi samalla tavalla ja toiset menestyy taideaineissa, toiset lukuaineissa, toiset liikunnassa... Kaikilla ei ole sitä lukupäätä, varsinkaan vielä 10 vuotiaana.

Mulla käy tosissaan sääliksi lapsesi. :( Kauheita paineita pienelle ihmisille, omalta äidiltä, jonka pitäisi olla se, joka uskoo, tukee ja turvaa.

Meillä oli sama vaihe tuon esikoisen kanssa. Tosin ei se vieläkään lue kokeisiin jos aine on "helppo" ja täydellisesti ne kokeet on menny,mutta vaikeempiin aineisiin lukee,mutta ei paljoa. Kerran läpi ja sitten kuulostelen. Ei kannata rankaista, ei sillä lukemista edistä. Minä en rahaa anna tuloksista mutta leffaan olen vieny jos hyvin on kokeet mennyt ja joskus on ostoksilla käyty. Ja nuo käsintehdyt suklaakonvehdit tehoo meillä. Niitä kun tuo tyttö rakastaa ylikaiken. Matikan ja englannin kokeista en palkitse,kun ne on sen helpompia aineita,mutta vaikeista aineista lupaan aina tehä jotain kivaa tytön kanssa.
Yritä keksii jotain "porkkanoita" lapsellesi. Se voi joskus tehota.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nämä ns. kympin tytöt, eli perfektionistit kärsivät usein syömishäiriöistä ym. Kamalaa, että joku pitää alle ysiä katastrofina :o Järkyttävää täydellisyydentavoittelua.

Pitäisi ohittaa nämä aloitusta koskemattomat viestit olankohautuksella, mutta vastattava vaan tähänkin jostain syystä on ;).

HUOH!!

SIIS, JOS olisit vaivautunut lukemaan koko ketjun ajatuksella, olisit käsittänyt, että mistään tämmöisestä ei todellakaan ole kysymys!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Ette te saa tehtyä lapsistanne lahjakkaita pakottamalla. Saatte korkeintaan aikaan tarpeen vuosien terapialle.

Minä en ole tässä "tekemässä lapsestani lahjakasta", vaan valmistamassa häntä syksyllä alkavaan neljänteen luokkaan ja sitä tietä muutaman vuoden päästä edessä olevaan yläasteeseen.

Aineet eivät ainakaan helpotu vuosien saatossa. Koko ajan opitaan uutta ja ratkotaan visaisempia juttuja. Kokeissa tietää, kun on avannut kirjaa ja sieltä lukenut tietoa ja sen lisäksi ollut hereillä tunnilla.

Minä en voi vaikuttaa siihen, miten lapsi tunnilla keskittyy, mutta kotona voin katsoa, että annetut hommat tulee kunnolla hoidetuksi.

Lukuaineet eivät vaikene merkittävästi. Matematiikan ja kielten oppimista ei voi pakottaa.

Olet kohtuuton; olen täysin samaa mieltä että mieluummin palkkioita hyvistä numeroista kuin rangaistuksia huonommista. Vie lapsen motivaation melko äkkiä.... melkoisen karhunpalveluksen teet myös tuolla, voit viedä lapsen vähäisenkin kiinnostuksen. :/

Ei keppiä vaan porkkanaa.Näin pääsee parempiin tuloksiin.Ja tosiaan nykyistä numerojärjestelmää on tiukennettu,että 7 on jo hyvä numero.
Meillä on erityislapsi(adhd/asperger),mutta on hyvä koulussa ja paremminkin menisis,jos tosiaan kunnolla viitsisi lukea.Porkkanana on raha! 8=1e 9= 2e ja 10 =3e.
Taas köyhdyin 4,5e.
Ja tämä koskee vain isoja kokeita.Tähän ei kuulu kertolasku ja sanakokeet.Pojalla on niin hyvä muisti,että tällaiset muistaa,vaikka ei yhtään lukisikaan.Soveltavat tehtävät tuottavat vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Mutta entäpäs sitten jos lapsesi todella inhoaa jotakin ainetta? "Vähintään kasi on tultava." Kasi on todella hyvä numero. :o varsinkin pojille!!! Olet aika tiukka, mielestäni lapsesi tulisi ymmärtää nämä asiat itse kantapään kautta-eli saada yhdestä kokeesta vaikka vitonen; ei hänen moraalinsa ja itsesäätelynsä muuten kehity!!!! Jos kerta terve lapsi niin varmasti myös järjellä oppii mitä tulee tehdä ja mitä ei ilman että äiti käskee. Ei sentään ole vielä murrosikä ja tuollainen meininki, saas nähdä mitä tuleman pitää.... ;)

On juttuja, joita minäkin inhoan, mutta silti minun pitää niitä tehdä. En imuroi mielelläni ja pölyrättiinkin tartun mahdollisimman harvoin, en järin pidä pölyjenpyyhkimisestäkään.

Kaikista aineista ei koulussa tarvitse pitää, ei todellakaan. MUTTA kokeisiin on luettava sen vähemmän kiinnostavan aineen kohdallakin.

Mä luulen, että sun pointti tajuttiin ihan hyvin, sinä vaan et itse näe, miten kamalalta tuo sinun kirjoittamasi kuulostaa.

Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, että kaikki aineet ei kiinnosta kaikkia. Eikä kaikissa tarvitse olla hyvä.

Kotiarestia kasista tai seiskasta, ihan sairasta, sanon minä.

Nämä ns. kympin tytöt, eli perfektionistit kärsivät usein syömishäiriöistä ym. Kamalaa, että joku pitää alle ysiä katastrofina :o Järkyttävää täydellisyydentavoittelua.

Pitäisi ohittaa nämä aloitusta koskemattomat viestit olankohautuksella, mutta vastattava vaan tähänkin jostain syystä on ;).

HUOH!!

SIIS, JOS olisit vaivautunut lukemaan koko ketjun ajatuksella, olisit käsittänyt, että mistään tämmöisestä ei todellakaan ole kysymys!!!

mä ainain ymmärsin mitä tossa haettiin, ja helposti tuo täydellisyyden tavoittelu lähtee kotoa lähtevistä paineista, mitä ei aikuinen välttämättä ajattele niin.

Ymmärrän,että haluat valvoa lapsesi koulunkäyntiä se on hieno asia, mutta numerorajan asettaminen 10V on turhaa, se on aina turha. Lapsi lukee sinun vahtiessasi, ja tekee kokeessa parhaan, JOS hän epäonnistuu vaikka lukee, niin saattaa tuntea itsensä aika nollaksi ja hävetä...tästä alkaa kehä pakko saada hyvä numero pakko saada hyvä numero- perfektionistin alku.

Mä en tod antaisi mitään rangaistusta huonosta numerosta. Suuttuisin tietenkin jos ihan paskan numeron hakisi, ja siitä sitten tokaisisin että ensi kerralla ollaan nenä kiinni kirjassa. Tuo kokeisiin lukemisen patistelu kyllä kuulosti ihan hyvältä, mutta tosiaan mieluummin keskittyisin palkitsemaan hyvistä numeroista ja torumaan (mutta ei rangaitsemaan) huonoista.

Johan pomppas! kasi on jo loistava numero. Itsetuntoa kalvat jos rankaiset, samoin jos pakkoluetat kerta toisensa jälkeen. Olitko itse täydellinen? Yhteistyö on paras vaihtoehto. Ennen kokeita yhdessä haette tietoa vaikka netistä tai tietosanakirjoista. Siis ne samat tiedot mitä kirjasakin on. Tee oppimisesta mukavaa ja hae tie joka kiinnostaa. Jos tulee alle kasi niin kiitä siitä mitä osasi ja tarjoudu tutkimaan yhdessä mikä meni pieleen. Mutta muista: ÄLÄ KOSKAAN MOLLAA TAI NOLAA LASTA. Ymmärrä lastasi vaikka et kaikkea hyväksykään. Matikkaakin oppii vaikka se olisi vaikeaakin. Samoja asioita on kerrattava uudelleen ja uudelleen. Mutta EI puuduttavasti tunti toisensa jälkeen. Ole luova ja kannustava. Pahanteosta rangaistaan ei osaamattomuudesta. Leikki on vielä hyvin tärkeää lapselle ja pelaaminen korteilla ja lautapelejä opettaa keskittymiskykyä ja ajattelua. Pelatkaa monenlaisia pelejä ja tee pelaamisesta mielenkiintoista ja hauskaa.
Mainitsemallasi toiminnalla kuihdutat lapsesi mahdollisuudet opiskelussa.

Mun tytöllä on samoja ongelmia, ei siis oikein aina jaksaisi keskittyä lukemaan kokeisiin vaam tekisi mieluummin jotain ihan muuta... huoh... Me sovittiin, että hyvistä numeroista palkitaan, meillä riittää kasi ja siitä ylöspäin. Ja kas kummaa, johan tyttö on kunnostautunut kokeisiin lukemisessa.
Joskus tulee huonompi numero, esim kerran ympästä, meillä se on tytölle vaikea aine, koska se ei kiinnosta tippaakaan, kun taas joku englanti tai historia on ihan lempi aineita, hyviä numeroita tulee aina. Mutta mitä sitten vaikka kokeesta tulikin 7 ? Tyttöä itseään harmitti todella paljon... ja varmasti oppikin siitä jotain... nimittäin että jos jotain haluaa niin sen eteen on tehtävä työtä.
En lähtisi rankaisu linjalle kokeiden numeroiden takia. Ja miksi se on niin tärkeää, että kaikista kokeista tulee vain kaseja tai parempia? Onko se tärkeää sinulle vai lapselle? Sen pitäisi olla tärkeämpää lapsellesi, hänenhän ne arvosanat ovat!

Kolmannellahan vasta opetellaan kokeisiin lukemista ja vastaamista etenkin lukuaineissa. Tuossa vaiheessa saatavat numerot eivät vielä kerro mitään tulevasta... Rankaisemalla asiat eivät kyllä parane tulevaisuudessa. On ihan normaalia että tuon ikäisellä on vaikeaa keskittyä lukemiseen, olihan itsellänikin sitä vielä yliopistossakin...

Itse toimisin niin, että palkitsisin hyvistä numeroista, en rankaisisi huonoista numeroista, mutta voisin esim. antaa pelikiellon siksi illaksi, kun on luettava kokeeseen, jos pelaaminen kiinnostaa enemmän. Tai mikä se nyt onkin, mitä harhautuu tekemään. Eli vaatisin lukemaan, mutta numero saisi olla mitä on, kunhan yrittää.

Sanoin, että jos tulee alle 8 kokeista, tulee rangaistus (yleensä rankku on ollut kotiarestia, pelikieltoa päivä tmv )

tuo pisti silmään, muuten toimit mielestäni hyvin... mutta koitas parantaa tota vielä jos on mahdollista, ei lapsella saisi olla ''pelotetta'' koulun suhteen. Eri asia jos kokeista tulee jatkuvalla syötöllä kolmosella vaikka 6, niin voisi asiaan puuttua rankemmin, mikäli numero on vain lapsen viitsimisestä kiinni. Yksi seiska sinne tai tänne voi tehdä jopa ihan hyvää, lapsi huomaa, ettei maailma kaadu vaikka yksi koe menikin hieman 'heikommin' mitä odotettiin. Elämää se koulu vaan on, ja ala-asteella vasta opetellaan alkeita.

Kannattaa myös muistaa se,että sitä koulua käy lapsi, eikä äiti tai isä. Meidän tehtävä on kannustaa tuossa pitkässä opinahjossa lasta. Ja kun ne kokeet tulee kotiin allekirjotettavaksi kannattaa käydä ne lapsen kanssa läpi ja oikasta virheet ja kehua. Jos se opiskelu alkaa maistua pakkopullalta jo ala-asteella niin ylä asteella se ei helpommaksi muutu. Kannattaa vaan olla aidosti kiinnostunut lapsen opiskelusta ,auttaa tarvittaessa ja iloita menestyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Sanoin, että jos tulee alle 8 kokeista, tulee rangaistus (yleensä rankku on ollut kotiarestia, pelikieltoa päivä tmv )

:o :o :o Tuo on jo todella kohtuutonta ja kauheaa.

O.K. Olen siis kohtuuton ja kauhea.

Kyllä, olet kohtuuton ja kauhea. Toivottavasti mietit nyt vähän toimintatapojasi uusiksi, ennenkuin pilaat lapsesi.

Olet kohtuuton. Rangaistusta alle 8 numerosta :o noh ... josko antaisit palkinnon hyvästä numerosta ja rangaistuksen silloin jos ei lue --> leikkii vaan vaikka sovittu että lukee ½ tuntia ;)

Yhteistyössä