Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ainakaan pystyis keskittymään, jos joku pakottaa, eli huonompia numeroita tulis kun joku vahtii ja painostaa, mitä tulis jos sais ite huseerata miten tykkää.
Ja olet ehdottoman kohtuuton, jos kaiken tuon kyyläämisen päälle rankaiset siitä, että lapsiparka ei kestä sinun aiheuttamia paineita ja epäonnistuu! Tulee rangaistus sekä etukäteen, että jälkikäteen |O :(

Ihan hyvä, että valvot vähän lapsen kokeisiin lukemista. Tuo rangaistus alle 8 numerosta on todella huono systeemi...lapsi ei opi siitä mitään hyvää. Tuolla tavalla aiheutat lapselle vain suurta stressiä ja paineita koulunkäynnin (ja etenkin kokeiden) suhteen.

Lapselle ei missään vaiheessa pääse kehittymään sisäistä motivaatiota opiskelua kohtaan eli hän tekee kaiken vain rangaistusten pelossa ja sen vuoksi, että SINÄ pakotat/haluat. Oman opiskeluinnon puuttuessa opittavat asiat eivät jää päähän lähellekään niin hyvin kuin silloin, jos oppiminen tapahtuu omasta halusta ja mielenkiinnosta oppia asiat.

Lapset kaipaavat kannustusta ja tukea!

olet erittäin kohtuuton!!

kannattaa ennemmin kannustaa niinkuin kaikki muutkin on tässä jo sanonu..

ja kannattaa selittää lapselle et miksi kannattaa lukea ja et mitä hyötyä siitä on tulevaisuudessa.

Mun mielestä myöskin raha on huono motivaattori.

kiinnostumaan et saa lasta väkisin. kannusta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Mutta entäpäs sitten jos lapsesi todella inhoaa jotakin ainetta? "Vähintään kasi on tultava." Kasi on todella hyvä numero. :o varsinkin pojille!!! Olet aika tiukka, mielestäni lapsesi tulisi ymmärtää nämä asiat itse kantapään kautta-eli saada yhdestä kokeesta vaikka vitonen; ei hänen moraalinsa ja itsesäätelynsä muuten kehity!!!! Jos kerta terve lapsi niin varmasti myös järjellä oppii mitä tulee tehdä ja mitä ei ilman että äiti käskee. Ei sentään ole vielä murrosikä ja tuollainen meininki, saas nähdä mitä tuleman pitää.... ;)

On juttuja, joita minäkin inhoan, mutta silti minun pitää niitä tehdä. En imuroi mielelläni ja pölyrättiinkin tartun mahdollisimman harvoin, en järin pidä pölyjenpyyhkimisestäkään.

Kaikista aineista ei koulussa tarvitse pitää, ei todellakaan. MUTTA kokeisiin on luettava sen vähemmän kiinnostavan aineen kohdallakin.

Mutta mietippä ap noilla PIENILLÄ SIEVILLÄ AIVOILLASI tuota lapsesi moraalia, ei siitä mitään tule kun KOULUTAT lastasi kuin koiraa. Odotas vain kun tulee murrosikä. Tuohon moraalijuttuun et edes mitään kehdannut sanoa, sillä täällä on viisaat ihmiset kertomassa juttuja ja sinä vertaat piiskuruuttasi siivoamiseen. Ihan miten vain, mutta sepä kertoo siitä miten huono äiti olet, rankaiset-et palkitse...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoin, että jos tulee alle 8 kokeista, tulee rangaistus (yleensä rankku on ollut kotiarestia, pelikieltoa päivä tmv ).

Eli lapsen mielestä olen kohtuuton, olenko teidän mielestä? :)
Sitten kun lapsi aikanaan narahtaa tupakoinnista niin jotta rangaistus olisi linjassa tämän kanssa, pitää sinun hakata häneltä käsi irti.

Kyllä olet ainakin myös minun mielestä. Ei tarvitse tässä enää mitään lisäillä koska edellä on jo todella hienoja faktoja mm. ihan opettajilta. :) (Kiitos kun yritätte kannustaa ap:ta palkitsemiseen yms.) Jos lapsesi mielipiteen haluat niin kysy ihmeessä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaikkapa matematiikka on asia erikseen, se on semmoinen aine, jonka melkein joko osaa tai ei, eikä matikan kokeisiin voi edes "lukea" varsinaisesti. Tottakai kertotaulua ja tommosta voi kysellä, mutta eipä paljon muuta.

Höpöhöpö. Matematiikkaa voi harjoitella siinä missä muitakin aineita.

Kuulostaa jotenkin aivan kauhealta. Eihän lapselle kehity tuolla systeemillä omaa sisäistä motivaatiota yhtään. En jaksaisi olla tuollainen pirttihirmu, jos lastani ei kiinnostaisi koulunkäynti. Valvoisin kyllä kokeisiin lukua, mutta en tuossa määrin. Mieheni lukion todistus oli luokkaa 6.5 ja hän oli aina surkimus koulussa. Nyt hän on väitellyt tohtoriksi. Ei se koulu autuaaksi tee. Anna lapsellesi tilaa kasvaa.

Siis kaikkihan on muistista kiinni. Jos lapsi on terve, keskittyy, tykkää aineesta (joka lisää motivaatiota) niin kaikki on todella vain muistista kiinni!

Vertaa vaikkapa sitä, että jos lukion 1. luokalla opiskelee psykologiaa (jota suorastaan rakastaa, ja lukee kaikki kuvatekstitkin) ja historiaa (jota inhoaa yli kaiken, koska opettaja/vanhemmat vaatii liikaa -> joka syö motivaatiota koska opiskelija ei yllä tavoitteisiin+palautetasolle -> tunne ettei osaa -> motivaatio laskee)

Vähän höpöhöpöä mutta: Niin noita kahta ainetta vertaamalla mitäpä luulette, kummasta jää elämälle enemmän käteen?
Pakkopullat UNOHTUU kokeiden jälkeen, joten ap voisit enemmän kuunnella lastasi ja kannustaa. Äläkä pullikoi vastaan, sillä todellakin olet melkoinen tyranni. Murkkuikähän kohta jo tuleekin. ;)

Suosittelen kyllä miettimään uudestaan tuota "rangaistusta". Minä olen kärsinyt vielä aikuisiälläkin siitä, että lapsena on tuolla tavalla opetettu kouluasiat. Vaikuttaa negatiivisesti itsetuntoon, tuntuu että koskaan ei ole riittävän hyvä. Motivaatio opiskeluun katosi ihan totaalisesti jo yläasteen lopussa, eikä motivaatio ole sen jälkeen palannut..

Oletko ap koskaan kysynyt lapseltasi MIKSI häntä ei kiinnosta ja kunneelut mitä hänellä on sanottavana? Ehkä hän ei tosiaan pidä jotain ainetta tarpeellisena (miksi pitäisi lukea ympäristöoppia kun haluan autoasentajaksi?), kirja on tylsä, ei tule toimeen opettajan kanssa tai jotain muuta. Syyt voivat olla joskus tosi pieniä.

Mä kannatan myös tuota peli- ym kieltoa pariksi viimeiseksi illaksi ennen koetta jos siitä kerran on tullut ongelma. Ja porkkanaa muuten kuten muutkin on sanoneet.

Itse olin koulussa kiitettäviä arvosanoja saava oppilas. Meillä korostettiin aina sitä että itseä varten opiskellaan ja se on itselle hyväksi ilman rahapalkintoja tms. Parhaan tekemistä odotettiin, mutta vaikka sain kerran huonon numeronmatikankokeesta se ei kaatanut maata, vaikka isäni on matikanopettaja. Katottiin mikä meni pieleen ja ensi kerralla sitten paremmin. Jos ne olisi vaatineet että aina pitää tulla kiitettävä, ei varmasti olisi tullut vaan olisin mennyt koetilanteessa ihan lukkoon.

Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla miten ap:n vanhemmat häntä piiskuroivat opiskelussa tämän ollessa lapsi? Tavat (huonotkin ja liian ankarat) tuppaavat siirtymään suku"kalleutena" seuraavien sukupolvien kasvatukseen.... :(

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
tiesitkö, että arvosteluasteikkoa on muutettu opetuksessa ja 8 on nykyään entinen 9! Itse odotan lapseltani kokeista 7:n tasoa joka on keskiverto nykyään. en anna rankkua huonommistakaan, enkä palkitse paremmista. Olen tukenut ja motivoinut lastani koulumyönteiseksi ja hän tekee koulutyönsä itselleen.
t. 13vuotiaan äiti

Nämä seiskan oppilaat eivät ole mitään keskivertoja, vaan keskivertoa huonompia. Jos saa kasin, osaa asiat. Ei se hyvä numero ole, mutta ihan ok. Minäkään en rankaisisi alle kasin menevistä kokeista, vaan palkitsisin ysistä ja kympistä, jos jotenkin on tarvetta reagoida.

Siinä olen ap kanssa samaa mieltä, että jos normaali lapsi ei saa kokeesta yli kasia, on kokeeseen luettu huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
minusta on aika julmaa vaatia jotain tiettyä numeroa.
tuntuu kuin äitikin arvostelisi lapensa numeraalisesti milloin kelpaa.
Eikö voisi vaan auttaa ja kannustaa lukemisessa, lukea vaikka yhdessä ja kuulustella. tai kun yhdessä käy niitä kirjan juttuja läpi niin ne jää paremmin mieleen kun on joku muistituki mukana.

Luetaan yhdessä, kuulustelen aina ja monta kertaa.

Tämä ei vaikuta ihan normaalista käytökseltä. Kolmasluokkalaisen kokeet eivät ole niin vaikeita, että nk. normaalia lasta pitäisi prepata. Lapselta menee ilo oppimisesta, kun hiostat sitä koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
tiesitkö, että arvosteluasteikkoa on muutettu opetuksessa ja 8 on nykyään entinen 9! Itse odotan lapseltani kokeista 7:n tasoa joka on keskiverto nykyään. en anna rankkua huonommistakaan, enkä palkitse paremmista. Olen tukenut ja motivoinut lastani koulumyönteiseksi ja hän tekee koulutyönsä itselleen.
t. 13vuotiaan äiti

Nämä seiskan oppilaat eivät ole mitään keskivertoja, vaan keskivertoa huonompia. Jos saa kasin, osaa asiat. Ei se hyvä numero ole, mutta ihan ok. Minäkään en rankaisisi alle kasin menevistä kokeista, vaan palkitsisin ysistä ja kympistä, jos jotenkin on tarvetta reagoida.

Siinä olen ap kanssa samaa mieltä, että jos normaali lapsi ei saa kokeesta yli kasia, on kokeeseen luettu huonosti.

Minä peesailen Minniä. Mutta olenkin julma, kohtuuton, liian vaativa, sadisti, enkä ansaitse lapsiani.

Mites muuten kauniisti te minua vielä nimittelitte ;)...

Luin jokaisen kommenttinne ajatuksella läpi ja keskustellaan tänään lapsen kanssa nyt ihan kunnolla tästä asiasta. Miksi kyseinen aine on "ei kiinnosta ja ihan sama".

Siitä pidän edelleen kiinni, että inhottavatkin hommat on tehtävä, inhottavammankin aineen kokeisiin on luettava vaikkei paljoa kiinnostaisi. Jos se on sadismia, sitten se on sitä.

Ensinnäkin vaikeuksia voi olla vaikkei olekaan diagnosoitu, ja toiset kun vaan eivät opi/ei jää päähän vaikka kuinka lukisi. Sen voit vaatia että lukee, mutta et todella ahdistaa lasta sillä numerolla minkä hän saa!!!!!!!! Tuosta sitten hyvällä tuurilla tuloksena sellainen täydellisyydentavoittelija kun kaikki menee överiksi, pakko onnistua, ja maailmankuva ja omakuva ihan päin honkia. Oi apua mitä sä teet!!!!!Ajattele! Sen ymmärrän että hyvästä voi palkita, mutta jos sen palkkion saa sellaisesta, mihin ei millään yllä vaikka tosissaan yrittäisi, niin sekin on huono. kaikkien kapasiteetti ei oikeasti riitä ottamaan pelkkiä kiitettäviä!

En lukenut kuin aloituksen, mutta olet kohtuuton. Kepillä ei saa mitään, vaan porkkanalla. Sitä paitsi lapsi voi oikeesti olla heikompi jossain aineessa, esim kielissä tai matikassa, joissa luontaisella lahjakkuudella on iso merkitys ja silloin alle 8 numerokin on hyvä. Mulle opetettiin kotona, että paras ei tarvitse olla, mutta kun on kaikkensa tehnyt, niin saa olla itseensä tyytyväinen.

En jaksa paneutua aiheeseen sen syvällisemmin, mut kommentoin noita numeroita. Siis, kasi on itseasiassa hyvä numero. 9 ja 10 kiitettäviä. Jos saa ympäristöopin kokeesta kasin (ap:n esimerkki) ei se todellakaan tarkoita, että on lukenut huonosti. Paitsi tietty siinä tilanteessa, että lapsesi on poikkeuksellisen nopea oppija ja saa aina kymppejä.

Itsellänikin oli aina koulussa pelkkiä ysejä ja kymppejä, mutta en silti ikinä pitäisi kasia huonona. Jos saa vitosen tai kutosen niin sit on ehkä kyse huonosta lukemisesta... Mut siinäkin tapauksessa tuntuis kohtuuttomalta uhkailla rangaistuksella. Kauheet paineethan siitä vaan tulee!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
minusta on ok kannustaa lasta lukemaan,mutta toi että alle kasista saa rankun ei oo mun mielestä hyvä.
tarkoitan siis, että mitä jos tuleekin seiska vaikka lapsi oiskin antanut kaikkensa ja parhaansa yrittänyt.
eli unohtaisin numeroon tollottelut kyllä.

samaa mieltä

Mielummin niin päin että jos tulee kiitettävä niin saa palkkion kuin että tulee rangaistus jos menee riman alle. Kukaan ei voi osata/tykätä kaikista aineista yhtä paljon että kaikista saisi hyvän vain lukemalla.

Siitä pidän edelleen kiinni, että inhottavatkin hommat on tehtävä, inhottavammankin aineen kokeisiin on luettava vaikkei paljoa kiinnostaisi. Jos se on sadismia, sitten se on sitä.

Kyllähän ketjussa jokainen taisi olla sitä mieltä, että ihan ok katsoa lapsen lukemisen perään. Se, mihin tässä ketjussa eniten puututtiin, eli tuo rangaistusstrategiasi, jos tiettyä numeroa ei kokeesta tule. Se on liikaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
minusta on aika julmaa vaatia jotain tiettyä numeroa.
tuntuu kuin äitikin arvostelisi lapensa numeraalisesti milloin kelpaa.
Eikö voisi vaan auttaa ja kannustaa lukemisessa, lukea vaikka yhdessä ja kuulustella. tai kun yhdessä käy niitä kirjan juttuja läpi niin ne jää paremmin mieleen kun on joku muistituki mukana.

Luetaan yhdessä, kuulustelen aina ja monta kertaa.

Tämä ei vaikuta ihan normaalista käytökseltä. Kolmasluokkalaisen kokeet eivät ole niin vaikeita, että nk. normaalia lasta pitäisi prepata. Lapselta menee ilo oppimisesta, kun hiostat sitä koko ajan.

Koittakaa nyt päättää. Yksi kirjoittaa, että pitää lukea yhdessä, toinen sanoo, että se ei vaikuta normaalilta käytökseltä...:D.

Tuo on muodostunut jo ihan tavaksi meillä.
Lapsi kertoo että luvassa on, vaikkapa nyt englannin koe, koulussa kokeet ilmoitetaan noin viikkoa etukäteen.

Joka ilta lapsi lukee tyyliin; yhden kappaleen, olen tarkoituksella antanut lapsen jakaa tuon lukemisen useammalle illalle, ettei yhtenä iltana tarvitse lukea kymmentä kappaletta. Johan siinä into menee.

Kysymys ei ole siitä, että kolmasluokkalaisen kokeet olisivat ylitsepääsemättömän vaikeita vaan siitä, että kertaus on opintojen äiti ja esimerkiksi englannin IHAN OPETTAJA on antanut ohjeet miten kokeisiin voi valmistautua. Yksi niistä kuuluu; "lue sanoja ja pyydä vanhempaa kuulustelemaan niitä sinulta"

Se on siis ihan virallisesti opettajalta tullut vinkki, miten kokeeseen voi valmistautua. Se ei ole minun, sadistiäidin, keksimä juttu.

Minä en "hiosta koko ajan" kuten kirjoitat. Pidän huolen, että kokeisiin luetaan. lapsi itse halusi jakaa lukemisen useampaan iltaan, ettei yhdelle illalle tule kaikkien kappaleiden lukemista.

minusta on hyvä asia, että vanhemmat kannustavat lasta ja huolehtivat että lapsi lukee kokeisiin ja tekee läksynsä kunnolla. mutta tuollainen, että on pakko saada vähintään kasi, on mielestäni liian julmaa. mielestäni sen pitäisi riittää, että lapsi on kuitenkin lukenut kokeisiin.

Yhteistyössä