Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vai vhh on "oma valinta"..?;23872229:
Kasvissyönti on myös "oma valinta", miksi silti lähes joka tapahtumasta löytyy lihavammaisille syötävää? :)

Koska tähän asti on yritetty olla kohteliaita mut näitä hapatuksia kun siunaantuu koko ajan lisää niin varsinkin jos maksaa muille näistä tarjottavista niin olisko liikaa teiltä vaadittu että te ajattelisitte juhlien järjestäjän kukkaroa.

Mun mielestä luonnollinen, lisäaineeton, terveyttä edistävä ruokavalio on eettinen valinta. Ja sitä voi olla yhtälain kasvissyönti ku karppauski (paitsi jos olettaa karppaus=pelkkää lihaa ja rasvaa).

Jeps. Ihan tosi "eettistä" onkin syödä soijaa, jonka ympäristövaikutukset ovat järkyttävät...ja aika usein nuo hipit ostavat ulkomaalaista luomuhedelmää, erikoisjuomia ja Kiinasta raahattuja marjoja/pähkinöitäkin...mutta eihän näitä (eikä viime syksyn retkeä Goalle) lasketa, koska karppaaja syö päivittäin lihaa :D.

Ps. Karppaajan energia tulee pääosin RASVASTA, ei todellakaan proteiinista (= liha, kananmunat ym.).

Kyllä on. :)

Tosin en itse näe mitään eroa sillä karppaako vaiko onko kasvissyöjä. Molemmat samalla lailla omavalintaisia ruokavalioita, joita varten ei mielestäni pahemmin kannattaisi omia tarjoiluja alkaa vaatimaan. Terveisiä, 10 vuotta vegetaristina ollut ja sen jälkeen kolme vuotta karpannut juhlavieras. :)

Koska tähän asti on yritetty olla kohteliaita mut näitä hapatuksia kun siunaantuu koko ajan lisää niin varsinkin jos maksaa muille näistä tarjottavista niin olisko liikaa teiltä vaadittu että te ajattelisitte juhlien järjestäjän kukkaroa.

Helpoiten pääset sillä, kun teet ruoan jossa ei ole...

* maitoa (tai ainakaan laktoosia, riippuu vieraista)
* kananmunaa
* kotimaisia viljoja
* sokeria

Tuo kattaa mm. maitoongelmaisen, munaongelmaisen, diabeetikon, keliaakikon sekä karpin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vai vhh on "oma valinta"..?;23872229:
Kasvissyönti on myös "oma valinta", miksi silti lähes joka tapahtumasta löytyy lihavammaisille syötävää? :)

Se on helpompi toteuttaa, kuin karppiruoka. Karppaajathan välttää uskomattoman monia ruoka-aineita, kaikkia vihanneksia tai hedelmiäkään ei saa olla eikä tavallista vähärasvaista maitoa, joten tosi tarkkana pitää olla. Perus lakto-ovo-vegelle riittää yleensä se, että on jätetty liha pois. Myös kahvipöydästä voi vege syödä lähes kaikkea sitä, mitä muutkin.

Mut on toki monia, jotka pitää kasvissyöntiä kamalan typeränä haihatuksena, eivätkä halua millään tavalla huomioida. Enkä sitä aina odotakaan, mutta olen positiivisesti yllättynyt, jos huomioidaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lukekaa:
Jeps. Ihan tosi "eettistä" onkin syödä soijaa, jonka ympäristövaikutukset ovat järkyttävät...ja aika usein nuo hipit ostavat ulkomaalaista luomuhedelmää, erikoisjuomia ja Kiinasta raahattuja marjoja/pähkinöitäkin...mutta eihän näitä (eikä viime syksyn retkeä Goalle) lasketa, koska karppaaja syö päivittäin lihaa :D.

Ps. Karppaajan energia tulee pääosin RASVASTA, ei todellakaan proteiinista (= liha, kananmunat ym.).
Sen sijaan sialle ja lehmälle kannattaa syöttää sitä soijaa kymmeniä kiloja, jotta saa yhden lihakilon ja tilkan rasvaa. Karppaaja syö vain kotimaisia marjoja ja pähkinöitä sekä manteleita eikä käy joka talvi Kanarialla. :D

Tosikarppi myös ottaa rasvansa mieluummin kovana eläinrasvana epäterveellisten kasvirasvojen sijaan

Alkuperäinen kirjoittaja lukekaa:

Se sun päivittäin syömä liha on mussuttanut sitä soijaa paljon suuremman määrän, mitä sitä kuluisi, jos ihminen söisi suoraan sen soijan. Eli turha yrittää väittää, että soijansyönti olis epäeettisempää kuin lihan syönti.
Kyllä monet kasvissyöjät pyrkii olemaan muissakin valinnoissaan eettisempiä ja suosimaan lähiruokaa, eivätkä lennä lentokoneella ulkomaille. Ei toki kaikki, mutta osa.

Se on helpompi toteuttaa, kuin karppiruoka. Karppaajathan välttää uskomattoman monia ruoka-aineita, kaikkia vihanneksia tai hedelmiäkään ei saa olla eikä tavallista vähärasvaista maitoa, joten tosi tarkkana pitää olla. Perus lakto-ovo-vegelle riittää yleensä se, että on jätetty liha pois. Myös kahvipöydästä voi vege syödä lähes kaikkea sitä, mitä muutkin.

Mut on toki monia, jotka pitää kasvissyöntiä kamalan typeränä haihatuksena, eivätkä halua millään tavalla huomioida. Enkä sitä aina odotakaan, mutta olen positiivisesti yllättynyt, jos huomioidaan.

Minusta karppaajan ruokavalio ei vaadi kamalasti päänvaivaa, paljon vaikeampaa on selvitellä onko esim. kasvisliemikuutiossa käytetty eläinperäistä rasvaa, onko kakku hyydytetty liivatteella (= eläinperäistä) vai millä jne.

On totta että karppaaja välttelee mm. perunaa sekä banaania ja maissia, mutta noiden lisäksi en keksi juuri nyt mitään "ehdoton EI"-vihannesta/kasvista/hedelmää..?

Se sun päivittäin syömä liha on mussuttanut sitä soijaa paljon suuremman määrän, mitä sitä kuluisi, jos ihminen söisi suoraan sen soijan.

Eipäs olekaan, jos kyseessä on itse metsästetty riista tai luomutilalta ostettu elikko, joka on ruokittu heinällä ja/tai omilla jätteillä :D. Karppaus-foorumin perusteella huomattavan moni on siirtynyt ihan muuhun kuin Atrian pakkaamiin lihoihin..!

Minusta karppaajan ruokavalio ei vaadi kamalasti päänvaivaa, paljon vaikeampaa on selvitellä onko esim. kasvisliemikuutiossa käytetty eläinperäistä rasvaa, onko kakku hyydytetty liivatteella (= eläinperäistä) vai millä jne.

Noi eläinperäiset rasvat ja liivatteet koskevat ongelmana vain tiukkoja vegaaneita, joita on kasvissyöjistä sangen pieni osa. Suurin osa on lakto-ovoja, jotka syövät myös maitoa, munaa ja eläinrasvoja. Niistä, jotka eivät syö noitakaan, moni ei silti ihan noin tarkka ole. Eli yleensä kasvissyöjille on kyllä sangen helppoa tehdä ruokaa, kunhan vaan ruoassa ei ole lihaa tai kalaa.

Entäs kun kutsuille tulee muslimi?? Syökööt vaan kinkkukiusausta, sehän on ihan oma valinta kun ei halua sikaa syödä.

Täysin verrattavissa kasvissyöntiin ja karppaukseen!

Teillä sitten on sikaa eri muodoissa kakuista lähtien tarjolla?

Joillakin ihmisille karppaus lähentelee uskonnollista hurmosta... ei se karppaus yhdestä kakunpalasta mene pilalle ja nyt tarkoitan nimenomaan ihan omavalintaista tapaa syödä vaikeasti, enkä esim. keliaakikkoa... heillä menee suolisto pilalle murusestakin kuitua.

Entäs kun kutsuille tulee muslimi?? Syökööt vaan kinkkukiusausta, sehän on ihan oma valinta kun ei halua sikaa syödä.

Täysin verrattavissa kasvissyöntiin ja karppaukseen!

Mä ottaisin allergiat ja uskonnot huomioon, samoin kasvissyönnin, koska siinä on usein taustalla paljon syvällisemmät syyt kuin pelkkä laihdutus. Miksi ei muslimi ja vege voisi syödä samaa kasviskiusausta, johon olisi lisätty pakastevihanneksia sianlihan sijaan, joten sehän olis vaivaton toteuttaakin.

On liikaa vaadittu, eri asia on allergiset. Juhlissa voi herkutella ja jos vieras ei sitä itselleen salli, olkoon syömättä.

Täysin samaa mieltä. Jos itse laittaa, vaatii jo paljon ylimääräistä vaivaa laittaa allergiattomat tuotteet, jos niiden valmistukseen ei ole tottunut.
Monet allergiset, joilla ei ihan hengenvaarallinen allergia ole, ei edes tee suurta numeroa allergiastaan vaan jättävät esim. salaatista sopimattomat ainekset syömättä ja toivovat, ettei tule pahoja oireita. Itse laktoosi-intolerantikkona yritän muistaa ottaa mukaan laktoosinpilkkojaa, ettei tarvitse miettiä syömisiä.

[QUOTE="vieras";23872558]Teillä sitten on sikaa eri muodoissa kakuista lähtien tarjolla?

Joillakin ihmisille karppaus lähentelee uskonnollista hurmosta... ei se karppaus yhdestä kakunpalasta mene pilalle ja nyt tarkoitan nimenomaan ihan omavalintaista tapaa syödä vaikeasti, enkä esim. keliaakikkoa... heillä menee suolisto pilalle murusestakin kuitua.[/QUOTE]

Yllättävän moneen kakkuun nykyään laitetaan liivatetta. Se tehdään siasta.

On kyllä kummallista. Jos karppaus on jonkun mielestä uskonto, niin miksi se on vähempiarvoinen uskonto kuin islam?

Mulla on laktoosi intoleranssi, enkä tee siitä mitään isoa numeroa, että hei- en mä voi syödä tota ja tota (parhaimmat kaverit tietää että kärsin kyseisestä vaivasta, mutten koskaan pyydä heitä varta vasten valmistamaan mulle laktoositonta)... kaikessa hiljaisuudessa ja huomaamattomasti nappaan laktoosin pilkkojan ja that`s it. Ymmärrän kunnon allergiat, että heitä varten tehdään ruuat erikseen...

Helpoiten pääset sillä, kun teet ruoan jossa ei ole...

* maitoa (tai ainakaan laktoosia, riippuu vieraista)
* kananmunaa
* kotimaisia viljoja
* sokeria

Tuo kattaa mm. maitoongelmaisen, munaongelmaisen, diabeetikon, keliaakikon sekä karpin. :)

Juu, helppoa kuin heinänteko! Koskas muuten viimeksi olet laittanut seipäälle heinää? ;)

Isommissa juhlissa tavataan tarjota täytekakkua, enpä osaisi suoralta kädeltä tehdä kakkua, jossa ei olisi mitään noista, kun tavallisessa on noita kaikkia. Ja aivan pöljää on välttää kotimaisia viljoja, jos ei ole erityisesti tiedossa, että vieraiden joukossa on keliaakikkoja. Mieluummin puhdasta ja kotimaista, kesäjuhlissa ainakin.

Mä ottaisin allergiat ja uskonnot huomioon, samoin kasvissyönnin, koska siinä on usein taustalla paljon syvällisemmät syyt kuin pelkkä laihdutus. Miksi ei muslimi ja vege voisi syödä samaa kasviskiusausta, johon olisi lisätty pakastevihanneksia sianlihan sijaan, joten sehän olis vaivaton toteuttaakin.

No niin voi. Ja silloin sä olet sen muslimin ja vegen huomioinut. Mutta karpille ei voi tehdä sitä kiusausta ilman perunaa, kun se on niin kovin vaivalloista. Tai sitten se vaan on periaate, kun ärsyttää kun karpit laihtuu ja voi hyvin, ja itse kerää vaan vararengasta ympärilleen.

[QUOTE="vieras";23872611]No en minä ainakaan laita liivatetta kuin hyydytettäviin kakkuihin. Laittaako monetkin ihan peruskermatäytekakkuun muka liivatetta? Tai pulliin tai piirakoihin?[/QUOTE]

Entisessä elämässä tein useimmiten kermakakun niin että täyte oli jokin hyydyke, kuorrutus sitten normaalisti kermalla. 90-luvun alussa jo aloin tehdä näitä kakkuja myyntiin.

[QUOTE="vieras";23872635]Sanohan miten tehdään karppikiusaus? Millä se perunan voi korvata?[/QUOTE]

Meillä syödään monenlaisia kiusauksia ilman perunaa. Kasvissuikaleita ja lihaa tai kalaa + kuohukermaa ja mausteita. Ei sen vaikeampaa.