Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on ihan järkevää järjestää vähähiilihydraattista tarjottavaa, siitä hyötyvät muutkin kuin ne, jotka ovat esim. painon takia dieetillä, sillä myös diabeetikkojen tulisi välttää hiilareita, muitakin hiilareita kuin sokeria. VHH on vapaaehtoinen ja aatteellinen päätös siinä missä kasvisruokakin.

Mä en luojan kiitos tunne yhtään karppaajaa. En voi sietää mitään ihme vouhotusta.
Terveellisesti voi syödä muutenkin ja onneksi mun tuttavapiirissä ei tehdä mitään numeroa dieeteistä tai muista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23872748:
Kasviskiusauksen voi tehdä varsin hyvin ilman perunaa. Itse ajattelen - kun lähipiirissä on monenlaista ruokavammaista ja olen tottunut heille kokkaamaan - että mun olisi helpointa yhdistää karpin ja kasvissyöjän tarjottavat. Kasvissyöjä ei tarvitse kiusaukseensa perunaa eikä karppaaja kalaa tai lihaa. Sama kiusaus siis kävisi niin lakto-vegeille kuin karpeillekin. Ja jos se kasvissyöjä olisi täysin vegaani, niin edelleen onnistuisi sama sapuska vegelle ja karpille.

Jos sen vois yhdistää, niin sitten voisin tehdä, jos juhliin siis olis tulossa vege ja karppi. Voiko karppaaja syödä papuja? Entä soija- tai kaurakermaa/maitoa?

[QUOTE="ihanaa";23872406]Oikein hyvin, kiitos! :) Laita kylkeen vihersalaatti ja se on siinä. Jälkiruokaa ei tarvitse olla tai sitten joku sokeriton + vehnätön juttu. Esim. tumma suklaa ja kahvi käy hyvin jälkkäriksi.[/QUOTE]

Kiitos tästä infosta :) Aineksista saan myös grillipihvin kylkiäiseksi vihreäpohjaisen salaatin, jossa on munaa ja juustoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23872674:
Mä en laita edes niihin vaan käytä agaragaria.

Mutta ei mulle karppivieras olisi mikään ongelma. Monimutkaisempiakin tarjottavia olen tehnyt, koska siskontyttö oli pienenä allerginen "melkein kaikelle". Mutta etukäteen haluaisin tietää, montako karppivierasta on tulossa, jotta voisin varautua tekemään heille omat tarjottavat. Netissä on paljon ohjeita karpeille sopiviin leivonnaisiin ja loput "ihmejauhoista" voisin antaa heille mukaan, kun kekkerit on juhlittu. Tosin joutuisin karppivieraitani varoittamaan, että leivon ensimmäistä kertaa näistä jauhoista ja tulos voi olla mitä on :D

Mulla on sellainen loistava resepti, jolla saa tehtyä VHH- suolaista piirakkaa/pizzaa, teen ihan aina suolaiset tarjottavat siitä, se käy niillekin, jotka ei vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta välitä, mutta samalla käy niillekin, jotka haluaa hiilareitaan vahtia. Aina on kaikki tykännyt. :) Kiva kun ei tartte tehdä erikseen, ja silleen.. tehdä siitä mitään numeroo. :rolleyes: Ja on helppo tehdä. :D

Helpoiten pääset sillä, kun teet ruoan jossa ei ole...

* maitoa (tai ainakaan laktoosia, riippuu vieraista)
* kananmunaa
* kotimaisia viljoja
* sokeria

Tuo kattaa mm. maitoongelmaisen, munaongelmaisen, diabeetikon, keliaakikon sekä karpin. :)

Paitsi, että meidän joukossamme sattuu olemaan lisäksi mm. soija-allerginen. Sekä tietty mm. kasvissyöjä, pähkinäallerginen. Onnistuu kyllä esim. kakut ilman maitoa, munaa, kotimaisia viljoja ja soijaakin, mutta sen jälkeen niissä on kyllä hiilihydraatteja vielä enemmän kuin tavallisessa kakussa.

Jos sen vois yhdistää, niin sitten voisin tehdä, jos juhliin siis olis tulossa vege ja karppi. Voiko karppaaja syödä papuja? Entä soija- tai kaurakermaa/maitoa?
Kyllä karppaaja voi syödä papuja. Mistäs vegekarppaajat muuten proteiininsa saisivat..pelkistä pähkinöistä? Ja soijahan on papu. Kaurakermaa eivät varmaan karpit syö kauran sisältämien hiilareiden vuoksi.

Mun mielestä on ihan järkevää järjestää vähähiilihydraattista tarjottavaa, siitä hyötyvät muutkin kuin ne, jotka ovat esim. painon takia dieetillä, sillä myös diabeetikkojen tulisi välttää hiilareita, muitakin hiilareita kuin sokeria. VHH on vapaaehtoinen ja aatteellinen päätös siinä missä kasvisruokakin.

Kyse on juhlatilanteesta, siinä on ihan riittävästi mietittävää muutenkin, kuin viritellä sopivaa tarjottavaa eri ihan vapaaehtoisesti omaa ruokavaliotaan rajoittaville. Työkavereista yksi karppaa ja syö satunnaisesti myös kakkua/pullaa, esim. jos on joku työpaikan "juhlatilanne"...

Mitä aatteita siihen liittyy? Vege taistelee eläinten eettisten olojen ja ekologisuuden puolesta, mutta mika aate se on, jos haluaa laihtua?

Mulla on sellainen loistava resepti, jolla saa tehtyä VHH- suolaista piirakkaa/pizzaa, teen ihan aina suolaiset tarjottavat siitä, se käy niillekin, jotka ei vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta välitä, mutta samalla käy niillekin, jotka haluaa hiilareitaan vahtia. Aina on kaikki tykännyt. :) Kiva kun ei tartte tehdä erikseen, ja silleen.. tehdä siitä mitään numeroo. :rolleyes: Ja on helppo tehdä. :D
Eihän siinä piirakassa ole myöskään munaa eikä maitotaloustuotteita eikä kalaa eikä lihaa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23872811:
Eihän siinä piirakassa ole myöskään munaa eikä maitotaloustuotteita eikä kalaa eikä lihaa? :D

:whistle: No, mä käytän vallan tutun kasvattamien kanojen kananmunia, joita siihen kyllä tulee. :rolleyes: Ja juustoa siihen tarvii.. :whistle: Että ei se ihan niin täydellistä ole. : /

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23872748:
Kasviskiusauksen voi tehdä varsin hyvin ilman perunaa. Itse ajattelen - kun lähipiirissä on monenlaista ruokavammaista ja olen tottunut heille kokkaamaan - että mun olisi helpointa yhdistää karpin ja kasvissyöjän tarjottavat. Kasvissyöjä ei tarvitse kiusaukseensa perunaa eikä karppaaja kalaa tai lihaa. Sama kiusaus siis kävisi niin lakto-vegeille kuin karpeillekin. Ja jos se kasvissyöjä olisi täysin vegaani, niin edelleen onnistuisi sama sapuska vegelle ja karpille.

Tyhmä kysyy, kävisikö kukkakaali-parsakaali-porkkana-papu-hernegratiini molemmille?

Mitä aatteita siihen liittyy? Vege taistelee eläinten eettisten olojen ja ekologisuuden puolesta, mutta mika aate se on, jos haluaa laihtua?

Karppaukseen liittyy usein lisäaineiden välttely ja tutustuminen erilaisiin tutkimuksiin ruoasta ja sen laadusta, lääketeollisuuden ylivallan vastustaminen jne.

Omat aatteeni ovat ne, että ihmisille syötetään uskomatonta paskaa muka terveellisenä ruokana. Mutta muut saa rauhassa olla sokeita asialle ja vetää transrasvaherkkuja ja uskoa, että välillä saa herkutella.

Syön sitten kotona ja juhlissa hymyilen vinosti.

:whistle: No, mä käytän vallan tutun kasvattamien kanojen kananmunia, joita siihen kyllä tulee. :rolleyes: Ja juustoa siihen tarvii.. :whistle: Että ei se ihan niin täydellistä ole. : /
Meidän "normaalissa" kahvipöydässä - jos siis haluaisi tarjota kaikille samaa - tarjottavan pitää olla munaton, maidoton, lihaton, kalaton, pähkinätön, pavuton, herneetön, banaaniton ja kiwitön. Koivun kukinta-aikaan myös porkkanaton ja omenaton.

Siis monihan käyttää VHH ruokaa ihan siksi, että heille tulee oireita (turvotusta, vatsakipuja tms suolisto-ongelmia) mm. viljasta ja sokerista tai siksi, että he uskovat muuten vähähiilihydraattisen ja vähäsokerisen ruoan olevan pidemmällä tähtäimellä parhaaksi terveydelleen.

Mä karppaan, mutta en odota kenenkään huomioivan ruokavaliotani. En ole odottanut sitä myöskään silloin, kun olen ollut todella tiukalla imetysdieetillä vauvan allergian vuoksi.

Itse yrittäisin parhaani mukaan järjestää juhliin kaikille vierailleni edes jotakin sopivaa tarjottavaa, vaikka rajoitteita olisikin paljon. Lisäksi mun mielestä on todella omituista väheksyä ja aukoa päätään pekoniruseteista ja nonpparellimunista, jos samaan aikaan on kuitenkin valmis huomioimaan kasvisruokavalion tarjoilussa.

Kasvissyönnin taustalla on usein kuitenkin joku ideologia joten en pistä sitä samaan kategoriaan minkään laihdutusjutun kanssa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan että; en laittais mitään erikseen karppaajille,ihan siitäkin syystä että mulla ei ole mitään hajua mitä ne syö.
Mä tiedän meidän lähipiiristä kaksi ketkä karppaa ja ainakin niille on aina samat syömiset kelvanut kuin muillekin.jos ei kelpais niin voisin mä niille jotain pähkinöitä tms. laittaa mutten ala väsäämään erikseen mitään kakkua.

[QUOTE="vieras";23872822]Tyhmä kysyy, kävisikö kukkakaali-parsakaali-porkkana-papu-hernegratiini molemmille?[/QUOTE]
Porkkanassa ja herneissä saattaa olla karppaajalle liikaa hiilareita, en ole ottanut selvää, koska tutuissa ei ole karppaajia. Joku karppaaja osannee vastata tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23872841:
Meidän "normaalissa" kahvipöydässä - jos siis haluaisi tarjota kaikille samaa - tarjottavan pitää olla munaton, maidoton, lihaton, kalaton, pähkinätön, pavuton, herneetön, banaaniton ja kiwitön. Koivun kukinta-aikaan myös porkkanaton ja omenaton.

Oijoi. :p siinä sitä vasta haastetta. :D

Siis monihan käyttää VHH ruokaa ihan siksi, että heille tulee oireita (turvotusta, vatsakipuja tms suolisto-ongelmia) mm. viljasta ja sokerista tai siksi, että he uskovat muuten vähähiilihydraattisen ja vähäsokerisen ruoan olevan pidemmällä tähtäimellä parhaaksi terveydelleen.
Samasta syystä laktoosi-intolerantikkona teen kotona laktoositonta ruokaa. Juhlissa ja kylässä syön sitä mitä on tarjolla ja pidän ripulipillerit mukana käsilaukussa varmuuden varalta.

[QUOTE="miikkis";23872830]Karppaukseen liittyy usein lisäaineiden välttely ja tutustuminen erilaisiin tutkimuksiin ruoasta ja sen laadusta, lääketeollisuuden ylivallan vastustaminen jne.

Omat aatteeni ovat ne, että ihmisille syötetään uskomatonta paskaa muka terveellisenä ruokana. Mutta muut saa rauhassa olla sokeita asialle ja vetää transrasvaherkkuja ja uskoa, että välillä saa herkutella.

Syön sitten kotona ja juhlissa hymyilen vinosti.[/QUOTE]

Eli menet juhliin naureskelemaan muiden tyhmyydelle? Mikset sitten vain skippaa sitä kahvipöytää, jos herkuttelu on sinusta tyhmää?

[QUOTE="vieras";23872864]Eli menet juhliin naureskelemaan muiden tyhmyydelle? Mikset sitten vain skippaa sitä kahvipöytää, jos herkuttelu on sinusta tyhmää?[/QUOTE]

Niinhän minä sanoin, syön kotona. :D