Oikeastikko ette ole laskeneet lapsilukuanne omien tulojen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan tosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28926308]Enhän mä tullut selittämään päivähoidon kustannuksista, säpäle tuli. Joten olis ihan kiva saada faktaa sanojen tueksi. Jos sitä ei ole, niin ennemmin toki ajattelen säpäleen olevan asiasta pihalla kuin lumiukko kuin että itse alkaisin kaivamaan asiaa sen enempää -hän on mielestäni väärässä kunnes osoittaa olevansa oikeassa :D[/QUOTE]

No enhän minä mistään mitään selittänyt, vaan kerroin, etten ole laskenut ja kysyin onko joku muu laskenut. Missä minä olen siis väärässä?

25 vuotias ilman työtä? Ammatti kuitenkin vai mitä? Noin pääpiireteissään aika usea on tuossa kohtaa jo kuiten tosiaan valmistunut ja saannut sen työnkin kasaaan.

Voitko olla mitenkään varma että olisit saannut lapsen nuorempana?

Kurja jos tilanne tuo. Oletkos muuten saman miehen kanssa vielä kuin silloin? Vai onko elämäntilanne muuttunut?

Kuhan nyt utelen kun asia ei noin mustavalkoinen ole. En voi sille mitään että tässä haiskahtaa pieni valheen tynkä, eli yritetään nyt oikeaa koukkua aiheelle siitä että synnyttäjien ikä nousee ja tulee ongelmia.

Koskaan kuullut nuorisotyöttömyydestä?

Ja ei, kaikki ei löydä miestä 25-vuotiaana. Tokihan olisi voinut sen kanssa lapset tehdä, ja maksattaa ne kakarat valtiolla :D koska mies otti ja lähti.

Mulle ihan kuule sama onko elämäni sulle valhe vai ei. Ainoa valhe mun elämässä oli se kun aina jankutettiin että pitää pystyä itse hoitamaan lapsensa, ym. Vaan nytpä maksan veroja enemmän kuin äippälomalla olevat kollegani, ja vaivan palkaksi sain lapsettoman elämän.

Toisinsanoen: Ei kuule kiinnosta pätkääkään kenen rahoilla ne lapset tehdään saati sunlaisesi mielipiteet. Parempi että tehtäisiin ajoissa ja lukuisia kakaroita vaikka Kelan rahoilla jotta joku saa maksaa mun hulppeat eläkkeet sit joskus, kun ne olen ansainnutkin. Kehotan kaikkia lähimmäisiäni tekemään lapset nuorina.

Vaan nytpä maksan veroja enemmän kuin äippälomalla olevat kollegani, ja vaivan palkaksi sain lapsettoman elämän.
Toisaalta saat myös paremman elintason kuin saman verran ansaitseva lapsiperheellinen. Omaa aikaa, vapautta ja huolettomuuttakin riittää. Lapsettomilla työssäkäyvillä pariskunnilla on kaikista perhemuodoista eniten sosiaalista pääomaa ja paras suoja köyhyyttä ja huono-osaisuutta vastaan. Lapsettomassa elämässä on moni asia todella hyvin.

Ilmeisesti kukaan ei ole laskenut lapsilukua omien tulojen mukaan, kun kukaan ei tiedä paljonko lastenhoito tulisi maksamaan itse kustannettuna. Tai tietääkö kukaan paljonko koulunkäynti tulisi maksamaan?

Toisaalta saat myös paremman elintason kuin saman verran ansaitseva lapsiperheellinen. Omaa aikaa, vapautta ja huolettomuuttakin riittää. Lapsettomilla työssäkäyvillä pariskunnilla on kaikista perhemuodoista eniten sosiaalista pääomaa ja paras suoja köyhyyttä ja huono-osaisuutta vastaan. Lapsettomassa elämässä on moni asia todella hyvin.

Parempaa elintasoa... Vaan miten korjata parisuhde, jossa miehellä vauvahaaveet romuttuneet? Miten korjata pirstoutuneet unelmat omasta perheestä? Miten olla itkemättä kun minulta kysytään onko perheenlisäys haaveena tulevaisuudessa? Mikä on tarkoitus sille että raadan päivästä toiseen, jos ei ole ketään kenen vuoksi elämää rakentaa.

Kyllä mä valitsisin ennemmin oman perheen kuin omaa aikaa, vapautta tai paremman elintason. Omaa aikaa on jo ollut nuoresta saakka, vapautta myös yllinkyllin.

Ja parisuhdekin voi kaatua tähän, koska mies on tosissaan suorastaan masentunut, koska hänelle perhe on kaikki kaikessa ja haluaisi niin kovasti olla isä. Kerran luulin olleeni raskaana, ja kun mainitsin hänelle tuntemuksistani, olisittepa nähneet miten miehen ilme kirkastui. Vaan se olikin väärä hälytys.

En usko että suhteemme kestää tämän. Sittenpähän olen yksin, rikki ja "vapaa sekä huoleton"... :(

[QUOTE="vieras";28926527]Ilmeisesti kukaan ei ole laskenut lapsilukua omien tulojen mukaan, kun kukaan ei tiedä paljonko lastenhoito tulisi maksamaan itse kustannettuna. Tai tietääkö kukaan paljonko koulunkäynti tulisi maksamaan?[/QUOTE]
Mä en aikoinaan laskenut, paljonko lapsi tulee maksamaan. Sen sijaan kyllä arvioin, onko mulla varaa elättää itseni lisäksi nolla, yksi, kaksi, kolme vai kenties enemmän lapsia. Perustin arvioni siihen, paljonko arjen pyörittäminen mulle maksoi. Eli ensin hankin sen yhden ja 5 vuotta myöhemmin syntyi toinen. Kolmas olisi siinä vaiheessa vetänyt taloutta jo sen verran tiukille, että jäi hankkimatta. Ja lasten kasvaessa halusin jo itsekin vähän leveämmän elämän, joten lähdin opiskelemaan paremmin palkatulle alalle.

Olen laskenut, mutta enpä paljoa noilla laskelmilla tee, kun en ole ennustajia. Voin esittää arvauksia siitä miten tulotasomme kehittyy seuraavat 20 vuotta sekä lisää arvauksia siitä mikä on yleinen kustannuskehitys tuona aikana sekä miten esim. omaisuutemme arvo kehittyy seuraavat 20 vuotta. Lisäksi pitäisi tietenkin osata arvioida ap:n mainitsemat poliittisen päätöksenteon vaikutus lasten kasvatuksen kustannuksiin.

Viimeisen reilun viiden vuoden aikana kuukausittaiset nettotulomme ovat vaihdelleet n. 1800 ja 5300 euron välillä. Joten minkä tahansa yksittäisen hetken perusteella tehdyt laskelmat olisivat erittäin epäluotettavat. Kuten sijoittamisessa on tapana sanoa, mennyt ei ole tae tulevasta, joten ei ole mitään takuuta, että tästä eteenpäin edes menneen keskiarvoa voisi käyttää kovin luotettaviin laskelmiin. Ei ole mitenkään taattua, että tulot tulevat pysymään edes tuon haarukan sisällä.

Sitten kun tuohon pitäisi arvioida vielä nuo kaikki muut aiemmin mainitsemani seikat, olen pahoillani, mutta meedion kykyni eivät riitä luottavaan arvioon siitä miten moneen lapseen tulomme riittävät. Todennäköisyyksiä voin toki arvioida, mutta ne ovat vain todennäköisyyksiä, jotka nekin saattavat olla hyvin väärässä.

Vastaus 50 oli tosi osuva! Miksi maksamme yli kolme lapsisille KOTIIN HAUTAUTUNEILLE mammoille pussistamme?! He potevat parantumatonta vauvakuumetta, johon ei edes nainti auta!! :-D Mikä neuvoksi ??

Yhteistyössä