Odotuksen ilo kyllä menee

ton Tehyn uhmailun kanssa........ :/ :| Joku sanoi tossa uutisissa (18 ja 19) että potilasturvallisuus vaarantuu :eek: siis tonhan ties mut nyt kun joku ministeri sen laukas tvs ni oikeasti kauhu iski.kiva tälläi "syyttömänä" lähtä synnyttään marraskuun lopulla kun saa miettiä et kuka vastaa jos synnytys menee pieleen :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
kiva tälläi "syyttömänä" lähtä synnyttään marraskuun lopulla kun saa miettiä et kuka vastaa jos synnytys menee pieleen :'(
Vastausta ei tarvitse kaukaa hakea: Ei kukaan. Ensin pitää osoittaa, että "menee pieleen" johtuu juurikin huonosti järjestetystä hoidosta. Sen jälkeen voidaan alkaa etsiä syyllistä. Sen jälkeen voidaan alkaa vaatia vahingonkorvauksia tms. Ja mitä odotat vastuunkannolla? Terveydenhuollosta vastaavan ministerin eroa? Mitäs se tilanteeseen auttaa? Ja varsinkaan jälkikäteen.
 
Samaan mietin itsekkin ku tuossa aamulla selailin netti Kalevaa ja siellä oli juttua oman synnärin tilanteesta jos lakko tulee. Itellä laskettu aika "onneksi vasta" 28.12, joten koitan kovasti luottaa siihen että siihen mennessä olisi sopu saatu. Tai tietenkin toivon ettei koko lakko alkaisikaan ettei kukaan joudu lähtemään synnyttään pelon kanssa. Kalevassa oli myös että jälkihoidon aika lyhenee 48h ja lakon aikan jopa 6h jälkeen voidaan kotiuttaa. Kyllä on varmaa moni sormille lyöty 6h jälkeen synnytyksestä jos joutunee kotiin. Ja kuka vastaa jos lapsi sairastuukin taikka keltasuutta nousee yms..
http://www.kaleva.fi/plus/juttu688681_page0.htm
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saaru:
Ja kuka vastaa jos lapsi sairastuukin taikka keltasuutta nousee yms..
Kuka vastaa? Kuka vastaa? Joskus elämässä tulee vain tilanteita, että ihminen joutuu vastaamaan ihan itse, omin pikku kätösin elostaan tällä täyttyvällä pallolla. Nyt nähdään lopputulos, kun on rakennettu yhteiskunta, jossa kaikki vastuu tapahtumista sysätään valtion, kuntien, opettajien, oikeastaan kenen virkamiehen tahansa, syliin. Itse ei olla valmiita vastaamaan mistään. Jos ihan hirvittävästi pelottaa, niin aina voi matkustaa vaikkapa Ruotsiin tai Viroon synnyttämään. Se tosin maksaa, mutta eipä tarvitse saunan lauteille synnyttää...

Ulkomailla asuvilla suomalaisillakin on ollut vuosikymmenet tapana tulla Suomeen synnyttämään, kas, se kun on ollut ilmaista, verrattuna vaikkapa USA:n yksityissairaaloiden palveluihin. Ja nyt puntit tutisevat, jos kunnalliset palvelut nikottelevat.

Älkää surko, suurin osa maapallon asukkaista syntyy ilman suomalaista, näennäisen ilmaista terveydenhoitojärjestelmää. Eikä tarvitse mennä montaakaan sukupolvea taaksepäin, kun Suomessakin synnyttiin kamarissa.

Ottakaa ihan itse vastuu hoidostanne ja synnytyksestänne, jos ahdistus on kestämätöntä. Vaihtoehtoja on. Ei tosin ehkä "ilmaisia".

 
Eikö sitä saa pelätä tämmöisessä tilanteessa, missä huomattavasti on kuitenkin riski sekä itselle, että pian syntyvälle vauvalle!? Tää asiahan koskee koko kansaa, kai me saadaan omat pelot ja mielipiteet tuoda esille!!
 
ymmärrän kyllä, että varmasti pistää miettimään synnytystään... mutta... normaalisynnytyksessä luonto hoitaa kyllä hommansa, niin kuin on ammoisista ajoista lähtien tehnyt... ja jos jtn komplikaatioita ilmenee, niin ei täällä nyt kuolemaan ketään jätetä, akuutissa tilanteessa ihan saletisti apu löytyy...
 
:attn: Asia on eri maissa, joissa yksityiset synnytyssairaalat ovat olleet jo vuosia! Meilläpäin ei ole yksilön mahdollista ottaa vastuuta synnytyksestään, kun muuta mahdollisuutta kuin kunnallinen synnytystenhoito ei ole! |O
Ja tosiasia on sekin, että jos esim. Oulun ja Lapin alueella suljetaan teho-osastot kuutta aikuisten paikkaa lukuunottamatta, ja leikkaussaleista poistuvat kaikki naistentautien leikkaussalisairaanhoitajat - kuka/mikä tai miten synnyttäjä huolehtii oman sekä lapsensa turvallisuuden komplikaatiotilanteessa? Kautta aikain on synnytetty saunassa, joo, mutta kuoltukin komplikaatioihin :/ Ja jos teholle pitää kuljettaa Ruotsiin, ei sinne esim. 24 viikkoista lähdetä viemään, valitettavasti! Tämä lienee pelkääjien pointti!
 
Turdus: Voi hyvää päivää.... Eiköhän tässä veroja makseta sen vuoksi, että järjestelmä toimii.

Hoitajille lisää palkkaa :attn: ILMAN MUUTA! Mutta millä hinnalla... Lapsikuolleisuus on Suomessa pieni nimenomaan toimivan terveydenhuoltojärjestelmän ansiosta.
 
Niin ja vuosia ulkomailla asuneena paljastan, että saa aika taivavasti kikkailla järjestelmiän kanssa jos haluaa Suomen terveyspalveluja ilmaiseksi, mutta asuu muualla. Minä ainakin tipuin Suomen sosiaaliturvan piiristä ja hoidin kotilomilla lääkärit yksityisesti. Tuskimpa meillä kovin montaa järjestelmän väärinkäyttäjää löytyy.

 
Järki käteen: turdus, niunau, äippä. Ihan asiattomia nuo teidän kommenttinne. ei ihme että kaikki suomalaiset eivät ole enää hoitajien takana, jos tuollasia vastauksia saa lukea. Minua ainakin suututtaa tuo teidän asenteenne, ihan murkkujen tasolla tuollaiset kommentit.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Niin ja vuosia ulkomailla asuneena paljastan, että saa aika taivavasti kikkailla järjestelmiän kanssa jos haluaa Suomen terveyspalveluja ilmaiseksi, mutta asuu muualla. Minä ainakin tipuin Suomen sosiaaliturvan piiristä ja hoidin kotilomilla lääkärit yksityisesti. Tuskimpa meillä kovin montaa järjestelmän väärinkäyttäjää löytyy.
Vuoden saa asua ja kuuluu sosiaaliturvan piiriin. Sen jälkeen ei tarvita sen kummempia kikkailuja, kuin esimerkiksi olla externaalina yrityksen palveluksessa, päätoimisena opiskelijana, päätoimisena tutkijana, lähetystyötehtävissä, kehitystyötehtävissä tai määräaikaisesti valtioiden välisessä järjestössä palvelevana, niin voit vuosikausia nauttia suomalaisesta sosiaaliturvasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ruusa07:
Järki käteen: turdus, niunau, äippä. Ihan asiattomia nuo teidän kommenttinne. ei ihme että kaikki suomalaiset eivät ole enää hoitajien takana, jos tuollasia vastauksia saa lukea. Minua ainakin suututtaa tuo teidän asenteenne, ihan murkkujen tasolla tuollaiset kommentit.
Miksi kaikkien pitäisikään olla? Onko olemassa jokin kollektiivinen, yksi ja ainoa totuus ja näkemys, jonka takana kuuluu olla? Onneksi tasapäistävä yhteiskuntarakenteemme ei ihan ole tappanut kaikkea omaa ajattelua maastamme.

Ihmiset voisivat vastata enemmän omasta elämästään, eikä aina vain kiljua "kuka vastaa" jos kaikki ei mene omien mielihalujen ja toiveiden mukaan. Minä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa yksilöllä ei ole mitään vastuuta omasta elämästään ja kaikki on valmiiksi pureskeltua, mautonta mössöä.

 
Itse olen julkisella sektorilla töissä. Koska saan palkkani valtiolta, koen olevani työssäni vastuussa myös veronmaksajille. Tietenkin. Tässä siis peesausta Amodinin kommentille.

Turdus, ei kannata viljellä ihan noin kärkkäitä kommentteja sieltä Tehyn rivistöstä, työtaistelu ei kaipaa enää yhtään enempää negatiivista julkisuutta... Ja tosiaan, itse voisin kyllä maksaa yksityiselle taholle synnytyksestäni ja lapseni hyvästä hoidosta. Se nyt ei vaan ilmeisesti ole tällä hetkellä mahdollista täällä Suomessa. Siksipä kunnallisen tahon (hoitajien, päättäjien) on jonkun kannettava vastuu tästä koko jupakasta.

Ja vielä loppukaneetti; Hyvän yhteiskunnan erottaa siitä, miten se kohtelee heikoimpiaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turdus:
Ihmiset voisivat vastata enemmän omasta elämästään, eikä aina vain kiljua "kuka vastaa" jos kaikki ei mene omien mielihalujen ja toiveiden mukaan. Minä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa yksilöllä ei ole mitään vastuuta omasta elämästään ja kaikki on valmiiksi pureskeltua, mautonta mössöä.
Tämä menee ihan naurettavuuksiin. Tietysti on hyvä että vastuun perään kysellään, mutta ei yhteiskunta toimi Minä Itse periaatteella. Kyllä niistä toisistakin on pidettävä huolta. Muutenhan täällä olisi täysi sotatila päällä. Jos seikkailua haluat niin on ehkä parempi muuttaa Afrikan sademetsiin. Siellä ei ainakaan ole valmiiksi pureskeltua mössöä tarjolla. Taisit haluta vain provosoida. Ehkä kanattaa siirtyä kirjoittelemaan toisiin fuoorumeihin. Tämä ei ainakaan mihinkään hyvään johda täällä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ruusa07:
Järki käteen: turdus, niunau, äippä. Ihan asiattomia nuo teidän kommenttinne. ei ihme että kaikki suomalaiset eivät ole enää hoitajien takana, jos tuollasia vastauksia saa lukea. Minua ainakin suututtaa tuo teidän asenteenne, ihan murkkujen tasolla tuollaiset kommentit.
mä kun luulin, että täällä voi ilmaista oman kantansa ilman, että joku on heti pätemässä :/ Olkoonkin sitten niin että olen murkkujen tasolla kuten itse asian ilmaisit, mutta kantaani en vaihda! Se nyt vaan on ihan sata varma asia, ettei Suomen kaltaisella hyvinvointivaltiolla ole varaa ketään hengiltä laittaa!! Sä voit olla siitä ite ihan mitä mieltä tahansa, mutta mun ei tarvi tänne tulla toisten mielipiteitä mollaamaan!
 
Hei vaan kaikki. Mun mielestä Turduksen kommenteissa on järkeä, mutta itse olen kyllä senki kannalla että koska veroja kerran maksellaan nii olis toivottavaa että hommat sitte kanssa toimisi. Ja harvinaisen hyvinhän ovat tähän asti toimineetkin.

Mutta tosiasia on sekin, että ihan viime kädessä kaikki täällä vastaa vain omasta ja lastensa hengestä. Jos käy niin, että joku kuolee puutteellisen hoidon vuoksi, on se varmaa kuolleen omaisille tärkeää että joku, siinä vaiheessa ihan kuka tahansa käy, saadaan siitä vastuuseen. Mutta kun se ei ketään henkiin palauta vaikka kuinka joku siitä vastaisikin.
Ketään ei voida pakottaa töihin, vaikka tilanne vaatisikin sitä. Silloin jokaisen on selvittävä niinku parhaaksi näkee. Siinä ei muu auta vaikka se miten pelottaa.
Me suomessa ollaa sikäli saatu olla onnellisessa asemassa, että ei ole tapahtunut mitää katastrofeja tai mullistuksia jotka olis laittanu miettimään tätä meidän avuttomuutta selvitä omin avuin. Nyt se kieltämättä tulee epämiellyttävästi esille.
Ehkä tästä kannattaa yrittää oppiakin jotain, ainakin sen ettei tämä hyvinvointi ole ollenkaan itsestään selvää.
Maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä, ilman että he yksilöinä kiinnostavat ketään. Vasta sitte kun se tai sen uhka sattuu omalle kohdalle, sen tajuaa.

Kyllä silti uskon että kaikki järjestyy. kun tosi on kyseessä, ne rahat kyllä löytyy jostain, ihan varmasti.
 
Ruusalla taitaa olla vähän huono päivä kun noin kärkkäästi täytyy mollata muiden mielipiteitä, vaikka ne on ihan fiksuja, eikä niissä ole mitään mikä vaatisi noin kärkkään mollaamisen ja kirjoittajien haukkumisen teineiksi. Toki Ruusakin saa tuoda mielipiteensä julk,i mutta sen voi tehdä fiksun asiallisesti niinkun AIKUISILLA pitäis olla tapana. En ymmärrä tollasta hyökkäystä kun ei tässä edes riidellä mistään.
 
Menipäs kädenväännöksi...

Mutta Ruusalla sen verran pointtia kirjoituksessaan, että sieltä hoitajien puolelta ei kannata kovin perusteettomilla ja hyökkäävillä väitteillä lähteä valtaväestöä vastaan provosoimaan. Ihan vaan siksi, että niillä kommenteilla syödään kansan tukea... En usko, että Tehynkään puolesta tuollaisille aika ala-arvoisille kommenteille löytyy tukea. Näin.
 
Joopa joo. Ei minustahuolestuneiden äitien mielipiteisiin tarvitse vastata, että ollaan sitä ennenkin ladossa synnytetty. se ei minusta ole aikuismaista millään tavalla. Tietenkään ei saisi provosoitua teidän muidenkaan kommenteista, mutta sitähän taisitte tilatakin.

"Juurikin niin! Nauttikaa raskaudestanne ja lopettakaa ininä. Kauhea valitus joka puolella.."

Ei tuokaan kommentti kovin aikuismaista ollut.
 
No niinhän se nyt on.. Palstat täynnä tekstiä, jossa kuka haukkuu ketäkin ja arvostellaan eri ammattikuntia. Vielä ei kannattaisi heittää pyyhettä kehään ja olla varmoja siitä, että kuollaan kaikki, jos hoitajia irtisanoutuu. Voisiko välillä keksiä jotain kivaa juteltavaa ja lopettaa toisten sättiminen. Vai onko tämä palsta aina ollut näin agressiivinen? Ihmisiä kaikki kai ollaan. Kaunista syksyä.
 
No joo. Etkö Turdus huomaa ristiriitaa kirjoittelussasi? Peräät vastuun kantamista, mutta et ole itse valmis kantamaan omaa vastuuta omasta työstäsi? Ihan hyvin olette tietoisia siitä, että irtisanoutumiset toteutuessaan vaarantavat monien hoidon - ja jopa hengen. Siksihän niillä uhkailettekin! Eikö se ole jo aika raakaa? Kyllä tavallinen veronsa maksava rivikansalainen on melkoisen syytön tähän jupakkaan. Ja silti juuri häntä tilanne koskettaa. Yleinen mielipide on ollut aina hoitajien puolella. Pitäisin itse juuri sitä hyvin arvokkaana asiana. Tällä koko sopalla nyt vaan keikutetaan tuota yleistä mielipidetäkin.

Sodassa toimitaan näin: käytetään syyttömiä välineinä. Sitä ideologiaa en ole koskaan hyväksynyt.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Unni:
No joo. Etkö Turdus huomaa ristiriitaa kirjoittelussasi? Peräät vastuun kantamista, mutta et ole itse valmis kantamaan omaa vastuuta omasta työstäsi? Ihan hyvin olette tietoisia siitä, että irtisanoutumiset toteutuessaan vaarantavat monien hoidon - ja jopa hengen. Siksihän niillä uhkailettekin! Eikö se ole jo aika raakaa? Kyllä tavallinen veronsa maksava rivikansalainen on melkoisen syytön tähän jupakkaan. Ja silti juuri häntä tilanne koskettaa. Yleinen mielipide on ollut aina hoitajien puolella. Pitäisin itse juuri sitä hyvin arvokkaana asiana. Tällä koko sopalla nyt vaan keikutetaan tuota yleistä mielipidetäkin.

Sodassa toimitaan näin: käytetään syyttömiä välineinä. Sitä ideologiaa en ole koskaan hyväksynyt.
Missähän olen sanonut olevani hoitoalalla? En ole... Työskentelen aivan toisella alalla.

 

Yhteistyössä