No niin, nyt on jakauduttu
Tarkemmin sanottuna jo viime viikon maanantaina eli 4.4. aamuyöllä. Synnytys käynnistyi sitten onneksi itsestään 41+1 ja itse syntymä meni sitten 41+2 puolelle muutamalla tunnilla. Tuloksena terve tyttö
Synnytys meni hyvin, avautumisvaiheen vietin melkein kokonaan suihkussa ja se riittikin kivunlievityksksi. Lopussa meinasi tulla kiire kun vauvan sydänäänet heikkenivät mutta sain sen sitten ulos ilman imukuppia millä jo "uhkailtiin". Tyttö oli sitten täysin kunnossa eikä ollut kärsinyt hapenpuutteesta. Istukan irtoamisen jälkeen menetin aika paljon verta, mutta verenvuoto saatiin onneksi kuriin äkkiä. Tikkejäkin tuli, niiden laittaminen oli kyllä tosi inhottavaa. Onneksi repeämä ei ollut paha, mutta sen verran hankala tikata että siihen tuntui menevän ikuisuus. Jos ei olisi tullut kiire ponnistaa niin olisin varmaan selvinnyt vähemmällä repeämisellä.
Sitten synnytysvuodeosastolle ihmettelemään ja siellä vietettiin melkein viikko. Vauva oli keltainen ja yhden yön valohoidossa. Maito nousi kolmantena päivänä kahden vuorokauden imetysmaratonin jälkeen ja on sen jälkeen tuntunut riittävän. Nyt 10 päivän iässä tyttö painaa jo 200 g enemmän kuin syntyessään, neuvolantäti kävi tänään kotikäynnillä. Nyt olemme siis kotona harjoittelemassa elämää. Tyttö on kiltti kuin pieni enkeli kunhan vain saa ruokaa heti halutessaan, äidin syöttöporsas :heart:
Olin todella tyytyväinen hoitoon TYKSissä, moitteita saavat vain ahtaat ja vanhanaikaiset tilat. Lisäksi synnytysosastolla oli amme remontissa mikä oli ehkä suurin pettymykseni, kylpy olisi varmasti toiminut minulla vielä paremmin kuin suihku. Henkilökunta oli mukavaa ja osaavaa, ja kaiken kaikkiaan kokemus oli hyvä.
Sen verran voin antaa "kokeneen" neuvoja synnytykseen, että muistakaa juoda avautumisvaiheessa varsinkin jos olette suihkussa tai kylvyssä. Itselläni oli seuraavana päivänä melkoinen nestehukka kun en ollut yrityksestä huolimatta onnistunut juomaan tarpeeksi.