Joo olen vielä yhdessä koossa... Tänään ja eilen on ollut vähän mahakipuja, mutta ei sen kummempaa.
Olen saanut äitiyslomalla ajan kulumaan oikein hyvin, kotonahan on vaikka mitä tekemistä
Töissä on ollut aika stressaavaa viimeiset vuodet ja varsinkin viimeiset viikot ennen äitiyslomaa olivat raskaita, ja olin todella loman tarpeessa. Heti äitiysloman alkuun kävin viikon verran sukuloimassa ja sen jälkeen olen lähinnä rentoutunut kotona. Enimmäkseen olen tehnyt kotitöitä (kukkien mullat jne), lukenut, tehnyt käsitöitä, kahvitellut kavereiden kanssa ja touhunnut koirien kanssa.
Vauvaa varten olen mm ommellut lakanoita vanhoista lakanoista, hankkinut turvakaukalon ja vaunut, kasannut pinnasängyn yms. Sain tosi paljon vaatteita ja tarvikkeita kavereilta ja sukulaisilta plus tietty äitiyspakkauksen, joten ei ole tarvinnut hankkia juuri mitään itse. Viimeiset pari viikkoa olen ollut sen verran väsynyt että on mennyt lepäilyn puolelle ja mies on saanut lenkittää koirat.
Synnytyksen käynnistämisestä: Viimeinen neuvolakäynti on viikolla 40 jos vauvaa ei vielä kuulu, ja silloin laitetaan lähete TYKSiin yliaikaiskontrolliin. TYKSistä sitten soittavat ja tarjoavat aikaa. Minulla on yliaikaiskontrolli varattuna TYKSiin ensi torstaina eli rv 41+5, sanoivat että haluavat sen mieluiten juuri päivänä 41+5 (siis jos vauva ei ehdi syntyä siihen mennessä). Silloin ultrataan ja tarkistetaan kohdunsuun tilanne yms. Silloin kuullemma voidaan jo käynnistää jos epäillään, että vauva voi huonosti, mutta jos kaikki on hyvin niin odotellaan vielä. Käsittääkseni yleensä käynnistetään viimeistään viikon 42 alussa riippuen äidin ja vauvan voinnista.