[QUOTE="poikia3";26330181]Mä en nyt ymmärrä, mistä mun pitäisi olla kateellinen. Koiraa meillä ei ole, tuskin koskaan tuleekaan, koska elämä on paljon helpompaa ilman koiraa ja sitä, että koiraa tarvitsee säännöllisesti ulkoiluttaa, sille pitää löytyä hoitopaikka lomareissujen ajaksi jne. Ja taskukokoista koiraa meille ei tulisi koskaan.
Meksikossa olen käynyt, viettänyt siellä 3 viikkoa ja nähnyt maata melko laajasti eli edes reissusta en ole erityisen kateellinen. Vaikka toki mieli tekisi maahan uudestaan.
Ja minä en pidä maata minään lintukotona, siellä on erittäin paljon ongelmia, esim. keskiluokkaiset perheet palkkaavat kotiapulaisia, joiden palkka on pimeää, siitä ei makseta veroa ja palkka on pieni. Silti keskiluokkaiset perheet pitävät tätä ihan normaalina. Esim. kirjeenvaihtoystävälläni on 2 kotiapulaista, toinen joka asuu perheen kanssa ja toinen joka käy silittämässä perheelle. Perheen äiti ei käy töissä, ja kaikki perheen 4 lasta ovat koulussa.
Rikollisuus on myös ongelma, ystäväni perhe on ryöstetty ainakin kolmesti ja aina aseella uhaten. Yhdellä kerralla meni auto, rahat ja kännykkä, kahdella muulla kerralla riitti rahat.
Mexico Cityssä keskiluokkaiset ihmiset asuvat aidatuossa taloyhtiöissä, ystäväni kerrostaloasunnossakin oli jopa portinvartija. Hänen vanhempansa asuivat omakotitalossa, jossa oli aidat ja sähköportti ympärillä. Siellä hyvä asuinalue tarkoittaa jotain ihan muuta kuin täällä.
On myös järkyttävää kuunnella, miten julkisesta yliopistosta valmistunut ihminen ei ole pätevä tekemään tiettyjä asioita, esim. keskiluokkaisten ihmisten taloja tämä ei voi kuulemma suunnitella. Tuolla on siis todella tärkeätä, että lapset käyvät oikeita esikouluja, kouluja ja yliopistoja. Rahan merkitys korostuu.
Koirista en ole koskaan tullut ystäväni kanssa puhuneeksi, ja ihan pikavastausta sieltä ei tulisikaan, joten en viitsi edes yrittää kysyä, mikä maassa olisi eettisesti oikea tapa toimia. Toisaalta aika järkyttävästi siellä myytiin kotieläimiäkin torilla ruuaksi, ihmiset nappasivat eläviä kanoja mukaansa, niiden jalat sidottiin yhteen ja jaloista kanat kannettiin. Sikojakin siellä myytiin ja näin jonkun sellaisen ostaneen, mutten nyt enää muista, miten niitä kuljetettiin kotiin.[/QUOTE]
Saako kysyä milloin sä olit viimeks Mexicossa?
Koska toi sun kana juttu ei pitää paikansa, mä kysyin jopa Mexikolais ystävältä täällä, että oliko sellaista joskus, niin kyllä oli, kun heidän kultuurin juhlat on ollut, mutta muuten kukaan ei myy kanoja täällä... Vaikka mä en pidä siitäkään aivan kauheana, koska silti me syödään siitä liha ja tapetuksi se tulee lopuen lopuksi, omassa maassa vaan omat näkemykset miten se tapahtu....
Se mitä Meksikosta kerroit niin suurin osaa pitää paikansa, niin kuin mä sanoinkin jo etusivulla tai toisella sivulla. Täällä vaan kun ei sääntöjä ole ja kukaan ei näistä tiedä. Ja toisalta se on hyvää, paisti monet asiat ei ole täällä niin hyvin, kuitenkin kansa on paljon onnellisempi kuin Suomlais kansa, vaikka ei sääntöjä ole ja asiat päin jotain... tai ehkä se on vain näin meidän mielestä, heistä se on ok