Nyt suututtaa lapsettomat!

  • Viestiketjun aloittaja Hiisu-rotta
  • Ensimmäinen viesti
alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23330957:
SINÄ olet ilmeisesti maailman ainoa ihminen joka on halunnut lasta? Se lapsetonhan EI ole voinut haluta aina saada lasta ja yrittänyt vaikka viittä vuotta? Mutta eihän se ole MITÄÄN verrattuna suon puoleen vuoteen.

Sano ihmeessä sille miehellesi että vaikka olisit kuinka innoissasi niin ODOTA AAMUUN! Prkl ärsyttävää kun joudut pitämään puhelinta äänellisellä yöaikaan ja sitten joku pistää jotain turhantärkeetä viestiä joskus aamuyöllä että varmasti heräät.

Kuten sanottu kohteliaisuus ja hyvät tavat puolin ja toisin niin onnistuu. Eikä tuo yleensä ole mitenkään sidoksissa lapsien lukumäärään vaan ihmisen luonteeseen. Itsekäs paska on itsekäs paska, oli muksuja nolla tai kymmenen.
MINÄ myös saan tuntea, että lasta odottettiin kauan. Miksi en saisi? Siis tästä on minulle nyt suututtu myös. Kun kehtasin näin tuntea ja sanoa.

Oikein?

Miksi te ette edes yritä ymmärtää minua tai miestä että missä tilanteessa viesti lähti? No eihän lapseton tosiaan voi tajuta, että se on aika huumaava tunne kun oma lapsi syntyy ja on siinä sylissä, ei siinä ihan heti tule mieleen että kun haluaa jakaa sen muiden kanssa (muiden, jotka päivästä toiseen kyselivät että jokojoko?) niin sekin on väärin.
 
aste
[QUOTE="mie";23330947]On hiukan eriasia olla lapseton kuin se että tietoisesti ei aloita edes yritystä ja kärsii vauvakuumeesta. se on oma valinta silloin, lapsettomuus ei todellakaan ole![/QUOTE]

Kyllä mä sen ymmärrän. Ymmärrä sinäkin se, että lapsettomuus ei ole sellainen asia jonka haluaisi kaikille huutaa, aivan yhtä moukkamaista on veemäinen vihjailu "ettekö vieläkään ole paksuna", sanoi sen sitten lapsettomalle tai ihmiselle, joka laskee kuukausia siihen että esim. valmistuu ja pääsee aloittamaan koko vauvaprojektin.

Onko se lapsettomilta pois, jos on todellakin kaivannut, toivonut ja odottanut lasta kauan ja sanoo sen ääneen? Oli "syy" odotukseen mikä hyvänsä?
 
alkuper.
[QUOTE="vieras";23330982]Identifioitko todella itsesi lähinnä hedelmällisenä ihmisenä? Todella huolestuttavaa.[/QUOTE]

Etkö tosiaan tajua pointtia tuon takana?

Erittäin huolestuttavaa.
 
"Karita"
Niin tosiaan. Ne maininnat raskauden viikoista tai siitä, että neuvolassa kaikki ok on mun itsekästä omaa napaani vain. Että Facebookissakin pitäisi ottaa kaikki huomioon ja kirjoitella vain että kiva ilma. Paitsi että toisella puolella maapalloa asuva kummitätini saattaa loukkaantua, koska siellä sataa.

On se kumma, kun hedelmälliset ihmiset eivät saa olla spontaaneja ja onnelisia (esim. miehen lähettämä viesti kavereilleen että lapsi on syntynyt.) Se on väärin ja ajattelematonta ja siitä pitää päästä purkamaan tunteet. Jos minä loukkaannun, niin sekin on itsekästä.
Voi lapsettomuudestakin kärsivä ihminen olla hedelmällinen :D
Lueppa oma aloituksesi, siinä on ranskalaisilla viivoilla lyhyesti ja ytimekkäästi kirjoiteett mitä SINÄ saat tehdä. Siis omsaan fb profiiliin saa kirjoittaa aivan mitä haluaa. Kaverit voi sitte poistaa/ estää sut listalta kun niitä ei enää kiinnosta lukea sun raskausjuttuja.
Ja onhan säästä kirjoittaminen nyt ihan verrattavissa lapsettomuuteen.... :D :D
 
alkuper.
[QUOTE="Karita";23331011]Voi lapsettomuudestakin kärsivä ihminen olla hedelmällinen :D
Lueppa oma aloituksesi, siinä on ranskalaisilla viivoilla lyhyesti ja ytimekkäästi kirjoiteett mitä SINÄ saat tehdä. Siis omsaan fb profiiliin saa kirjoittaa aivan mitä haluaa. Kaverit voi sitte poistaa/ estää sut listalta kun niitä ei enää kiinnosta lukea sun raskausjuttuja.
Ja onhan säästä kirjoittaminen nyt ihan verrattavissa lapsettomuuteen.... :D :D[/QUOTE]



Ne asiat jotka listasin aloitukseeni, on ne muissa närää aiheuttaneet jutut. Puhun siellä kaikenlaista maan ja taivaan välillä, ja saan tehdä niin koska en edes yritä loukata ketään. Enkä mollaa ketään, enkä hauku muita. No poliitikkoja arvostelen mutta se ei varmaan loukkaa lapsettomia?
 
Ja yöllä en halua yhtään mitään viestejä jotka voi odottaa aamuun ja puhelin on aina äänellisellä hätätapausten varalle. Noi yö aikaan lähetetyt viestit kuuluu mun mielestä lähinnä ihan lähiperheelle jotka tietää odottaa viestiä ehkä myös yöllä. Itse en kyllä lähettäis varmaan kenellekään yöllä.
 
Itse en ainakaan edes tavallaan ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat oman tilanteensa epäreiluksi vertaamalla muiden tilanteeseen. En yritä ymmärtää lapsettomia, koska heillä on itseoikeutetti tabuleima ja marttyyrikohtalo ja ikunen, äärertön suru jota kukaan ei voi ymmärtää. Fine, olkoon. Mutta jos esikoiseni läksi alulle kertavahingosta ja kakkonen tehtiin päätöksellä eräänä ovulaatiopäivänä (oltiin puhuttu asiasta ja sovittiin, että eka ovis vuoden alusta) jolloin heti tärppäsi. Mikseivät he jaa mun onneani? Mutta mun pitäisi jakaa heidän surunsa ja piilottaa raskauteni ja kulkea naama nosunveellä jotta e eivät kokisi vääryyttä?

Etoo saman logiikan perusteella myös ihmiset, jotka halveksivat koulutettuja. Sanovat, että pyh, no hyvähän sillä on kun on joku lääkäri/ sen porukat on jotain juristeja / se on joku professori tmv. Ja sitte kaikki, mikä tällaisen ihmisen elämässä on ns. hyvää, johtuu siitä statuksesta. Toki johtuukin, mutta tässä maassa jokaisella olis mahdollisuus kouluttautua. Jos ei huvita,vaan valitsee maata perse homeessa ja elää tuilla, herää 45-vuotiaana etsimään ekaa työpaikkaa eikä pääse edes siivoojaksi, ei se ole koulutetun väen syy!! Helppo on katkeroitua, mutta vertaamalla elämäänsä paremmin (taloudellisesti ja sosiaalisesti) pärjääviin voisi joskus tajuta eron johtuvan siitä, miten se pärjäävämpi on itseensä ja elämäänsä panostanut, ja mitä itse on viitsinyt tehdä. Turhaa vastakkainasettelua.

Enkä nyt sano, että lapsettomuus on viitsimisestä kiinni, mutta katkeroituminen, suuttuminen ja syyllistäminen helposti raskaaksi tulevia kohtaan on aivootonta, enkä itse siinä asiassa onnekkaana todellakaan ota mitään paskaa vastaan.

Jos olisin ap:n asemassa, vaihtaisin vauvamahan profiilikuvaksi ja laittaisin 100 uutta "raskaus on ihq" -avausta päivässä.
 
alkuper.
[QUOTE="vieras";23331023]Oi miten hieno vastaus! Se paljastaakin, että keskustelu sinun kanssa on täysin turhaa, joten jätän sinut, hedelmällisen ihmisen, tänne rauhassa mesoamaan.[/QUOTE]

Ihan käsittämätöntä soopaa tämäkin. Sinä se väärin ymmärsit, mutta voi että jos minun hedelmällisyyteni nyt sinuakin närästää.

Lisätään se kiellettyjen sanojen listalle. Tuhansien muiden joukkoon.
 
[QUOTE="mie";23330931]Oikeesti, ihan hirveästi tehty ystävältäsi!!![/QUOTE]

Niinpä. En siinä tilanteessa edes osannut sanoo mitään kun tuli ihan surrelistinen olo että sanoko se oikeesti noin, vai kuvittelinko vaan?
 
Hyvät tavat
MINÄ myös saan tuntea, että lasta odottettiin kauan. Miksi en saisi? Siis tästä on minulle nyt suututtu myös. Kun kehtasin näin tuntea ja sanoa.

Oikein?

Miksi te ette edes yritä ymmärtää minua tai miestä että missä tilanteessa viesti lähti? No eihän lapseton tosiaan voi tajuta, että se on aika huumaava tunne kun oma lapsi syntyy ja on siinä sylissä, ei siinä ihan heti tule mieleen että kun haluaa jakaa sen muiden kanssa (muiden, jotka päivästä toiseen kyselivät että jokojoko?) niin sekin on väärin.
Ei, teistä ei ole kumpikaan toiminut ajattelevaisesti. Et sinä etkä lapseton. Kumpikin ajatellut vain omaa napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista -ainakin sun viestien perusteella.

Kuten sanottu, mulla on kaksi lasta, joten väittäisin tietäväni jotain siitä huumaavasta tunteesta kun oma lapsi syntyy. Siltikään se ei oikeuta mua massaviestittämään jokaiselle tuntemalleni ihmiselle aamuyöstä että jeeeeeee Nico-Jessica syntyi. Ne ehtii oikeesti saamaan sen viestin muutaman tunnin päästä. Voihan tuon pistää vaikka Facebookiin jos täytyy keskellä yötä hehkuttaa.

Miten se voi olla niin vaikeeta ajatella muitakin kuin itseään? :mad:
 
alkuper.
Eikä se ole hehkutusta jos kerron, että neuvolassa kaikki hyvin. Tai rakenneultrassa.

Siitä viestistä. Miehenikin on siis itsekäs ääliö sen perusteella, mutta ne ketkä häntä haukkuvat eivät ole?
 
alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23331086:
Ei, teistä ei ole kumpikaan toiminut ajattelevaisesti. Et sinä etkä lapseton. Kumpikin ajatellut vain omaa napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista -ainakin sun viestien perusteella.

Kuten sanottu, mulla on kaksi lasta, joten väittäisin tietäväni jotain siitä huumaavasta tunteesta kun oma lapsi syntyy. Siltikään se ei oikeuta mua massaviestittämään jokaiselle tuntemalleni ihmiselle aamuyöstä että jeeeeeee Nico-Jessica syntyi. Ne ehtii oikeesti saamaan sen viestin muutaman tunnin päästä. Voihan tuon pistää vaikka Facebookiin jos täytyy keskellä yötä hehkuttaa.

Miten se voi olla niin vaikeeta ajatella muitakin kuin itseään? :mad:
Voi vittu.

Kirjoitin sen FACEBOOKIIN että kauan odotettu pieni on täällä. Mikä siinä oli väärää, ihan oikeasti? Jos en onnessani tajunnut rajata pois kahta-kolmea ihmistä juuri tämän ainoa päivityksen kanssa niin olen itsekäs?!


Miksi en saa puolustella itseäni, sekin on itsekästä oman navan ajattelua? Kun sanon, että elän elämääni ihan normaalisti, en halua loukata enkä yritä sellaista. Mutta minun pitäisi ajatella kaikkia erikseen vain siksi, että minulla on lapsia ja toisilla ei?
 
Itse en ainakaan edes tavallaan ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat oman tilanteensa epäreiluksi vertaamalla muiden tilanteeseen. En yritä ymmärtää lapsettomia, koska heillä on itseoikeutetti tabuleima ja marttyyrikohtalo ja ikunen, äärertön suru jota kukaan ei voi ymmärtää. Fine, olkoon. Mutta jos esikoiseni läksi alulle kertavahingosta ja kakkonen tehtiin päätöksellä eräänä ovulaatiopäivänä (oltiin puhuttu asiasta ja sovittiin, että eka ovis vuoden alusta) jolloin heti tärppäsi. Mikseivät he jaa mun onneani? Mutta mun pitäisi jakaa heidän surunsa ja piilottaa raskauteni ja kulkea naama nosunveellä jotta e eivät kokisi vääryyttä?

Etoo saman logiikan perusteella myös ihmiset, jotka halveksivat koulutettuja. Sanovat, että pyh, no hyvähän sillä on kun on joku lääkäri/ sen porukat on jotain juristeja / se on joku professori tmv. Ja sitte kaikki, mikä tällaisen ihmisen elämässä on ns. hyvää, johtuu siitä statuksesta. Toki johtuukin, mutta tässä maassa jokaisella olis mahdollisuus kouluttautua. Jos ei huvita,vaan valitsee maata perse homeessa ja elää tuilla, herää 45-vuotiaana etsimään ekaa työpaikkaa eikä pääse edes siivoojaksi, ei se ole koulutetun väen syy!! Helppo on katkeroitua, mutta vertaamalla elämäänsä paremmin (taloudellisesti ja sosiaalisesti) pärjääviin voisi joskus tajuta eron johtuvan siitä, miten se pärjäävämpi on itseensä ja elämäänsä panostanut, ja mitä itse on viitsinyt tehdä. Turhaa vastakkainasettelua.

Enkä nyt sano, että lapsettomuus on viitsimisestä kiinni, mutta katkeroituminen, suuttuminen ja syyllistäminen helposti raskaaksi tulevia kohtaan on aivootonta, enkä itse siinä asiassa onnekkaana todellakaan ota mitään paskaa vastaan.

Jos olisin ap:n asemassa, vaihtaisin vauvamahan profiilikuvaksi ja laittaisin 100 uutta "raskaus on ihq" -avausta päivässä.
Tää nyt ei vaan pidä paikkaansa. Kyllä mä oon ollut onnellinen mun kavereiden raskauksista ja mennyt vauva kutsuille, ja jutellut ja kuunnellut ja ollut mukana ostamassa vauva tavaraa ja yhden kaverin kanssa ultrassa ja facessakin kommentoin positiiviseen sävyyn. Ja myös itse olen saanut osakseni kuuntelua ja ymmärrystä muilta paitsi yhdeltä, häneltä lähinnä piilotettua vittuilua. En odotakaan että sellainen joka ei kärsi lapsettomuudesta ymmärtöis tasan tarkkaan miltä musta tuntuu. Tai sellainen joka ei kärsi MS-taudista tai epilepsiasta mutta myötätunto on eri asia kuin vertaistuki, siihen pitäis kaikkien kyetä oli sitten lapsia tai ei.
 
alkuper.
[QUOTE="vieras";23331141]Miksi ihmeessä edes riehut tällaisesta asiasta? Luulisi olevan aika samantekevää muiden ajatukset, mutta koville näyttää ottavan.[/QUOTE]

Puran tunteitani. Suututtaa kun en koe tehneeni mitään väärää.
 
Mä en nyt ihan ymmärrä miten ap on "parempi" ihminen kuin kaverinsa joihin on suuttunut. Täällä haukut ihmisiä selän takana, skitsoat siitä että ei hehkuteta innoissaan raskauttasi kun ilmeisesti et juurikaan osallistu kaverisi ongelmiin tai suruun, miehesi lähettelee keskellä yötä tekstareita ihmisille jotka niitä ei halua vaikka seuraavassa lauseessa sanot että on koko ajan kyselty jokojokojoko. Eli kenelle niitä viestejä sitten on laitettu jos on tullut sanomista?

Tuo pohjaton viha lapsettomia kohtaan on niin järkyttävän surullista. Miten ihmeessä te kuvittelette että kukaan haluaa edes yrittää ymmärtää hehkutustanne raskaudesta ja valituksia vaivoista ja siitä miten jouduttiin niiiin kauan yrittämään kun muutamassa kuukaudessa tärppäsi tai varsinkaan kuuntelemaan jotain todella fiksuja vertailuja siitä miten viiden vuoden tulokseton yritys on ihan mitätön juttu kun MINÄ olen kärsinyt niin kamalasti kun jouduin vuoden odottamaan että tilin saldo kasvaa että voidaan alkaa yrittää ja sittenkin meni 3kk onnistua!

Sopii tosiaan puolin ja toisin miettiä niitä käytössääntöjä ja sitä mitä todella toiselta odottaa ja antaako omalla käytöksellään mitään aihetta sellaisiin odotuksiin. Anteeksi ap, mutta sä et vaikuta siltä että olet itse käyttäytynyt mitenkään kovin kohteliaasti näitä kohtaan joiden tunnet sua loukanneen. Ei lapsettomuus tai mikään muukaan, edes raskaus, oikeuta ihmistä käyttäytymään vittumaisesti toisia kohtaan, mutta kannattaa miettiä onko sitä kuitenkaan itse ainoa joka on käyttäytynyt pelkästään asiallisesti.
 
alkuper.
En minä ole kertonut miten osallistun kenenkin ystäväni elämään. Tai miten osaan tuntea empatiaa tai osaanko. Ketjun aihe oli se, että he puhuvat minusta pahaa ja pitävät minua huonona ihmisenä. Taustalla heidän lapsettomuutensa ja minun lapseni. Ja siis minä en ole heille kettuillut enkä hehkuttanut mitään.

En ole yrittänyt loukata. Jos olen tehnyt niin jo vuosia (!!) niin miksi he mesoavat siitä minun selän takana mutta eivät sanoneet minulle mitään, ennen kuin sain muualta kuulla ja vahingossa nähdä mitä minusta puhutaan? Minun tapana on yleensä purkaa tuntoni vain omalle miehelle ja siskolle, joten jos he oikeasti voivat jostain minua syyttää niin se on tietty etäisyys jota pidän ihmisiin.

Chalakaan ei siis ymmärrä minun kantaani, minun joka en ole yrittänyt tehdä mitään väärin mutta joka nyt olen todella vihainen vähän koko maailmalle. Lapseton saa olla, minä en. Se lisää vihaani. Ja tosiaan täällä puran pahimmat kiukut pois, vaikka en kyllä kai ole haukkunut täälläkään heitä?

Ja viestin meidän lapsen syntymästä sai toisen lapsettoman "ystävän" mies puhelimeensa. Minä olin jo osastolla nukkumassa, oma mieheni onnensa kukkuloissa oli laittanut viestin puhelimella, valikoinut ryhmät "perhe" ja "kaverit" ja lähettänyt sinne. Totta, ei hän katsonut kelloa, mutta ei myöskään tarkoittanut olla epäkohtelias.
 
Eikö asioista ole parempi puhua kasvotusten tai vähintään henkilökohtaisesti ihmisen kanssa, jonka tekemiset ärsyttää, eikä yleistää ja arvostella yhtäaikaa myös ihmisiä joiden kanssa ei koskaan ole ollut missään tekemisissä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö asioista ole parempi puhua kasvotusten tai vähintään henkilökohtaisesti ihmisen kanssa, jonka tekemiset ärsyttää, eikä yleistää ja arvostella yhtäaikaa myös ihmisiä joiden kanssa ei koskaan ole ollut missään tekemisissä.
Niin mäkään en nyt ymmärrä miten tää asia koskee kaikkia lapsettomia? Vaikka mulla on yks kaveri joka laukoo typeriä kommentteja en ole silti vihainen kaikille joilla on lapsia tai vaalea tukka tai jotain muuta mitä ko ihmisellä on. Ja nyt jätän tän ketjun omaan arvoonsa. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä kavereidesi kanssa :)
 
Kyllä mä ymmärrän ap sun pointin, miksi sua korpeaa ja miksi tunnet olevasi loukkaantunut (sen verran mitä nyt teksteistäsi saa viitteitä), mutta sinä et tosiaan tunnu ymmärtävän sitä että lapsettomuus on sellainen kriisi että se muokkaa ihmistä, halusi tai ei. Joistain se tekee ilkeitä ja katkeria, toisista se taas saa hyviä puolia esiin kun se pakottaa miettimään elämää vähän uudelta kantilta.

Jos joku sulle on todella ollut niin ilkeä kuin mitä annat ymmärtää, on täällä tai missään muuallakaan mesoaminen ihan turhaa ja ilkeää, ehkä erilailla kuin mitä sulle on tehty mutta silti. Puhu suoraan sille joka sua on loukannut, sehän se on ainoa millä voit vaikuttaa.

En tietenkään voi tietää miten empaattinen tai epäempaattinen ihminen olet ja miten olet itse kohdellut lapsettomia ystäviäsi, mutta aloituksesi ja tekstiesi perusteella susta saa sellaisen kuvan että sua ei kiinnosta paskan vertaa muut, vain sinä ja sun raskaus ja kaikkien pitäisi myös olla siitä onnessaan. Kirjoitettuna saa usein vääristyneen kuvan mielipiteistä, toivottavasti et ole samalla lailla tuominnut näitä omia ystäviäsi.

Ja hyvien käytössääntöjen mukaista ei todellakaan ole keskellä yötä laittaa viestejä ihmisille vaikka miten olisi kyselty jokojokojoko. Yöllä pitäisi olla puhelinrauha ellei ole oikeasti hätätilanne, mitä lapsen syntymä ei tosiaankaan ole. Kukaan ei menetä yhtään mitään vaikka saisi kuulla siitä vasta aamulla, jolloin tietty äänettömällä puhelintaan pitävän pitäisi muutenkin viesti vasta nähdä, vai? Joten mikä kiire. Vaikka sitä innoissaan ollaan niin jotain rajaa kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23330845:
Ensinnäkin puoli vuotta on oikeasti lyhyt aika. Toki raskautta yrittäessä viikkokin voi tuntua pitkältä, mutta ei toi nyt niin kauan odotettu ole, että sitä kannattaisi mainostaa.
Meillä lapsi sai alkuunsa toisesta yrityskierrosta. Mutta lapseni on kyllä kauan odotettu. Onhan minulla ollut vauvakuume jo yli puolet elämästäni ja omaa lasta olen halunnut todella paljon. Aika/elämäntilanne yms on vain olleet esteenä aiemmin. Ehkä lasta on eritavalla odotettu kauan, mutta mielestäni voin kyllä sanoa omalla kohdalla että lasta on kauan odotettu ja toivottu.
 
ärsytys
Täytyy sanoa, että minua myös ärsyttää lapsettomat toisinaan. Tai lähinnä heidän käytöksensä.

Heidän asenteensa saa niskakarvat nousemaan pystyyn ja väkisin heistä (osasta) saa helposti hyvin negatiivisen kuvan.
 

Yhteistyössä