"vieras"
Identifioitko todella itsesi lähinnä hedelmällisenä ihmisenä? Todella huolestuttavaa.Puran tunteitani. Onko se hedelmällisiltä ihmisiltä jotenkin kiellettyä hä?
Identifioitko todella itsesi lähinnä hedelmällisenä ihmisenä? Todella huolestuttavaa.Puran tunteitani. Onko se hedelmällisiltä ihmisiltä jotenkin kiellettyä hä?
MINÄ myös saan tuntea, että lasta odottettiin kauan. Miksi en saisi? Siis tästä on minulle nyt suututtu myös. Kun kehtasin näin tuntea ja sanoa.Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23330957:SINÄ olet ilmeisesti maailman ainoa ihminen joka on halunnut lasta? Se lapsetonhan EI ole voinut haluta aina saada lasta ja yrittänyt vaikka viittä vuotta? Mutta eihän se ole MITÄÄN verrattuna suon puoleen vuoteen.
Sano ihmeessä sille miehellesi että vaikka olisit kuinka innoissasi niin ODOTA AAMUUN! Prkl ärsyttävää kun joudut pitämään puhelinta äänellisellä yöaikaan ja sitten joku pistää jotain turhantärkeetä viestiä joskus aamuyöllä että varmasti heräät.
Kuten sanottu kohteliaisuus ja hyvät tavat puolin ja toisin niin onnistuu. Eikä tuo yleensä ole mitenkään sidoksissa lapsien lukumäärään vaan ihmisen luonteeseen. Itsekäs paska on itsekäs paska, oli muksuja nolla tai kymmenen.
Voi lapsettomuudestakin kärsivä ihminen olla hedelmällinenNiin tosiaan. Ne maininnat raskauden viikoista tai siitä, että neuvolassa kaikki ok on mun itsekästä omaa napaani vain. Että Facebookissakin pitäisi ottaa kaikki huomioon ja kirjoitella vain että kiva ilma. Paitsi että toisella puolella maapalloa asuva kummitätini saattaa loukkaantua, koska siellä sataa.
On se kumma, kun hedelmälliset ihmiset eivät saa olla spontaaneja ja onnelisia (esim. miehen lähettämä viesti kavereilleen että lapsi on syntynyt.) Se on väärin ja ajattelematonta ja siitä pitää päästä purkamaan tunteet. Jos minä loukkaannun, niin sekin on itsekästä.
Oi miten hieno vastaus! Se paljastaakin, että keskustelu sinun kanssa on täysin turhaa, joten jätän sinut, hedelmällisen ihmisen, tänne rauhassa mesoamaan.Etkö tosiaan tajua pointtia tuon takana?
Erittäin huolestuttavaa.
Ei, teistä ei ole kumpikaan toiminut ajattelevaisesti. Et sinä etkä lapseton. Kumpikin ajatellut vain omaa napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista -ainakin sun viestien perusteella.MINÄ myös saan tuntea, että lasta odottettiin kauan. Miksi en saisi? Siis tästä on minulle nyt suututtu myös. Kun kehtasin näin tuntea ja sanoa.
Oikein?
Miksi te ette edes yritä ymmärtää minua tai miestä että missä tilanteessa viesti lähti? No eihän lapseton tosiaan voi tajuta, että se on aika huumaava tunne kun oma lapsi syntyy ja on siinä sylissä, ei siinä ihan heti tule mieleen että kun haluaa jakaa sen muiden kanssa (muiden, jotka päivästä toiseen kyselivät että jokojoko?) niin sekin on väärin.
Voi vittu.Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23331086:Ei, teistä ei ole kumpikaan toiminut ajattelevaisesti. Et sinä etkä lapseton. Kumpikin ajatellut vain omaa napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista -ainakin sun viestien perusteella.
Kuten sanottu, mulla on kaksi lasta, joten väittäisin tietäväni jotain siitä huumaavasta tunteesta kun oma lapsi syntyy. Siltikään se ei oikeuta mua massaviestittämään jokaiselle tuntemalleni ihmiselle aamuyöstä että jeeeeeee Nico-Jessica syntyi. Ne ehtii oikeesti saamaan sen viestin muutaman tunnin päästä. Voihan tuon pistää vaikka Facebookiin jos täytyy keskellä yötä hehkuttaa.
Miten se voi olla niin vaikeeta ajatella muitakin kuin itseään?
Miksi ihmeessä edes riehut tällaisesta asiasta? Luulisi olevan aika samantekevää muiden ajatukset, mutta koville näyttää ottavan.Miksi en saa puolustella itseäni, sekin on itsekästä oman navan ajattelua?
Tää nyt ei vaan pidä paikkaansa. Kyllä mä oon ollut onnellinen mun kavereiden raskauksista ja mennyt vauva kutsuille, ja jutellut ja kuunnellut ja ollut mukana ostamassa vauva tavaraa ja yhden kaverin kanssa ultrassa ja facessakin kommentoin positiiviseen sävyyn. Ja myös itse olen saanut osakseni kuuntelua ja ymmärrystä muilta paitsi yhdeltä, häneltä lähinnä piilotettua vittuilua. En odotakaan että sellainen joka ei kärsi lapsettomuudesta ymmärtöis tasan tarkkaan miltä musta tuntuu. Tai sellainen joka ei kärsi MS-taudista tai epilepsiasta mutta myötätunto on eri asia kuin vertaistuki, siihen pitäis kaikkien kyetä oli sitten lapsia tai ei.Itse en ainakaan edes tavallaan ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat oman tilanteensa epäreiluksi vertaamalla muiden tilanteeseen. En yritä ymmärtää lapsettomia, koska heillä on itseoikeutetti tabuleima ja marttyyrikohtalo ja ikunen, äärertön suru jota kukaan ei voi ymmärtää. Fine, olkoon. Mutta jos esikoiseni läksi alulle kertavahingosta ja kakkonen tehtiin päätöksellä eräänä ovulaatiopäivänä (oltiin puhuttu asiasta ja sovittiin, että eka ovis vuoden alusta) jolloin heti tärppäsi. Mikseivät he jaa mun onneani? Mutta mun pitäisi jakaa heidän surunsa ja piilottaa raskauteni ja kulkea naama nosunveellä jotta e eivät kokisi vääryyttä?
Etoo saman logiikan perusteella myös ihmiset, jotka halveksivat koulutettuja. Sanovat, että pyh, no hyvähän sillä on kun on joku lääkäri/ sen porukat on jotain juristeja / se on joku professori tmv. Ja sitte kaikki, mikä tällaisen ihmisen elämässä on ns. hyvää, johtuu siitä statuksesta. Toki johtuukin, mutta tässä maassa jokaisella olis mahdollisuus kouluttautua. Jos ei huvita,vaan valitsee maata perse homeessa ja elää tuilla, herää 45-vuotiaana etsimään ekaa työpaikkaa eikä pääse edes siivoojaksi, ei se ole koulutetun väen syy!! Helppo on katkeroitua, mutta vertaamalla elämäänsä paremmin (taloudellisesti ja sosiaalisesti) pärjääviin voisi joskus tajuta eron johtuvan siitä, miten se pärjäävämpi on itseensä ja elämäänsä panostanut, ja mitä itse on viitsinyt tehdä. Turhaa vastakkainasettelua.
Enkä nyt sano, että lapsettomuus on viitsimisestä kiinni, mutta katkeroituminen, suuttuminen ja syyllistäminen helposti raskaaksi tulevia kohtaan on aivootonta, enkä itse siinä asiassa onnekkaana todellakaan ota mitään paskaa vastaan.
Jos olisin ap:n asemassa, vaihtaisin vauvamahan profiilikuvaksi ja laittaisin 100 uutta "raskaus on ihq" -avausta päivässä.
Hyvä. En minä kommenttia keneenkään erityisesti kohdistanutkaan.Tää nyt ei vaan pidä paikkaansa. Kyllä mä oon ollut onnellinen mun kavereiden raskauksista .
Niin mäkään en nyt ymmärrä miten tää asia koskee kaikkia lapsettomia? Vaikka mulla on yks kaveri joka laukoo typeriä kommentteja en ole silti vihainen kaikille joilla on lapsia tai vaalea tukka tai jotain muuta mitä ko ihmisellä on. Ja nyt jätän tän ketjun omaan arvoonsa. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä kavereidesi kanssaEikö asioista ole parempi puhua kasvotusten tai vähintään henkilökohtaisesti ihmisen kanssa, jonka tekemiset ärsyttää, eikä yleistää ja arvostella yhtäaikaa myös ihmisiä joiden kanssa ei koskaan ole ollut missään tekemisissä.
Meillä lapsi sai alkuunsa toisesta yrityskierrosta. Mutta lapseni on kyllä kauan odotettu. Onhan minulla ollut vauvakuume jo yli puolet elämästäni ja omaa lasta olen halunnut todella paljon. Aika/elämäntilanne yms on vain olleet esteenä aiemmin. Ehkä lasta on eritavalla odotettu kauan, mutta mielestäni voin kyllä sanoa omalla kohdalla että lasta on kauan odotettu ja toivottu.Alkuperäinen kirjoittaja Hyvät tavat;23330845:Ensinnäkin puoli vuotta on oikeasti lyhyt aika. Toki raskautta yrittäessä viikkokin voi tuntua pitkältä, mutta ei toi nyt niin kauan odotettu ole, että sitä kannattaisi mainostaa.