Meidän joulu muodostuu tänä vuonna ilmeisesti sitten tällaiseksi: jouluateria jo ennen klo 13 (mies menee iltavuoroon ), sitten ollaan pienimpien kanssa kolmestaan muutama tunti, esikoinen ja miniä tulee käymään ennen kuin heillä alkaa pakollinen sukulaisrumba miniän suvun luona. Vanhin tytär käy isänsä luona syömässä ja tulee tänne jatkamaan syömistä ja herkuttelua minun kanssa.
Vaari hakee lapset katsomaan punanuttua, miehen veljen luona, ennen 19 ja sitä ennen lapset saavat avata pakettinsa täällä kotona. Vaari tuo myös lapset kotiin koska minä en aio persettäni liikuttaa kotoa jouluaattona.
Esikoisen silmistä näin että hän mieluiten viettäisi joulurauhaa minun ja siskonsa kanssa, pelaten jotain, jutellen ja vain relaten.
Yleensäkin joulu on jakanut meidän perheen; miehen on pakko saada viettää joulu perheensä kanssa, ja siten hän ja pienimmät lapset ovat aina viettäneet muutaman tunnin suvun kanssa aattona.
Minun vanhempani ovat kuolleet aikoja sitten, muuten tästä syntyisi jokavuotinen joulusota.
Tyttärelle ja mulle laskeutuu varsinainen joulurauha.
Minä en muuten vaadi että lapseni viettävät joulua kanssani, suon heille tilaisuuden luoda omat perinteensä.