Nyt sataa sitä itseensä niskaan, mutta sanon silti..

• Viestiketjun aloittaja oma joulu
  • Ensimmäinen viesti
meille ainakin on perinne että koko lähisuku yhessä.
nykyään haulutaan olla ilta meillä niin mennään aamulla miehen vanhemmille johon tulee miehen suku.
ja illlalla meille tulee mun suku.

eihän joulu kuulu olla ilman lähi sukulaisia

niin ja toivon todela että tytöt perheineen tulee meille jouluna kun aikuisia

Minä olen sitä jankuttanut nyt muutaman vuoden...esikoinen on 6 ja alkaa jo rassaamaan tämä jokajouluinen lahjakasan kanssa jompaan kumpaan mummolaan kulkeminen. Mutta anoppi ainakin tuntuu tykkäävän todella huonoa jos ei jouluna sinne mennä. Kysyin vasta että montako kertaa itse matkustivat mukuloiden kanssa jouluksi mummolaan, itse kun en muista että kertaakaan olisi sattunut minun kotonani. Hymähti vaan; eivät koskaan. Ensi jouluna, vannon sen, ollaan aatto kotona, esikoinenkin sitä jo toivoi!

vieras
meillä äiti haluaa touhottaa joulua vielä.varmaan 5 vuotta ja me laitetaan hänelle joulua.haluaa lapset ja lastenlapset kotiinsa.siksi ei vielä omaa joulua.kyllä me keretään

Lissa
Alkuperäinen kirjoittaja oma joulu:
että ihmettelen teitä joilla lapset on jo isompia mutta silti sitkeästi vuodesta toiseen menette omille vanhemmillenne jouluksi ja muiksikin juhlapyhiksi.

Milloin aloitatte omien perinteiden muodostamisen? Ja onko teille sitten ok, että omat kotoota muuttaneet lapsenne tuovat sitten perheensä vielä 40veenäkin luoksesi makaamaan ja hermolomalle?

T. oma joulu vuodesta 2000 (esikoinen synt -96)
Sä vaan olet outo :)

Eikö sun mieleen tule että niitä ihan ihka omia perinteitä on just ne mummolajoulut? :D
Ehkä sua tyydyttää tieto että olemme vaan aaton mummolassa, muuten ihan keskenämme.

JA on, mulle on erittäin ok jos lapseni haluavat viettää joulut kanssamme ollessaan 40v. Pahempi olisi jos eivät haluaisi.

vieras
Mun miehen vanhemmat loukkaantuu, jos ja kun ei vietetä joulua heidän kanssaan. Ja siis se ei käy, että tulisivat vaikka meille, vaan pitäisi aina lähteä maalle (paikka, jossa eivät itsekään asu). No, ei me kyllä joka vuosi sinne olla raahauduttu.

Meidän joulu muodostuu tänä vuonna ilmeisesti sitten tällaiseksi: jouluateria jo ennen klo 13 (mies menee iltavuoroon ), sitten ollaan pienimpien kanssa kolmestaan muutama tunti, esikoinen ja miniä tulee käymään ennen kuin heillä alkaa pakollinen sukulaisrumba miniän suvun luona. Vanhin tytär käy isänsä luona syömässä ja tulee tänne jatkamaan syömistä ja herkuttelua minun kanssa.

Vaari hakee lapset katsomaan punanuttua, miehen veljen luona, ennen 19 ja sitä ennen lapset saavat avata pakettinsa täällä kotona. Vaari tuo myös lapset kotiin koska minä en aio persettäni liikuttaa kotoa jouluaattona.

Esikoisen silmistä näin että hän mieluiten viettäisi joulurauhaa minun ja siskonsa kanssa, pelaten jotain, jutellen ja vain relaten.

Yleensäkin joulu on jakanut meidän perheen; miehen on pakko saada viettää joulu perheensä kanssa, ja siten hän ja pienimmät lapset ovat aina viettäneet muutaman tunnin suvun kanssa aattona.

Minun vanhempani ovat kuolleet aikoja sitten, muuten tästä syntyisi jokavuotinen joulusota.

Tyttärelle ja mulle laskeutuu varsinainen joulurauha.

Minä en muuten vaadi että lapseni viettävät joulua kanssani, suon heille tilaisuuden luoda omat perinteensä.

vieras
Meidän oma joulu alkoi kun vauva syntyi, oli siis ekana meidän omana jouluna 4kk ja siitä lähtien on aina vietetty perheenä omassa kotona. Eikä käydä kenelläkään sukuliasella, tai siis miehen sukulaisella, jotka asuvat samassa kaupungissa. Omani ovat joulun ulkomailla.. Ja sisko lapissa omaa joulua viettämässä.

Todella ihmettelen
Että miksi vauvan isän täytyy edelleen mennä omien vanhempiensa luokse jouluksi ja saada vauva sinne mukaan, syynä "haluaa olla vauvan kanssa jouluna", eikä itse osallistua vauvan ja vauvan sisarusten joulun viettoon!!! Me siis odottelemme, jotta saamme sitten olla oman perheemme kanssa porukalla joulupäivänä, kun saadaan pikkuisin takaisin kotiin... Käy se näinkin. Vanhin tuossa tosin totesi, että on aika epäreilua, että kun --- on itse halunnut pois meidän perheestä, niin sitten vie vielä joulunkin.

IhanaValo
Meillä on menty vuorovuosin miun ja miehen vanhempien luo aattona.Tosin viimeismmät vuodet on tehty niin että ensin menty käymään miun mummolla,joka on laittanut ruuat ja kahvit (joku vuosi vain kahvit) ja sen jälkeen käyty kotona kääntymässä ennen miehen vanhempien(tai äidin) luo menoa ja sieltä sitten ajettu illalla vielä yöksi miun vanhempien luo.

Jo viime vuonna aattelin että ollaan vaan kotona, kun tuommoinen päivä on aika uuvuttava,mutta kuitenkin tuli taas kaikki sukulaiset nähtyä noissa em. paikoissa.
Tänä vuonna ollaan kotona,ollaan jo kummankin vanhemmille sanottu.Korkeintaan mummoni luona käydään lahja heittämässä aattona.
Kuitenkin mielessä tunnen syyllisyyttä siitä,ettei mennäkään minne yleensä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mun lapset on tervetulleita kotiin aina jouluksi niin kauan kuin itse haluavat tulla ja toivonkin että tulevat.
Sama mulla. Tai voidaanhan sitä yhtä hyvin kokoontua myös lasten luona. Pääasia että ollaan yhdessä. :heart:
Mulla ei ole omaa perhettä vielä, mutta vaikka olenkin yli kolmekymppinen, olen kuulemma aina tervetullut vanhempieni luokse, jouluna ja ihan muutenkin. Enkä mä muuta osaisi kuvitellakaan. Omia jouluperinteitä ehtii keksiä sitten, kun vanhempia ei enää ole.

Jos mulla joskus on oma perhe, olen varmasti yhtä tervetullut vanhempieni luokse kuin nykyäänkin.

Olen samaa mieltä jonkun aikaisemman kirjoittajan kanssa, että tämä on tod.näk. mitä suurimmassa määrin "välikysymys". Suhtautuminen omien vanhempien (tai appivanhempien) kanssa vietettävään jouluun lienee erittäin paljon kiinni siitä, minkälaiset välit heihin on.

vieras
No tuota, nythän sitä kasvatustyötä tehdään, että kestän lapsiani sitten kun ovat 40-vuotiaita perheellisiä sen joulun ajan. kasvatan ottamaan muut huomioon ja siivoamaan jälkensä ja tekemään oman osansa, niin en ole itsekään puolikuollut jouluna ison joukon passaamisesta. Eikä tarvitse odotaa, että lapset täyttävät 18 ja saa potkaista pihalle, kun opettaa tavoille jo pienenä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tuota, nythän sitä kasvatustyötä tehdään, että kestän lapsiani sitten kun ovat 40-vuotiaita perheellisiä sen joulun ajan. kasvatan ottamaan muut huomioon ja siivoamaan jälkensä ja tekemään oman osansa, niin en ole itsekään puolikuollut jouluna ison joukon passaamisesta. Eikä tarvitse odotaa, että lapset täyttävät 18 ja saa potkaista pihalle, kun opettaa tavoille jo pienenä.
Ai niin, ja me olemme ihan oman perheen kanssa joulun. Aina olemme olleet. Ei ole läheiset välit lastemme isovanhempiin. Omiin on tarkoitus luoda sellaiset.

Mä ainakin haluan olla joulun ( aaton ) kotona...
Sitten pyhinä voidaan käydä kahvilla tms sukulaisilla,mutten kestäis mitää hälinää..
Mä haluan olla joulun rauhallisesti oman perheen kanssa..oon porukoiden kans saanu viettää ihan tarpeeksi monta joulua..enkä anoppien ym nurkissa haluu olla..
oma koti..ja saa tehä ja olla ihan kuinka haluaa:)
Onhan se varmaankin mukava välil myös olla se joulu jossain sukulaisilla,muttei sovi mulle..ja tunnen monia joilla on perinne se,et jouluna koko suku kerääntyy samaan paikkaan ja niin tapahtuu joka vuosi..toisille se sopii..mulle ei..

öh
että ihmettelen teitä joilla lapset on jo isompia mutta silti sitkeästi vuodesta toiseen menette omille vanhemmillenne jouluksi ja muiksikin juhlapyhiksi.

Milloin aloitatte omien perinteiden muodostamisen? Ja onko teille sitten ok, että omat kotoota muuttaneet lapsenne tuovat sitten perheensä vielä 40veenäkin luoksesi makaamaan ja hermolomalle?

Etkähän ole väärä ihminen sanomaan jos esikoinen on syntynyt 96 ja vasta 00 olet alkanut luoda omia jouluperinteitä. Kiva varmaan vanhemmillesi kun tuohon asti olet terrorisoinut lapsinesi heidän jouluaan. Toivottavasti olet pyytänyt heiltä kiltisti anteeksi ja korvannut jotenkin heille aiheuttamasi lisätyön.

vieras
Kun olin lapsi olimme aina isän vanhempien luona jouluna ja hyvin usein vielä aikuisiälläkin ja se on maailman paras paikka viettää joulua! Talo on täynnä sukulaisia, käy joulupukki ja on taatusti lunta! Oman tyttömme synnyttyä emme ole viettäneet joulua mummolassani vaan miehen suvun luona räntä-Suomessa, mutta haluaisin vielä viedä omankin lapseni kokemaan sen "oikean" joulun. Tänäkin vuonna mummolaan tulee joulupukki, vaikka nuorin serkku on ysillä:) Mummo haluaa joulupukin!

Ja siksi olimme/olemme mummolassa, että mummo ja pappa toivovat lapsensa lapsineen ja näiden puolisoineen sekä nyt myös lapsenlapsenlapsineen luoksensa! Minustakin, kuten isovanhemmistani, jouluun kuuluu yhdessäolo ja se, että nähdään sukulaisia. Ja, kun kaikki kokoonnumme yhteen paikkaan ympäri Suomen, ei tarvitse ravata pitkin poikin muita tervehtimässä.

No, niin nyt jo tuli ikävä mummolan joulua..vaikka miehen sukulaiset ihania ovatkin.

vieras

En jaksa lukea koko ketjua. Totean vain, että menen kotiini, koska vanhempani eivät jaksa itse järjestää jouluaan. Hermoloma on siis joulusta kaukana minun osaltani, välillä pitää oikein ponnistella, etteivät hermot karkaa kokonaan. Hyvää joulua!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutsi ei puhu faijalle sanaakaan moneen viikkoon, jos joutuu olemaan faijan kanssa kaksisteen joulun :D En viitsi antaa niin ikävää joululahjaa isälleni.
Hmm. etkös sinä joskus uhonnut aloittavasi uudet perinteet.
*älä kysy milloin ja millaiset, en muista* :xmas:

Yhteistyössä