Nyt sataa sitä itseensä niskaan, mutta sanon silti..

• Viestiketjun aloittaja oma joulu
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
No kyllä mä haaveilen, että sitten kun poika on isompi ollaan vaan oman perheen kesken, mutta en tiedä jääkö vaan haaveeksi koska mun äiti nostain aivan JUMALATTOMAN äläkän siitä, jos ei joku joulu tultaiskaan. Se alkaa varmaan taas tammikuussa kyseleen missä aiotaan viettää ens joulu...
Onkohan meillä sama äiti? :D :D

Mutta joo...välillä ollaan joulu mummolassa, välillä meillä ja välillä systerillä. Tänä vuonna mennään systerille. Sinne tulevat myös siskonpojan tulevat appivanhemmat.

Mä haluaisin niin olla aaton omassa kodissa ja kutsua leski-äitini ja mummuni meille mutta anoppi ottaa nokkiinsa jos emme käy heillä päivällä syömässä. Joka vuosi lasten jälkeen ollaan eka anopilla syömässä ja katsomassa pukkia sitten tullaan lujaa kotio keittään äidille ja mummulle kahvia ja avaan loput paketit.
Miehellä kolme perheellistä sisarusta ja kaikki ovat näreissään anopin vaatimuksesta jouluaterialle. Perheet haluaisivat viettää aaton kotona rauhassa, joulupäivänä sitten vois vierailla.

vieras
Mä viettäisin mielellään joulun ihan oman perheen kesken, mut miehelle ei käy. Se menis omien vanhempiensa luo, jos mahdollista. Ja mun vanhemmat odottaa meitä kylään. Pari joulua on nyt saatu kovan tappelun kautta viettettyä niin, et ollaan kotona ja mies mököttää, kun ei pääse viettämään sukujoulua. Mä haluan lapsilleni omat jouluperinteet. En sitä, että koko joulu reissataan kahden pienen lapsen kanssa eestaas, kun välimatkaa kuitenkin on mummolaan. Tänä vuonna kutsuin miehen lähisuvun meille, niin pääsen helpommalla ja vähemmällä reissaamisella. Nyt on ongelma siinä, et vastaavasti pitäis kutsua mun vanhemmat ja veli, eikä mulla ole yhtään energiaa alkaa tehdä vielä enemmän ruokia.

Meillä on perinteenä ollut että mä olen töissä ja jouluaattoa ei välttämättä vietetä jouluaattona :whistle: Kerran oli hirvee työputki ja muuttohässäkkä jouluviikolla, niin meillä sitten uutenavuotena kinkkua syötiin ja kuusta koristeltiin.

kauhistus olisi
Alkuperäinen kirjoittaja oma joulu:
että ihmettelen teitä joilla lapset on jo isompia mutta silti sitkeästi vuodesta toiseen menette omille vanhemmillenne jouluksi ja muiksikin juhlapyhiksi.

Milloin aloitatte omien perinteiden muodostamisen? Ja onko teille sitten ok, että omat kotoota muuttaneet lapsenne tuovat sitten perheensä vielä 40veenäkin luoksesi makaamaan ja hermolomalle?

T. oma joulu vuodesta 2000 (esikoinen synt -96)
Tuota olen ihmetellyt. Olisi kauheaa jos kaikki lapseni muuttaisivat Joulunpyhiksi meille, ei mahtuisi tai tukehtuisi varapeteihin.
Riittää vallan kun aattona käyvät kaikki, eikä rahatkaan riittäisi heitä syöttää on niin monta henkeä lapsineen.
Itse aikoinaan parina jouluna kiersimme sukulaisissa kun muualla asuimme mutta pianpa siihen kyllästyimme.

No mä tykkään viettää joulua isolla porukalla, ei se silti mitään höösäämistä oo. Tämä joulu onkin ihan harvinainen, kun ollaan aatto kotona ja anoppi tulee meille. Viime vuonna oltiin kaikki (anoppi mukaan laskettuna) mun äidin luona.

minä
kutsun omat vanhempani meille. Ikää heillä jo 60v. joten kyllä se on MINUN vuoroni passata heitä eikä päinvastoin :) Monesti vastaan laittavat ja eivät tulisi, mutta hyvin mielin aina meiltä lähtevät. Vastavuoroisesti saatamme käydä heillä kahvilla joulupäivänä tai tapanina.

Vuoroin vieraissa
Meillä vielä pienet lapset, vanhin kolmesta nyt 4v. Joka toinen vuosi ollaan mun vanhempien luona ja joka toinen he meillä. Siis aatto, pyhät kuka missäkin ja kyläillään muidenkin sukulaisten luona.
Mun veli aina käy avokkeineen siellä missä me muutkin ollaan aattona ja sit hänen anoppilassaan ovat, koska sieltä vaaditaan. Heillä ei kyllä vielä ole lapsiakaan.

rauha
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diamond:
Ai että olisin aattona pojan kanssa kotona kahdestaan?Just just.. :/
Kyllä olen minä olen lapsen kanssa jouluja kahdenkin. Ehkä minä en niin kaipaa sitten jouluna muuta kuin rauhaa ja rakkautta ja sitä on omassa kodissa eniten ja aidoimmillaan : ) Tapanina meille tulee usein jotkut kahville tai me käymme jossain. Minua ei ahdista jos ei ole sutinaa ympärillä.

haaveita on monenlaisia
Musta taas se olisi ihan parasta, jos sitten joskus kaikki lapset ja lapsenlapset tulisivat minun ja mieheni luokse jouluksi. Ilolla hössöttäisin, leipoisin, paistaisin ja paketoisin - aivan kuten lapsemme isovanhemmat tekevät nyt. Ja nyt onkin kiva mennä valmiiseen pöytään, kun oma arki on kiireistä ja joulun laittaminen toisi lisää stressiä.

Vieras
Oho. Onpa surullista, jos teillä isovanhemmat ja omat vanhemmat pitää teitä riesana! Me ollaan isovanhemmilla ihan kuukausittain viikonloppu ja jos ei mennä muutamaan viikkoon niin on kyselyä että milloin tullaan. Ja nyt kyselivät, että tullaanhan jouluna kun viime jouluna ei PÄÄSTY menemään ja oli kyllä aika tylsää kun on tottunut että on porukkaa koolla ja saadaan olla yhdessä. Mutta en mä kyllä kehtaa vaan maatakaan siellä, kotitöissä tietenkin auttelen.

näin meillä
kyllä meillä juhlitaan koko perheen voimin, ja perheeseen kuuluu siis me, pian meidän vaavi, siskon perhe kolmen lapsensa kanssa, veli, mummu, mun vanhemmat ja sillon tällön myös eno vaimoineen. Eli poppoota riittää, vaihdellaan sitten aina kenen luona ollaan ja yhdessä valmistellaan. Kyllä kotona saa mun mielestä ihan tarpeeks olla kahdestaan tai perheen kanssa muutenkin... Ja pienenä oli kiva aina kun oli serkutkin kavereina!

Meillä ei tietysti, valitettavasti, tule tuota ongelmaa mikä monilla on että pitää käydä molempien vanhemmilla kun miehen vanhemmat ovat kuolleet...

Voi en malta odottaa, kyllä meillä se tunnelma tulee nimenomaan ihmisistä, mutta kuten moni muukin täällä, kaikki tavallaan.

kylmä totuus
Eikö jokainen voi viettää jouluaan niinkun haluaa? Miten se on keneltäkään pois?
Anteeksi vaan.

Ja joo... me ollaan välillä joulut meillä ja välillä äitini luona, KOSKA äitini on yksin enkä halua hänen olevan yksin kotonaan jouluaattoa. Haluan, että hän saa olla mukana myös mun lasten joulussa. Näin on ja tulee olemaan. Yrittäkää kestää ;)

Me vietetään jouluaatto ihan oman perheen kesken miehen veli tulee aattona syömään ja jää yöksi. Joulupäivänä meidän suku kokoontuu mun siskon luokse. Tapanina mennään sitten appi ukon luokse käymään ja otetaan mun äiti mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja rauha:
Kyllä olen minä olen lapsen kanssa jouluja kahdenkin. Ehkä minä en niin kaipaa sitten jouluna muuta kuin rauhaa ja rakkautta ja sitä on omassa kodissa eniten ja aidoimmillaan : ) Tapanina meille tulee usein jotkut kahville tai me käymme jossain. Minua ei ahdista jos ei ole sutinaa ympärillä.
Mulla ei ole ketään joka kävisi kylässä jouluna.Vanhemmat kuitenkin asuvat täällä kävelymatkan päässä.Ei ole paikkaa tai rahaa käydä jossain.

kauhistus olisi
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oho. Onpa surullista, jos teillä isovanhemmat ja omat vanhemmat pitää teitä riesana! Me ollaan isovanhemmilla ihan kuukausittain viikonloppu ja jos ei mennä muutamaan viikkoon niin on kyselyä että milloin tullaan. Ja nyt kyselivät, että tullaanhan jouluna kun viime jouluna ei PÄÄSTY menemään ja oli kyllä aika tylsää kun on tottunut että on porukkaa koolla ja saadaan olla yhdessä. Mutta en mä kyllä kehtaa vaan maatakaan siellä, kotitöissä tietenkin auttelen.
Jos meille lapset puolisoineen ja lapsineen, sisarukset lapsineen jäisi yöksi olisi yli 30 henkeä ja me päälle. Eipähän mitenkään sopisi.
Toki kaikki lapset lapset lapsineen aattona ovat ja lahjat jaamme, kahvittelemme mutta se riittää.

meillä se on perheen juhla ja minä+muu perhe ja sisko miehensä kanssa ja omat vanhemmat kokoonnutaan yhteen joko meille tai porukoille.saunomista ja ruokailua mutta meillä on muutenkin tosi läheiset välit.ja ihan omasta halusta toimimme näin jos joku ny tästäkin haluu urputtaa ni aivan vapaasti

vieras
Musta olis kiva, jos isovanhemmat kutsuis meidät joulunviettoon ja voitais olla isolla porukalla koolla, kuten mun lapsuudessa omassa mummolassa. Mutta ei kiinnosta isovanhempia, ja niin ollaan tehty omat perinteemme ja ihan kivat traditiot oman perheen kesken.

Minusta olisi ihanaa viettaa joulua veljen perheen, omien vanhempieni, miehen veljien + perheet, tai miehen vanhempien kanssa. Niin vain ei ole tahtiin merkitty. Sydamestani toivon etta omat lapseni tuleevat viettamaan joulua meidan kanssa siina vaiheessa kun ovat jo omat perheensa perustaneet. Tai etta mina saan menna viettamaan joulua heidan kanssaan!

Yhteistyössä