Nyt sataa sitä itseensä niskaan, mutta sanon silti..

• Viestiketjun aloittaja oma joulu
  • Ensimmäinen viesti
oma joulu
että ihmettelen teitä joilla lapset on jo isompia mutta silti sitkeästi vuodesta toiseen menette omille vanhemmillenne jouluksi ja muiksikin juhlapyhiksi.

Milloin aloitatte omien perinteiden muodostamisen? Ja onko teille sitten ok, että omat kotoota muuttaneet lapsenne tuovat sitten perheensä vielä 40veenäkin luoksesi makaamaan ja hermolomalle?

T. oma joulu vuodesta 2000 (esikoinen synt -96)

Alkuperäinen kirjoittaja oma joulu:
että ihmettelen teitä joilla lapset on jo isompia mutta silti sitkeästi vuodesta toiseen menette omille vanhemmillenne jouluksi ja muiksikin juhlapyhiksi.

Milloin aloitatte omien perinteiden muodostamisen? Ja onko teille sitten ok, että omat kotoota muuttaneet lapsenne tuovat sitten perheensä vielä 40veenäkin luoksesi makaamaan ja hermolomalle?

T. oma joulu vuodesta 2000 (esikoinen synt -96)
Mä en jaksa ymmärtää tätä kans. Me ollaan oltu miehen kans jo ennen tytön syntymää yksi joulu omassa kodissa kahdestaan ( koirien kera ), ja nyt kun on lapsi, niin halutaan opettaa hänelle, et joulu on rauhoittumisen aikaa kotona, ja aatto vietetään oman perheen kesken. Yleenäs ei olla vielä joulupäivänäkään kutsuttu ketään meille / lähdetty itse minnekään, mutta tänä vuonna on poikkeus, tulee niin harvinaisia vieraita, ettei ilenny sanoa, ettei saa tulla.

HelloShitty
meillä on ollu luksusta olla ihan vaan kotona. kolmas joulu putkeen nyt. aluks meitin kehtaako sanoo ettei me ollaan tulossa mutta nyt ne jo olettaa ettei me olla tulossa. ihanaa olla vaan kotona. :D

kauhee se stressi jos sinne joutuis mennä. ei tod mikään hermoloma. :LOL:

Meillä VAATIVAT että mennään jouluksi vanhuksille. Mutta toiselle mummolle piti tuottaa pettymys ja vaatia se meille. Ja tueehan se kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Pikkuisen valitti kun "rikotaan perinteitä"...

tuike
Niin no, me tykätään siitä että on väkeä ympärillä jouluna. Ja niinpä pakkaudutaan siskon perheen kanssa äidilleni ja vietetään aatto siellä. Toki asutaan samassa kylässä kaikki, joten ollaan vaan se aattopäivä samassa tilassa.

harmaa vieras
No me on pienenä käyty isovanhemmilla aina. Ja kun isovanhemmat kuoli niin mun vanhemmat muutti siihen taloon ja sit me on käyty siellä. Ja jonain päivänä me muutetaan sinne ja kyllä mä odotan, että mun lapset sitten tulee jonain päivänä joulua sinne viettämään. Tämä on meidän perinne.

Viedään tietty ruokia mukanamme, mutta talo on iso ja vanha maatilakeskus. Semmonen oikea maalaisjoulu :)

Ihmemaan Liisa
Mutta voihan sekin olla perinne, että kokoonnutaan isommalla porukalla yhdessä viettämään joulua/juhlapyhiä! Me miehen kansa itseasiassa haaveiltiin, että jos meillä olis riittävästi tilaa niin olis ihanaa kutsua lähimmät sukulaiset meille joulunviettoon. Sitten kun meidän lapsilla (3 kpl) on toivottavasti omat perheet aikanaan, niin musta olisi ihanaa jos kaikki voitaisiin kokoontua yhdessä viettämään juhlapyhiä - muitakin kuin joulua!

?
Ei mennä meilläkään, kyllä jouluna ollaan kotona. En kanssa ymmärrä näitä "kierretään kaikki paikat" joulunviettäjiä. Isovanhemmat voivat tulla meille, ja niin tulevat tänäkin jouluna. Mukavampaa olla kotona omien kuvioidemme mukaan.

Meillä on nyt toka joulu pojan kanssa, mennään nyt viimestä kertaa mun vanhempien luokse attona. Joulupäivä vietetään ihan oman perheen kesken. Eli kyllä niitä perinteitä alkaa muodostumaan. Ja muuten ei oltais aattonakaan menty, mutta sisko joka on yh, halusi EHOTTOMASTI meidät sinne, tai joulu menee pilalle... Että siinäpä syytä sulle. Myöskin jotkut tykkäävät olla sukulaistensa keskellä :)

harmaa vieras
Mä luulen, että tää on yleisesti "väli-kysymys". Meilllä on läheiset välit isovanhempiin ja sisaruksiin muutenkin. Ollaan yhtä isoa perhettä. Yhtä lailla isovanhemmatkin kuuluu meidän perheeseen.

No kyllä mä haaveilen, että sitten kun poika on isompi ollaan vaan oman perheen kesken, mutta en tiedä jääkö vaan haaveeksi koska mun äiti nostain aivan JUMALATTOMAN äläkän siitä, jos ei joku joulu tultaiskaan. Se alkaa varmaan taas tammikuussa kyseleen missä aiotaan viettää ens joulu...

Ei sukujoulua, kiitos!
Meillä on ollut alusta asti tapana olla kotona joulu oman perheen kesken. Ensimmäinen joulu kahdestaan, toisena kolmestaan, kolmantena neljästään ja muutaman vuoden päästä viidestään. :D

Niimpä. Esikoinen syntyi -95 ja oma joulu vuodesta -96 =) Eka jouluna kierrettiin isovanhemmat, mutta sen jälkeen kaikki suku onkin kokoontunut meille. Toisaalta se on kiva, toisaalta ei. Nyt on eka joulu tuon vuoden 1996 jälkeen, kun lähdetään aattona mummulaan. Siihen on hyvä syy, äitini on vuorotteluvapaalla, ja haluaa laittaa meille nyt ehtiessään ja jaksaessaan joulua :heart:

Toisaalta, mun lapsuudessa oltiin aina mummulassa joulut, joten se kuuluu meidän suvun perinteisiin.

Meri-Kaisla harmaana
Meille joulu on suvun yhteinen juhla ja tosiaan toivon että saan lapsieni ja mahdollisten lapsen lapsien kanssa viettää aina joulua. Meillä on tapa vähän vaihdellut. Välillä ollaan oltu mummolassa, välillä isomummolassa ja nyt kokoonnutaan meillä. Mä en erityisesti rakasta mitään perinteitä, jotain toki säilyy kuten jouluruuat, lahjat yms. mutta kaikki muu on muutettavissa :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oma joulu:

T. oma joulu vuodesta 2000 (esikoinen synt -96)[/quote

Itsellä vanhemmat asuu sen verran kaukana, että tulee aina jouluna sinne lähdettyä. Haluavat, että mennään sinne, koska haluavat nähdä lapsenlastaan.
jouluna yleensä sen verran monta vapaata, että viitsii lähteä.
Nyt ollaan kuitenkin ensimmäistä kertaa kotona aatto ja lähdetään vasta joulupäivänä ukkilaan.
oma lapseni saa tulla jouluna tai ihan milloin vaan kotiin, vaikka olisi 50v.

Yhteistyössä