Nyt saan varmasti haukut, mutta mä sanoin tänään lapselle, että lyö takas!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja just joo :
voi jummi jammi. kai ymmärrät, että se toinen tyttö tulee lyömään sit tyttöäsi taas takaisin ja vielä lujempaa. kyllä se väkivalta vaan lisää vakivaltaa, uskokaa jo

Sitten, kun sinun lastasi kiusataan, hakataan jne, niin muista sanoa lapsellesi "käännä toinenkin poski, koska väkivalta lisää vain väkivaltaa"
mun vanhinta lasta on kiusattu sekä ala asteella, yläasteella, että eskarissa, ja jokaisessa tapauksessa selvittiin ihan väkivallattomilla keinoilla.

Hienostippa selvititte, kun koko peruskoulun ajan kiusattiin.
kiusaamiset oli kaikki erillistapauksia, jotka kesti sen aikaa, kun tuli mun tietoon ja mä asiaan puutuin, ei suinkaan koko aikaista ollut. mutta ihan vapaasti mun pulesta teidän pennut saa rauhassa mäiskiä toisiaan, eihän se mulle kuulu. mä olen selvinnyt lapsineni aina rauhanomaisin keinoin

Vai lakkasiko lapsesi kertomasta sinulle kiusauksista?
ei lakannut kertomasta. meillä kerrotaan edelleen kaikki asiat toisillemme, vaikka kyseinen poika on jo 23 vuotias. ja mulla on kuusi lasta ja monenlaista tapausta on, mutta sen verran fiksuja ollaan, että ilman väkivaltaa selvitään. tänäänkin selvittiin, kun poika ja naapurin poika tappelivat keskenään

Siis hä??? Ilman väkivaltaa selvisitte kun tappelivat keskenään?
ai niin se rautalanka jäi vääntämättä. tapella voi myös ääntään käyttämällä. ei tarvii mennä käsiksi toisiinsa

ai niin se rautalanka jäi vääntämättä. tapella voi myös ääntään käyttämällä. ei tarvii mennä käsiksi toisiinsa

Mietin juuri samaa, että tälla palstalla saat puolessa minuutissa tulla vääntämään asian rautalangasta, että menee kaikille perille. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mietin juuri samaa, että tälla palstalla saat puolessa minuutissa tulla vääntämään asian rautalangasta, että menee kaikille perille. :D

Ei se viilettäjällekkään olisi tehnyt pahaa. Tuskinpa se poika siellä pihalla kiusaajan kanssa tappeli.

Alkuperäinen kirjoittaja just joo:

Ei se viilettäjällekkään olisi tehnyt pahaa. Tuskinpa se poika siellä pihalla kiusaajan kanssa tappeli.

Jaa mikä ei olisi tehnyt pahaa?

Sen kuuluisan rautalangan vääntäminen.

Mun on pakko myöntää, että äitini neuvoi aikanaan lyömään takaisin, jos tarvetta on. Yhden kerran tuli tarve. Pitkään yritin muita keinoja, mutta lopulta ei ollut vaihtoehtoja, kuin hivauttaa. Taisi olla 6. luokalla. Tätä edelsi kuristaminen, takilla tukehduttaminen, tukasta repiminen ja yritys pudottaa mut keinusta. Lopulta kärähti hermo repimiseen ja löin. Kiusaaminen loppui, justiinsa siihen paikkaan.

Sen kuuluisan rautalangan vääntäminen.

En ymmärrä mitä selität...

no ensinnäkin jos olisin isän numeron tiennyt olisin soittanu ja käskeny kääntyy takaisin ja tytön tulla pyytämään anteeksi. toiseksi en varmaa jättäisi lastani tällaisen lapsen kanssa ilman omaa valvontaani mutta jos tuntuisi kerta toisen jälkeen lyövän niin kyllä sanoisin että lyö takaisin

Mua kehotti lastentarhan opettaja sanomaan pojalle että lyö takasisin kun keskustekin hänen kanssaan tilanteesta kun poika päivittäin kertoi toisten poikien lyövän leikin lomassa. Ja ei ole sen neuvon jälkeen tarvinnut asiaa ottaa puheeksi. Ennen päikkäristä tuli viestiä että poika ei osaa pitää puoliaan, juoksee kokoajan rollimassa kuka teki mitäkin.
Sanoin pojalle että lyöminen on väärin niinkun tähänkin asti, ja että fiksut pärjää puhumalla, mutta jos joku on niin tyhmä että tulee sinua lyömään, lyö takaisin jos se ei muuten tajua lopettaa. Sinä et ole mikään nyrkkeilysäkki, puolusta itseäsi jos joku käy päälle. Helposti siyä joutuu silmätikuksi ja kiusatuksi jos lyönnin jälkeen itkeä pillittää ja nöyränä hyväksyy lyömisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
On oikeesti joskus niin, että jotain lasta jatkuvasti nuditaan kun hän ei anna takaisin. Kerran takaisin anto voisi herättää kiusankappaleen jotenkin.

Samaa mieltä. Itse olen esimerkiksi yhdelle tuttavapiirin lapselle sanonut, että lyö hyvä lapsi takaisin (tai meidän tapauksessa lähinnä tönäise tms) jos oma poika jatkuvasti kurnuttaa enkä joka hetki ole heitä kuitenkaan vahtimassa. Tämä poika on sellainen tapaus, että jää koko ajan jalkoihin muiden lasten kanssa ja jatkuvasti ulisee, kun toinen tönäisee leikissä tms.

Ei mitään nyrkkitappelua, kiitos, mutta saattaa se herättää sen toisen tajuamaan, että hänen tekemisensä eivät ole toisesta kivoja, jos saa välillä takaisin omaa lääkettään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
On oikeesti joskus niin, että jotain lasta jatkuvasti nuditaan kun hän ei anna takaisin. Kerran takaisin anto voisi herättää kiusankappaleen jotenkin.

Samaa mieltä. Itse olen esimerkiksi yhdelle tuttavapiirin lapselle sanonut, että lyö hyvä lapsi takaisin (tai meidän tapauksessa lähinnä tönäise tms) jos oma poika jatkuvasti kurnuttaa enkä joka hetki ole heitä kuitenkaan vahtimassa. Tämä poika on sellainen tapaus, että jää koko ajan jalkoihin muiden lasten kanssa ja jatkuvasti ulisee, kun toinen tönäisee leikissä tms.

Ei mitään nyrkkitappelua, kiitos, mutta saattaa se herättää sen toisen tajuamaan, että hänen tekemisensä eivät ole toisesta kivoja, jos saa välillä takaisin omaa lääkettään.

Jos äiti nappaa kevyesti luunapilla lyövää ja purevaa uhmaikäistä joka ei usko mitään, se on hirveä pahoinpitely ja äidiltä täytyy palstan mukaan ottaa lapset pois. Mutta tottakai se on ok jos lapsi lyö toista opetusmielessä että tältä se tuntuu. Mikä tässä kuviossa on vikana?!

Minua ala-asteella kiusattiin.jatkuvasti sain 3tytöltä turpaani niin että jo vaatteetkin alkoi hajoamaan,milloin revittiin koulukirjojani koulumatkalla sun muuta "kivaa" Ja minähän se istuin jälki istunnossa kun kirat oli rikki,eihän nyt open mielestä nämä tytöt voineet minua kiusata kun heillä oli vaikea elämäntilannekin:( (2tytöllä oli isät koulleet,toisen tapettu ja toisen työtapaturmaisesti ja kolmannen tytön vanhemmat oli juuri eronneet )
Ja tokihan nämä pikku mussukat kielti kiusauksen mutta jopa opettajankin nähden minua nälvi joka opettajasta vain oli "hauska leikki"
3 vuotta kärsin,istuin näiden tyttöjen takia eräänkin kerran jälki istunnossa,eräänkin kerran vanhempani oli kouluun yhteydessä vaan turhaa koska se olin minä joka valehtelin ja minua ei kuulemma kannattanut uskoa oli open mielipide,samoin opettaja ilmoitti ettei koulu ota kantaa jos minua koulumatkoilla kiusataan kosa heille ei kuulu muu kuin koulussa tapahtuva aika.
No aikansa kutakin ja mitta tuli täyteen:( tein kuten äiti käski,vedin näitä tyttöjä turpiin ,osa juoksi paniikissa karkuun mutta kahta kerkesin mätkästä kunnolla.Taas olin MINÄ jälki istunnossa kun olin koulumatkalla vetänyt näitä nekkuun:(
Vaan ei sen jälkeen kyseiset tytöt minua kiusanneet ja tajusivat kiertää kaukaa.

Että joskus se vaan on hyvä kun väkivaltaan vastataan väkivallalla,toisen posken kääntämisellä ei saada kuin hyvä kiusaus kierre pysymään.
Asuimme suhteellisen pienessä kylässä jossa ei niitä kouluja joka nurkalla ollut joten koulun vaihto ei olisi minun tapauksessani onnistunut.

Jos äiti nappaa kevyesti luunapilla lyövää ja purevaa uhmaikäistä joka ei usko mitään, se on hirveä pahoinpitely ja äidiltä täytyy palstan mukaan ottaa lapset pois. Mutta tottakai se on ok jos lapsi lyö toista opetusmielessä että tältä se tuntuu. Mikä tässä kuviossa on vikana?!

Jaa-a. Se että toinen on aikuinen ja toinen on lapsi? Kyllä meillä on uhmiksen puremisesta ja lyömisestä onnistuttu selviämään kuitenkin ilman luunappejakin.

Juu. Eipä se vanhemmille puhuminen aina edes auta. Meen naapuris asuu, onkohan se 8-9 vuotias tyttö, jolla on joku vamma, ei siis normaalinkirjoissa. Tää tyttö viipeltää ilman valvontaa tossa pihapiirissä ja kiusaa muita lapsia. Viime syksynä se tinttas vaan pikastuksissaan meidän tytöltä silmän mustaksi, sylki päälle ja yritti pukkia. Otin yhteen tytön äitin kanssa, mut hän kuulosti olevan sitä mieltä, että antaa sen nyt leikkiä, kun sitä on yleensä aina kiusattu. Eli ei nähnyt asiassa mitään väärää. No nyt on ollu pakko muksuille sanoo, et jos se tulee ja lyö, niin saa lyödä takas. Mikä tossa muukaan auttaa ku äidillä on tommonen asennevamma?

Jaa-a. Se että toinen on aikuinen ja toinen on lapsi? Kyllä meillä on uhmiksen puremisesta ja lyömisestä onnistuttu selviämään kuitenkin ilman luunappejakin.

Eiköhän se ole ihan selvää että toinen on aikuinen ja käyttäytyy sen mukaan! Mutta on kyllä todella kummallista miten täällä lynkataan äidit mutta lapset kyllä yllytetään lätkimään toisiaan "opetusmielessä".

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Faktahan on että ennen lapset sai jopa kotona piiskaa elleivät yhdellä sanomisella totelleet. Ja käytöshäiriöisiä oli silloin vähemmän. En ole lyömisen kannalla, mutta on yksilöitä joille puhe ei mene perille. Ja kun heitä paapotaan eivätkä joudu kantamaan vastuuta tekosistaan, niin menevät vielä enemmän sekaisin.

peesaan tätä

joo ei ymmärrä, koko ajan toitotetaan, että ei saa tukistaa ei saa antaa luunappia, samassa kehotetaan sitä omaansa vetämään toista turpiin, kun se on kiusannut tai lyönyt.

Mie en koko ketjua jaksanut lukea, mutta päteekö tämä aikuisiinkin? Eli jos lapsi lyö aikuista, niin aikuinen sitten voi tintata takas? Tai jos vauva "lyö" sitä viisi vuotiasta, niin siitä vaan tinttaat takas. Niinhän äiti opetti.

Alkuperäinen kirjoittaja JaPah:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Faktahan on että ennen lapset sai jopa kotona piiskaa elleivät yhdellä sanomisella totelleet. Ja käytöshäiriöisiä oli silloin vähemmän. En ole lyömisen kannalla, mutta on yksilöitä joille puhe ei mene perille. Ja kun heitä paapotaan eivätkä joudu kantamaan vastuuta tekosistaan, niin menevät vielä enemmän sekaisin.

peesaan tätä

Vaikka millä sen selvittää, oliko niitä käytöshäiriöitä enemän vai ei?
Elämä muutenkin oli niin erilaista. Ei sitä hengailtu kartsalla, kun ei liiemmin ollut kartsoja missä hengailla, eikä pahaa oloa purettu netissä jne.
Ja tosiaan, turpaan saatto tulla sitten siitäkin, jos käytöshäiriöisesti oireilit.
Onko sekään sitten niin hienoa. Kaipa niitä itsemurhia ja dokailuja silloin ennenkin oli aikalailla, ja sillä kai sitä pahaa oloa turrutettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
niinkuin huuhkajatar sanoi, on tosiaan lapsia joihin ei puhe tehoa, vaan parhaiten auttaa se, että saavat maistaa omaa lääkettään. vaikka kuka sanoisi mitä, niin näin on.

No mistä sinä tiedät, että tämä kyseinen tyttö, joka tänään löi lastasi, on tällainen tapaus? Tyttö on siis lyönyt ennenkin, se on hänen tapansa, jos asiat eivät mene niinkuin hän haluaa.
Helpollahan muiden vanhemmat pääsevät, kun sanovat vain omille lapsilleen että lyökää takaisin. Näin lyövän tytön isä ei saa edes tietää tapahtuneesta, eikä kukaan komenna tätä tyttöä. Kyllä se tyttö kuule saattaisi oppia pelkästä komennuksestakin, sitä tässä tarvitsisi, eikä mitään lietsomista tappeluun seuraavalla kerralla.

Niin. Ap, kai aiot ottaa yhteyttä tytön isään, jotta tyttöä komennettaisiin, eikä tilanne jatkuisi samanlaisena?

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Mie en koko ketjua jaksanut lukea, mutta päteekö tämä aikuisiinkin? Eli jos lapsi lyö aikuista, niin aikuinen sitten voi tintata takas? Tai jos vauva "lyö" sitä viisi vuotiasta, niin siitä vaan tinttaat takas. Niinhän äiti opetti.

Meinasin ensin olla kommentoimatta koko juttua :( muttasanompa nyt kuitenkin,äly hoi älä jätä,eli järkeäkin voisi käyttää;)

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Aivan, et jaksanut lukea koko ketjua ja sen kyllä tosiaan huomaa.